הונוס וגנר, כוכב פיטסבורג פייראטס בתחילת המאה ה-20, נחשב לאחד משחקני הבייסבול הגדולים אי פעם. על כך אף היסטוריון של הענף לא יערער. עם זאת, למרות הפופולריות העצומה שהוא זכה לה בעבר, כשחברת הטבק האמריקנית, ATC, החלה לצרף לחפיסות הסיגריות שלה קלפי בייסבול – רק עשרות בודדות של קלפים עם דיוקנו של וגנר הודפסו. זאת בניגוד לשאר השחקנים בליגה, שעשרות אלפי עותקים מהקלפים שלהם הופצו. הדעות חלוקות לגבי הסיבות להדפסה המוגבלת של הקלפים של וגנר. יש הטוענים כי וגנר התנגד בחריפות לשיווק של סיגריות לקטינים ולכן לא רצה להיות מזוהה עם המותג, בעוד אחרים טוענים כי הוא פשוט לא הצליח להגיע עם ATC להבנות לגבי הסכום הכספי שיקבל בעבור השימוש בתמונה שלו.
עוד כתבות למנויים:
- עשירים מביטקוין: "הפכתי למיליונר באמצע שנות ה-20 שלי"
- "הכפלתי את ההשקעה פי עשרה": הצעירים שהסתערו על שוק ההון
תהיה הסיבה אשר תהיה, הקלף של וגנר הפך לאחד ממוצרי האספנות המבוקשים ביותר בעולם הספורט. וויין גרצקי שנחשב לגדול שחקני ההוקי קרח בהיסטוריה רכש ב-1991 את הקלף הנדיר ב-450 אלף דולר, ובהמשך מכר אותו ברווח לרשת וולמארט, שהשתמשו בו כפרס במבצע גדול שערכה. לפני חמש שנים הקלף נמכר פעם נוספת, במחיר עתק של 3.12 מיליון דולר.
באופן מדהים, הקלף של וגנר הוא אפילו לא קלף הספורט היקר בהיסטוריה. רק השנה נמכרו קלפים של כוכב הבייסבול בעבר מיקי מנטל ב-5.2 מיליון דולר ושל סנסציית ה-NBA התורנית לוקה דונצ'יץ' ב-4.6 מיליון דולר. רק בשבוע שעבר נמכר קלף של אגדת הפוטבול טום בריידי מעונת הרוקי שלו ב-2.25 מיליון דולר – מה שהפך אותו לקלף הפוטבול היקר אי פעם.
רבים מחובבי הכדורגל הישראלים אספו בצעירותם מדבקות "סופרגול" של שחקני הליגה הישראלית. כולנו פתחנו את המעטפה בהתרגשות וקיווינו למצוא בתוכה מדבקה נדירה שתשלים לנו עמוד באלבום. להקת ה-Pאנק הישראלית "האחים צברי" אפילו הקדישה את אחד משיריה למסע בעקבות מדבקה נדירה של שחקן בית"ר ירושלים בעבר תמאש שאנדור. עם זאת, סביר להניח כי אף אחד מעולם לא מכר מדבקה ישנה של איל ברקוביץ' או חיים רביבו במחיר עתק. מה גורם לאמריקנים להוציא מיליוני דולרים על קלפי ספורט? ולמה דווקא בשנה האחרונה ישנה בוננזה עצומה בשוק איסוף הקלפים? כדי לענות על השאלות הללו ראוי לחזור אחורה, ולהכיר את החיבור הארוך והרגשי שבין אוהדי הספורט בארה"ב לקלפי האיסוף.
קלפי הספורט צצו בארה"ב כמעט בטעות. בסוף המאה ה-19 ג'יימס ביוקנן דיוק, מי שלימים ייסד את אוניברסיטת דיוק, היה האיש החזק ביותר בתעשיית הסיגריות האמריקנית. דיוק החליט לצרף לחפיסות הסיגריות שמכרה החברה שלו קלפי קרטון קטנים, במטרה להגן על הקופסא מלהיפגע בזמן המשלוח. באקט שיווקי, צד אחד של הקלף עוטר בפרסומת לסיגריות בעוד בצד השני הייתה תמונה של סלבריטאי. מהר מאוד גם החברות המתחרות נקטו צעד דומה, ומה שכל הצדדים הבחינו הוא שהקלפים שמעוררים את ההתלהבות הרבה ביותר בקרב הציבור הם אלו שכללו תמונות של כוכבי ספורט, בעיקר כוכבי בייסבול.
הפופולריות של קלפי הבייסבול הייתה גדולה, אבל נבלמה זמנית בתוך כמה שנים. בתחילת המאה ה-20 פצחה חברת הסיגריות קאמל במהלך שיווקי חכם. קאמל התגאתה בפומבי בכך שהיא לא מצרפת לחפיסות שלה מתנות או גימיקים, וכל זאת כדי להשקיע את המשאבים היקרים באיכות הטבק. חברות אחרות חששו שהטבק של קאמל ייתפס כאיכותי יותר משלהן, והפסיקו לצרף קלפים לחפיסות.
שיגעון הקלפים אומנם נעצר, אבל חזר בעוצמה גבוהה בהרבה באמצע המאה ה-20, כשאת חברות הסיגריות החליפו חברות המסטיקים, שהתחרו ביניהן והחתימו את כוכבי הספורט הגדולים על חוזי בלעדיות לשיווק הקלפים שלהם באריזות גומי הלעיסה שמכרו. חברת Topps, שהייתה עד אז חברת מסטיקים, הפכה לאימפריית אספנות ספורט ועד היום נחשבת לאחת השחקניות הבולטות בתחום, ולמי שמחזיקה בבלעדיות על שיווק קלפים מליגת הבייסבול המקצוענית (MLB). עוד התפתחות של השוק הגיעה בשנות ה-70, כשחברת קלוגס החלה לצרף לדגני הבוקר שלה קלפי תלת ממד של כוכבי ספורט.
שנות ה-80 וה-90 הביאו עימן לא רק עלייה ניכרת במספר הקלפים שיוצרו, אלא גם שינוי תפיסתי אצל אספני הקלפים עצמם. האספנים הבינו לפתע שמעבר לתחביב המהנה ולמזכרות שהם מלקטים מאלילי הספורט שלהם, לאוסף שלהם יש ערך כלכלי אמיתי. ליגת ה-NBA באותם שנים מיתגה את עצמה כליגה של כוכבים. שחקנים כמו מג'יק ג'ונסון, קארים עבדול ג'אבר, לארי בירד ומייקל ג'ורדן היו לאנשים מהמפורסמים ביותר בארצות הברית ובעולם. באופן טבעי גם ערך הקלפים שלהם זינק: אם עלה בידיך להשיג קלף של ג'ורדן בשנתו הראשונה ב-NBA, הערך שלו לבטח האמיר משמעותית כמה שנים לאחר מכן, כשהפך לכדורסלן המפורסם בעולם.
אספני קלפים החלו לראות באוסף שלהם השקעה כלכלית לכל דבר, ולכן גם התייחסו אליו ברצינות רבה יותר. קשה מאוד כיום למצוא קלפי ספורט באיכות גבוהה מהמחצית הראשונה של המאה ה-20, פשוט כי בעליהם לא שמרו עליהם כמו שצריך. לעומת זאת, אספנים בשנות ה-80 וצפונה השקיעו רבות בשימור הקלפים, אם זה באמצעות אלבומים ייעודיים או אפילו מסגור של קלפים נדירים במיוחד.
המגמה הזו, שבמסגרתה איסוף קלפי ספורט הופך לעסק כלכלי לכל דבר, רק הלכה והתחזקה והגיעה לשיאה בשנה האחרונה. שימו לב לנתון הבא: תשעת מתוך עשרת הקלפים היקרים בהיסטוריה נמכרו ב-12 החודשים האחרונים.
ישנן סיבות רבות לטירוף הקלפים הנוכחי, אחת המרכזיות שבהן היא מגפת הקורונה. המגפה אילצה את הציבור להישאר בבתים הרבה יותר מבימים רגילים. השהות הארוכה בבית הביאה רבים לניקוי מדפים ולחיטוט בארגזים ישנים. אוהדי ספורט מצאו קופסאות מלאות בקלפים שאספו בילדותם – והציעו אותם למכירה ב-eBay. דבר נוסף שהביאה עימה הקורונה היא הערגה לנוסטלגיה. גם בישראל הופקו בזמן הקורונה עונות חדשות לתוכניות ישנות כמו "הקומדי סטור", "זהו זה" ו"מי רוצה להיות מיליונר". אחת הסדרות הפופולריות ביותר בנטפליקס בתחילת המגפה הייתה "הריקוד האחרון", שעקבה אחרי העונה האחרונה של מייקל ג'ורדן בשיקגו בולס ב-1998. העניין המחודש שיצרה הסדרה בג'ורדן עורר גם ביקוש רב למזכרות שלו, והן כמובן גם הקלפים. רק לפני חודשיים נמכר קלף חתום של ג'ורדן משנת 1997 ב-1.4 מיליון דולר.
כיום האספנים מתייחסים אל קלפי הספורט ממש כאל אפיק השקעה אלטרנטיבי. קחו לדוגמה את הטרנד החדש בעולם האספנות: אפליקציות כמו Collectable או dibbs מאפשרות לציבור לרכוש חלקים מבעלות על קלפים, ממש כמו רכישת מניות בבורסה, המקנה לך למעשה חלק מבעלות על חברה. בדומה לשוק ההון, הרוכש רואה באפליקציה גרפים בזמן אמת עם עדכונים על שוויו הנוכחי של הקלף. השיטה הזו מאפשרת גם לאספנים שאינם עשירים לרכוש חלק מקלפים ששוויים מוערך במיליוני דולרים. מה שמעניין בשיטת הרכישה הזו הוא שהיא מנתקת לגמרי את הצד הסנטימנטלי מאיסוף קלפים. למעשה, אתה רוכש קלף שלעולם לא תחזיק במו ידיך. כל עניין איסוף הקלפים הופך למשחק השקעות שבו אתה מנסה לחזות מיהו הספורטאי ששווה לרכוש כעת קלף שלו, בתקווה שערכו יזנק בשנים הקרובות. "אני לא יכול להבטיח לך שאי פעם תוכל ממש להביט או לגעת בקלף שרכשת, אנחנו מנסים לחשוב על דרכים שבהן זה יהיה אפשרי", הסביר עזרא לוין, מנכ"ל Collectable. "כרגע האחריות הגדולה שלנו היא להגן על הקלף ולשמר אותו".
הדבר מזכיר קצת את שיגעון אפליקציית רובין הוד וסיפור GameStop שהיממו את שוק ההון לאחרונה. מיליניאלים שנכנסים לעולם ההשקעות מחפשים ריגושים – קלפים של כוכבי ספורט שהם מעריצים מדברים אליהם יותר ממניות של חברות. גארי ויינרצ'וק, אושיית רשת אמריקנית ומשפיען בתחום אספנות הקלפים, ניסה להסביר את העניין דרך סיפור שעורר הדים גם בתקשורת המיינסטרים האמריקנית, על קלף של לברון ג'יימס שנקנה ב-50 אלף דולר ונמכר ב-1.8 מיליון דולר: "ההתייחסות של כל אמצעי התקשורת הגדולים לסיפור הזה היא עוד לבנה שנבנית בטרנד שהבחנתי בו לפני שנתיים. נוצר פה שוק השקעות אלטרנטיבי. זה נכון שיש גם הרבה אנשים שהפכו בוול סטריט 50 אלף דולר ל-1.8 מיליון דולר, אבל אנשים שאוהבים ספורט ייהנו יותר להשקיע בקלפי ספורט מאשר במניות".
היזם רוב גוף, שחתום על הרכישה היקרה בהיסטוריה לקלף בודד (5.2 מיליון דולר עבור קלף של כוכב הבייסבול בעבר מיקי מאנטל), הסביר מה הניע אותו: "הרכישה הזו הגיעה ב-70% ממקום של השקעה וב-30% ממקום רגשי. מה עדיף לי, להשקיע 5.2 מיליון דולר במניות או בבית השקעות שיניב לי רווח של 3%-8% בשנה או לשים את הכסף הזה על קלף של מיקי מאנטל?"
הדבר הגדול הבא בעולם האספנות, שכבר צובר פופולריות רבה, הוא קלפים דיגיטליים. בעזרת טכנולוגיית הבלוקצ'יין, המוכרת לרובנו מעולם המטבעות הקריפטוגרפיים, ניתן כיום לייצר ליצירות דיגיטליות חותמת קבועה שאינה ניתנת להעתקה או למחיקה, ומאשרת את הבעלות על הקלף. חברת Top Shot מציעה למכירה באתר שלה ובאפליקציות חפיסות קלפים דיגיטליים של שחקני NBA במחירים הנעים בין 9 דולר לחבילה פשוטה, של קלפים דיגיטליים נפוצים, ועד לאלף דולר לחפיסות עם קלפים נדירים. קלף דיגיטלי של לברון ג'יימס מטביע נמכר כבר ב-210 אלף דולר. בנוסף הם מציעים זירת מכירה אינטרנטית בין משתמשים באתר. גם הקומישנר של ליגת ה-NBA אדם סילבר התלהב מהפורמט החדש: "אני חושב שאנחנו עוד לא קרובים לגרד את הפוטנציאל של מה שטכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לעשות לתעשיית האספנות".
ההיגיון הכלכלי הפשוט מאחורי השקעה באיסוף קלפי ספורט הוא שספורט נהנה מפופולריות ארוכת שנים, שרק הולכת וגוברת. קשה לדמיין תקופה שבה הציבור לא יעריץ כוכבי ספורט - ולכן גם הערך של תעשיית האספנות סביב הכוכבים אמור להישאר גבוה. עם זאת, כמו בכל אפיק השקעות אלטרנטיבי, רצוי להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא לצפות להתעשרות בזק. אפילו ויינרצ'וק, מהתומכים הקולניים ביותר באיסוף קלפי ספורט, מבקש לצנן מעט את ההתלהבות: "איסוף קלפים יכול להיות השקעה מדהימה, אבל בבקשה אל תשלו את עצמכם ותחשבו שהרווח שלכם מובטח. לפני הכול איסוף קלפים צריך להיות כיף. אם אתה אוהב ספורט, שקול להפוך את זה לתחביב שלך. יותר מדי אנשים לא הולכים אחרי התשוקות שלהם. במקום לאפשר לאנשים להגיד לך שאתה מבוגר מכדי לאסוף קלפי כדורסל, תעשה מה שמשמח אותך ותראה כמה רחוק אתה יכול להגיע".