קו-חם-לצרכן נגד בזק
בעמותה טוענים: בזק גובה תשלום עבור שיחה מזוהה, למרות שהמידע קיים ממילא במרכזיות ולא נדרש ממנה כל שירות נוסף משרד התקשורת: בדקנו, זה לא נכון
שירות שיחה מזוהה של בזק הוא תרמית והטעייה של הציבור. כך טוענת עמותת קו-חם-לצרכן, שפנתה באחרונה למשרד התקשורת בדרישה כי יורה לבזק להפסיק לחייב את הצרכנים על שירות זה. בעמותה טוענים, כי מבדיקות שערכו עולה, כי המידע על מספר המנוי המתקשר קיים ממילא בכל קו טלפון, ובזק אינה מספקת כל שירות נוסף ללקוחותיה, עליו היא רשאית לגבות תשלום.
מי שטוען שזה שירות נוסף של בזק - מטעה את הלקוחות, טוען יו"ר קו-חם-לצרכן, אביעד ויסולי, ערכנו בדיקות בעזרת מהנדס תקשורת וגילינו שלא מדובר בשירות נוסף. המידע כבר קיים בכל מקרה בחברה.
בעמותה טוענים, כי על-פי חוק הבזק, הגדרת שירות בזק - עליה ניתן לגבות תשלום - מתייחסת לביצוע פעולות בזק למען הצרכנים. לטענתם, במקרה זה בזק אינה מבצעת כל שירות נוסף, ולכן היא אינה רשאית לגבות תשלום.
בעמותה טוענים, כי תחקיר שערכו העלה כי המרכזיות הדיגיטליות, שנמצאות בשימושן של כל חברות הטלפונים, מפיקות באופן אוטומטי את המידע הכולל על מספר הטלפון של המתקשר ואת זמן השיחה. לדבריהם, המידע נשלח למקבל השיחה ביחד עם הצלצול, וכל מנוי יכול לשים צג גילוי ולקבל את המספר המתקשר מייד עם תחילת הצלצול, ללא תשלום נוסף.
פנינה שנהב מבזק מסרה לידיעות אחרונות: טענת העמותה אינה נכונה. כדי שניתן יהיה לזהות בבית את המספר שצלצל, יש שני קטעים בהם עוברת האינדיקציה על המספר. הקטע הראשון הוא בתוך הרשת. במתגים עוברים איתותים שנותנים אינדיקציה על המספר המטלפן. בזק צריכה ליצור מצב שבו האיתותים יעברו מהמרכזת אל מקבל השיחה, איתותים שיומרו למספר קריא. לצורך זה, יש להתקין כרטיס מיוחד, שמצריך מתן שירות מיוחד. מדובר בשירות נוסף, שאינו חלק מובנה מהמרכזייה.
במשרד התקשורת הבטיחו לבדוק, ולאחר מספר שעות הודיע הסמנכ"ל לכלכלה דן ז'יצק לידיעות אחרונות, כי לאחר בדיקה התגלה שאין בסיס של ממש לטענות. לדבריו, התעריף לשירות שיחה מזוהה מבוסס על עלויות בפועל, ומכאן שאין מדובר בתרמית של הציבור.
עמותת קו-חם-לצרכן בודקת כבר תקופה ממושכת את שירותי בזק, ואף הגישה באחרונה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה בשלושה נושאים: תא קולי - לדברי העמותה, בזק מחייבת שיחה מלאה על משיכת הודעה בתא קולי, במקום תעריף קישורית מוזל; שירות עקוב אחרי - בעמותה טוענים כי בזק מחייבת את הצרכנים בשתי שיחות, למרות שמדובר בשיחה אחת בלבד, מכיוון שההעברה מתבצעת בתוך המרכזייה, ושירות מספר חסוי - החברה גובה מצרכנים שמעוניינים בשירות תשלום חד-פעמי של 71 שקל. לדברי העמותה, מדובר בצעד שנוגד את חוק חופש הפרטיות.