קולות רחוקים: איך להתקשר מחו"ל
רוב הישראלים שנוסעים לחו"ל מתקשרים משם לארץ, והישראלים ידועים כדברנים לא קטנים גם בניכר. למרות שחברות התקשורת עטות עלינו במבצעים, מחירי השיחות לארץ בסך-הכול התייקרו השנה, ובכל מקרה כדאי לעשות שיעורי בית יסודיים לפני שנוסעים. דרכי ההתקשרות מחו"ל - היתרונות, החסרונות, המחירים ואפשרויות החיסכון
אוגוסט נחשב לחודש השיא בשיחות טלפון שמנהלים ישראלים מחו"ל לישראל. השנה ניכרת עלייה של עד 15% בתנועת השיחות בהשוואה לשנה שעברה, בעקבות הגידול בתנועת הנוסעים לחו"ל. טורקיה, יעד חדש-ישן, חוזרת למפה בגדול אחרי תנומה של שנים אחדות, אומרת אילת ליפשיץ, סמנכ"ל השיווק של סלקום, לצד היעדים שמהם הישראלים הכי מרבים לצלצל, שהם עדיין ארה"ב ומדינות אירופה הקלאסית. השנה גם בולט שימוש גובר בהודעות אס-אם-אס במקום שיחות סלולריות, בעיקר מתאילנד.
למי שיוצא לחו"ל ומתקשר ארצה חשוב לבחור בשיטת החיוג הנכונה ובמסלול המתאים, שכן פערי המחירים בין השיטות השונות - טלפון סלולרי, כרטיסי חיוג, שיחה מבית-מלון וכו' - יכולים להגיע עד פי-עשרה ויותר. מחיר החיוג מארה"ב בשעות השיא, לדוגמה, נע בין 1.46 שקלים ל-14.83 שקלים לדקה. מחיר החיוג מרוסיה נע בין 2.47 שקלים ל-34.45 שקלים לדקה. ועוד לא הבאנו בחשבון את מחירי השיחות מבתי-המלון, שברוסיה יכולים להגיע גם לעשרה דולר לדקה, כלומר 44.30 שקל לדקה, וגם לא את התעריפים היורדים בשעות השפל ומקצינים עוד יותר את ההבדלים. גם אצל אותו מפעיל עצמו מצאנו פערים, שמגיעים ל-100% ויותר, כפוף למסלולים כמובן.
כדי לצאת בשלום ממבוך התעריפים ולהתביית על העיסקה הטובה ביותר עבורכם, יש צורך בהכנת שיעורי-בית יסודיים. החדשות הטובות: בניגוד לעבר, החברות השונות מפגינות שקיפות רבה יותר. אם בעבר המידע על תעריפי המפעילים השונים שעימם קשורה כל חברת סלולר בכל מדינה נשמר בסודיות כמעט ביטחונית, היום אפשר לקבל את המידע בערוצים שונים, ואף להחליט מראש עם איזה מפעיל אתם רוצים לעבוד בכל מדינה. אתם יכולים גם לצאת לחו"ל עם טלפון סלולרי של חברה אחרת, וליהנות מדילים.
שווה להשקיע את המאמץ, לנוכח העובדה ש-13% מבין המתקשרים מחו"ל לישראל טוענים כי גילו יותר מפעם אחת שחויבו בשיחות שלא ביצעו מחו"ל, או קיבלו חשבון מנופח. זהו שיעור גבוה מאוד. מחציתם (45%) התלוננו ואף קיבלו החזר מלא או חלקי (ראו מסגרת).
מעדיפים סלולרי, למרות המחיר
התיירים הישראלים בחו"ל הם רודפי נוחות, ועל רקע זה יש שגשוג בשימוש בטלפונים סלולריים להתקשרות ארצה, למרות שהם יקרים במידה משמעותית בהשוואה לשיטות החיוג האחרות, למעט חיוג מבתי-מלון. כשתחייגו לישראל מטורקיה בסלולרי, לדוגמה, תשלמו בין 3.16 ל-10.05 שקל לדקה. לעומת זאת, בכרטיס חיוג (פוסט-פייד) תשלמו 2.90-1.46 שקל. כלומר, גם הדיל הזול ביותר של טלפונים סלולריים הוא עדיין יקר יותר מכרטיס חיוג.
רדיפת הנוחות היא הסיבה לכך שנתח הטלפונים הסלולריים בשיחות של הישראלים לארץ הולך וגדל, והוא מגיע היום כבר ל-50% מהשוק הזה, בעוד שכרטיסי החיוג שומרים על נתח יציב של רבע מהשוק, אומר נועם יעקובי, מנהל השיווק של קווי זהב.
הישראלים, אגב, נחשבים בכלל לדברנים מרשימים בקנה מידה בינלאומי גם בחו"ל. בנסיעה ממוצעת ישראלי מדבר מחו"ל לארץ 60-50 דקות, וזה הרבה, אומר יעקובי, אם כי השיחות קצרות יחסית לאלה שאנחנו רגילים לנהל בארץ. הממוצע הוא שש דקות לשיחה בכרטיס חיוג ושלוש-ארבע דקות לשיחה בסלולרי.
לא פלא, לכן, שהחברות מנסות לפתות אותנו במגוון שירותים שהיה שמור בעבר לאנשי עסקים בלבד. חברות כרטיסי החיוג מציעות לישראלים בחו"ל אפשרות להאזנה למבזקי רדיו או לתחזיות מזג אוויר בארץ, וכל דקה עולה כמו דקת שיחה. גם בנתב"ג מנסים לעוט עלינו. פלאפון, למשל, מאפשרת להזמין פלאפון חו"ל בדקה ה-90 בחנות בדיוטי-פרי.
המחירים עלו
עם זאת, למרות אווירת המבצעים שמשרות החברות והדיבורים שהן מפריחות על תחרות אגרסיבית, ולמרות ירידת שערי המטבע, בפועל מחירי ההתקשרות ארצה בחלק גדול מהיעדים שבדקנו התייקרו יחסית לשנה שעברה, בעיקר בחברות הסלולריות. בכרטיסי החיוג ההתייקרויות מתונות יותר, אם בכלל.
חיוג מארה"ב לישראל בפלאפון, לדוגמה, עלה בקיץ שעבר בין 4.19 ל-6.19 שקלים. השנה - בין 4.69 ל-6.64 שקלים. בסלקום המגמה מעורבת: 6.96-3.23 שקלים לדקה השנה, לעומת 4.46 שקלים בשנה שעברה. באורנג', לעומת זאת, ירדו המחירים מ-7.28-6.99 שקלים בשנה שעברה ל-6.96-3.37 שקל השנה.
דקת שיחה מטורקיה לישראל בפלאפון עלתה בשנה שעברה 7.59 שקלים, לעומת 8.24 שקלים השנה. בסלקום - 12.9 שקלים בשנה שעברה לעומת 10.05-3.16 שקלים השנה, ובאורנג' - 8.75-4.86 שקלים לדקה בשנה שעברה לעומת 16.3-9.77 שקלים השנה.
לחברות הסלולר אין מדיניות אחידה - לא לגבי המטבעות הזרים שאליהם צמודים המחירונים ולא לגבי היום הקובע את השער היציג לחיוב הלקוח. סלקום ואורנג' נוקבות את מחירוניהן בליש"ט, בעוד שפלאפון ומירס נצמדות לדולר. לא הצלחנו למצוא נימוק הגיוני להבדל. כולם מתרגמים לשקלים על-פי השער היציג, אלא שבעוד שבסלקום התרגום נעשה על-פי השער ביום הנפקת החשבונית, בדרך-כלל בין עשרה ימים לשבועיים מיום ביצוע השיחה, הרי שבפלאפון נקבע השער היציג על-פי יום ביצוע השיחה, כאשר זמן החיוב הוא עד חודשיים מיום הנסיעה, לפי המסלול שבחר המנוי. ואילו במירס מסבכים את החיים: שער הדולר נקבע על-פי השער היציג הידוע ביום האחרון של תקופת החיוב הקודמת לתקופה הרלוונטית. כך בדיוק.
מה היתרונות והחסרונות של כל שיטת חיוג?
טלפונים סלולריים
היתרונות: נגישות, זמינות וקלות בשימוש. רק נוחת המטוס ואפשר כבר להודיע: הגענו. ההצטרפות, בניגוד לעבר, קלה מאוד. השיטה טובה במיוחד למי ששוהים במדינה אחת זמן ממושך יחסית ויודע לנצל את כל אפשרויות החיסכון - סוג המפעיל, סוג התוכנית, שעות השיא והשפל וכו'.
החסרונות: לחלק מהיעדים אין אפשרות לקחת את המכשיר האישי שלכם, שאליו אתם רגילים. בנוסף, למעט חיוג מבתי-מלון זו עדיין השיטה היקרה ביותר, במיוחד שצריך לשלם גם על שיחות נכנסות, כולל מע"מ, ותעריפיהן יקרים - אפשר להגיע גם ליותר מחמישה שקלים לדקת שיחה נכנסת.
עם זאת, השנה מציעות החברות יותר תוכניות שנועדו לעקוף את הבעיה מאשר בעבר. התשלום שאתם משלמים מועבר ברובו למפעיל בחו"ל, שאיתו חתמה חברת הסלולר על הסכם. החברה הישראלית והצרכן יוצאים לא מרוצים מההסדר הזה, לכן הומצאו שיטות העוקפות את המפעילים הזרים. למשל חיסכון עולמי של אורנג', המחייבת תשלום יומי של שקל: מתקשרים מחו"ל למספר מסוים, ובטכניקה קצת מסורבלת יוצרים מצב שהשיחה כאילו יוצאת מישראל, בין אם מחייגים מחו"ל לארץ ובין אם מחייגים ממספר למספר בחו"ל. החיסרון: המפעיל המקומי בחו"ל מנסה לחסום את העקיפה, וכך בזמני עומס אתם עלולים למצוא עצמכם נזרקים מהמערכת.
סלקום מציעה השנה את תוכניתה החדשה חו"ל מוזל - חיוג באמצעות מספר גישה אישי, שמוזיל את השיחות בעשרות אחוזים. ההצטרפות חינם. התוכנית איננה מופעלת בארה"ב.
כרטיסי חיוג פרי-פייד
אלה הם כרטיסי חיוג שרוכשים מראש והם מכילים קצובה מסוימת של יחידות שיחה.
היתרונות: השימוש קל, ניתן לחייג מכל טלפון ציבורי, סלולרי או נייח. בחלק מהמקרים ניתן לטעון את הכרטיסים מחדש דרך הטלפון באמצעות כרטיס אשראי. השיטה מאפשרת שליטה בתקציב. מספר הדקות בפועל הקצובות לשיחה משתנה לפי המדינה.
החסרונות: אבד הכרטיס - הלך הכסף. בנוסף, ברוב הכרטיסים כמות דקות השיחה מוגבלת.
ההיצע: כרטיסי פרי-פייד מוצעים על-ידי כל חברות החיוג הבינלאומי - ברק 013, בזק בינלאומי ו-012 קווי זהב. הכרטיסים מכילים בין 30 ל-700 יחידות שיחה. בקווי זהב, לדוגמה, גובים 68 שקל לכרטיס המכיל 34.5 דקות שיחה ממערב אירופה ומארה"ב. בבזק בינלאומי 150 יחידות שיחה עולות 52 שקל, 300 יחידות - 45 שקל, ו-700 יחידות עם בונוס של 150 נוספות - 79.90 שקל. מספר דקות השיחה שמאפשר כל כרטיס משתנה לפי היעד שממנו מתקשרים. ברק 013 מספקת שלושה גודלי כרטיסים במחירים שבין 44.40 שקל ל-250 יחידות שיחה ל-85 שקל ל-950 יחידות שיחה. ככל שהכרטיס גדול יותר, יורד המחיר לדקת שיחה. שיחה מארה"ב לישראל בכרטיס הקטן עולה 2.84 שקל לדקה, ואילו בכרטיס הגדול יורד המחיר ל-1.43 שקל לדקה.
כרטיסי חיוג פוסט-פייד
קיימים בכל חברות התקשורת הבינלאומית. החיוב נעשה בכרטיס אשראי אחרי השימוש, וחשבון נשלח פעם בחודש.
היתרונות: לא דיברתם - לא שילמתם. הכרטיסים קלים לשימוש. בהיצע יש מגוון גדול של כרטיסים. בנוסף, אם קורה משהו, מספיק לחייג את מספר המוקד ואתם מגיעים למרכזיה של דוברי עברית ויכולים להזעיק עזרה. אפשר גם להשתמש בכרטיס דרך טלפון סלולרי.
החסרונות: עלולות להתעורר בעיות אם הכרטיס אבד, וגרוע מכך - אם מישהו עלה על מספר הקוד הסודי שלכם ומתקשר על חשבונכם. בנוסף, אם אתם מחייגים באמצעות הכרטיס דרך טלפון בבית-מלון, תידרשו בבתי-מלון רבים לשלם תעריפים יקרים מאוד, בגלל העמלה שגובה המלון. קיימים גם מפעילים במדינות אירופה שחוסמים מעת לעת את השימוש בכרטיס דרך טלפון סלולרי, ויש מדינות שלא מאפשרות שימוש בכרטיס בחיוג למדינה אחרת בחו"ל.
עוד חיסרון: המזדמנים, כלומר מי שאינם מנויים בחברת התקשורת המוכרת את הכרטיס, משלמים מחירים גבוהים ב-25%. צריך גם לזכור מספר קוד. במקרה ששכחתם, במוקד השירות יוכלו לספק לכם את המספר. החברות מציעות שירותים כדי שלא תצטרכו לזכור את המספר. 012 קווי זהב, לדוגמה, מאפשרת בלחיצה על סולמית והספרה 9 לקצר את תהליך החיוג של מספר הכרטיס, הקוד האישי ואפילו מספר היעד, כשניתן לבחור עד שמונה מספרים מקוצרים.
חיוג מבתי-מלון
היתרונות: הטלפון נגיש בחדר ואף פעם לא הולך לאיבוד. אפשר לקבל שיחות נכנסות והודעות ולא צריך לשלם עליהן.
החיסרון: מחירי רצח.
הודעות אס-אם-אס
שיטה זולה יחסית. מחירי האס-אם-אס מגיעים ל-20%-5% מתעריפי השיחות היוצאות, ובחברות לא מחייבים תמורת הודעות נכנסות גם בחו"ל. גם כרטיסי חיוג פוסט-פייד מאפשרים בחלקם קבלת הודעות אס-אם-אס.
מבצעים
השנה בולטים המבצעים השונים בחברות השונות. להלן לקט של מבצעים למתקשרים מחו"ל:
בזק בינלאומי: 45% הנחה על חיוג לשני יעדים נבחרים בארץ. דבר חמש דקות וקבל חמש דקות במתנה על כל שיחה.
ברק 013: שיחות במחירים מוזלים במיוחד לשלושה יעדים בישראל. לקוחות לאומי קארד מזוכים ב-30 דקות שיחה מחו"ל באמצעות גלובל קול תמורת 3,300 נקודות.
מירס: עד סוף אוקטובר, 30 דקות חינם בשיחות נכנסות באיטליה, גרמניה, הולנד, ספרד, צרפת, שוויץ, טורקיה, פולין ודנמרק.
סלקום: חיוג מקוצר ללקוחות עסקיים המנויים על שירות וי.פי.אן (חיוג מקוצר למספרים הארגוניים). התשלום על-פי תעריפי שיחות רגילות מחו"ל לישראל. מבצע חו"ל מוזל: נרשמים בחיוג ל-001, מקבלים מספר גישה אישי, ובעזרתו מחייגים מחו"ל בהנחות של עד 70%.
פלאפון: מסלול פלאפון מקומי על בסיס כרטיס אס.איי.אם במדינת היעד, המאפשר שיחות נכנסות חינם במספר מדינות באירופה, בהן צרפת, איטליה, אנגליה, גרמניה, ובקרוב יורחב למדינות נוספות. המסלול ניתן גם ללקוחות של רשתות הסלולר האחרות, ואלה מחויבים על פעילותם בחו"ל בכרטיסי אשראי במחירים זהים למנויי פלאפון.
מסלול פלאחול אישי - נסיעה עם מספר הפלאפון האישי. על שיחות נכנסות משלמים כמו על שיחה מקומית לפלאפון בארץ. החיסרון: המכשיר חינם רק בשבוע הראשון, אחר-כך מחויבים בדמי שכירות של שישה שקלים ליום. שירות נדידה עם מכשיר הסי.די.אם.איי האישי לארה"ב, קנדה, קוריאה והונג-קונג, ובקרוב גם לאוסטרליה, ניו-זילנד ומדינות נוספות. שיחה נכנסת עולה כמו שיחה מקו פלאפון בארץ - בין 0.62 ל-1.15 שקלים לדקה. מחייב התאמת המכשיר מראש (ללא תשלום).
012 קווי זהב: קשר עולמי ומקוצר זהב - הנחה של 40% לשני המספרים המחויגים ביותר, ועוד 15% הנחה למספרים המקוצרים. דקת מתנה על כל דקת שיחה בכרטיסי החיוג של החברה למתקשרים מחו"ל לארץ עד סוף ספטמבר. מבצע ללקוחות ישראכרט - 30 דקות שיחה מחו"ל לישראל תמורת 350 כוכבים.
טיפים
שימו לב: על שיחות שמבצעים מחו"ל לא חל מע"מ, אבל על שיחות שנכנסות מהארץ למכשיר הסלולרי בחו"ל חל מע"מ.
לתוכניות החיסכון של החברות השונות יש שמות מפוצצים, אבל הן לא מספקות תמיד את האלטרנטיבה הזולה ביותר. בדקו בקפידה את המצב בארץ היעד. חיסכון עולמי של אורנג', לדוגמה, תקפיץ את המחיר לשיחה מארה"ב עד יותר מפי-שניים מהמחיר שמשלמים בלי תוכנית החיסכון. פלאפון מצידה מתגאה במבצע מספר פלאחול מקומי לחלק ממדינות אירופה. הוא אמנם משתלם מאוד למי שמקבל הרבה שיחות נכנסות, כי הן חינם, אבל לא תמיד משתלם למי שמרבה בשיחות יוצאות. באנגליה, לדוגמה, עולה שיחה יוצאת במסלול זה 6.16 שקלים לדקה, לעומת 5.54 שקלים לדקה ללקוח רגיל.
מפעילי הסלולר בחלק מהמדינות מחלקים את הימים לשעות שיא ושעות שפל. השעות וגם השיטה משתנות ממדינה למדינה. תעריפי שעות השפל זולים משמעותית. בדקו מראש. רק במירס אין שעות שיא ושעות שפל.
בתי-מלון נוהגים לגבות מהמתקשרים בכרטיס חיוג דרך הטלפון של המלון עמלה של דולר בממוצע. ניתן לעקוף אותה: העמלה נגבית מכל שיחה, אבל כרטיס החיוג מאפשר בפועל שיחות ברצף. הקפידו לא לנתק את הקשר עם מספר הגישה עם תום השיחה, וחייגו את השיחה הבאה ברצף. כך תוכלו לקיים סדרת שיחות על בסיס תשלום אחד של עמלה.
החליטו מראש על שיטת ההתקשרות הנוחה והמשתלמת לכם. מומלץ לבחור מראש שתי אלטרנטיבות ולוודא את כל המגבלות מול המדינה או המדינות שאתם יוצאים אליהן.
במקרה של טלפון סלולרי ודאו שהטלפון מבוטח. אפשר לכלול את הביטוח שלו בביטוח המטען.
אל תניחו לעולם את הכרטיס או את מספר הקוד הסודי שלכם ליד כרטיס חיוג.
בדקו באיזה תדר עובד המכשיר הסלולרי שלכם והאם הוא יכול לקלוט את שירותי המפעילים הזולים במדינה שאליה אתם נוסעים.
איבדתם את המכשיר הסלולרי או שהוא נגנב מכם - דווחו מיד למוקד השירות של החברה הסלולרית בישראל. במקרה של גניבה מומלץ לדווח גם לתחנת המשטרה המקומית.
בדקו מראש מהם שירותי הטלפונים החלופיים או התיקונים שמספקות החברות השונות. יש הבדלים.
סקר מכון רותם: 42% מעדיפים להתקשר בסלולרי
86% מהישראלים שנסעו או נוסעים השנה לחו"ל אמרו כי הם מתכוונים להתקשר לארץ במהלך שהותם שם. 40% מהישראלים אמרו כי נסעו או ייסעו לחו"ל השנה. כך עולה מסקר שערך מכון רותם בהנהלת ד"ר אריה רותם בלעדית ל"ידיעות אחרונות". הנה תוצאות נוספות של הסקר:
באיזו תדירות אתם מתקשרים לישראל כשאתם בחו"ל (בנסיעה האחרונה או על-פי תוכניותיכם בנסיעה הקרובה)?
מדי יום או כמעט מדי יום 48%; פעמיים עד שלוש במהלך הנסיעה 37%; מספר פעמים ביום 9%; פעם אחת במהלך הנסיעה 6%.
באיזו דרך אתם מתקשרים?
מקום ראשון: טלפון סלולרי – 42%; מקום שני: כרטיס חיוג פוסט פייד (תשלום לאחר השיחה) של חברות ישראליות - 25%; מקום שלישי: כרטיס חיוג של חברה בינלאומית - 13%; מקום רביעי: כרטיס חיוג פרי פייד (תשלום לפני השיחה) של חברות ישראליות - 10%. מקום חמישי: מבית-המלון - 9%; מקום שישי: אי-מייל - 8% (הנתונים מצטברים ליותר מ-100% כי חלק מהנשאלים מתקשרים ביותר משיטה אחת).
מה היה חשוב לכם יותר כשבחרתם את שיטת ההתקשרות - המחיר או הנוחות?
הנוחות 45%; המחיר 29%; שניהם באותה המידה 23%; אף אחד מהם 1%; לא יודע או מסרב לענות 2%.
האם קרה שחויבתם בשיחות שלא ביצעתם או במחיר מנופח בשימוש בטלפון מחו"ל?
קרה מספר פעמים - 11%; קרה לעתים קרובות - 2%; לא קרה מעולם - 86%; לא יודע 1%/
מה עשיתם כאשר קיבלתם את החיוב המנופח?
הבלגתי ולא עשיתי מאומה 46%; התלוננתי וקיבלתי החזר מלא 27%; התלוננתי וקיבלתי החזר חלקי 18%; אני מתכוון להתלונן 5%; התלוננתי ולא קיבלתי החזר 5%.