תמיד אומרים לנו לא להניח את כל הביצים בסל אחד, ושתיק השקעות אחראי הוא תיק השקעות מפוזר, אך באותה נשימה מדברים איתנו כמעט ורק על מדד ה-S&P 500, שאומנם מורכז ממאות חברות גלובליות שונות, אך יש שיטענו שהוא עדיין מעניק משקל יתר לארצות הברית, ולפיכך אין להשקיע בו את כל ההון שלנו – גם בפנסיה, גם בהשתלמות, גם בגמל להשקעה ואף בתיק מסחר עצמאי. על כן, אפשרות השקעה מעניינת היא השקעה בשווקים מתעוררים, הכוללים מדינות כמו סין, הודו, ברזיל ודרום אפריקה, שמציעים הזדמנות מעניינת לגיוון התיק.

למה דווקא שווקים מתעוררים?

אחת הסיבות המרכזיות להשקיע בשווקים מתעוררים היא פוטנציאל הצמיחה הגלום בהם. בעוד שהשווקים המפותחים כבר רוויים במידה רבה, השווקים המתעוררים מציעים שטח רב לצמיחה, בזכות הגידול באוכלוסייה, העלייה ברמת החיים והגדלת ההשקעות בתשתיות. כל אלה מהווים גורמים המושכים השקעות מצד חברות גלובליות, ובכך גם פותחים הזדמנויות למשקיעים פרטיים.

גיוון גיאוגרפי כהגנה

אחת האסטרטגיות הפשוטות והאפקטיביות ביותר להפחתת הסיכון בתיק ההשקעות היא פיזור גיאוגרפי. באמצעות השקעה בשווקים מתעוררים, משקיעים יכולים לגוון את החשיפה שלהם מעבר לכלכלה המערבית המסורתית ולנצל מגמות גלובליות שונות. לדוגמה, בזמן שהשווקים בארה"ב או באירופה עשויים להיות במיתון, שווקים כמו הודו או וייטנאם יכולים להמשיך לצמוח בקצב מרשים.
בנוסף לכך, כלכלה גלובלית מגוונת בתיק ההשקעות מספקת הגנה מסוימת מפני אירועים בלתי צפויים, כמו משבר פיננסי מקומי או עולמי, שעשוי להשפיע בצורה משמעותית על שווקים ספציפיים.

הסיכונים

כמובן שעם ההזדמנות מגיע גם סיכון. השווקים המתעוררים נוטים להיות תנודתיים יותר מהשווקים המפותחים. אחד הסיכונים המרכזיים הוא חוסר היציבות הפוליטית והממשלתית. במדינות רבות בשווקים אלה ישנם חילופי שלטון תכופים, משברים פוליטיים ולעיתים אף עימותים פנימיים, שמובילים לתנודתיות משמעותית בשוק. בחירות לא יציבות או חקיקה חדשה עלולים לפגוע בחברות מקומיות ולהשפיע על אמון המשקיעים. בנוסף, תנודתיות במטבעות היא מאפיין בולט בשווקים מתעוררים. ירידות חדות בערך המטבע המקומי עלולות לפגוע בתשואות השקעה ולהוביל להפסדים, כאשר סיכוני שער חליפין יכולים לשחוק את הערך של השקעות חוץ. כמו כן, מערכות הרגולציה בשווקים מתעוררים לרוב חלשות ופחות מבוססות בהשוואה לשווקים מפותחים, מה שמעלה את הסיכון לניהול לא תקין של חברות ולאי-וודאות רגולטורית. כל אלו הם גורמים שיש לקחת בחשבון כאשר שוקלים השקעה בשווקים אלו, למרות הפוטנציאל הרב שטמון בהם.
עם זאת, משקיעים שנוקטים בגישה של פיזור נבון וגידור סיכונים יכולים ליהנות מהיתרונות תוך מיתון הסיכונים. לדוגמה, קרנות סל שמתמקדות בשווקים מתעוררים מציעות גישה קלה ונוחה למגוון רחב של נכסים ומאפשרות פיזור רחב יותר. קרנות אלו מאפשרות למשקיעים לגוון את השקעותיהם גם אם אין להם ידע מקומי מעמיק בכל שוק ושוק. דרך נוספת להיחשף לשווקים מתעוררים היא קרן סל המחקה את המדד העולמי, שכוללת אחוזים מהמדדים של שווקים מתעוררים, לצד המדדים הגדולים ומהמוכרים.
השווקים המתעוררים מספקים הזדמנות מצוינת לגיוון תיק ההשקעות ולהפחתת סיכונים על ידי חשיפה לכלכלות צומחות ומגמות גלובליות חדשות. למרות שהשקעה בשווקים אלה טומנת בחובה סיכונים, הגישה הנכונה – עם פיזור נבון וגידור סיכונים – יכולה להניב רווחים משמעותיים לאורך זמן. עבור משקיעים שמחפשים להרחיב את אופקיהם מעבר לשווקים המפותחים, השווקים המתעוררים מהווים כיוון שכדאי לשקול.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.