שתף קטע נבחר
 

סוזוקי סמוראי (98'-84')

הג'יפ הקטן של סוזוקי נחת בארץ במקביל להצגתו בעולם, ב-1984. למראהו עיקמו הג'יפאים של אז את אפם המסוקס, אבל ההפתעה היתה גדולה. הסמוראי הקטן התגלה כרכב קשוח, בעל עבירות מצוינת, בעיקר בשטח טכני ובמעברים צרים.
אמינותו הפכה לשם דבר ואף עלתה על זו של ג'יפ "סיקס" בעל התדמית המיתית. ב-86' הגיע הסמוראי עם מנוע 1.3 ליטר, 5 הילוכים, וביצועים משופרים. מודל 88' ראה כבר סרנים רחבים יותר, שאמורים היו לשפר את יציבותו הלא מזהירה בכביש. במודל 97' עבר הסמוראי שינוי מהפכני ומבורך במתליו, כשקיבל קפיצי סליל מודרניים ונוחים בהרבה.
ב-98' הוא הוחלף בג'ימני, המודרני והמתורבת יותר. הסמוראי מורכב עדיין בספרד תחת השם "סנטנה", שם הוא מוצע גם בגרסת דיזל (עם מנוע פז'ו 1.9 ליטר).

מרכב

שילדה ומרכב נפרדים; קצר, סגור ופתוח (ברזנט), או ארוך ופתוח, 2 דלתות (מודלים 88'-87' בלבד); 2 סרנים חיים, קפיצי עלים מלפנים ומאחור (96'-84'); קפיצי סליל מ-97'.

מנועים, הילוכים

בנזין, 4 צילינדרים, בנפח 1.0 ליטר (45 כ"ס); 1.3 ליטר, 67-64 כ"ס (קרבורטור); 73 כ"ס (הזרקה מ-97'). הנעה אחורית+שילוב להנעה כפולה. או גיר ידני, 4 ו-5 הילוכים (מ-86'); תיבת העברה בת שני תחומים: גבוה ונמוך.

תכונות

מדובר בג'יפון, לא ברכב משפחתי. שני מבוגרים וציוד לטיול יסתדרו בו אך בקושי. אל תצפו ליותר מאשר תחבורה בסיסית בכביש. הביצועים לא מרשימים, וכיוון שהוא צר וגבוה יציבותו גבולית ביותר. נוחות הנסיעה בדגמים עם קפיצי העלים כמעט בלתי נסבלת.
צריכת הדלק נמוכה למדי, ונמוכה להפליא כשמשווים לג'יפים גדולים. בשטח, לעומת זאת, הסיפור שונה לחלוטין: המידות הקטנות, המנוע הגמיש, המשקל הקל, יחסי ההעברה הקצרים וזוויות הגישה והנטישה המצוינות (בדגם הקצר), תורמים לעבירות מעולה בשטח, בפרט אם הוא טכני וצפוף. בדיונות גבוהות לעומת זאת, יורגש היטב המחסור בכוחות-סוס, בייחוד במנוע הקטן יותר.

בעיות

מרכב: ספרטני ביותר, ומחזיק מעמד היטב. הגימור הפנימי בסיסי מאוד, ולאחר שנים של תלאות שטח אין לצפות שכל דיפוני הפלסטיק של הדלתות, לוח המחוונים וריפודי המושבים ישרדו בשלמותם. בשלדה קיימת רגישות לסדקים ובאיזור חיבורי הקפיצים. כמו כן ניתן למצוא (בעיקר בג'יפים ששהו באיזור הים, ולא נשטפו) חלודה בריצפה, סביב החלון הקדמי וצירי הדלתות, בייחוד האחורית.
מכנית: המנוע אמין ביותר ומחזיק מעמד לאורך זמן רב (ה-1.3 ליטר יותר מה-1 ליטר), למרות החיים הקשים בשטח. מנוע בריא צריך להיות יבש ונקי מהזעות ונזילות שמן. למאייד יש נטייה לצאת מכיוון. הרגישות (חיצונית) הגדולה היא בתיבת ההעברה שעלולה לפתח חופש, ובדגמים הישנים אף להיתקע בהילוך סרק לאחר נסיעה במצב "נמוך".

מה לבדוק

סמוראים רבים בשוק הם יוצאי חברות השכרה, קיבוצים, חברות שמירה או ציי רכב. יוצאי חברות ההשכרה סבלו משימוש ברוטלי של שוכרים חסרי מצפון, אך לפחות זכו לטיפול מסור וקפדני. דווקא ג'יפים יוצאי קיבוצים עברו את ההתעללות הקשה ביותר, סבלו מהזנחה מתמשכת ומצבם הכללי, בדרך-כלל, עייף וחבוט.
מנוע: בלאי מנוע כללי, הספק נמוך, צריכת שמן (מנוע מעשן, עשן תכלכל-הזעות שמן, נזילות שמן, כיוון מאייד. בלאי תיבת הילוכים ומצמד, מצב לבנבן), תיבת העברה, והיעדר חופש בידית ההעברה.
מרכב: חלודה סביב החלון הקדמי, וברצפה באיזור החיבורים לשילדה; שלמות הדפנות האחוריות. סדקים ליד חיבורי הקפיצים ובחיבורי הרוחב בשילדה. מצב קפיצי העלים ובולמי הזעזועים. שלמות לוח המחוונים, המושבים, וגג הברזנט (יקר!).

אחזקה, סחירות ושמירת ערך

האמינות והאחזקה הזולה ביותר הפכו את הסמוראי למבוקש מאוד, עם שוק מצוין. סמוראי מיד פרטית ובמצב טוב בהחלט יוכל להשיג מחיר גבוה ממחיר המחירון. הדגם המבוקש ביותר: קצר, 1.3 ליטר, מ-88' ומעלה, מזגן מקורי, מבעלות מקורית ופרטית.

סיכום

הסמוראי אמין ביותר ומחירי אחזקתו זולים עד מגוחכים, בייחוד בהשוואה לג'יפים גדולים יותר. כושר עבירות מעולה, וקל למכור אותו מהר ובמחיר טוב. מנגד, הוא מעט יקר לקנייה, מעט איטי, קטן מאוד, צר ולא נוח, ומרסק את עצמות נוסעיו. עבור חובבי שטח "מורעלים", בייחוד אם הם צעירים, בעלי גב חזק ולא מפונקים - הוא מומלץ ביותר.

פורסם בידיעות אחרונות; 16/3/99


מומלצים