עיצוב בפחות כסף, מגמה שחדרה לתחום הריהוט והעיצוב לבית בשנים האחרונות, זוכה לתאוצה מאז בוא הקורונה. אנחנו שומעים יותר ויותר מושגים כמו מאסטיג' (מאס פרסטיג', עיצוב יוקרתי להמונים) ורהיטים מעוצבים לואו־קוסט מתגלים גם בחנויות של מותגי היוקרה. המשבר הביא לכך שהפוקוס שלנו עבר מהחוץ - בילויים, שופינג, מסעדות ונופש - אל הפנים. גילינו את המשפחה, הילדים, ובעיקר התחלנו לשים לב לבית ולמה שחסר בו. אנחנו רוצים לעצב, לשפר, אף על פי שלחלקנו מדובר בתקופה קשה כלכלית.
כתבות נוספות למנויים:
בעוד שעסקים רבים קורסים ונסגרים, צפוי גל פתיחות של חנויות ריהוט חדשות שמתמחות בעיצוב במחירים נגישים. עם סיום הסגר, שתי האחיות לבית שוורץ, שירלי ולירון, יפתחו בחיפה חנות ענק (2,000 מ"ר) חדשה בהשקעה של 4 מיליון שקל, של הרשת "טולמנ'ס.דוט" מבית "טולמנ'ס". בהמשך השנה צפויה חנות נוספת בראשון־לציון. בנוסף, הקורונה דחפה אותן לשלוף תוכניות מגירה ולהעלות אתר, שהיווה כ־7% ממחזור הרשת ב־2020 (כ־80 מיליון שקל).
- לא רוצים לפספס אף כתבה?
הרשת, שנפתחה לפני שנתיים במקום סניפי טולמנ'ס אאוטלט שנסגרו, מתמקדת ברהיטים ומוצרים לבית במחירים נגישים מתוך הקולקציות של מעצבי־העל. חלקם נמכרים גם בחנות הדגל טולמנ'ס היקרה והיוקרתית. "לכל מעצב יש היום אלטרנטיבה של קו נגיש יותר במחירים", אומרת שירלי שוורץ־קאופמן. לדבריה, העלייה בקניות בשנה החולפת הגיעה ל־30%, "ובנטרול הסגרים מדובר בכ־4%".
גם קבוצת כרמל, המאגדת את הרשתות ביתילי, איי.די.דיזיין, שטיחי כרמל ואורבן, תפתח ארבע חנויות חדשות השנה - כולן של רשת אורבן בת 15 הסניפים, שפונה לשוחרי עיצוב במחירים סבירים. "יש מקום לחנויות נוספות בענף עם המסר הנכון", משוכנע מנכ"ל הקבוצה עופר איתני. "שם המשחק הוא 'דיזיין פור לס'. הצעירים, שגרים בדירות שכורות וחטפו מכה בקורונה, רוצים רענון - אבל יחפשו מוצרים מעוצבים במחירים נורמליים".
למרות ההתרחבות, איתני סבור שהקבוצה תסיים את השנה ללא עליות. "כשאי־אפשר להכניס שני זוגות לחנות של 1,000 מ"ר כמו ביתילי, אין מכירות", אמר. המכירות באונליין לא פיצו על סגירת החנויות, אבל גדלו פי שלושה - מנתח של 5% ל־15%. גם מיקוד הלקוחות השתנה, לדבריו.
"כשהיינו פתוחים מכרנו פי 4-3 בהשוואה לתקופות רגילות", אומר אלרואי בינו, בן למשפחת בינו - בעבר יצרנית והיום יבואנית בתחום הריהוט, מנכ"ל ומייסד רשת Living Room. בקרוב הוא יפתח באשדוד חנות חדשה, ובעוד מספר חודשים גם בירושלים. הקורונה הביאה אותו לגבש אסטרטגיה שונה לרשת, כשנאלץ לסגור בראשית המשבר שניים מתוך שבעה סניפים, והיא סובבת סביב הורדת המחיר לצרכן.
ברשת שמרת הזורע מדברים על עלייה של 18.4% במכירות ב־2020. לאחרונה נכנסה הרשת למכירת רהיטים אונליין בהרכבה עצמית, בהשראת איקאה. החידוש: סרטונים של תהליך ההרכבה. ההיצע כרגע מצומצם, עשרות פריטים בלבד, אבל סמנכ"ל הסחר אונליין, אילון ויסמן, מבטיח שההיצע יורחב בעוד כ־100 מוצרים.
בעיני שוורץ־קאופמן, הכניסה שלהן לאונליין לא מסתיימת במכירות ישירות. "כ־60% מהמכירות בסניפים מתחילות באונליין שמאפשר לצרכן בחירה ראשונית, התאמת מוצרים לתקציב, וכך להגיע לחנות כשהוא יודע מה הוא רוצה, לפעמים אפילו עם צילומי הפריטים, ולבצע רכישה מושכלת ומהירה יותר. לקוחות לא יקנו אונליין דירה שלמה", היא מבהירה. "ספות למשל, שנחשבות למוצר שרכישתו איננה אירוע יומי, ייקנו מעט באונליין - ובמחירים הנמוכים יותר. לכן אנחנו מציגות באתר ספות ב־15,000-8,000 שקל לעומת טווח מחירים של 25,000-8,000 שקל בסניפים".
השיטוט הרב באונליין שינה את ההתייחסות לאבזור הבית, מסבירה לירון שוורץ־גילת, מעצבת פנים במקצועה. "זה הפך ממטלה לחוויה מרעננת. השילוב בקנייה בין אונליין לחנות הפיזית עונה על הצורך להתנסות במוצר מצד אחד, לשבת על הכיסא, לשכב על המיטה, למשש את הבד, ומצד שני הרצון לצמצם את משך השהייה בחנות". צמוד להשקת החנות החדשה בחיפה, בדיוק במקום בו פעלה הנגריה ההיסטורית של סבא שלהן, הן מתכננות להעלות לאתר ביקור וירטואלי בחנות עם אפשרות להתמקד בפריטים מסוימים.
"מטרת האונליין אינה תמיד למכור, אלא להביא את הלקוחות לחנות", מסכים ויסמן משמרת הזורע. "הם יקנו ספה עד 3,000 שקל, אבל ירצו לחוות ולחוש יקרות יותר. כך גם עם פינות אוכל וארונות קיר".
"אחד האתגרים הגדולים של הענף יהיה להעביר את חוויית הלונה פארק של החנויות לאונליין", אומרת שוורץ־קאופמן, בעוד שאלרואי בינו מ"ליבינג רום" מתעקש שלאונליין אין עדיין מקום בעולם הרהיטים בישראל. "כדי להיכנס נכון לאונליין יש צורך בכוח אדם מתאים, זו לא נראית לי השעה הנכונה", אמר, ובתוך כך סייג והוסיף שבקרוב ייכנסו למכירת מזרנים בלבד באונליין, מוצר שנראה לו פחות בעייתי.
כוכבי המכירות השתנו בזמן המשבר, וכלל המרואיינים מציינים ביקוש גדול למוצרים שמספקים נגיעות עיצוביות בהשקעות קטנות יחסית. כך זינקו הקונסולות בכניסה לבתים, ספריות וכוורות שיאכלסו על מדפיהן אגרטלים וכלי נוי שונים. בילוי זמן רב יותר בבית גם מגדיל את הדרישה לפתרונות אחסון, ואפשר למצוא ספות עם מגירות לאחסון צעצועים, למשל. גם הביקוש לריהוט הגן עלה, מדווחות שירלי ולירון. כל מרפסת או פיסת חצר קראה לטיפול.
"יש רצון להתפנק במיטות נוחות יותר, ונטייה להתחדש בפריטים הקטנים ולא להשקיע בגדול", מצביעה שירלי, וכיוון הפינוק אכן משפיע על החלטות הקנייה. המיטות רחבות ומרופדות יותר, סטים סלוניים של 3+2 אאוט, שזלונג וספות נוחות אין.
כמובן, גם מכירות ריהוט המשרד הביתי זינקו, ויסמן מדווח כי "כל כמות שתביא - תמכור". בעקבות כך, קבוצת כרמל הכניסה לראשונה לסניפי ביתילי כיסאות משרדיים של "היי סיסטם", חברת הבת שלה שעסקה עד היום באספקת ריהוט משרדי לפרויקטים בלבד.
באופן מפתיע, השטיחים - שנחשבו לפריט שמרני שעבר זמנו - הפכו ללהיט התורן של התקופה בחיפוש אחר חמימות ועיצוב. "מדובר במגמה עולמית. מעבר לחום בעיצוב, דווקא בבתים שהפכו לרב־תכליתיים השטיח מסמן גבולות", מסביר איתני, שמכירות השטיחים ברשתות שבבעלותו קפצו פי שלושה.
ואיזה היגיון כלכלי יש לפתיחת חנויות חדשות בתקופת קורונה? שירלי ולירון מאמינות בהתרחבות עם הפנים קדימה. החנות בחיפה נבנתה כעולם של חדרים עם ניחוח והשראה ביתית. מעין "וואן סטופ שופ" עם כל מה שנדרש לעיצוב הבית. גם בינו משוכנע שהפעלת הרשת הקמעונאית והרחבתה מאפשרת לספק מענה לדרישה למחירים נגישים שגברה בקורונה, והשיווק הישיר לצרכן יחסוך לו. "חנות שקונה אצלנו שולחן ו־6 כיסאות ב־5,000 שקל תמכור אותו לצרכן ב־8,000 שקל", אמר.
בינו לא ימכור ספות עור, כי אי־אפשר למכור ספת עור במחיר נגיש, אלא יתמקד בספות בד במחירים שבין 3,990-2,990 שקל. הוא ימכור מיטות זוגיות ברוחב 1.60 מטר, הממוצע החדש של הקורונה, ב־2,990-1,990 שקל כולל מזרן של חרבאוי מחברון, "מלך" שוק המזרנים הזולים בישראל. מיטות נוער יעלו 2,490-1,490 שקל. אין מה לצפות לאיכות של מותגי יוקרה - אך לא כל הצרכנים מחפשים אותה. "הצעירים רוצים ריהוט זול למספר שנים מוגבל, כדי שלא יכאב הלב בעת מעבר דירה", הוא אומר.
בשמרת הזורע עדיין לא הוכרעו הדיונים סביב לפתוח או לא לפתוח סניפים חדשים. "לב הדיון בישיבות הנהלה זה האם לצמצם או להרחיב, והעניין טרם נפתר", מודה ויסמן. בינתיים מנצלים את הסגרים לשיפוץ הסניפים הקיימים.
אם תיכננתם לקבל את פסח עם רהיטים חדשים, יש כמה בשורות קשות. בראש: איחורי אספקה גם לרהיטים המגיעים מאירופה בגלל השבתות מפעלים על רקע המגפה, וגם לרהיטים המגיעים מסין בגלל משבר המכולות. צפויה גם עליית מחירים שהתחילה בשטח. איתני מדבר על התייקרות של 10%-15%. "היינו צריכים להעלות ביותר בגלל התייקרות ההובלה, אבל שער הדולר הנמוך בלם את העלייה. יכול להיות שהמחירים עוד יעלו לפני פסח", הזהיר.
יש יבואנים כמו בינו שרכשו מלאי כדי לקדם פני הרעה. "השקענו עשרות מיליוני שקלים במלאי לשמונת החודשים הבאים, שיושב כבר במכולות בארץ".