שתף קטע נבחר
 

איביי: אי של יציבות

לפני 3 שנים החליט בחור אמריקני להקים שוק מקוון שיאפשר למוכרים וקונים לתקשר ביניהם; מאז צמח אתר איביי לתעשייה משגשגת של מכירות פומביות, שלא שמעה כנראה על משבר הדוט.קום: ברבעון הראשון זינקו הכנסות החברה ב-59%, עם רווח של 47.6 מיליון דולר; והכל התחיל בדירה שכורה

ימי הדוט.קום העליזים אולי חלפו להם מזמן, אבל באיביי לא ממש מתרגשים. השבוע נכנס אתר המכירות הפומביות העצום למדד המניות היוקרתי "אס-אנד-פי-500", סוג של חותמת הכשר שמכריזה את מה שכולם ידעו: בזמן שרוב חברות הכלכלה הישנה והחדשה מדשדשות, איביי ממשיך להרוויח ולצמוח. מדובר בהישג לא רע לחברה שהחלה את דרכה לפני 7 שנים כמעין שוק פשפשים מקוון. הרעיון שעמד מאחורי איביי היה פשוט: ליצור פלטפורמה לתיווך בין מוכרים לקונים. של מה? של הכל. ממכונית ספורט משנות ה-50, דרך אוסף קומיקס ועד תקליט של קישקשתא זל, חתום על ידי נירה רבינוביץ'. אפשר לנסות למכור הכל. אפשר לשלם באמצעות שירותי התשלום ברשת, ששייכים לאיביי, ואפשר גם לקנות בשורה של אתרים מתמחים של החברה. וזה עובד: איביי הודיעה השבוע כי תוצאות הרבעון השני שלה יהיו גבוהות מהצפוי, כתוצאה מצמיחה חזקה בפעילותה. ברבעון הראשון זינקו הכנסות החברה ב-59% ל-245 מיליון דולר, עם רווח של 47.6 מיליון דולר. לא רע.

כל הדרכים לבזבז כסף

ההתחלה, כיאה לסיפור אמריקני, היתה בדירתו השכורה של פייר אומידיאר בסן-חוזה. אומידיאר החליט להקים שוק מקוון שיאפשר למוכרים וקונים לתקשר ביניהם, יחד עם חברו ג'ף סקול. לאחר 3 שנים החליטו השניים שההצלחה מצריכה ניהול מקצועי יותר ופנו אל מג וויטמן, בוגרת מינהל עסקים בהרווארד שעבדה קודם לכן בהסברו. וויטמן הקימה צוות ניהולי שצבר ניסיון קודם בחברות כמו דיסני ופפסיקו, והצעידה את החברה קדימה. אחד הסיפורים הידועים על החברה הוא שהסיבה להקמתה היתה רצונו של אומידיאר למצוא דרך טובה יותר להחליף עם חובבים מיכלי סוכריות פס - מיכלים עם דמויות שונות מסרטי קולנוע וטלוויזיה, נוכח מלחמת הכוכבים ודיסני. אלא שלפני מספר שנים התברר שהסיפור הומצא על-ידי יחסי הציבור של החברה, כדי ללכוד את תשומת לבם של המשקיעים.
כנראה שהסיבה האמיתית היתה רצון בריא להתעשר ותו לא. איך זה עובד? המוצרים הנמכרים באיביי מסודרים לפי קטגוריות שונות. איביי גובה מהמוכר עמלה על הצגת המוצר - בין 30 סנט ל-3.3 דולר, בהתאם לשוויו, ועמלת מכירה סופית של 5%-1.25%. בנוסף, קיים תשלום עבור הבלטת שם המוצר בצורות שונות. השלמת העיסקה בין המוכר לקונה מבוצעת בלי קשר לאיביי, באמצעות דואר אלקטרוני או טלפון. בנוסף לשירותי המכירות הפומביות, מציעה איביי עוד דרכים לבזבז כסף. החברה רכשה את half.com, אתר מכירות שאיפשר למשתמשים למכור מוצרים משומשים במחיר קבוע, ומציעה גם את איביי-מוטורס, אתר מיוחד למכירות רכב, ואת איביי סטורס, חנויות מקוונות שמוקמות על-ידי משתמשים באמצעות הפלטפורמה של איביי. בנוסף מחזיקה החברה אתרים בכ-20 מדינות לבד מארה"ב, בהן גרמניה, איטליה, ברזיל ואירלנד.

שיטות לרכישת אמון הגולשים

אחת הבעיות המרכזיות במסחר אלקטרוני היא יצירת אמון אצל המשתמש. אם חלק נכבד מהגולשים חוששים לספק פרטי כרטיס אשראי לחנות מוכרת, ברור ששליחת מעטפה עם כסף מזומן לאדם לא מוכר עבור מוצר כלשהו מפחידה הרבה יותר. כדי להתמודד עם הבעיה הציגה איביי מספר שיטות, שהחשובה בהן היא שיטת הפידבקים: בסיום כל עיסקה מתבקש הקונה לחוות את דעתו על מהלכה.
חוות דעת זו מצטרפת לפרופיל של המוכר, בו יכול לעיין כל קונה פוטנציאלי. חשקה נפשכם בבובת ענק של בריטני ספירס? האתר יראה לכם כמה עיסקאות ביצע המוכר שלכם ומה חשבו עליו הגולשים. מוכר שסרח יועף לאלתר מרשימת המשתמשים. הבעיה: מוכר כזה יוכל תמיד לחזור תחת שם אחר, ולכן מומלץ לרכוש מוצרים מדמות בעלת רקורד מוכח. חלק גדול מהמוכרים הם עסקים קטנים המנצלים את הפלטפורמה של איביי, מה שמבטיח אמינות גדולה יותר. באיביי גם מקלים על הקונה: אתם יכולים לרשום את הצעת המחיר המקסימלית שלכם, והסוכן החכם באתר יעלה את הצעת המחיר שלכם עד לאותו מקסימום, מבלי שנכנסתם לאתר כלל.
עוד דרכים למנוע את הימלטות המוכר עם דמי הכיס שלכם הן אפשרויות התשלום ברשת. ניתן לשלוח צ'ק דחוי, אבל אפשר גם להשתמש בשירותי התשלום באינטרנט. במקום לשלוח כסף, אתם נותנים הוראה להעביר אותו לחשבון המוכר באמצעות השירות, תמורת עמלה כמובן. איביי ניסתה להקים שירות כזה על-ידי רכישת חברת בילפוינט, שעסקה בתשלומים ברשת, אבל נכשלה בקרב מול פייפל המתחרה. הפיתרון: איביי הודיעה באחרונה על רכישת פייפל ב-1.5 מיליארד דולר. לאורך השנים נתקלה איביי בקשיים טכניים ובביקורת לא מעטה. קריסות של האתר ותקלה שגרמה לחיוב כפול של קונים גרמו לפגיעה בתדמית ובאמון. בנוסף, העובדה שכל אדם יכול להעלות כל מוצר לרשת מבלי שבאתר בודקים את אופי המוצר יצרה בעיות מוסריות וחוקיות. באתר הוצעו למכירה מצבות גנובות, מוצרים בעלי אופי אנטישמי ופורנוגרפיה קשה. באיביי הודיעו כי לא יאפשרו את מכירת המוצרים הללו, אבל מודים שבדיקת המוצרים מתבצעת רק לאחר פרסום ההצעה.
מוצרים בעייתיים או לא, איביי ממשיכה להרוויח, ולהוכיח שמגל ההריסות של הכלכלה החדשה יצאו גם כמה עסקים שיודעים לעשות כסף, ולא רק להפריח בועות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אומידיאר. כיאה לסיפור אמריקני
וויטמן. ניהול מקצועי
מומלצים