רשתות הספרים מאיימות על שליטת סטימצקי בנתב"ג
אחרי שנאבקו בסטימצקי בשוק המקומי, רשתות הספרים המתחרות מאיימות על השליטה שלה גם בנתב"ג. למכרז על הפעלת חנויות הספרים. בנתב"ג 2000 ניגשו לא פחות מ-4 קבוצות. ניצחון של אחת מהן ייתפס כעוד פגיעה בהגמוניה של סטימצקי
מאחורי החזות הנוצצת של טרמינל 3, המוכר יותר בשם נתב"ג 2000 ואשר אמור להיפתח לציבור ב-15 ביוני, מתנהלים קרבות מרים סביב המכרזים להפעלת חנויות הדיוטי-פרי. הקרבות בין ג'יימס ריצ'רדסון, זכיינית הדיוטי-פרי בתחום הקוסמטיקה, הבשמים והסיגריות, לבין קבוצת סקאל, זכיינית מוצרי האלקטרוניקה והספורט, הפכו כבר לשיגרה. גם המאבק על הפעלת מערך המזון בטרמינל כבר אינו בגדר חדשות - כולם התמודדו, מארקפה ועד עלית.
מתברר, שהמלחמות הגיעו גם לתחום הספרים והמגזינים, שהיה רדום מאוד במשך שנים ונשלט על-ידי רשת סטימצקי, שמפעילה 3 חנויות בטרמינל הנוכחי.
השנה, לראשונה, רכשו את מסמכי המכרז להפעלת חנויות הספרים בדיוטי-פרי 4 חברות: סטימצקי (שבבעלותה גם רשת חנויות ספרי), ששולטת על למעלה מ-50% משוק הספרים בארץ; דיונון, שעד לאחרונה פעלה רק בתחומי הקמפוסים ומפעילה 11 חנויות; רשת צומת ספרים, שבבעלות משותפת של אבי שומר והוצאת הספרים זמורה-ביתן, ששולטת על 25% משוק הספרים וחברת בר הפצה, שבבעלות בעז דקל, עידו ברגמן וידיעות אחרונות, העוסקת בהפצת עיתונים, כתבי-עת וספרים החל מבית המנוי ועד לרשתות השיווק.
ההתמודדות של בר הפצה התאפשרה, לאחר שרשות שדות התעופה התירה לא רק למפעילי חנויות ספרים, אלא גם למפיצי ספרים וכתבי עת, לגשת למכרז.
חידוש נוסף השנה: דיונון מתכוונת, אם תזכה, להילחם בעובדה שספרים בדיוטי-פרי אינם פטורים ממע"מ. לטענתה, הדבר נובע מסיבות היסטוריות של שלטונות המס. ההערכות הן שהקרב על המכרז יהיה קשה, משום שאובדן הזיכיון של סטימצקי יתפרש כהתרסה נגד השליטה שלה בשוק הישראלי.
באחרונה איבדה סטימצקי את נקודת המכירה שלה בקניון מול הים באילת, הקניון בעל המכירות הגבוהות ביותר בארץ למ"ר, לטובת הרשת המתחרה - צומת ספרים.
האינתיפאדה פגעה במכירות
בנתב"ג 2000 יפעלו 6 חנויות ספרים - 3 מהן בדיוטי-פרי ו-3 בפרוזדורי היוצאים והנכנסים. מנתוני המכרז עולה, שמכירות חנויות הספרים בנתב"ג הסתכמו בשנת 2000 ב-42 מיליון שקל. ההפתעה היא, שהמחזור המכובד לא נובע רק מעצם היותנו עם הספר (ישראל מדורגת במקום השני בעולם, אחרי הצרפתים, ברכישת ספרים לנפש). חלק משמעותי מהמכירות מבוצע על-ידי תיירים, שרוכשים ביציאתם מהארץ ספר או אלבום על ישראל כמזכרת או מתנה.
המשבר הקשה בתיירות הנכנסת ב-3 השנים האחרונות הביא לירידה של כמעט 30% במכירות, והן הסתכמו ב-2003 ב-27 מיליון שקל בלבד. מחזור המכירות של כל שוק הספרים בארץ נאמד בכ-1 מיליארד שקל בשנה.
על-פי תנאי המכרז, היקף התמלוגים המינימלי לרשות שדות התעופה אמור להיות 6.5 מיליון שקל בשנה. אולם איתן זינגר, מנכ"ל דיונון, טוען כי אף אחד לא יזכה במכרז אם לא יתחייב לדמי תמלוגים של מינימום 10 מיליון שקל בשנה. לטענתו, מדובר בסכום שהופך את ההפעלה ללא רווחית, אך הדבר אינו מונע מהמתמודדים לפעול לזכייה במכרז.
המאבק על המע"מ
"החשיפה בנתב"ג לקהל הצרכנים מאוד גבוהה", אומר זינגר. "אנחנו גם בונים על כך שאם נצליח להוריד את המע"מ על ספרים, נחולל מהפך בהרגלי הקנייה, כי אם אני מוכר אנציקלופדיות ב-3,000 שקל בדיוטי פרי ללא מע"מ, זו כבר הנחה משמעותית, שמצדיקה להכניס סדרות חינוכיות או אנציקלופדיות לחנויות בנתב"ג, שעד כה מכרו בעיקר ספרי קריאה ועיון".
זינגר אומר כי דיונון ניגשת למכרז במסגרת החלטתה לפרוץ את גבולות הקמפוסים. באחרונה היא פתחה לראשונה חנות מחוץ לקמפוסים, בדיזנגוף סנטר.
לדבריו, "שוק הספרים נותר יציב למרות התחזיות הקשות בעבר, שהכבלים, הדי.וי.די ושאר בילויי שעות הפנאי יחסלו אותו. אני לא בטוח שכל מי שקונה גם קורא את הספר. רבים רוכשים למתנות, אבל אנחנו נורא משתדלים להיות עם הספר, ופרוזה היא עדיין הלהיט, לצד תחום נוסף שצומח מאוד בשנים האחרונות - התחום הרוחני של חיפוש עצמי".