השנה העברית תשפ"ד הייתה שנה סוערת בשווקים הפיננסיים, הן בזירה הגלובלית והן בזירה המקומית. על רקע אינפלציה מתמשכת, ריבית גבוהה, אתגרים ביטחוניים וגיאופוליטיים - ובראשם הלחימה הממושכת בדרום ובצפון, השנה התאפיינה בתנודתיות רבה בשוקי ההון, ובמהלכה שוק המניות הישראלי הניב פעם נוספת תשואות חסר בהשוואה לשווקים בארה"ב.
החודשיים הראשונים של השנה העברית נפתחו בירידות במדדי המניות, כאשר המשקיעים חוששים מהריבית הגבוהה ומתמודדים עם אי-ודאות לגבי המשך הדרך. הפדרל ריזרב, כמו בנקים מרכזיים אחרים, המשיך במדיניות מוניטרית נוקשה בניסיון להתמודד עם איומי האינפלציה. בסוף 2023 השוק ציפה כי במהלך שנת 2024 תרד הריבית בארה"ב מספר פעמים. ואולם, הורדת הריבית הראשונה הגיעה רק ב-18 בספטמבר, כאשר הפד הוריד אותה ב-0.5%.
החל בנובמבר 2023 ראינו התאוששות בשווקים הגלובליים, כאשר חברות רבות התחילו להתאים את עצמן למציאות הכלכלית החדשה, והמשקיעים הפנימו שהריבית הגבוהה תישאר כאן לאורך זמן. לאחר חודשי ההתאוששות, התחיל בשווקים גל שלישי, שהתאפיין בחזרה לתנודתיות גבוהה יותר.
החששות מפני מיתון עולמי שגברו והלכו, לצד האינפלציה שעדיין נותרה ברמות גבוהות, הביאו השנה לעלייה בביקוש לנכסים סולידיים כמו איגרות חוב ממשלתיות וזהב. מחיר הזהב עלה בכ-40% במהלך השנה, כאשר משקיעים חיפשו מקלט מפני התנודות בשווקים. מדדי המניות בארה"ב רשמו תשואות פנומנליות בסיכומה של השנה העברית, כאשר מדד S&P 500 ומדד נאסד"ק עלו בכ-30%.

שנה מאתגרת לבורסת תל אביב

בישראל, שנת תשפ"ד הייתה קשה במיוחד בשל ההשפעה הכבדה של המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023. המצב הביטחוני המתוח, חוסר הוודאות הכלכלית, הגידול בהוצאות הממשלה, החששות מפני גידול בגירעון ומפני השלכות המלחמה על המשק - כל אלו הביאו לבריחת משקיעים מהשוק המקומי, כשרבים מהמשקיעים הישראליים העבירו חלק מהכספים שלהם להשקעות בחו"ל, בעוד משקיעים זרים הוציאו כספים מהבורסה המקומית.
בין 7 ל-26 באוקטובר 2023 ירדו מדדי המניות העיקריים בבורסת תל אביב בחדות, בשיעור שבין 12% ל-17%, כאשר כמחצית מהירידות נרשמו כבר ביום המסחר הראשון שלאחר פרוץ המלחמה (8 באוקטובר). החל ב-27 באוקטובר חווה השוק התאוששות מרשימה. אף שהלחימה היתה בשיא עוזה, המשקיעים המתוחכמים הבינו שאמנם ישראל נכנסה למשבר הגדול בתולדותיה, אך עם פרמטרים כלכליים טובים - גירעון נמוך, אבטלה בשפל, יחס נמוך של חוב לתוצר, ועם אינפלציה גבוהה אבל מרוסנת. כל אלה, בשילוב ציפיית המשקיעים שבשלב כלשהו המלחמה תסתיים וישראל תשקם את ההריסות, כולל מענק נדיב של כ-15 מיליארד דולר מארה"ב, תמכו בתיקון במדדי המניות.
מנגד, אחד הגורמים שמיתנו את עליית המניות השנה היה הורדת דירוג האשראי של ישראל. נזכיר כי בפברואר 2024 הורידה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל, ובעקבותיה עשו זאת גם שתי סוכנויות הדירוג האחרות, S&P ופיץ'.
מדדי המניות של בורסת תל אביב התאפיינו השנה בתנודתיות גבוהה. בסיכום השנה העברית, מדד ת"א-125 מסכם את השנה עם עלייה של כ-7%. נזכיר כי מדד זה מורכב ממניות מדד ת"א-35 (מדד החברות הגדולות), שמסיים את השנה העברית בעלייה של כ-8%, יחד עם מניות מדד ת"א-90 (מדד חברות השורה השנייה - חברות נדל"ן ועוד ענפים שנפגעו מהמלחמה המתמשכת), שעלה השנה כ-4%. שנה זו מצטרפת לשנים קודמות שבהן השוק הישראלי הציג ביצועי חסר אל מול השווקים בעולם, ובמיוחד מול ארה״ב.
שוק איגרות החוב הישראלי הושפע אף הוא מהמצב הביטחוני ומירידת דירוג האשראי של מדינת ישראל. בנוסף, עלה לכותרות בחודשים האחרונים גם נושא תקציב המדינה, שבו ניתן ביטוי בין השאר לעלייה המשמעותית בהוצאות הביטחון, לחששות ליציבות הכלכלית של ישראל ולעליית הגירעון (מעל 8%).
בשונה מארה"ב, בינואר 2024 ירדה הריבית בישראל ב-0.25%, לראשונה מאז עליות הריבית המואצות שבהן חזינו במרוצת 2022 כתגובה של בנק ישראל לעלייה בציפיות לאינפלציה. הורדת הריבית השפיעה על השוק וגרמה לעליות במחירי האג"ח. כך, האג"ח הממשלתיות, בעיקר לטווח הקצר-בינוני, רשמו בשנת תשפ"ד עליות מתונות של כ-3%, כאשר המשקיעים חיפשו ביטחון בתקופה של אי-ודאות. לעומת זאת, איגרות החוב הקונצרניות (אג"ח של חברות) עלו השנה בשיעורים נאים של כ-6% - ובכך דומה התנהגותן יותר לזו של המניות.

הדולר התחזק, הנפט נחלש

בשנה העברית החולפת סבל השקל גם מהשפעות המלחמה וגם מהתחזקות הדולר בעולם, וירד בכ-1% מול הדולר במהלך השנה. ב-10 ימי המסחר הראשונים שלאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" טיפס הדולר בחדות, משער של 3.863 שקלים ב-6 באוקטובר עד לשיא של 4.081 שקלים לדולר. בתגובה, בנק ישראל הצהיר כי ינקוט צעדים לייצוב השקל, הכוללים מכירת מיליארדי דולרים מרזרבות המט"ח שהצטברו עוד מתקופת משבר הקורונה.
החשש מפני מלחמה אזורית במזרח התיכון גרם לעלייה מתמשכת במחירי הנפט ולעלייה בתנודתיות המחירים מסוף 2023 ועד לאפריל 2024. החל באפריל נרשמו ירידות במחירי הנפט בעקבות הירידה בביקוש העולמי, בעיקר מצד סין - כך שבסיכום השנה העברית, ירד מחירו של הנפט בכ-20%.
בסיכום תשפ"ד, ביצועי המדדים בתל אביב מפתיעים. יכולנו לצפות לאחר שנה כזו לירידות שערים חדות - אבל, לפחות נכון למועד כתיבת שורות אלה, הביצועים חיוביים מאוד. עם זאת, המלחמה והחששות מפני הידרדרות כלכלית נוספת גרמו להגדלת הפער משנים קודמות בין ביצועי הבורסה הישראלית לבורסות בעולם, בעיקר בארה"ב.
השנה הבאה, תשפ"ה, צפויה להמשיך להיות מאתגרת עבור השוק, כשעדיין שוררת אי-ודאות רבה לגבי המצב הביטחוני והכלכלי, בדגש על תקציב המדינה, האינפלציה ודירוג האשראי של ישראל. השאלה המרכזית בשנה זו תהיה כיצד יצליחו הכלכלות בעולם ובישראל להמשיך להתמודד עם השפעות הריבית והמלחמות.
עילית פלג היא סמנכ"לית קלי פרימיום - חטיבת הפרימיום של קבוצת קלי - קבוצת הפיננסים העצמאית הגדולה בישראל. אין לראות באמור המלצה או ייעוץ והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי
1 צפייה בגלריה
עילית פלג סמנכלית קלי פרימיום 2024
עילית פלג סמנכלית קלי פרימיום 2024
עילית פלג סמנכלית קלי פרימיום
(יחצ נירי גתמון)
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.