לאחר סיומו של גל ההנפקות של שנת 2021 החלה תקופת יובש בתחום ההנפקות בשוק המקומי. אל מול כ-100 חברות שהונפקו בפרק זמן של שנה וחצי, ההנפקות החדשות היו בודדות, כאשר על מסכי הבורסה הוצגו באופן כמעט אחיד הנפקות "אפורות" של אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות, בעיקרן של חברות שממחזרות אגרות חוב קודמות או חובות יקרים צמודים לריבית הפריים שהוחלפו בחובות על בסיס צמוד מדד (מ.ו השקעות לדוגמה).
את הגורמים העיקריים לכך ניתן לחלק בגסות לארבעה: הראשון, עליית הריבית מ-0.1% ל-4.75%, מה שייקר את עלות החוב של חברות רבות והגדיל את האלטרנטיבות של המשקיעים על המזומן. השני, המהפכה המשפטית, שגרמה לירידות בבורסה המקומית ביחס לעולם. השלישי, הזינוק המשמעותי של חברות חדשות בגל ההנפקות שנראה כי מיצה את "יכולת העיכול" של השוק המקומי. הרביעי, בארה"ב נשארו מספר גופי SPAC כזכר לתקופת ההנפקות, שבדרך כלל הזנב שלהם ארוך יותר מהנפקת IPO רגילה.
מאז תחילת המלחמה נראה כי לאט-לאט חוזרות להן החברות החדשות שנכנסות לבורסה המקומית. חלקן באמצעות הנפקה ישירה, וחלקן באמצעות מיזוג. החל מטי.אס.ג'י של תעשייה אווירית ופורומולה מערכות, דרך רובו-טים שמתמזגת אל בית ההשקעות פסגות ותיהנה משליטה בקופה דשנה של קרוב ל-200 מיליון שקלים, וכלה בסולרום המתמזגת אל חברת שלוש דיאם. סולרום וטי.אס.ג'י הן חברות רווחיות בשורה התחתונה עם צמיחה משמעותית והיסטוריה של רווחיות, אך במקרה של רובו-טים הסוגייה לא ברורה עד הסוף. על כל פנים מדובר בחברות שכולן בשוק הביטחוני.
אם נוסיף לייצוג המשמעותי של הסקטור הביטחוני בבורסה את הנתח הענק שתופסות מהמדדים חברות הביטוח, הבנקים והנדל"ן – נקבל בורסה ריכוזית וחסרת גיוון. במדדים הגדולים שולטים כמה ענפים ספציפיים, אין ייצוג רב לחברות תעשייה, מסחר או הייטק. דווקא לאחרונה פורסם בעיתונות שקרן פורטיסימו מתכננת להנפיק את קבוצת סוגת (סוגת, עץ הזית, אל ארז, מלח הארץ ועוד) לפי שווי של כמיליארד. מדובר בחברה תעשייתית ותיקה ביותר, בהובלת המנכ"ל גיא פרופר – שהינה בעלת היקף פעילות משמעותי ויכולה לעשות טוב מאוד לגיוון במדדים. נקווה כי החברה תיכנס, ובמקביל שעוד חברות מסקטורים מגוונים, ביניהן גם חברות דואליות-ישראליות יכנסו לבורסה המקומית ויגדילו את הגיוון במדדים המקומיים, לטובת כלל ציבור המשקיעים.
נכון למועד כתיבת שורות אלו הכותב אינו מחזיק בניירות הערך של אי אלו מהחברות האמורות בכתבה ואינו מעניק להן שירותים.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה. אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.