פולקסווגן חיפושית - 84'-68'
הפעם נעסוק במכונית ותיקה, אולי הכי ותיקה על הכביש כיום - פולקסווגן חיפושית. הגיל הממוצע לחיפושיות הנעות על כבישינו הוא כ- 20 עד 27 שנה, אך בשל עמידותן הרבה הן עדיין שכיחות, ואף מבוקשות מאוד בקרב צעירים ומחפשי רכב זול. החיפושית יוצרה בגרמניה עד 78', אך הייצור נמשך בברזיל ובמקסיקו עד עצם היום הזה. דגם חדש לחלוטין, המבוסס על שילדת ומנועי הגולף, מיוצר כעת במקסיקו ושיווקו בארה"ב ובאירופה החל לא מכבר. הביקוש כצפוי, גובל בהיסטריה.
דגמים
1,500-1,300-1,200: מתלה אחורי מסוג ציריות סובבות (SWING AXLE) עם מוטות פיתול; מתלה קדמי עצמאי עם מוטות פיתול.
1,303-1,302: מתלה אחורי עצמאי (IRS), מתלה קדמי עצמאי מודרני מסוג מקפרסון עם קפיצי סליל.
כל החיפושיות עם גיר חצי אוטומטי מצוידות במתלה האחורי העצמאי.
מרכב
סגור, 2 דלתות; קבריולט (גג מתקפל), 2 דלתות (נדיר ויקר). המנוע כמובן, מאחור. תא מטען מלפנים.
מנועים
בוקסר שטוח 4 צילינדרים אורכי, עם קירור אוויר-שמן.
נפחים
1.2 ליטר (34 כ"ס), 1.3 ליטר (44-40 כ"ס), 1.5 ליטר (44 כ"ס), 1.6 ליטר (50-54 כ"ס). הנעה אחורית. גיר ידני, 4 הילוכים; חצי אוטומטי, 3 הילוכים.
תכונות
החיפושית אינה מצטיינת בתכונותיה הדינמיות. התאוצות צנועות מאוד והמהירות המירבית אינה מרשימה. צריכת הדלק אינה חסכונית במושגים של היום. גם המתלים אינם נוחים במיוחד, והתנהגות הכביש במגבלות נוטה להיגוי יתר קשה לשליטה, בייחוד בכביש רטוב - נא להיזהר. בלמי התוף הלא מתוגברים לא ממש בולמים את החיפושית במהירויות גבוהות. תא הנוסעים צר ולא נוח, ורעש המנוע האופייני חזק וחודר. אך כל אלה מתגמדים מול המבנה החזק והמסיבי של החיפושית, המעורר אמון מיידי. ניכר בכל חלק ורכיב שהמכונית תוכננה לעמידות ולהישרדות בכל תנאי, ללא הצטעצעויות מיותרות.
בעיות
מרכב: ה.גוף החיפושית נוטה לפתח חלודה ורקבונות לאורך מובילי המים בגג, מסביב לחלונות, בתוך בתי הגלגלים והכי חמור - ברצפה. השנים ניכרות גם במוטות הפיתול של המתלים שמתעייפים ושוקעים. סימנים לכך: גחון מדי, נסיעה קשה וחובטנית והיגוי קשה. דגמי 1,302 ו-1,303 מצוידים בהגה נמוך מסוג גל משונן ("מסרק"), הנוטה לפתח חופש ותיקונו יקר. לדגמים הרגילים נטייה לחופש בתפוחי מערכת ההיגוי הדורשים החלפה בתדירות גבוהה יחסית. לכל הדגמים רגישות במיסבי הגלגלים.
מכנית
מנוע מטופל היטב יחזיק מעמד לאורך שנים רבות ומאות אלפי קילומטרים ללא בעיה. נקודות תורפה בודדות הן: המאייד הרגיש לנזילות דלק וגומיות האטימה של סעפת היניקה שמשתבשות, נסדקות וגורמות לשאיפת אוויר לתוך תאי השריפה. התסמינים: רעשי שאיפת אוויר, "זיוף" בפעולת המנוע וירידה חדה בביצועים (קל וזול לתיקון). תיבת ההילוכים חזקה ועמידה מאוד, אך עלול להתפתח בה חופש מסוים בידית ההילוכים. הגיר החצי אוטומטי אמין פחות. גם כבלי המצמד והמצערת עלולים להיקרע פתאום, ותמיד בזמן הלא מתאים.
חשמל
מערכת החשמל של החיפושית בסיסית, פשוטה ואמינה ביותר. הבעיות היחידות הנפוצות הן בממסר הטעינה ("רגולטור") ובדינמו, שלא ממש טוען את המצבר. הפתרון קל: החלפת הדינמו באלטרנטור.
מה לבדוק
מנוע: עשן כחלחל או לבנבן המעיד על אכילת שמן גבוהה, שמציינת ככל הנראה מנוע במצב סופני.
מרכב: חלודה ברצפה, בגג, סביב החלונות, ובחלק הפנימי של בתי הגלגלים. בחיפושית הרצפה נושאת בעיקר העומס - יש לפסול מייד כל חיפושית שרצפתה רקובה.
חשמל: תקינות מערכות הצתה, תאורה וטעינה. יש לוודא שהמתגים ולוח המחוונים תקינים וכל המכשור בהם עדיין פועל, כשהחשוב מכל - נורת הטעינה. זו אמורה לדלוק אם רצועת האלטרנטור/דינמו נקרעה. רצועה זו מסובבת גם את מניפת הקירור של המנוע. נסיעה ללא רצועה תגרום להתחממות מיידית של המנוע ו"תפיסת" המנוע תוך דקות ספורות.
אחזקה, סחירות ושמירת ערך
פשוטה ביותר לאחזקה. חלפים מקוריים וחדשים ישנם בשפע ואינם זולים, אך בכל מגרש פירוקים אפשר למצוא ערימות של חלקים משומשים במצב מצוין. אמינותה של החיפושית הפכה אותה לאחת המכוניות המבוקשות על-ידי צעירים תפרנים וגם חיפושית בת 25 שעברה 10 ידיים היא תמיד מועמדת פוטנציאלית להיות מכונית ראשונה של איזה סטודנט דלפון. המחירים לחיפושית טובה נעים בין 3,000 ועד ל - 10,000 שקל ויותר.
המנוע העמיד מכולם הוא ה-1.3 ליטר. ה-1.2 ליטר אמין אך חלש מדי; ה-1.5 ליטר פחות נפוץ ופחות מוצלח; ה- 1.6 ליטר הוא המומלץ, הנדיר והמבוקש.
דגמי 1,303 ("אמריקאי") המרווחים והנוחים יותר, הם גם מבוקשים ויקרים יותר. דגמי הקבריולט המקוריים הם פריט אספנים אמיתי ונחטפים במחירים גבוהים, יחסית.
סיכום
החיפושיות נכנעות בסופו של דבר לשיני הזמן, ורובן כבר במצב הנוטה לגרוטאה. אם החלטתם לרכוש אחת, אל תתפשרו על מצב הרכב. עם קצת סבלנות אפשר למצוא חיפושית טובה ומושקעת שקיבלה יחס חם ואוהב.
פורסם בידיעות אחרונות; 16/2/99