סקירת רשות שוק ההון שפורסמה השבוע מסכמת את שנת 2023 בסקטור האשראי החוץ בנקאי ומעלה מספר תובנות מעניינות על פעילות הענף שזכה לפופולאריות רבה בשוק ההון הישראלי, אך כוחו נחלש לאחר קריסת מספר חברות בתחום שהביאה למהפך קיצוני בתפיסת השוק הישראלי שאיבד את האמון באופן גורף בכל חברות הסקטור.

יותר נדל״ן, פחות נכיון צ׳קים

על פי הנתונים, נכון לסוף 2023 פועלות בישראל 21 חברות ציבוריות בתחום, עם תיק אשראי מצרפי של כ-29 מיליארד שקלים, כמעט ללא שינוי ביחס לשנת 2022. אולם בהסתכלות של חמש שנים לאחור נרשמה עלייה מטאורית של מאות אחוזים בפעילות, שכן רק בשנת 2019 בשוק פעלו בסה"כ 10 חברות ציבוריות שניהלו תיק אשראי מצרפי של כ-5.3 מיליארד שקלים.
2 צפייה בגלריה
גודל מצרפי של סך תיק האשראי החוץ בנקאי ומספר החברות הציבוריות
גודל מצרפי של סך תיק האשראי החוץ בנקאי ומספר החברות הציבוריות
גודל מצרפי של סך תיק האשראי החוץ בנקאי ומספר החברות הציבוריות
(רשות שוק ההון)
מגמה בולטת נוספת הינה הירידה בפעילות ניכיון המשנה (ניכיון צ׳קים), כאשר בשנת 2021 האשראי בתחום הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקלים (כ-7.5% מכלל סך האשראי בחברות הציבוריות בסקטור) לכ-1 מיליארד שקלים בלבד בשנת 2023(כ-3.4% מכלל האשראי בסקטור), נתון המצביע על טיוב תיק האשראי והקשחת תנאי החיתום.
מנגד מורגשת עליה מהותית בחשיפה לתחום הנדל״ן: אם בשנת 2021 כ-35% מכלל האשראי היה לסקטור הנדל״ן (יזמות, התחדשות עירונית וכו׳) הרי שבשנת 2023 מדובר ביותר מ-53% בהיקף כספי של כ-15.7 מיליארד שקלים.

האמון נפגע, אבל יש מי שקונה

משבר האמון שפקד את הענף גרם למשקיעים רבים להתרחק. סקר שבוצע לאחר קריסת חברות האשראי גיבוי ויונט קרדיט לפני כשנתיים הצביע על כך ש-61% מהמשקיעים נמנעו מהשקעות בסקטור בעקבות הפרשיות ולאור הפגישה הקשה באמון. זאת הביא לירידה במניות החברות וירידה במחזורי המסחר, שהחריפו עם קריסת חברת האשראי החוץ בנקאי בול-מסחר - קריסה שלישית במספר.
לצד הסיכונים רשות שוק ההון מציינת שהופעלו מספר מנגנונים למניעת הונאות כפי שראינו באותן פרשיות שעד היום תופסות כותרות בהן מינוי מנהל סיכונים וחובת הגשת דיווחים שוטפים למפקח, כך שבחודשים האחרונים מסתמן מעט שינוי עם חזרה הדרגתית של שחקנים מובילים להשקעה בסקטור: הראל השקיעה לאחרונה בחברת מיכמן כ-13 מיליון שקלים ועלתה להחזקה של כ-9.5% מההון, אלטושלר שחם רכשו ביוני האחרון 80% מחברת קרדיטים (חברה פרטית) וחברת הכשרה ביטוח השקיעה כ-5 מיליון שקלים בקרן גשרים המעניקה מימון לכשירים כנגד בטוחות נדל״ן.
הסבר אפשרי הוא כמובן התמחור הנוח של חלק גדול מחברות האשראי החוץ בנקאי שנסחרות במכפילים חד-ספרתיים על הרווח הנקי, כפי שניתן לראות בטבלה. מרביתן מציגות רווחיות נאה ותשואה דו-ספרתית על ההון שנשמרה עמוק לתוך המלחמה והמשברים האחרונים וחלקן גם מחלקות דיבדנדים באופן שוטף, כך שיש מי שמזהה הזדמנות ומתגבר על החשש מהשקעה בסקטור.
2 צפייה בגלריה
טבלת מכפילים של חברות האשראי החוץ בנקאי
טבלת מכפילים של חברות האשראי החוץ בנקאי
טבלת מכפילים של חברות האשראי החוץ בנקאי
(שלומי ארדן)
פרי אמסלם הינו מנהל פלטפורמת בורסה 360 ומשמש כיועץ שוק ההון לחברות ציבוריות ופרטיות. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.