הרבה מאוד תלונות זרמו במעלה הקופות הראשיות של הסופרמרקטים עד שנדב פרישמן ויניב זוהר הפכו אותן לתסריט. זה אמנם השתלם בסוף, "קופה ראשית" הפכה לאחת הקומדיות הכי אהובות בטלוויזיה, אבל נקודת הפתיחה שלה נראתה אחרת לגמרי. היא נחשבה מתה קלינית כבר אחרי העונה הראשונה, ב-2018. "בעצם יצא שסגרנו שני גופי שידור", אומר זוהר. "הסדרה התחילה בחינוכית ואז התחנה נסגרה בפורמט שהכירו אותה. אחר כך עברנו לערוץ 10 ואז גם שם העסק נסגר. היה ספק גדול לגבי ההמשך".
- לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
- נדב לפיד מסביר: למה עזבתי את ישראל
- "הופתעתי מהעיסוק בסצנות הסקס ב'המפקדת'"
פרישמן: "ואז היא הוצעה לכל מיני גופים, בהם קשת ורשת, ואף אחד לא רצה. זו הייתה תחושה של תסכול, כי עשינו משהו מגניב, ואף אחד לא חיבק ממש. אפילו התאגיד לא רצה בהתחלה שנמשיך. המנכ"ל אלדד קובלנץ אמר לנו בעצמו לא מזמן: 'מודה שלא הייתי החלטי לגבי הסדרה. עכשיו אני יודע לגמרי מה היא שווה'".
עד כמה האכזבה הייתה גדולה בסוף העונה הראשונה?
פרישמן: "זה היה אכזרי. הייתה לנו עונה ממש טובה ואז למעשה אומרים לך, 'סטופ, אין עניין'. זה כמו שהפועל חדרה תזכה בגביע ובמקום השני בליגת-העל, ויגידו למאמן שהוא לא ממשיך".
בינתיים, כשגורל הסדרה נראה מעונן, שניהם חזרו לעשות את מה שלא ממש רצו כדי להתפרנס. "בדיוק נפתח אז ערוץ של טדי הפקות וניהלתי אותו", אומר פרישמן. "ואני חזרתי לכתוב רצף למנחים ולתוכניות ילדים", אומר זוהר, "חיכיתי". רק בסוף 2018 הגיע בכל זאת אור ירוק מהתאגיד לעוד עונה.
במהלך צילומי העונה השנייה כבר הגיע הבום הגדול. התברר ש"קופה ראשית", זו שכביכול אף אחד לא ראה, מועמדת לפרס האמי הבינלאומי, לא פחות. "הייתי בטוח שמותחים אותנו", אומר פרישמן, "חיפשנו יום שלם מי מאחורי המזימה. אבל התברר שזה אמיתי ועד היום אני לא מעכל. די מהר נסענו כל הצוות והקאסט לניו-יורק, 15 איש, הטיול השנתי הכי טוב שלי בחיים".
בניו־יורק הם גם הבינו בפעם הראשונה שהתסכול שחוו אחרי העונה הראשונה היה מיותר. "הגענו לאירוע באמי", משחזר זוהר, "ופתאום אחת המארגנות, מישהי ממלזיה, רואה את אמיר שורוש (שמגלם בסדרה את ראמזי עבד ראמזי – ר"ש) ומתחילה לצרוח. לא הבנו איך זה קורה. שאלתי אותה, והיא סיפרה שראתה את הסדרה בתרגום למלזית באתר סדרות פיראטי'".
פרישמן: "זו הייתה תמונה מטורפת. מישהי ממלזיה רואה את ראמזי ושואגת באקסטזה כאילו היא רואה את בונו. אפילו בארץ זה לא היה קורה. גם דניאל סטיופין (אנטולי בסדרה) נכנס לאירוע, והיא הייתה בשיגעון. קיבלנו שם כבוד מטורף, אבל לא זכינו בפרס".
עוד אכזבה?
זוהר: "כן הייתה ירידת מתח, אמרתי לעצמי, 'אלה גם כן. למה ככה?' הפסדנו לסדרה מברזיל".
פרישמן: "אבל משם הכל כבר התחבר לנו, כי ההישג הזה הגיע בדיוק לפני העונה השנייה, שעלתה קצת לפני הקורונה, מה שמאוד עזר לנו בהמשך. אנשים נתקעו בבית והפעם הייתה אצלנו תחושה שכולם רואים את 'קופה ראשית'. באותם חודשים היא הפכה מסדרה של מביני עניין לסדרה של כולם. צריך לזכור שבאותה תקופה הסופר הפך למקום הבילוי היחיד של הציבור".
"קופה ראשית" משתרעת ושוקקת בין כותלי הסופרמרקט "שפע יששכר", ומוגשת כפורמט של קומדיה מוקומנטרית, מערכונים עלילתיים קצרים שבהם משולבות "עדויות" של הדמויות על הסיטואציות שהן חוות בפרק. נועה קולר משחקת בצורה מבריקה בדמותה של מנהלת הסופר שירה שטיינבוך, המעריצה את סטיב ג'ובס, קרן מור היא הקופאית הסוררת כוכבה, אנטולי וניסים (יניב סוויסה) חולקים את הקצבייה בסופרמרקט, ואילו ראמזי הוא עובד כללי. יעקב בודו בן ה־90 נכנס לנעלי המאבטח צ'יבוטרו, דב נבון הוא הלקוח הסופר-מעצבן אמנון טיטינסקי ודורית לב ארי משחקת בדמותה של הלקוחה היהירה, העשירה והמתערבת מדי שוני סטרטינר. התסריט של פרישמן וזוהר חיבר את הכישרונות הגדולים ליצירה מבעבעת, קצבית ומדויקת, לעיתים סאטירית, שקל מאוד להתחבר אליה.
בתחילת 2017 הציעו זוהר ופרישמן לחינוכית את "קופה ראשית" בפורמט אחר. "זו הייתה במקור תוכנית מערכונים", מספר זוהר, "בסגנון 'הישראלים' של מה קשור. הצענו בהתחלה מערכון שלם של בורקסים מדברים. נונסנס כזה. לא כל כך השקענו בזה, אמרנו, 'בוא נגיש, ואם ירצו ־ נסגור קצוות אחרי זה'. כשסיפרו לנו שיש עניין, קודם צעקנו 'יש' ואז חשבנו, מה? איך בדיוק נעשה את זה?"
פרישמן: "תוכנית מערכונים של 24 דקות לפרק מצריכה משהו כמו 12 מערכונים, כפול 20 פרקים. זה משהו די מייאש. חיפשנו אריזה שתעזור לנו לספר את הסיפורים של המערכונים, וככה נולד הרעיון של סופרמרקט כמרכז עלילה. כדי לצלול לעומק של הדמויות בסדרה, הבאתי תחקיר של 30 עמודים מ'האח הגדול' על מתמודדים שנכנסים לבית והתחלתי לענות על השאלות, כאילו בשם הדמויות".
נקודת ההתחלה לא הייתה פשוטה. "לפני העונה הראשונה היו לא מעט שחקנים שאמרו לנו לא", נזכר פרישמן, "רק השבוע קיבלתי הודעה מאחד השחקנים שלא רצה לבוא לעונה הראשונה. הוא כתב לי, 'בקריירה שלי אני לא מצטער על כלום חוץ מזה שאמרתי לכם לא בעונה הראשונה'. עניתי לו, 'מה שצריך לקרות קורה, נעשה עוד שש עונות ונזמין אותך'. יש לנו חלום לעשות ל'קופה ראשית' עשר עונות ומחזמר".
אם כי לפי הקאסט הרחב בעונה הראשונה, נתנו לכם תקציב יפה.
"זה קצת מרמה. תהליך הליהוק הראשוני נועד להשיג ארבע דמויות בלבד, לפי התקציב של החינוכית. אמרו לנו, 'ארבעה שחקנים יש לכם, וזהו. צאו לדרך'. אבל אנחנו כתבנו תסריט נפוח, ולא רצינו להתפשר. אז המפיק הוציא את הארנק, כי גם הוא מאוד אהב את התסריטים, ובכלל לא הרוויח בעונה הראשונה".
זוהר: "ובאמת לא חשבנו שנשיג שחקנים גדולים, כי זו תוכנית קטנה בחינוכית. איך בדיוק יבואו טאלנטים כמו דב נבון או קרן מור".
ובכל זאת, הם הגיעו.
פרישמן: "זה היה פלא ממש. הלכתי לפגוש את דב נבון בהקשר אחר וניצלתי את ההזדמנות כדי להראות לו את הדמות של אמנון. הוא אמר לי, 'תביא לי סצנה לקרוא', ולדעתי בכלל רצה להיפטר ממני. נתתי לו שלושה עמודים ולמחרת דב'לה אומר, 'תביא לי את כל התסריט לקרוא, זה מעניין אותי'. יום אחרי הוא כבר אמר, 'אני בפנים', לא שאל על השכר ולא כלום. במקביל קרה משהו דומה עם קרן והדמות של כוכבה. העזנו, שלחנו תסריט והיא אמרה, 'אני בפנים'".
ונועה קולר?
"מעטים לדעתי הכירו אותה אז. כשהבאנו את נועה לאודישן של 'קופה ראשית', כבר ידעתי שהיא הבן־אדם הכי מתאים למנהלת הסופר. נועה לא הייתה בקליבר של דב וקרן אז, אבל לקחה בהליכה את התפקיד הראשי".
לדמות של ראמזי לוהק אמיר שורוש. בסדרה הוא ערבי, במציאות הוא חצי-חצי - בן לאב ערבי ולאם יהודייה. "רצינו למצוא שחקן ממוצא ערבי", אומר פרישמן, "שחקנים ערבים באו ועשו את האודישן חמישה מטרים רחוק מהדמות. הייתה לנו תחושה שאולי הדמות גרועה או שבכלל לא מבינים אותה. באיזשהו שלב פתחנו את הליהוק לא רק לערבים. פתאום המלהקת אסתר קלינג הביאה את אמיר שורוש. הוא בא לאודישן לבוש כראמזי, עם עטים, ופשוט שרף את המצלמה".
זוהר: "עד הרגע האחרון נלחמתי שזה לא יהיה אמיר שורוש. פחדתי שהוא לא מספיק מנוסה. ואז הגיע יום הצילומים הראשון והתאהבתי בו מהרגע שהזיז את המפתחות".
לא רק אתה, הוא קפץ עד ל'ארץ נהדרת'.
"זה כמו ילד שלנו שהגיע עד למכבי ת"א. אני זוכר שאיפרו אותו כמנסור עבאס והוא שלח לנו וידיאו. זו גאווה גדולה".
הצילומים של העונה הראשונה נערכו בסופרמרקט ברעננה. "אנשים לא ידעו שזה לא פתוח באמת והגיעו לקנות", אומר זוהר, "יצא שבאמצע סצנה הם היו נכנסים ומזיזים לנו דברים".
פרישמן: "ואנחנו אומרים לאנשים שנכנסים - 'אחי, זה לא סופר באמת', אבל זה לא עוזר. הבן־אדם מסתכל ומתווכח איתנו שזה כן. אחד מהם אמר לי, 'אני רק לוקח כמה דברים'. הסברתי לו שקרן מור לא באמת קופאית שתעשה לו חשבון".
אבל המוצרים אמיתיים.
"כן יש כל מיני דברים בתפאורה כמו קטשופ ומוצרים אחרים, זה נכון, ויש גם ניצבים כדי לדמות סופר. הדבר המצחיק היה שהבנו אחרי כמה ימי צילום שהסופר מתרוקן, למרות שבכל יום עשינו שיחה לניצבים עם הסבר שאסור לקחת את המוצרים, שזה חשוב לסט. בסוף עוזר הבמאי אמר להם, 'המוצרים פגי תוקף מזמן, היה מקרה של מישהו שהתאשפז'. מאז לא לקחו כלום".
זוהר: "היה פרק על שירותים. בנו סט עם פייק שירותים, אבל לא עידכנו את כל הניצבים".
זה לא היה מתוכנן. אבל מתברר ש"קופה ראשית" הפכה לתוכנית פופולרית בקרב ילדים שגילו אותה בעיקר ביוטיוב. כך יצא שהשחקנים והצוות מקבלים בקשות רבות לצילומי ברכות לימי הולדת בואכה בת־מצווש, ובתאגיד מתקבלות בקשות מכיתות שלמות לביקור על הסט. "הבנו את זה בפורים כשאחרי העונה הראשונה", אומר זוהר, "קיבלנו תמונה של ילד בן עשר מחופש לראמזי. זה הניצחון שלנו. מישהו מתחפש לעובד כללי בכיר בסופר? די מופרך".
מהצפייה מתקבל רושם שאתם גם מנסים להעביר מסרים בסדרה. נגד גזענות למשל.
פרישמן: "כי בסוף אתה מסתכל על הסדרה ויש מסרים וסאטירה, אבל אין לנו אג'נדה או יומרה לחנך. כל הפרשנויות - על אחריות הפרשנים בלבד. המטרה שלנו היא רק להצחיק".
זוהר: "היה לנו פרק שראמזי מגיע לסופר ביום של פיגוע ומתקבל בחשדנות. אתה צופה ואומר, 'מסכן האיש הזה'. עכשיו, לא באנו לחנך נגד גזענות, אלא רק רצינו להעביר את המצוקה שלו - כי מה הוא אשם בפיגוע - ומצד שני, גם את הטיפשות שיש בימים כאלה ביחס לעובדים ערבים".
מצד שני, אפיון הדמויות בסופר שלכם די סטריאוטיפי. יכולים להגיד גם שבכתיבה שלכם שזורות דעות קדומות.
פרישמן: "אתה תיכנס לסופר ולא תראה עובדים ממוצא אתיופי, רוסי או ערבי? זה מה שיש. רק שאצלנו הם לא שקופים".
שניהם התחילו בעולם הסטנד-אפ. זוהר, 36, נשוי פלוס שניים, גדל ברעננה. בגיל 16 התחיל לכתוב קטעי סטנד-אפ, נדב פרישמן, 45, רווק פלוס אחד, גדל בנווה מונוסון (ובעל הפודקאסט 'לשחרר את הדב'). אחרי השירות הצבאי בצנחנים הגיע לעולם הכתיבה. הם נפגשו על סט תוכנית המופע של "רד ודביר" ברשת. "הגעתי אליו כחייל, חיפשתי עבודה", מספר זוהר, "עשיתי קופיטסט לתוכנית של רועי לוי, ונדב לא קיבל אותי".
זוהר עבר לג'וב הבא, עורך "מלחמת המינים" ברשת, של ליטל שוורץ ושלום אסייג. ואז פרישמן הובא לשם כתסריטאי ראשי. אחרי שנגמרה העונה הם המשיכו ליצור יחד ולהגיש הצעות לסדרות לכל גופי השידור בישראל. סדרה נוספת שיצרו לחינוכית, 'לבד בבית', הולכת לעונה שנייה. "אני יכול לעבוד רק בכתיבה של שתי הסדרות", אומר פרישמן. "זה המון".
"קופה ראשית" הגיעה גם לפרסומות. התמסחרתם.
פרישמן: "אנחנו כתבנו את הפרסומת וזה היה בהסכמתנו במלאה. אנשים אוהבים את הפרסומת ואין לי בעיה עם זה. מתפרנסים".
בעקבות ההצלחה הגיעו הצעות מפתות כלשהן?
פרישמן: "קיבלנו כרטיס למעלית בבניין של חברת ההפקות 'ענני תקשורת', ועכשיו אנחנו יכולים לעלות לבד. מבחינתי זה יותר מכל סכום".
פורסם לראשונה: 07:03, 23.07.21