בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים משמעותיים בכל הקשור להתנהלותן של מדינות מערביות אל מול הסכנות בכבישים. על פי הערכות של ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO), כ-1.35 מיליון אנשים מקפחים את חייהם כתוצאה מתאונות בכביש, כאשר על פי התאחדות הרכב האמריקאית (AAA) לא פחות מ-21% מהתאונות הקטלניות הללו, נגרמות כתוצאה מעייפות הנהג.
הנתונים הקשים הללו לגבי המצב בכביש שגובה חיים, וכן הנזק הכלכלי האדיר על הכלכלה, הובילו את הפרלמנט האירופי להעביר חוק המחייב את כל הרכבים החדשים העולים על הכביש באיחוד האירופי להיות עם מערכת לניטור נהג (DMS) עד לשנת 2026 כחלק מהמטרה המוצהרת של האיחוד האירופי להוריד בחצי את היקף התאונות החמורות עד לשנת 2030. מערכות ניטור נהג הן מערכות המאפשרות לזהות הסחות דעת של הנהג, ביניהן גם עייפות שכאמור מהווה גורם משמעותי לתאונות קטלניות. המערכות הללו מתריעות לנהג בזמן אמת כאשר מצב עייפות או הסחת דעת אחרת מזוהים - כגון החזקת טלפון, דבר המסייע בהפחתת תאונות והצלת חיים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כעת מסתמן כי גם אוסטרליה מצטרפת ביתר שאת למגמה כאשר מדינת קווינסלנד הפכה לאחרונה את הנהיגה ברכב משא בידי נהג עייף ללא חוקית. כמו כן, כחלק ממגמה שמתהווה בעוד מספר מדינות וטריטוריות באוסטרליה נתנה קווינסלנד את האחריות לאכיפת התקנות בידי סוכנות ה-NHVR הפדרלית, זאת במטרה לאכוף בצורה מיטבית את התקנות.
"אנחנו רואים את החקיקה האוסטרלית כהכרה נוספת בסכנה הכרוכה בעייפות בכבישים. סכנה אשר מתגברת משמעותית כאשר מדובר ברכב משא. מערכת ה-Cipia-FS10, אשר מספקת פתרון לניטור נהג המותאמת לציי רכב מסחריים, מתלבש ככפפה ליד עבור תקנות מסוג זה״ מסר יהודה הולצמן, מנכ"ל סיפיה. הולצמן הרחיב כי "התקדמות הרגולציה ברחבי העולם בתחום, שדוחפת את יצרניות הרכב ומנהלי הציים אל עבר פתרונות ניטור נהג בין אם במישרין כמו באירופה, סין ואפילו בארה״ב ובין אם בעקיפין כמו אוסטרליה, מהווה רוח גבית משמעותית עבור סיפיה והטכנולוגיות שלה, אשר יותר ויותר יצרניות רכב ברחבי העולם בוחרים בה״.
כחלק מהחקיקה באוסטרליה, נדרש לבצע באופן ידני רישום של שעות הנהיגה של כל נהג, על מנת למנוע מצב של נהיגה לאורך זמן ממושך, בשעות מאוחרות. אך גורמים בשוק הרכב מטילים ספק באמינות של הרישום הידני, לצד התשומות הניהוליות שהוא דורש מצד הנהגים ומנהלי ציי הרכב. פתרון מתקדם של ניטור נהג, דוגמת מערכת ה-Cipia-FS10 של חברת סיפיה יכול לספק מענה לדבר הזה על ידי ניטור הנהג ופנים הרכב, וכן תיעוד, בין היתר, של שעות הנהיגה ברכב של הנהגים.
סיפיה היא אחת החברות המובילות הפועלות בתחום וכבר רושמת מכרזים משמעותיים. החברה עובדת מול 9 יצרניות רכב מובילות ברחבי העולם, כאשר המערכת של החברה מספקת יכולות מתקדמות לניטור הנהג, פנים הרכב, ופתרון ייעודי כאמור לציי רכב מסחריים, המבוססות על ראיית מכונה ובינה מלאכותית (Computer vision and artificial intelligence), ועומדות בתקני רגולציה מחמירות.
מוקדם יותר השנה דיווחה סיפיה על זכייה משמעותית נוספת ב-4 דגמי משאיות עבור יצרנית גלובלית, הצפויה להתחיל ייצור של הדגמים האמורים בסוף 2025. יהודה הולצמן, מנכ"ל סיפיה הגיב בהמשך לזכייה ואמר כי היא "מחזקת משמעותית את פעילות החברה באירופה". במבט לעתיד, הרגולציה המתגברת בתחום, לצד החשיבות העולה בניטור לאור ההתפתחות של רכבים ברמות אוטונימיה שונות, מספקת רוח גבית עסקית משמעותית עבור חברות כמו סיפיה הפועלת בתחום זה.

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה
הכתבה נכתבה בשיתוף "הזירה״, שירות מסחרי לסיקור חברות, טכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש להניח שיש לכותבים עניין באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.