לקח לה קצת זמן, אבל בסוף גם יעל מועלמי, רווקה בת 23 מאשדוד, התחילה עם גבר באפליקציית ההיכרויות שליש גן עדן שאליה היא רשומה. בעצם "להתחיל" זה בטינדר. פה קוראים לזה "לייק השתדלות".
"יש שם קטע כזה באפליקציה שכתוב, 'אני עושה את ההשתדלות שלי, עכשיו תורך'", היא מספרת, "זאת הודעה אוטומטית ואם אתה לוחץ עליה זה נשלח לבן אדם וזה כמו לייק. אני חושבת שזאת לא בושה לשלוח הודעה כזאת או לנסח משהו בעצמך, כי למה לא? ואם הוא הזיווג שלך? תנסי. אני מבינה שאני גם צריכה לעשות את ההשתדלות שלי".
מיד הבנת את זה?
"בהתחלה הייתי אומרת, מה פתאום? שהוא ישלח לי. מה זה השטויות האלה? אבל יצא לי לצאת עם מישהו שאני שלחתי לו הודעה והוא אמר לי כשנפגשנו שהוא שמח ששלחתי לו כי הוא מתבייש לשלוח לבחורות. מאז אני אומרת לעצמי שאני עושה את שלי ומה שקורה אחרי, זה מאת שמיים. אנחנו רק נותנים פתח לבורא עולם".
כתבות נוספות למנויים:
מדי יום היא מבלה כשעה מזמנה באפליקציות ההיכרויות המיועדות למגזר הדתי. "אני דתייה לאומית עם ראש ממש פתוח וכשראיתי שזה דתי נרגעתי ונרשמתי", היא מסבירה למה הצטרפה לעולם האפליקציות בגיל צעיר, "אני מכירה לפחות עשר חברות שהתחתנו דרך אפליקציות. חלקן ישר נכנסו ובום מצאו אותו. ההורים שלי בהתחלה לא ידעו מה זה אומר אפליקציה, אמרו לי שעדיף שאני אשמור על עצמי, אבל ברגע שהם הבינו שזה של דתיים ויש שם מסורת ואנשים שמחפשים להתחתן ולא להיות עם מישהי וזהו, הם הבינו. היום הכל זה דרך האינטרנט, לא משנה אם את דתייה או חילונית, כולם במסכים היום".
וכולם, כך נראה, שם. בזמן שישבתם בעוד ארוחת חג משפחתית, היה מי שהסיק מסקנות ומיהר לעשות מעשה. או יותר נכון, לעשות לוג־אין. "באתרים חילוניים בשישי כולם נכנסים לאפליקציה, אצלנו אני רואה באנליטיקס שרוב הכניסות הן ביום ראשון אחרי החגים", אומר אסף נבון, שהקים ומנהל יחד עם בת אל אשתו את אפליקציית ההיכרויות הפופולרית ביותר במגזר הדתי, שליש גן עדן – על שם האמרה שמייחסת את התמורה הזאת למי שישדך זוג נאמן בישראל.
- לא רוצים לפספס אף כתבה?
באפליקציה ובאתר רשומים כ־200 אלף משתמשים, לא מספרים של טינדר ואוקיי־קיופיד, אבל שמה כבר הפך לגדול מסך חלקיה. היא ידועה בצחוק כממלכת שידוכים בין מעריצי ישי ריבו למעריצי חנן בן ארי, ומספרת את סיפור מהפכת ההיכרויות במגזר, שיצר לו סצנת טינדר משלו, כשרה למהדרין.
"יש יותר מ־10,000 זוגות שחיתנו, אפשר ממש להקים עיר בישראל של זוגות שהכירו בשליש", מספרים הזוג נבון, ויש אפילו מי שיוכל לנהל את העיר שתוקם מזוגות שהכירו באפליקציה. "יש שלושה ראשי ערים שמחפשים דרכנו אהבה", הוא מגלה.
אז איך נראית חוויית השימוש מבפנים? פתחתי השבוע כרטיס באתר "שניים שהם אחד". בדף הבית תצלום של חתן וכלה ברקע הכותל המערבי, והבטחה: הירשמו חינם ותמצאו את שאהבה נפשכם. יצירת הכרטיס מתחילה בדיוק כמו בטינדר, עם תיאור מבנה גוף ומראה כללי, עד שמגיעים כאן לשאלת הזרם דתי. האפשרויות נעות בין חוזר בתשובה, דתי, חרדי, מסורתי או "חפיפניק". נרשמתי בשם אפרת, בחורה מסורתית בת 24 מתל־אביב והלכתי על טווח הגילים שהציע לי האתר, בין 22 ל־34. משבצת הגובה, שנשים באתרי היכרויות מפילות עליה גם שידוכים משמיים, מוצגת כאן כמחפשת "מעל 1.70" או "מתחת ל־1.70" או עם סימון כ"לא חשוב". ניתן לסמן אם מעוניינים בדתי־חרדי או דתי־מסורתי, מוצא ספרדי או אשכנזי וסוג כיסוי הראש. עד שאעלה תמונה משלי, הופיע בפרופיל כברירת מחדל איור של כלה עם הינומה, אוחזת בזר. ברירת המחדל הגברית היא איור של חתן מבויש בחליפה, עם כיפה על ראשו. תחת האפשרות להעלות תמונה המתינה אזהרה לפיה, "תמונה לא צנועה או בעלת אופי מיני לא תאושר ולא תישלח לחברים באתר".
בדף השלמת הפרופיל, אפשר לבחור העדפות, כמו שיר אהוב (האתר מציע: 'החיים שלנו תותים' - חנן בן ארי), סרט אהוב (האתר מציע: 'האושפיזין'), האישיות שהייתי רוצה לפגוש (האתר מציע: הרב אברהם יצחק הכהן קוק), המתנה שהייתי רוצה לקבל (האתר מציע: שעון) וכמה מילים על עצמך (האתר מציע: "מעוניינת להכיר את האחד שלי, גבר דתי, בעל מידות טובות, אוהב בילויים שקטים ורגועים"). סיור מקדים באפליקציות המיועדות למגזר הדתי כמו שליש גן עדן וסטפאפ לימד שמילות הקסם הנשיות במרחבים האלה הן אלה שהיו באוקיי־קיופיד גורמות לגבר להחליק שמאלה את הלחוצה הזאת: "שרוצה להתחתן ולהקים בית בישראל". אבל כאן אף אחת לא נתונה לכלל “אל תדברי על טבעת”. הן משבצות אמוג'י של טבעת בשורה הראשונה בפרופיל.
שעתיים אחרי צאת החג, ומאז שנפתח מחדש האתר, שחסום לפעילות בשבת ובחג, בדף של "אפרת" בת ה־24 ללא התמונה המתינו 146 הודעות חדשות. גברים עם כל סוגי כיסויי הראש, מכיפה סרוגה ועד כובע חסידי, מצולמים ברקע של ישיבה וברקע של חוף ים וקניון. רובם כתבו על עצמם בכרטיס מה שכתבו הנשים. גם הם רוצים "להקים בית" וכתבו על לימודים במכינה דתית, טיולים בארץ וכמובן "רואה את חצי הכוס המלאה". באפליקציות החילוניות השיחה הצפויה תתחיל בסבב מה נשמע ואיך עברה השבת, כאן היו לא מעט גברים ששלחו מספר טלפון בהודעה הראשונה, אחד שכתב, "אני מחפש בחורה יותר חב"דניקית, אבל לא שולל" במקום "שלום" ואחר שכתב, "כשרות רגילה. ואת?" על תקן "היי".
"קודם כל את מסתכלת על תמונה, ככה זה", מספרת מועלמי על החוויה שלה. "אחר כך מתחילים לדבר ואת בודקת את הרמה הרוחנית שלו, דתיים הם יותר ענייניים וממוקדים, שואלים את התכלס כי אחרת אין בשביל מה. מישהו כתב לי פעם, 'אני שומר שבת אבל לא חגים'. לא הבנתי את זה, אז המשכתי הלאה. אחר כך אני שואלת איזה בית חשוב לו לבנות, מה חשוב לו לבנות בזוגיות. בסוף גם מדברים על הדברים הגשמיים, לאיפה הוא אוהב לצאת ומה התחביבים שלו".
יש גברים שמתחילים במחמאה? משהו שהוא לא רק "מה נשמע"?
"הם יכולים לכתוב, 'יא, איזה כרטיס יפה יש לך. התעניינתי במה שכתבת'".
הכרטיס יפה או שאת יפה?
(צוחקת) "הם אומרים שהכרטיס יפה. גבר דתי לא יראה שהוא הסתכל עלייך בצורה חיצונית. תלוי ברמה הרוחנית שלו. אבל בסוף ברור שכולם מסתכלים על התמונה".
היו פעמים שהטרידו אותך באפליקציה?
"כן בטח. יש מטרידנים כמו בכל מקום. אצל הדתיים זה לא כל כך יפה לבוא ולרשום לך, 'איזה גוף יפה יש לך', וכשאת שומעת את זה דרך האתרים את מבינה שהבן אדם שכותב לך לא מעוניין במשהו אמיתי. מראש אני לא מעלה את הגוף שלי אלא תמונות צנועות. כשהייתי צעירה יותר היו יכולים לכתוב לי בחורים מבוגרים עם ילדים וזה לא היה הכיוון. במקרה כזה אני חוסמת".
רועי בן סימון, בן 25, סטודנט לביולוגיה ולכימיה מקדימה, מגדיר את עצמו כדתי לייט ובשנתיים האחרונות נכנס ללא פחות מחמש אפליקציות: שליש גן עדן, סטפאפ וג'יי סמארט שמיועדות לציבור הדתי, ובמקביל גם לאוקיי־קיופיד ולבאמבל. "אני רשום להכל אבל הבנות הדתיות רציניות יותר בדור שלדעתי לא הרבה רציניים בו. בואי נגיד שאני יוצא עם יותר בחורות מהאפליקציות הדתיות כי אני רוצה להתחתן, כשבחורות בגילי באוקיי־קיופיד עדיין רוצות להעביר את הזמן", הוא אומר.
התפתחו לך קשרים מהאפליקציות?
"רק דייטים, לא מצאתי עדיין קשר אבל ממשיכים. איך אומרים? מציאת זיווג לבן אדם שוות ערך לקריעת ים סוף. היו לי הרבה מקרים שבחורות שמות על עצמן בתמונות באפליקציות פילטרים ומגיעות בחורות שונות מאיך שהן נראות באפליקציה. אצל הדתיות הרבה פחות, אבל אצלן היא מצטלמת עם מלא איפור והיא באה עם חצי מזה. שזה בסדר, אבל אפשר להצטלם גם יותר בטבעיות. אני לא מתבלבל בבנות, בסך הכל יש כאלה שמראות נכונות, ואתה מתחיל להכיר אותה מהתכתבות ואז עוברים לווטסאפ ואז אחרי זה קובעים".
אחד מבעלי אתר ההיכרויות 'שניים שהם אחד', שהעדיף להתראיין לא בשמו, מפעיל גם את אתר ההיכרויות החילוני 'לאבלי', ומסביר על ההבדל. קודם כל, אין כאן סווייפ: "אין את הפורמט של להחליק ימינה ושמאלה על כרטיסים של אנשים. כל כרטיס נראה רציני ועובר בדיקה ומישהו רואה את התמונות לפני שהן עולות".
גם בשליש גן עדן הגישה זהה. "בכל האפליקציות הבינלאומיות חייב מאצ' בשביל לתקשר. מצד אחד זה שומר על 'רמה' כי לא פונים אלייך אנשים לא קשורים. מצד שני זה עוצר המון חתונות", אומרת בת אל נבון, שייסדה את האתר יחד עם בעלה אסף, "הרבה פעמים לאנשים יש סטיגמות, לא רוצה מישהי מבוגרת מדי, מחפשת מישהו מעל גובה מסוים, או שלא ממש מתחברים לדמות בתמונה. אצלנו אתה יכול לשלוח הודעה לכל מי שאתה רוצה, ואז זה מגדיל את כמות החתונות".
"יש אצלנו קריטריונים של כמה תפילות מתפללים ביום, קריטריון של כיסוי ראש לנשים וכיפה לגברים, אבל זה לא יורד לרזולוציה של סוג הכיפה והגרביים", מסביר אסף נבון. "יש קריטריון של שמירת כשרות ואיזה סוג כשרות, שמירת נגיעה, רמת צניעות, אם אתה כהן או לא כהן זה רלוונטי לגברים כי אתה לא יכול להשתדך עם גרושה. יש מקום לכתוב משפט על עצמך. המקום לתמונה באפליקציה הוא קטן יחסית בהשוואה לאתרים חילוניים, היא תופסת 50־70 אחוז מהכרטיס ולא את כולו. בשונה מהאפליקציות הבינלאומיות, אצלנו הטקסט והתמונה שאתה מעלה חייבים לקבל אישור של המערכת שלנו ורק אז הם יעלו ויוצגו למשתמשים. אם מישהו מעלה תמונה לא ראויה, תמונות של איברים או כותב על עצמו שהוא מחפש משהו לא רציני או מפגש דיסקרטי, אנחנו לא נאשר את זה וגם נחסום אותו. יש תמונות שאנשים מעלים ואנחנו עורכים, כי יש באתר גם חבר'ה שהם בני ישיבות והם לא יכולים לראות תמונות לא מתאימות. אם מישהי שמה תמונה עם חצאית מיני או גופייה יחסית חשופה אנחנו נחתוך את התמונה ככה שיראו בעיקר את הפנים ואם לא יהיה אפשר, נתריע למשתמשת שזאת תמונה שלא תואמת את הגדרות הצניעות ושתעלה תמונה אחרת".
"אני מסורתי פלוס, בתפר שבין המסורתי לדתי", מספר ליאור בבג'ני, בן 36 מכפר־סבא הירוקה, בעלים של אולם אירועים בחוף הצוק. "אני גם באתרים בינלאומיים, בגלל שאני בתפר. אני בטינדר, באוקיי־קיופיד, בבאמבל, בשליש גן עדן ובג'יי סמארט. בבינלאומיות אני כבר שמונה שנים, לטינדר נפלתי רק השנה כי תמיד זה נראה לי לא רציני ואני תמיד כיוונתי לרציני, אבל בגלל הגיל אמרתי בוא ננסה".
באיזו אפליקציה אתה נמצא הכי הרבה?
"שליש גן עדן היא בראש סדר העדיפויות כי אני מאמין ששם אני אמצא את האחת. שם קודם כל הבחורות יותר מגובשות ומוכנות לנישואים, ובגיל שלי זה חשוב. יש כאלה שמגיעות לטינדר ולאוקיי־קיופיד לסטוצים וכדי להעביר את הזמן, לראות מה קורה. בשליש גן עדן גם בת 24 תרצה להתחתן עוד שנה או שנתיים. 80 אחוז מהבנות ב'שליש' מתאימות לי מבחינה דתית פלוס־מינוס, כשבאתרים הבינלאומיים אני כל הזמן צריך לשאול, 'איך את מבחינת דת?' וזה משהו שאפילו לא כתוב בפרופיל. נכנסתי ל'שליש' כי נמאס לי שזה נופל בחלק הזה. מישהי אמרה לי, 'לי ולדת אין שום דבר במשותף, אני אוכלת שרימפס'. זה מוריד לי. מה שכן, הרבה פעמים הן שוללות שם אותי כי אני לא מספיק דתי ואומרות שהן רוצות מישהו בישיבה. הרבה שם גם שומרות נגיעה".
יש הבדל גם בסגנון?
"באפליקציות של הדתיים הן ילדות טובות מבית טוב, זה בפירוש, לא משנה אם הן מוצאות חן בעיניי או לא. הן צנועות כאלה, פחות מתנשאות, יותר בגובה העיניים, רוצות להקים בית יהודי. את מבינה? באפליקציות של חילונים גברים היו מחליקים אותה שמאלה אם היא הייתה כותבת שהיא רוצה גבר להקים איתו בית. אז אני מחפש את הבית היהודי הזה שהן מדברות עליו".
כמה יורדים בהתכתבויות לרזולוציות של שמירת מצוות?
"שאלות על כמה תפילות אתה מתפלל הן מדתיות. מסורתיות שואלות רק אם אתה שומר שבת. על שמירת נגיעה כולן שואלות. הייתה לי פעם חרדית שקראה לעצמה חרדית מודרנית וכשדיברנו בטלפון לפני הדייט הראשון היא התחילה לעשות לי רשימה של מה היא רוצה שיהיה בבית. עוד לא נפגשנו אפילו והיא ישר אומרת בלי טלוויזיה בחדרים ובסלון, ילדים רק בבית ספר דתי־חרדי, היא רצתה שנקבע עיתים לתורה בשבילי, ושנשמור נגיעה. זה לא בא מחוצפה אלא כדי לסנן, הן לא רוצות לבזבז את הזמן שלהן אז הן אומרות מראש הכל".
אסף (39) ובת אל (37) נבון שהקימו את שליש גן עדן, הורים לשלושה, גרים במושב הדתי צפריה, ואם האמירה הידועה נכונה מחכה להם וילה עם מטראז' אינסופי בגן עדן. "בהתחלה זה היה בגדר תרומה לקהילה", מספר אסף. "הבנתי שאני אוהב להכיר לאנשים בני זוג, זאת נראית לי ההשפעה הכי גדולה על חיים של אדם אחר".
יש איזון בין גברים ונשים באפליקציה?
"באופן טבעי במגזר הדתי־לאומי יש יותר בנות מבנים, קשה להסביר למה. אז יש יותר נשים בשונה מטינדר, שם מעצם מהותה, יש יותר גברים. אנחנו רואים גם אבולוציה. בהתחלה הם נרשמים דתיים תורניים, אחרי זה הם דתיים לאומיים, דתיים לייט ואז יכולים גם להפוך לדתל"שים. כל מחנך יגיד לך שכשיש לך מסגרת ומישהי שאתה חי איתה את חייך קל לך לשמור על השגרה והמצוות, וככל שהם גרים לבד ונשארים רווקים, והגיל עולה, הרמה הדתית יורדת. הכי פחות מתפשרים על גיל ודווקא בניגוד לחילונים הכי פחות מתייחסים למצב כלכלי. אין כמעט חיפושים לפי זה ולא מחצינים אם יש כסף".
בת אל: "גבר מחפש מישהי צעירה ממנו ועד גיל מסוים. גבר, גם כשהוא בן 30 וגם כשהוא בן 38, עדיין ירצה מישהי צעירה בת 26־27. אבל בסוף יש הכל מהכל. יש סיפור מטורף על זוג תאומות זהות שקנו מינוי אחד לאתר, השתמשו בו שתיהן והכירו מישהו חודש אחרי חודש. ויש גם שני גמדים שהכירו".
אודליה ומתן (32) שטרן, הורים לשניים, הקימו לפני שנתיים את סטפאפ, אפליקציה שנראית כמו שילוב בין פייסבוק לאוקיי־קיופיד ומציגה את עצמה כרשת חברתית במקום זירת היכרויות. השיטה שלהם – לארגן ארוחת שבת או פעילות חברתית אחרת שממנה יצמחו השידוכים. "התחתנו בגיל 26 וראינו איך לחילונים מסביבנו יש הרבה אופציות ודרכים להכיר ולדתיים לא", מספרת אודליה. "אני זוכרת שבעבודה היו מסביבי חבר'ה חילונים והם תוך כדי ארוחת הצהריים מדפדפים בין אופציות בנייד ואני הולכת לשבת עם חברה רווקה שמספרת לי שאין לה את מי להכיר ומתחילים לחשוב יחד, אולי אני אכיר לך את אח של, או חבר של. איפה זה ואיפה המאגרים המטורפים של האפליקציות?"
מה ההבדל בין זה לאפליקציות שמתאימות גם למסורתיים?
"בסוף מעבר להיכרויות של אחד על אחד, עדיין הכי טבעי זה להכיר בעולם האמיתי. הרגשנו שלקהל שלנו יש מתחת לאף אירוע חברתי שקורה בכל שבוע ומשותף לכל העולם הדתי, שזאת השבת. החלטנו לקחת את הזמן הזה, זמן איכות מדהים בלי מדיה ובלי הסחות, להיכרויות. זה שובר את המבנה הקלאסי של דייט שהוא גם לפעמים כמו ראיון עבודה".
אז איך זה עובד?
מתן: "אדם יכול ליצור פרופיל לבד ויכול ליצור פרופיל יחד עם עד ארבעה אנשים בשביל יצירת שבת. בפרופיל כתוב האם אתה רוצה לארח, להתארח, באיזה אזור ולאיזו ארוחה. ואחרי שכתבתי למשל שאני רוצה להתארח לארוחת שישי בגבעת־שמואל אז מתחילים לעשות לייקים לאנשים שכתבו שהם רוצים לארח, נוצרת בינינו התאמה וזה כותב להם משהו קליל כמו 'יאללה, מה בא לכם שאביא לשבת?' ונפתחת שיחה בינינו".
אודליה: "מבחינתנו, ברור שהמטרה היא חתונה, אבל הדרך לשם בעינינו צריכה להיות מגוונת".
אבל השוני המרכזי, ואולי גם היתרון הגדול, הוא התחושה היחסית בטוחה ולא סליזית באפליקציות הדתיות. כאן זה לא ג'ונגל ללא חוקים. ובתפקיד שומרי הגן, בעלי האפליקציות שיודעים שבחורות דתיות שיוטרדו לא יחזרו וגם יזהירו את השכונה כולה. התוצאה: לא תפגשו במגזר הדתי קבוצות פייסבוק כמו "מחליקות שמאלה" - אחת מקבוצות הפייסבוק הפופולריות שבה מדי יום עולים עשרות צילומי מסך של שיחות ביזאריות עם גברים ששאלו על סקס כבר בשורה הראשונה בהתכתבות או שיתפו תמונה של זקפת בוקר אחרי היכרות בת שעה. וזה עוד לפני הנוכלים הרומנטיים, המתחזים השרמנטיים והסתם נשואים. "יש לנו מוקד טלפוני שבודק את התמונות והטקסטים של כל המשתמשים, זה לא עולה לאפליקציה באופן אוטומטי", מסביר נבון. "גם דיווחים על משתמשים שמדברים לא יפה, או כאלה שבנות חסמו אותם".
איך אתם יודעים מי קיבל גט ומי לא כשהוא בא להירשם כגרוש לאתר היכרויות?
אסף: "אצל דתיים כולם מכירים את כולם. אם הצוות שלנו לא ידע על הסטטוס האמיתי שלך, אז משתמשות ידווחו עליך וההפך".
פיצ'ר נוסף שבא להגן על המשתמשות, והמשתמשים, מראה מתי אתה מחובר לאפליקציה. כך יימנעו מצבים שבהם את יוצאת עם מישהו ובינתיים הוא מפלרטט עם עוד רבות אחרות. "אנחנו לא יכולים לבדוק שלא ממקבלים", מודה נבון, "אבל בשליש גן עדן גם מופיע שאתה אונליין ברגע שנכנסת וגם שהיית לאחרונה. יש תיעוד לפעולות שלך".
גם לערבות ההדדית באפליקציות הדתיות יש תפקיד אולי בשמירתן כמקום מוגן. "כשאנחנו רואים שמישהו נחסם או מקבלים עליו תלונה, אנחנו מוודאים שהוא לא ייכנס יותר, פשוט מוחקים אותו", מספר מתן מסטפאפ, "קורה שאנחנו פונים למשתמשים כדי לוודא איתם שהכל בסדר".
מה עושה "אפרת" שקיבלה 146 הודעות מגברים תוך שעתיים? בתסריט החילוני היא בוררת 20 שנראים טוב בתמונה ולהם מחזירה הודעה. עשרה מתוכם עונים בחזרה, עם שלושה זה מבשיל לדייט. עם אחד זה הופך ל"קטע". כשזה מתקדם היא נזכרת שיש באפליקציה עוד 350 שהשאירו לה הודעה וביניהם, היא בטוחה, יש מישהו שווה יותר. אז הם נפרדים והיא חוזרת אל האפליקציה, וככה חוזר חלילה. ככה גם אצל הגברים. גם בתסריט הדתי, מסתבר, תחושת השפע מסנוורת. "אם הייתי חי באי בודד יכול להיות שהייתי נשוי עכשיו והייתי חייב להתפשר", אומר ליאור, תוך כדי שהוא מברך "בורא פרי העץ" ומכניס פרי לפה. "אבל נכון, האפליקציות גורמות לך לחשוב שאין סוף לאפשרויות".
אודליה מסטפאפ אופטימית יותר לגבי הרגלי השימוש של המגזר. "בעולם הדתי עדיין אין את האינפלציה הזאת, זה קשור לזה שאתה לא מוריד חמש אפליקציות ומשחק בכולן ומתחיל להתבלבל, אתה בשתיים במקסימום".
אז מה בעצם מפריע לחילונים על הגבול המסורתי לנטוש את טינדר ולהירשם אליהן במקום? ולמה ההפרדה הזאת בעצם בין חילונים לדתיים, כשמספיק לראות את צופית גרנט ושולי רנד? "אני חושב שיש איזה 70 אחוז נשים שכותבות על עצמן שהן מסורתיות באפליקציה, וזה הזוי. זאת תופעה. כנראה גם המסורתיות איבדו אמון באפליקציות הרגילות", מאבחן ליאור.
"דתל"שים נשארים בשליש גן עדן", אומר נבון, "יש גם נשים חילוניות שמחפשות מישהו למטרה רצינית והאתרים הבינלאומיים לא מכוונים לשם, אז לא אכפת להן להיות מסורתיות קצת אם זה יביא מישהו להתחתן איתו".
"היום כדי למצוא אתה חייב להיות באפליקציות, אין לך ברירה. שם כולם נמצאים", מסכמת שוש תם, רווקה בת 34 מקרני שומרון. "אני מרגישה שהאפליקציות הדתיות לא מאוד ממוקדות כי כולם יכולים להירשם אליהן, יצא לי שפנה אליי גבר בן 60, חרדי גרוש עם שבעה ילדים. את אומרת, לא הבנתי, אני יכולה להיות הבת שלך. זה שיעשע אותי אבל זה גרם לי להגיד, 'אוקיי, זה לא רלוונטי להכיר פה' ולא להיכנס ארבעה חודשים אחר כך. קשה לי באפליקציות האלה שגברים יכולים לכתוב לך 'היי מאמי', 'היי יפה', שזה לא מתאים. גם דתיים יכולים לפנות ככה. אבל כשאת עושה דרך כזאת, אסור לך להתייאש".