שתף קטע נבחר

מה תוכן הטקס הנהוג בעת חנוכת הבית?

שאלה:

 

אילו פרקי אבות נהוג לקרוא בחנוכת בית? (יהודית, חיפה)

 

תשובה: 

 

יהודית שלום וברכה,

 

חנוכת הבית בארץ ישראל היא מצווה הנזכרת בתורה; כאשר יוצאים למלחמת הרשות, ישנם מספר אנשים שמחזירים אותם, וביניהם נזכר הבונה בית ולא חנכו. וכך היא לשון התורה: "וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר: מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ" (דברים פרק כ, פסוק ה). מכאן למדו כי חינוך הבית הוא מצווה.

 

הכוונה הפשוטה בחנוכת הבית הוא התחלת המגורים בו, או קביעת המזוזה (תרגום יונתן שם).

 

נהגו לעשות סעודה בתחילת הכניסה לבית לחנכו ולומר בו דברי תורה ולדרוש בו מעין המאורע. יש בזה אמירה שכתלי הבית אינם עיקר, אלא מהווים מסגרת לתכנים ולערכים שינהגו בבית.

 

יש רבים המקפידים במצווה ומנהג זה, מתוך אמונה שהוא סגולה לברכה והצלחה בבית ולגרים בו.

 

בשולחן ערוך לא נזכרו פרטים של קיום מצווה זו, מלבד ברכת "שהחיינו" בכניסה לבית החדש. סדר האמירות בטקס זה נמצאים במספר סידורים (מנחת ירושלים, כל בו השלם) וכן בספרים מיוחדים לאירועים אלו בעיקר של עדות המזרח המבוססים על הכתוב בספר "תורת השלמים" שסידר ותיקן הרב חיים דוד אזולאי (החיד"א).

 

אני נוהג לומר פרק ל בתהילים (מזמור שיר חנוכת הבית), ללמוד שלש משניות המתחילות באותיות "בית".

 

ב – (פרקי אבות פרק ד משנה ב): בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר, הֱוֵי רָץ לְמִצְוָה קַלָּה (כְּבַחֲמוּרָה), וּבוֹרֵחַ מִן הָעֲבֵרָה. שֶׁמִּצְוָה גּוֹרֶרֶת מִצְוָה, וַעֲבֵרָה גוֹרֶרֶת עֲבֵרָה. שֶׁשְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה. וּשְׂכַר עֲבֵרָה, עֲבֵרָה:

 

י – (פרקי אבות פרק א משנה ד): יוֹסֵי בֶּן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה וְיוֹסֵי בֶּן יוֹחָנָן אִישׁ יְרוּשָׁלַיִם קִבְּלוּ מֵהֶם. יוֹסֵי בֶן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה אוֹמֵר, יְהִי בֵיתְךָ בֵּית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם, וֶהֱוֵי שׁוֹתֶה בַצָּמָא אֶת דִּבְרֵיהֶם:

 

ת – (מסכת ברכות פרק ד משנה א): תְּפִלַּת הַשַּׁחַר, עַד חֲצוֹת. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, עַד אַרְבַּע שָׁעוֹת. תְּפִלַּת הַמִּנְחָה עַד הָעֶרֶב. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, עַד פְּלַג הַמִּנְחָה. תְּפִלַּת הָעֶרֶב אֵין לָהּ קְבַע. וְשֶׁל מוּסָפִין כָּל הַיּוֹם. (רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, עַד שֶׁבַע שָׁעוֹת):

 

המשותף בשלשת המשניות שהן עוסקות בבית ובמצוות.

 

בנוסף אנו נוהגים לומר פרקי "שיר המעלות" שבתהלים (קכ – קלד) ופרק צא (יושב בסתר עליון).

 

המשתתפים כולם מסיימים בתפילה:

 

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹקֵינוּ וֶאֱלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, אֱלֹהֵי יִצְחַק וֶאֱלֹהֵי יַעֲקֹב, אֶל רַחוּם וְחָנוּן אָב הָרַחֲמִים, שֶׁיְּהֵא חָשׁוּב וּמְרֻצֶּה לְפָנֶיךָ הַלִּמּוּד שֶׁלָּמַדְנוּ בְּתוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה כְּרֵיחַ נִיחוֹחַ, וּבְרֹב רַחֲמֶיךָ
תְּרַחֵם עַל בַּעֲלֵי הַבַּיִת הַזֶּה, אֲשֶׁר בִּתְחִלַּת בּוֹאָם לִשְׁכֹּן בַּבַּיִת הַזֶּה אִוְּתָה נַפְשָׁם וְיַעֲשׂוּ תְּחִלָּה וְרֹאשׁ חֲנֻכַּת הַבַּיִת בְּדִבְרֵי תּוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה לְיַסֵּד אֶת הַבַּיִת וּלְחַנְּכוֹ בְּדִבְרֵי תּוֹרָה.

 

וּבְכֵן, בִּזְכוּת תּוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה תְּבָרֵךְ בַּעֲלֵי הַבַּיִת הַזֶּה וּלְכָל בְּנֵי בֵּיתָם בְּרָכוֹת לָעַד, וּתְמַלֵּא כָּל מִשְׁאֲלוֹת לִבָּם לְטוֹבָה, וְיִהְיֶה לָהֶם הַבַּיִת הַזֶּה מֻצְלָח וּמְבֹרָךְ בַּכֹּל מִכֹּל כֹּל, וְיִשָּׁמַע בַּבַּיִת הַזֶּה וּבְבָתֵּי כָּל יִשְׂרָאֵל קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, הַשְׁקֵט וּבֶטַח, שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָּהּ, וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה.

 

אָנָּא בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים הֱיֵה עֲלֵיהֶם סִתְרָה וְצִנָּה וְסוֹחֵרָהּ, וּתְבַטֵּל מֵהֶם כָּל גְּזֵירוֹת וְנֶגַע וּמַחֲלָה וְכָל רָעוֹת, וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם וְיַאֲרִיכוּ יָמִים וְשָׁנִים דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים.

 

כִּי אַתָּהּ שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת כָּל פֶּה עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בָּרַחֲמִים.

 

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ. ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִי.

 

כל טוב ברכה והצלחה בבית החדש. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים