עם פרוץ מלחמת ״חרבות ברזל״ מיד הבנו כי המשק הישראלי הולך להיפגע בצורה קשה. כיום, מעל לחודשיים מתחילת המלחמה כבר ניתן לראות אילו תעשיות החלו להיפגע מהמצב וכנראה שבראשן נמצאת תעשיית הבנייה והנדל״ן: חברות גדולות החלו בהזהרות בדוחות הרבעוניים שלהן, חברות קטנות מדווחות שהן הגיעו לסף פשיטת רגל וקבלנים כבר מצהירים שבמידה והלחימה תימשך הם לא יוכלו להמשיך לשרוד.
הריבית הגבוהה, חסימת המעברים בשטחים המונעת מפועלים להיכנס לשטחי המדינה, עזיבתם של עובדים זרים, איסורים של עיריות מקומיות או פיקוד העורף על פתיחה של אתרי בניה ואף דיכוי לרכישת דירות, כל אלה הם חלק מהגורמים אשר יצרו לחץ ועשויים גם להמשיך לייצר על הענף כולו.
ענף הנדל"ן והבנייה בישראל הוא בין הגדולים והחשובים במשק הישראלי והוא מהווה כ-13.5% מהתוצר המקומי הגולמי. שוויו מוערך בכ-1.2 טריליון ש״ח, כאשר הענף מחולק לשני מגזרים עיקריים: מגזר הבנייה למגורים שאחראי על כ-70% מהיקף הבנייה בישראל, ומגזר הבנייה לאי-מגורים (מסחר ותעשייה) שמהווה כ-30% מהיקף הבנייה בישראל.
כאמור, ענף הבנייה חווה את הפגיעה העיקרית מהמלחמה מה שהביא את המדינה לחשש מקריסתו. אם נתמקד באזור הדרום אשר נחשב למוביל במכירת דירות לפני המלחמה, ארבע הערים שספגו מכות קשות במהלך המלחמה הן שדרות, אופקים, אשקלון ונתיבות. רק בארבע השנים האחרונות נבנו שם כ-20 אלף יחידות דיור ומדובר בערים מתפתחות המהוות מוקד עלייה לרגל מצד זוגות צעירים שמחפשים דירות חדשות במחיר זול. על פי הנתונים הביקוש לדירות באזור ירדו בצורה משמעותית, כאשר רק בחודש אוקטובר אשקלון חוותה ירידה של כ-83% בביקושים.
ניתן לראות כיצד לפני המלחמה הביקוש מצד הקבלנים באזורי הפריפריה היה גבוה עקב הפיתוח באותם אזורים ועקב העליות במחירי הקרקעות באזור מרכז הארץ.
5 צפייה בגלריה
דירות שנמכרו לפי מחוז
דירות שנמכרו לפי מחוז
דירות שנמכרו לפי מחוז
(דה מרקר)
בנוסף, אחד הנושאים שנהיו בעיתיים במיוחד מאז השבעה באוקטובר הוא סוגיית העובדים הפלסטינים. עם פרוץ המלחמה הוכרז סגר על שטחי יהודה ושומרון וחל איסור של עובדים פלסטינים להיכנס לשטחי המדינה. מתחילת המלחמה נרשמה עלייה של 47% בכמות המשרות הפנויות במגזר הבנייה במקצועות נדרשים כמו בנאים, עובדי בטון ועוד.
נכון להיום כ-30% מהעובדים במגזר הבנייה הם עובדים פלסטינים, מה שמוביל באופן ישיר את החברות בתעשייה לדווח על ירידה של 30% בתפוקה שלהן. בנוסף לכך, הממשל הסיני הביע התנגדות לכניסת עובדים זרים לישראל דבר שהוביל לעזיבה של כ-4,000 עובדים זרים והחריף את החוסר בעובדים בענף. ניתן לראות כי בעקבות הביקוש הגבוה לעובדים וההיצע הנמוך עלות עובד עלתה לכ-1,200 שקלים ביום, כאשר לפני המלחמה הייתה 800 שקלים ליום.
5 צפייה בגלריה
התפלגות העובדים באתרי הבנייה בישראל
התפלגות העובדים באתרי הבנייה בישראל
התפלגות העובדים באתרי הבנייה בישראל
(דה מרקר)
אם כל אותן צרות שהגיעו בעקבות המלחמה לא הספיקו, אז חשוב לזכור כי למלחמה הנוכחית הכלכלה הישראלית הגיעה עם סביבת ריבית גבוהה מאוד. כזכור כיום ריבית בנק ישראל עומדת על 4.75% וריבית הפריים עומדת על 6.25%. עוד הרבה לפני המלחמה ראינו את אותן הריביות מתחילות להשפיע וגורמות להאטה בתעשיות השונות ובניהן הנדל״ן.
חברות הענף ידועות בתור חברות ממונפות מאוד אשר עשויות להיתקל בקשיים לגייס חוב. המינוף הגבוה והקיפאון מצד הרוכשים יוצר סכנה גדולה בתעשייה, כאשר נכון לכרגע על פי נתוני הבנקים כמות האשראי בתעשייה עומדת על סכום של קרוב ל-700 מיליארד ש״ח כולל המשכנתאות, וללא המשכנתאות כ-500 מיליארד ש״ח. הסיכון גבוה זה עלול להביא קבלנים רבים לפשיטת רגל, כבר כיום יותר מ-62% מהעסקים בענף הבינוי נמצאים על סף פשיטת רגל.
חשוב לציין כי חבילת הסיוע הכלכלי לשעת חירום ומתווה פיצויים לעסקים קטנים ובינוניים לא תקפה לגבי ענף הבנייה. הטענה לכך כי בידי החברות הללו קיים מלאי שיא של כ-60 אלף דירות חדשות היכולות להימכר במידה ויורידו את מחיריהם, בנוסף לכך, לדעת משרד האוצר הפיצויים אף יוסיפו לחיזוק הקבלנים ובכך ימנע מהם להוריד את מחירי הדירות.
בעקבות כל אלו, הרצון של המדינה הוא לנסות לקדם פתרונות על מנת לשקם את החברות הללו ע״י הקלות מס עבור משקיעים כדי לקדם תשלומים ואף להפחית ערבויות לקבלנים.
בנוסף להקלות המס, משרדי האוצר והשיכון צפויים להאיץ את גידול ההשקעה בתשתיות וליזום גידול משמעותי בשיווק קרקעות, ובכך לוודא שיחלו בנייה. באוצר תומכים גם בשיפור כלכלי ע״י עידוד בניית דירות להשכרה ארוכת טווח על ידי תמריצי מס ומכירת קרקע במחירים מוזלים.
על פי דוחות חברות הבנייה והנדל״ן ניתן להבין את גודל ההשפעה, כאשר מספר פרויקטים נכנסים לעיכובים ואף רואים צניחה משמעותית של 30%-90% במכירת דירות חדשות.
על פי נתוני הלמ״ס בחודש אוקטובר מכירות הקבלנים הסתכמו ב-817 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי (דירה בהנחה), ירידה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 66% בהשוואה לחודש ספטמבר. סך הדירות שנרכשו בחודש אוקטובר של השנה עומד על 2,294 חדשות ויד שנייה, הנתון נחשב לשפל המשמעותי ביותר בשוק הנדל״ן מאז שנות האלפיים.
בדוח האחרון שלה חברת ״אזורים״ מסכמת את הרבעון השלישי עם מכירה של 113 יח״ד לעומת 126 יח״ד ברבעון המקביל, בעוד שבחודש אוקטובר נמכרו 9 דירות בלבד – נתון חלש מאוד ביחס לימי שגרה בהם החברה מוכרת בממוצע כ-40 דירות בחודש. לדבריו של מנכ״ל החברה רון אביעד הימשכות המלחמה יכולה להוביל לפגיעה בתפקוד חברות הבנייה שעלול להביא לקריסה של חברות הביצוע, עיכובים בתהליך הבנייה של דירות חדשות ולצמצום ההיצע מה שיכול לגרום לעליית מחירים.
חברת ״שיכון ובינוי״ הודיעה בדוח הרבעון השלישי שמאז המלחמה החברה מכרה 15 דירות בממוצע, לעומת 35 דירות בממוצע באוקטובר-נובמבר אשתקד. דוח החברה מציין כי למעלה מ-200 מעובדי החברה גויסו למילואים, דבר שהביא להאטה משמעותית בהתקדמות פרויקטים ומכירת דירות חדשות ועלולה להיות לו השפעה רעה על היקפי הבנייה.
5 צפייה בגלריה
דוח חברת שיכון ובינוי
דוח חברת שיכון ובינוי
דוח חברת שיכון ובינוי
(אתר הבורסה)
חברת ״אאורה״ צופה קדימה בעקבות המצב ומדווחת על כך שהמלחמה הביאה איתה גל אנטישמיות ברחבי בעולם שייתכן ותוביל לגל עלייה לארץ שיעלה את הביקוש לדירות ולעלייה במחירי הדיור. בנוסף החברה מציינת את העובדה שהליך שיווק קרקעות בידי המדינה הואט משמעותית ועשוי לגרום לעליית מחירי הדיור בטווח הבינוני והרחוק. הצפי להורדת ריבית גם הוא עשויות לעורר את הביקוש לדיור.
5 צפייה בגלריה
מתוך דוח חברת אאורה
מתוך דוח חברת אאורה
מתוך דוח חברת אאורה
(אתר הבורסה)
חברת ״אינרום בנייה״ וחברת ״מנדלסון תשתיות״ גם הן מצהירות שהן חשות ירידה ניכרת בביקושים לשירותיהן אשר צפוי להוביל לירידה משמעותית בהיקף ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2023. ״אינרום״ מוסיפה כי ההאטה בשווקי פעילות הקבוצה עלולה להוביל גם לקשיים תזרימיים של גורמים שונים בשווקים.
5 צפייה בגלריה
חברת ״אינרום בנייה״ וחברת ״מנדלסון תשתיות"
חברת ״אינרום בנייה״ וחברת ״מנדלסון תשתיות"
חברת ״אינרום בנייה״ וחברת ״מנדלסון תשתיות"
(אתר הבורסה)
ענף הנדל״ן והבנייה נפגע משמעותית וייתכן שהתאוששותו ביום שלאחר המלחמה תהיה מאוד מורכבת. המלחמה והשלכותיה מוכיחות כי על כלכלת ישראל להפסיק את תלותה בפועלים שמעבר לגדר. אומנם הממשלה אישרה כניסה של 10,000 פועלים זרים מתוך ציפייה שיצמצמו את הפער שנוצר בבנייה, אך מנגד יש למצוא פתרון לטווח הארוך שימנע ירידה נוספת של קצב הבנייה לאחר המלחמה. יחד עם זאת, חשוב לציין גם שמחירי דירות גם הם יכולים (וכנראה) יעלו בתקופה שלאחר המלחמה, אזרחים רבים מעדיפים לעבור ולרכוש דירה עם ממ״ד למען ביטחונם, נוסיף לכך את תרחיש העלייה של יהודים רבים מהתפוצות ואת הורדות הריבית הצפויות בהמשך וקיבלנו מתכון מצוין לראות את הביקוש עולים ואיתם המחירים. כמו תמיד, הכול זה עניין של טיימינג.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.