בחירת יועץ עסקי מתאים יכולה להוות נקודת מפנה משמעותית עבור כל עסק, בין אם מדובר בסטארט-אפ צעיר או בחברה מבוססת. יועץ עסקי מיומן מביא ניסיון, ידע מקצועי ופרספקטיבה חיצונית שעשויים לחולל שינוי מהותי בביצועי העסק ובכיוון התפתחותו. אולם, בחירת היועץ הנכון אינה משימה פשוטה. היא דורשת מחשבה מעמיקה, מחקר יסודי והבנה ברורה של הצרכים. מאמר זה ינחה אתכם בתהליך בחירת יועץ עסקי מומלץ, תוך התמקדות בשני היבטים מרכזיים: הגדרת הצרכים העסקיים והערכת איכויות היועץ.
תהליך בחירת יועץ עסקי מומלץ הוא למעשה שני תהליכים שמקופלים באחד. בתהליך הראשון אתם לומדים להכיר לעומק את העסק שלכם, את הבעיות והאתגרים המיוחדים לו ומחליטים על מה להתמקד; בתהליך השני אתם יוצאים החוצה ל"שוק" ובוחרים את היועץ העסקי הכי מתאים ומוכשר לסייע לכם.
עסקים רבים מדלגים על התהליך הפנימי, או מבצעים אותו באופן נמהר ושטחי, וניגשים בחיפזון לבחור יועץ ש"יפתור את הבעיה". הניסיון מראה שזה פשוט לא עובד, חברות משליכות כסף על יועצים ושום דבר משמעותי לא משתנה, וזה לא תמיד באשמת היועץ.
הגדירו את הצרכים שלכם
בבחירת יועץ עסקי מומלץ, כדאי להתחיל בהגדרה ברורה של צרכי העסק. זהו שלב קריטי שמניח את היסודות לכל תהליך הייעוץ. עלינו לזהות את האתגרים העיקריים שהעסק מתמודד איתם, כדי להתאים את היועץ המתאים ביותר לפתרונם.
האתגרים יכולים להיות מגוונים ושונים מעסק לעסק. לדוגמה:
● קושי בהשגת לקוחות חדשים: אם זהו האתגר המרכזי, ייתכן שנדרש יועץ המתמחה בשיווק דיגיטלי או בפיתוח אסטרטגיות רכישת לקוחות
● מצוקת תזרים מזומנים: במקרה זה, יועץ פיננסי או מומחה לניהול תזרים יכול להיות הבחירה הנכונה
● קושי בשימור לקוחות ויצירת מכירות חוזרות: כאן, יועץ המתמחה בשירות לקוחות או בבניית תוכניות נאמנות עשוי להיות מתאים
● אתגר בהעברת מסר מבדל והצגת הייחודיות של העסק: במצב כזה, יועץ המתמחה במיתוג ובתקשורת שיווקית יוכל לספק את הפתרונות הדרושים.
לעתים קרובות, עסקים מתמודדים עם מספר אתגרים במקביל, מה שעשוי להצריך שירותי ייעוץ עסקי מקיפים. ניתן גם לתעדף את האתגרים ולהחליט מה הנושא הדחוף ביותר שדורש טיפול. לחלופין, ניתן לשקול עבודה עם יועץ בעל ניסיון רחב שיכול לתת מענה למגוון נושאים.
הגדירו את היעדים שלכם
לאחר שזיהיתם את האתגר המרכזי, הצעד הבא הוא להגדיר באופן מדיד וברור את המטרות והיעדים שאתם מצפים להשיג באמצעות תהליך הייעוץ העסקי. האם המטרה היא להגדיל את ההכנסות ב-20% תוך שנה? להרחיב את העסק לשווקים חדשים? או אולי לשפר את היעילות התפעולית? הגדרת יעדים ברורים ומדידים תסייע לכם לבחור יועץ עסקי מומלץ, שיש לו ניסיון בהשגת תוצאות דומות.
שימו לב לשלב בו העסק נמצא
נתונים נוספים שכדאי לקחת בחשבון הם: גודל העסק, לפי היקף ההכנסות, מספר העובדים ומדדים נוספים; התעשייה הספציפית שבה אתם פועלים; והשלב שבו נמצא העסק: הקמה, צמיחה, בשלות או סטגנציה.
יועץ עם ניסיון בעבודה עם עסקים בגודל ובשלב דומים לשלכם, ובמיוחד בתעשייה שלכם, בהסתברות גבוהה יותר תהיה ביכולתו להנפיק תובנות בעלי ערך.
כעת מומלץ לחשוב על המשאבים שאתם מוכנים להקדיש לתהליך הייעוץ - הן מבחינת זמן והן מבחינת תקציב. הבנה ברורה של המשאבים העומדים לרשותכם תעזור לכם לבחור יועץ שיכול לספק את רמת השירות הנדרשת במסגרת האילוצים שלכם. תוכלו להתייעץ עם רואה החשבון שלכם בנוגע למשאבים הפנויים לתהליך ייעוץ עסקי.
ברכות, סיימתם את שלב ההתבוננות פנימה. עכשיו, עם כל המידע שאספתם, תוכלו לגשת ולחפש את היועץ הטוב והמוכשר ביותר לסיטואציה איתה העסק מתמודד.
בחינת איכות היועץ
השכלה
ראשית, נבדוק את ההשכלה וההסמכות הרלוונטיות של היועץ. תארים אקדמיים בתחומים כמו מנהל עסקים, כלכלה או תחומים רלוונטיים אחרים, יחד עם הסמכות מקצועיות מוכרות, מעידים על בסיס ידע איתן. עם זאת, חשוב לזכור כי ניסיון מעשי הוא בעל ערך רב יותר מהשכלה פורמלית.
ניסיון
הניסיון בתעשייה הספציפית שלכם הוא גורם מפתח. יועץ עם היכרות מעמיקה עם האתגרים, המגמות והדינמיקה של התחום שלכם יוכל להציע תובנות ופתרונות מדויקים יותר. חפשו עדויות לתהליכי ייעוץ קודמים אשר הניבו הצלחות עם עסקים במצב דומה לשלכם. בקשו מהיועץ לספק case studies או סיפורי הצלחה שמדגימים כיצד סייע לעסקים להתגבר על אתגרים דומים לאלו שאתם מתמודדים איתם.
מומחיות
מעבר לניסיון הכללי, חשוב לבחון את המומחיות הספציפית של היועץ ואת יכולתו להתאים את שירותיו לצרכים הייחודיים של העסק שלכם. יועץ עסקי מעולה צריך להיות מסוגל לא רק להציע פתרונות גנריים, אלא לפתח אסטרטגיות ותוכניות פעולה המותאמות במיוחד לאתגרים ולהזדמנויות הספציפיות של העסק שלכם. שאלו את היועץ על גישתו לפתרון בעיות ובקשו דוגמאות לפתרונות יצירתיים שפיתח עבור לקוחות קודמים.
מוניטין
ניגש כעת לבדוק את המוניטין ואת ההמלצות של היועץ. נקרא ביקורות ועדויות מלקוחות קודמים, אך לא נסתפק בכך. כדאי לבקש מהיועץ רשימה של לקוחות לשעבר שתוכלו ליצור איתם קשר. שיחה קצרה עם לקוח לשעבר יכולה לספק תובנות מעמיקות על סגנון העבודה של היועץ, יעילותו ואת מידת שביעות הרצון מהתוצאות שהושגו.
בעת שיחה עם לקוחות לשעבר, שאלו שאלות ספציפיות:
● האם היועץ עמד בלוחות הזמנים?
● האם הצליח להתאים את עצמו לתרבות הארגונית של העסק?
● האם הפתרונות שהציע היו ישימים ואפקטיביים?
● וחשוב מכל, האם הם היו שוכרים את שירותיו שוב?
נוכחות דיגיטלית
נבחן את הנוכחות המקצועית של היועץ בדיגיטל. האם יש לו נוכחות מקוונת מכובדת? האם הוא מפרסם מאמרים מקצועיים או משתתף בכנסים בתחומו? נוכחות כזו יכולה להעיד על מחויבות מתמשכת ללמידה ולהתפתחות מקצועית.
כימיה בין אישית
לבסוף, אל תזניחו את חשיבות מערכת היחסים, הכימיה האישית והתקשורת. היועץ העסקי יהיה שותף קרוב בתהליכים משמעותיים בעסק שלכם, ולכן חשוב שתרגישו בנוח לעבוד איתו. שימו לב ליכולת התקשורת שלו - האם הוא מסביר מושגים מורכבים בצורה ברורה? האם הוא מקשיב באמת לצרכים שלכם? האם הוא מגלה גמישות ונכונות להתאים את עצמו לסגנון העבודה שלכם?
בחינה מעמיקה של כישורי היועץ, ניסיונו, מומחיותו הספציפית, המוניטין שלו והתאמתו האישית לעסק שלכם, תסייע לכם לבחור יועץ עסקי שלא רק יענה על הצרכים המיידיים, אלא עשוי להוות נכס אסטרטגי לטווח ארוך עבור העסק שלכם.
ההודעה מוגשת מטעם FRONTIS באמצעות מערכת ״המברקה״ להפצת הודעות לתקשורת. אתר ynet capital או מערכת ynet לא השתתפו בכתיבת או בעריכת הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות.





