שוב קראתם כותרת המבשרת על משבר גדול שעתיד לבוא בשוק ההון והרגשתם שהנה הירידות החדות מגיעות? תכננתם להשקיע והייתם בטוחים שאתם יודעים לתזמן את השוק, המשבר ייגמר ומיד תשקיעו לאחריו, וגיליתם שבמקום המשבר הגדול הגיעה דווקא עלייה בשוקי ההון?

האתגר: להצמיח את הכסף בעולם משתנה

סביבנו יש כל הזמן הפחדה בלתי פוסקת של "נביאי זעם שונים". לפעמים אנשי מקצוע ולפעמים חברים או בני משפחה, שרואים שחורות. התובנה הראשונה היא שאם אתם מתכננים לטווח ארוך, נבואות הזעם הללו לא נוגעות אליכם כלל, הן לא רלוונטיות. הסיבה היא שבטווח הארוך, משברים מסתיימים ושיאים חדשים בשווקי המניות נשברים. זאת נכון כל עוד אנחנו מייצרים פיזור רחב בין שווקים.
מצד אחד, אנחנו חיים במציאות פיננסית וביטחונית מאתגרת מתמיד, החל ממלחמת חרבות ברזל, שינויים תכופים בריבית, מתיחות בין סין לטייוואן, הבחירות בארה"ב, מלחמת רוסיה אוקראינה, כל אל יוצרים אי-ודאות שמאתגרת את הביטחון הכלכלי שלנו. גם השוק שמגיע לשיאים חדשים מעלה את החשש שאנחנו נמצאים בתוך בועה.
מצד שני, החסכונות שלנו מתחילת 2024 וגם ב-2023 הניבו תשואות חד ספרתיות גבוהות ואפילו דו ספרתיות, עבור מי שהשקיעו במניות.
עם זאת, המציאות מוכיחה שוב ושוב כי השוק הפיננסי לא ניתן לניבוי מדויק. תוכניות השקעה שתוכננו מתוך חשש להפסדים עלולות להחמיץ הזדמנויות צמיחה בשוק ההון. מצד שני, ההתבצרות בפיקדונות בנקאיים או החזקת כספים בחשבונות עובר ושב מתוך המתנה להשקעה "הנכונה", עלולה לגרום להפסדים עקב אינפלציה או הפסד פוטנציאלי לתשואות גבוהות יותר.

הפתרון: תכנון פיננסי חכם והקצאת כספים מותאמת

כדי להתמודד עם אי-הודאות, חשוב לתכנן את ההשקעות בצורה חכמה, שתספק גם יציבות כלכלית וגם תשואות ראויות. המפתח הוא בחלוקה נכונה של הכספים למספר רבדים, בהתאמה לצרכים האישיים והמשפחתיים. לכל רובד יש את מכשירי החסכון ואת אופי הנזילות המתאים לו, בין אם זה כספים לשעת חירום או לצריכה שוטפת. מאידך, כדי שנוכל להשיג מטרות ויעדי חיים ולצבור הון לאורך השנים, חשוב לחלק את הכספים שלנו גם לאפיקים ברמת סיכון גבוהה.
רובד ראשון, כספים בסיכון נמוך בנזילות גבוהה - קשה לנו מאוד לצפות את ההתפתחות של שוק ההון והכלכלה, מה שכן נוכל לצפות, פחות או יותר, זה את מסלול החיים שלנו ולייצר חסכונות בהתאם. אנחנו יכולים לתכנן טיסות לחו"ל עם המשפחה או חברים, מעבר דירה, יציאה לפנסיה וכן, לצפות את מרבית ההוצאות הגדולות. בהתאם למסלול החיים נוכל לנתב בין מסלולי ההשקעה. אם נוכל להפריד בין סוגי הכספים, נייצר תמהיל חסכונות אפקטיבי.
ברובד הזה של כספים בסיכון נמוך ונזילות גבוהה אנחנו נכליל גם את את כספי החירום של המשפחה, או מה שנקרא קרן חירום. כלומר, אותם כספים שאמורים לשמש את המשפחה במצבי קיצון ואמורים להספיק לכשישה חודשי שכר של שני בני הזוג. כספי חירום כאלה, יכולים להיות מושקעים בקופת גמל להשקעה, או פוליסת חיסכון, במסלולים סולידיים.
רובד שני, כספים לטווח בינוני, נזילות נמוכה - בתוך הרובד הזה אפשר לכלול את דירה המגורים שלכם.
כאן יתרכז מרבית ההון של משק הבית, בשנים הראשונות, עבור 60%-70% ממשקי הבית שבוחרים לנצל את הטבות המס שיש מאחורי רכישת דירה ראשונה. לרוכשי דירה ראשונה יש פטור ממס שבח בעת מכירת דירה, 18 חודשים ממועד האכלוס. כמו כן, קיים פטור ממס על שכירות עד תקרה של 5,654 שקלים. מאחר ומכירת דירה היא פעולה שלא ניתן לבצע מהיום למחר, הכספים הללו נהנים למעשה מהגדלת הון עם השנים, ללא תשלום מס שבח, בהנחה שמדובר בדירה יחידה.
רובד שלישי, כספים לטווח ארוך, נזילות גבוהה - מצד אחד הכספים האלה הם לטווח ארוך ויושקעו בשוק המניות, אך במוצרים המאפשרים דחיית מס. משפחה שמעוניינת לחסוך לטווח ארוך לא תשלם מס על פעולות בשוק ההון והוא יידחה עד למועד שבו המשפחה תחליט לממש את ההשקעות. בין המוצרים המאפשרים דחיית מס אפשר למנות קרנות נאמנות, קופות גמל להשקעה או פוליסות חיסכון.
אפיק נוסף שאפשר לתכנן אותו בצורה חכמה הוא קרנות ההשתלמות. עבור שכירים, קרנות השתלמות יכולות בהחלט לעבור מכלי חיסכון לטווח בינוני, למוצר חיסכון לטווח ארוך. נסביר את המשמעויות: נניח שלאחר שש שנות חיסכון נבחר שלא לפדות את קרן ההשתלמות ויצטבר בה סכום של 80,000 אלף שקל, אם נמתין עוד 14-10 שנה, נצליח להכפיל את הסכום שהצטבר פי 3-2 ואפילו פי 4 אם נבחר במסלול מניות. אז יש לנו כספים נזילים בהתראה קצרה ושמייצרים למשפחה עוד עוגן לשעת חירום והם פטורים לחלוטין ממס.
כך אנחנו לא צריכים לחשוש מכותרות או שינויים חריגים בשוק ההון, גם אם יתרחש משבר מאוד גדול, ולהמשיך להשקיע לטווח ארוך בשוק המניות. אם בעבר סיפרו לנו שלא להתקרב לשוק המניות, היום הגישה שהשתנתה ובזכות תכנון פיננסי מקיף, אנחנו יכולים לישון טוב בלילה גם כשיש משברים פתאומיים, בלתי צפויים וגם זמניים. המטרה של כל משק בית היא למקסם אפיקי חיסכון שמציעים פטור או דחיית מס. לכן נשאף להשתמש במקסימום באפיקים כאלה ואפילו להגדיל את ההפקדות השוטפות לפנסיה ובאפיקים נוספים המאפשרים דחיית מס.
למשל בענף ההייטק, שבו השכר גבוה, רבים מקבלים חבילות של מניות ואופציות, אבל מול רכיב הוני זה לא מתבצעות הפרשות פנסיוניות. לכן מוצע לאותם עובדים לשקול הפקדות זוגיות במלוא התקרה לגמל להשקעה. בדרך כזו אנחנו מסייעים למשק הבית לשמור על רמת חיים דומה בעת הפרישה לפנסיה. קופת הגמל להשקעה ניתנת למשיכה כקצבה פטורה לחלוטין ממס, אחרי גיל 60. ניתן לדחות את משיכת הכספים ממנה קדימה. בנוסף משק הבית מייצר לעצמו עוד אפיק לגילאים מאוחרים שבהם יש אתגר במציאת עבודה.
הדבר החשוב ביותר הוא לדבוק באסטרטגיית התכנון הפיננסי שבחרתם בטווח הארוך, ללא תלות בשינויים קצרי הטווח בשוק ההון. עקביות והתמדה לאורך שנים, תוך השקעת עודפי המשפחה במוצרים המעניקים דחייה והטבות מס, יגדילו את המקורות שלכם ויאפשרו צמיחה כלכלית.
עידו שבו הוא מתכנן פיננסי בחברת SFP המתמחה בתכנון פיננסי הוליסטי
1 צפייה בגלריה
עידו שבו, מתכנן פיננסי ב-SFP
עידו שבו, מתכנן פיננסי ב-SFP
עידו שבו, מתכנן פיננסי ב-SFP
(פרטי)
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.