שתף קטע נבחר

האם מחיצה מבד שקוף בבית כנסת היא תקינה?

שאלה:

 

האם מחיצה מבד שקוף בבית כנסת היא תקינה? (אריה, ירושלים) 

 

תשובה:

 

אריה שלום,

 

שאלת סוג ואופי המחיצה בבתי הכנסת קשורה לשני ערכים שלפעמים מתנגשים; מצד אחד חובת הצניעות בהפרדה בין גברים ונשים, ומצד שני הרצון של הנשים להיות שותפות בתפילה, והשהות מאחורי מחיצה הגורמת לפעמים לאי נוחות (בלשון המעטה).

 

בכל הדורות נהגו ישראל לעשות מחיצה בין גברים לנשים, להפריד ביניהם בבית הכנסת ובזמן התפילה. הרב משה פיינשטיין מוכיח שדין זה הוא מהתורה; בגמרא (תלמוד בבלי סוכה דף נא) יש דיון בעניין הגזוזטרא שעשו בבית המקדש במוצאי יום טוב ראשון של סוכות, כדי להושיב את הנשים מלמעלה בעוד הגברים נמצאים למטה. הפרדה זו נעשתה לקראת שמחת בית השואבה שהתקיימה בימי הסוכות במקדש.

 

מתוך הדיון בגמרא הוא מוכיח, שכאילו מפורש בתורה, שצריך הפרדה והבדלה בין גברים לנשים. (שו"ת אגרות משה או"ח א לט)

 

בתשובתו, מוכיח הרב פיינשטיין גם כן, שההפרדה צריכה להיות כזו, "שתמנע מלבוא לידי קלות ראש...". אף על פי שבדרך כלל גובהה של מחיצה הלכתית, הוא עשרה טפחים (כמטר אחד), בנידון זה אין די בגובה זה, "שהרי יכולים לדבר ולהרבות שיחה עם הנשים בלי שום קושי וליגע בידיהם, ואין לך קלות ראש גדולה מזו ונחשבו כמעורבין ממש... אלא צריכים לעשות מחיצה גבוהה במידה כזו שלא יבואו לידי קלות ראש".

 

עם זאת, מחיצה שתמלא ייעוד זה, די לה שתהיה גבוהה עד אחר הכתפיים, ואף על פי שהנשים נראות (ראשיהן נמצאים מעל המחיצה). גובה מחיצה זו הוא כמטר וחצי. הוא מוסיף שבעזרת הנשים שבמקדש, שהייתה במפלס גבוה מעל קומת הגברים, הושגה מטרה זו אף ללא צורך במחיצה גבוהה כזו.

 

פסיקה זו של הרב פיינשטיין אינה מוסכמת על דעת כל הפוסקים. ישנם הסבורים שהמחיצה צריכה להיות מעל ראשי הנשים, באופן שהגברים לא יוכלו לראות את הנשים כלל. הם מביאים הוכחה לכך מדברי הרמב"ם בפירושו למשנה במסכת סוכה (פרק ה, משנה ב): "... כי העם היו מתקנים מקום לאנשים ומקום לנשים, ומקום הנשים למעלה ממקום האנשים, כדי שלא יסתכלו האנשים בנשים" (שו"ת שרידי אש ב, יד).

 

יש דעות נוספות המקילות עוד יותר, ואולם נראה כי אלו שתי הדעות העיקריות שעל פיהן נוהגים ברוב הקהילות האורתודקסיות בארץ ובעולם.

 

אולם, כאמור בפתיחה, יש צורך להתחשב בגורם נוסף:

 

בשנים האחרונות גדלה מעורבות הנשים בענייני תורה וקדושה. הדבר מתבטא בהקמת מדרשות בהן לומדות בנות תורה, טוענות רבניות, מנייני נשים ועוד ועוד. תופעה זו חיובית מאוד, ומבטאת את רצונן של הנשים להיות קשורות באופן חיובי ומעשי לעולם התורה והמצוות.

 

מחיצה גבוהה, מפרידה, יוצרת חיץ ונתק בין עזרת הנשים ובין עזרת הגברים, דבר הסותר את רצונן של חלק מהנשים, לחוש מעורבות יותר במתרחש בעזרת הגברים; שם נמצא החזן וקריאת התורה, שם - עיקר התפילה. ההימצאות מאחורי המחיצה אינה נעימה לעין, ולפעמים מונעת את האפשרות של תפילה מתוך שמחה.

 

הצעה לפתרון

לכן, יש צורך למצוא פתרון שיקיים את שני הערכים הנידונים: א. ערך הצניעות, ולפיו יש להפריד כמה שיותר בין המינים באופן שימנע ראייה ומעורבות אחרת. ב. ערך השייכות, ולפיו יש לאפשר לנשים להיות קשורות לנעשה בעזרת הגברים.

 

מכיוון ששני הערכים הם חיוביים ולגיטימיים, והצורך בשניהם הוא אמיתי ונועד להביא לקרבת ה', יש להתאמץ למצוא פתרון שיביא
בחשבון את שניהם.

 

הפתרון האידיאלי יכול להיות מחיצת זכוכית חד כיוונית, כלומר, מצד הנשים אפשר לראות ולשמוע את הנעשה בעזרת הגברים, ואילו הגברים אינם יכולים לראות את הנשים... אלא, שפתרון זה קצת קשה טכנית.

 

לכן, אם יש מחיצה אטומה בגובה הנזכר (כמטר וחצי), ולמעלה ממנו וילון שקוף המאפשר לנשים לראות ולהיות שייכות לעזרת הגברים – הדבר יכול לקיים את שני הערכים הנזכרים.

 

לסיכום: כאשר יש רצון אמיתי של נשים להיות שותפות לתפילה ולנעשה בבית הכנסת, יש צורך למצוא פתרון לגובה המחיצה ולצורתה, בלי לוותר על עקרון ההפרדה המונע קלות ראש מצד אחד. מחיצה בגובה מטר וחצי, ומעליה וילון שקוף, מותרת להלכה, ומאפשרת את קיום העקרונות. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

יש לכם שאלה? רבני צהר עונים לשאלותיכם בפרוייקט החדשו"ת של ynet ובבית ההוראה "CALL ההלכה" - טל': 1-800-200-377 בימים א' עד ה' - בין השעות 19:00 ל-23:00

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים