"הגיע הזמן להתאים את המדיניות", אלו 5 המילים שהשווקים כל כך חיכו לשמוע מיו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, ג'רום פאוול. אחרי שנתיים וחצי של העלאות ריבית הן סוף סוף הגיעו מפיו, ביום שישי האחרון, בכנס הכלכלי של הפד בג’קסון הול, ויומינג.
גם הפד מחכה כבר תקופה ארוכה לרגע הזה. הוא הבטיח למשקיעים כבר מספר פעמים שהריבית בארה"ב תרד ובכל פעם הנתונים הצביעו על שוק עבודה חזק בארה"ב, אינפלציה גבוהה וכלכלה מתחממת. כעת, המצב מעט התהפך, שיעורי האבטלה בדו"ח התעסוקה האחרון שפורסם בתחילת החודש עלו מ-4.1% ל-4.3% ורשמו שיא של כמעט 3 שנים. במקביל, מספר המשרות שהתווספו שעמד על כ-114 אלף, היה נמוך בהרבה מהתחזיות. ובימים אלה מתברר כי גם הנתונים האופטימיים אשר פורסמו בעבר, כנראה היו שגויים ובפועל היו גרועים בהרבה מהמפורסם.
אפשרויות התעסוקה אשר פותחות בפני מבקשי העבודה הצטמצמו, והעול הכלכלי על משקי הבית עלול להתגבר. אלה אותתו לפד שהגיע הזמן להזריק מחדש מרץ לכלכלה האמריקאית ולבצע צעדי מנע מהירים לפני שהאבטלה תגבר.
אמנם הורדת הריבית לא תחזיר אותנו בסבב הנוכחי לריבית אפסית, כפי שהייתה בתחילת 2022, אבל היא בהחלט תקל בזירות רבות ובמיוחד על שוק הנדל"ן האמריקאי. יותר אמריקאים יוכלו לרכוש בתים, ומי שיזכו לביקוש הם הקבלנים ומי שמובילים פרויקטים לבניית בתים פרטיים.
ההעלאה הראשונה בריבית בארה"ב החלה במרץ 2022, לאחר שהאינפלציה בארה"ב המשיכה לנסוק והגיעה אף ל-9%. מאז ביצע הבנק המרכזי האמריקאי 11 העלאות ריבית רצופות שהביאו אותה לשיא מאז 2004 - 5.5%.
השאלה שנשארה היא מה יהיה קצב הורדות הריבית והיכן הריבית תיעצר. את התשובות נוכל להתחיל לקבל רק בהחלטת הריבית הבאה בחודש ספטמבר והכיוון אליו הפד יכוון במהלך שנת 2025, לאחר שיגיעו נתוני האינפלציה והצמיחה העתידיים.
מי שיושפע לחיוב מהורדות הריבית הוא שוק הנדל"ן האמריקאי. הפחתות הריבית יוזילו את עלויות המימון של יזמים וקבלנים אמריקאים, יאפשר ליותר רוכשי בתים להתקדם לעסקה לאחר ש"ישבו על הגדר" חודשים רבים.
כל אלה יתגלגלו גם לרוכשי הדירות והבתים בשוק הנדל"ן בארה"ב שנמנעו עד כה מביצוע עסקאות. העלאות הריבית ייקרו את המשכנתאות בארה"ב וכעת הורדות הריבית יוזילו את המשכנתאות ויפחיתו את לחץ ההחזרים, כמו כן, יצדיקו מחזורי משכנתאות והקלה בהחזרים החודשיים. אלה בשורות מעולות לכל מי שהחליטו להשקיע בשוק הנדל"ן האמריקאי בשנים האחרונות.
השאלה של רבים היא מדוע הפחתות ריבית טובות לשוק הנדל"ן? ההסבר לכך הוא כפול, הריבית היא מחיר הכסף. בנדל"ן, המימון הוא פקטור מרכזי וככל שעלות הכסף זולה יותר, אז פוטנציאל הרווחים גדול יותר. סיבה שנייה היא שהריבית חסרת הסיכון היא מחיר ההיוון של תזרימי המזומנים, לקביעת שווי של נכסי נדל"ן. ככל שמחיר ההיוון יורד, כך הנכסים שווים כיום יותר.
צריך גם להתייחס לסוגיה הפוליטית ולבחירות לנשיאות ההולכות ומתקרבות בצעדי ענק. פאוול נתון ללחצים כבדים מכל קצוות הקשת הפוליטית בארה"ב. מצד אחד, עומדים הדמוקרטיים שהיו מעוניינים לראות הורדות ריבית עוד קודם, כדי לדחוף את הכלכלה ולחזק את המפלגה שבשלטון ואת קמלה האריס המועמדת מטעמם. מצד שני, הרפובליקנים רואים בכל הורדת ריבית לפני הבחירות התערבות פוליטית. הנגיד מנסה לשמור את החלטותיו א-פוליטיות וענייניות. חלק מהפרשנים חולקים על כך שזה באמת המצב.

בקרוב אצלנו?

בשעה שהריבית בארה"ב יורדת, בישראל המצב שונה לגמרי. האינפלציה והדולר זינקו, כך שהורדות ריבית בארה"ב למעשה מייצרות את האפקט ההפוך שנגיד בנק ישראל מנסה לייצר, מחלישה את השקל ומושכת פחות משקיעים לישראל.
בזמן שהאינפלציה בישראל גבוהה מגבול היעד של בנק ישראל ועומדת על 3.3%, המטרה של בנק ישראל היא להשאיר את הריבית גבוהה, על מנת לרסן את עליות המחירים. הזירה הנוספת היא בשוק המט"ח, הפחתת ריבית בארה"ב שקולה בהשפעתה להעלאת ריבית השקל. לכן, ככל שהשקל יתחזק, כך צפויה ההשפעה להתגלגל להפחתת האינפלציה בישראל. מכאן שבנק ישראל המעוניין לבלום את האינפלציה יבקש להמתין עם הורדות הריבית, עד שיראה סימנים כמו בארה"ב שהמחירים בישראל נבלמים.
נגיד בנק ישראל לא מעוניין להפחית את הריבית בשלב זה ויעבור עוד זמן, עד שהמצב בישראל ישתנה. האינפלציה לא מגלה אפילו סימנים ראשונים של התמתנות עם עליות המחירים החדות. לא זו בלבד, אלא ששוק הנדל"ן הישראלי רותח בגלל מחסור בפועלים זרים לאור המלחמה, היקפי הבנייה מצומצמים יותר ויש מחסור בהיצע. נגיד בנק ישראל מבין שאם יפחית את הריבית ויחמם את השוק עוד יותר, הוא יתדלק את עליות המחירים ויגדיל את הסיכון מפני בועה.
נועם שפלטר הוא יזם סדרתי וממייסדי ובעלי בית ההשקעות האלטרנטיביות אינווסטו ו-Be Rich, נציגות גרנט קרדון בישראל.
1 צפייה בגלריה
נועם שפלטר, מייסד משותף בבית השקעות הנדל"ן אינווסטו
נועם שפלטר, מייסד משותף בבית השקעות הנדל"ן אינווסטו
נועם שפלטר, מייסד משותף בבית השקעות הנדל"ן אינווסטו
(Johanes)

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.