האינפלציה הגואה בישראל בשנת 2024 משפיעה על כלל המשק, אבל מורגשת במיוחד בתחום המזון והחקלאות, ובמיוחד במחירי הפירות והירקות. אחת החברות שמרגישה זאת היטב היא חברת "ביכורי שדה", מהשחקניות הגדולות בשוק ההפצה והשיווק של תוצרת חקלאית.
החברה נהנית מעליית מחירים שמעלה את הכנסותיה, אך לצד זאת מתמודדת עם אתגרים תפעוליים ניכרים שמכבידים על רווחיותה. העלייה התלולה במחירי הפירות והירקות, בשילוב עם השפעות המלחמה בצפון ובדרום, יוצרת גלגל מתמשך של יוקר מחיה וצורך בהתערבות ממשלתית.

אינפלציה שמכבידה על המשק הישראלי

האינפלציה הגבוהה שנרשמה בישראל בשנה האחרונה מהווה אתגר מרכזי לכלכלה המקומית. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת על עלייה עקבית במדד המחירים לצרכן, שהגיעה לרמה שנתית של כ-3.5% - מעל היעד שקבע בנק ישראל (בין 1% ל- 3%). בעוד שהנתונים הסטטיסטיים מצביעים על ירידה חודשית של כ-0.2% בחודש ספטמבר האחרון, התחושה בשוק היא של התייקרות רחבה יותר במוצרים בסיסיים. הישראלים מרגישים זאת במיוחד בתחום המזון, ובפרט מחירי הפירות והירקות שמאמירים מדי חודש. מומחים רבים טוענים כי הפער בין המדדים הכלליים לבין התחושות בפועל נובע מחוסר התאמה בין הסל הסטטיסטי לבין המחירים בשווקים, ובעיקר על רקע שינויי המחיר התכופים בשוק המזון הטרי.

עגבניות, מלפפונים ומלחמת מחירים

כחלק מהעלייה הכללית, מחירי הפירות והירקות רושמים את אחת מהעליות התלולות ביותר השנה. מחירי עגבניות, למשל, התייקרו בשיעור של כ-88%, ומלפפונים בכ-21%, וכל זאת לצד עליות במוצרים אחרים דוגמת פלפלים (37%) וגזר (32%). התייקרויות אלו נובעות בין היתר מעלויות ייצור גבוהות יותר של חקלאים – עלויות מים וגם תשתית השינוע, אשר מושפעת מהמצב הביטחוני השורר באזורים מסוימים בארץ.
אחד הגורמים המחריפים את המצב לרמה שבה הוא נמצא היום הוא הפגיעה המתמשכת באזורים חקלאיים קריטיים, בעיקר בצפון ובדרום הארץ, שם המלחמה והסיכונים הביטחוניים מגבירים את הקשיים עבור החקלאים המקומיים. החוסר ביציבות הביטחונית גורם לעלויות נוספות ולחוסר יכולת של המגדלים לספק תוצרת בקצב ובכמות הרגילים. בתוך כך, חברת "ביכורי שדה", כאחת המרכזיות בשוק, נאלצת להתמודד עם עלויות אלו ולגלגל חלק מהן ללקוחות הקצה - הרשתות הגדולות, מה שבסופו של דבר מגיע גם לצרכן הישראלי.
העלייה במחירים נובעת גם כתוצאה ממשבר היחסים עם מדינות אחרות שהיו אחראיות לאחוזים משמעותיים בכל הנוגע לגידול הפירות והירקות. לדוגמה, טורקיה אשר הייתה שחקנית מרכזית בייבוא לארץ שהיבוא ממנה כולל: בצל, מלפפונים, פלפלים, קישואים ועגבניות. הכמויות, כאמור, מאז פרוץ המלחמה מינוריות ויורדות בהתאם. נכון לחודש אפריל, יבוא הירקות הטריים מטורקיה הוא כמעט אפסי, יבוא של כ-70 טון עגבניות מתוך יבוא כולל בחודש אפריל בסך 3,000 טון.
בפירות טריים, היבוא מטורקיה כולל בעיקר אגסים, כאשר סך היבוא מטורקיה בארבעת החודשים האחרונים מהווה כ-34% מסך היבוא של אגסים. יחד עם זאת, בחודש אפריל הייתה ירידה בהיקף היבוא מטורקיה, שעמד על 18% בלבד.
בטבלאות הבאות תוכלו לראות את הבדלי המחירים בין שנת 2023 ל-2024.

2 צפייה בגלריה
הנתונים בשנת 2023
הנתונים בשנת 2023
הנתונים בשנת 2023
(מקור: משרד החקלאות)

2 צפייה בגלריה
הנתונים בשנת 2024
הנתונים בשנת 2024
הנתונים ברבעון הראשון של 2024
(מקור: משרד החקלאות)
הירידה המתמשכת בייבוא הפירות והירקות הינה גורם משמעותי להעלאת נתח שוק של היצרניות המקומיות, ביניהן כמובן חברת "ביכורי שדה" שממשיכה להגדיל את נתח השוק שלה בתור אחת השחקניות המובילות ביותר בשוק זה.

"ביכורי שדה": ממובילות שוק הפירות והירקות בישראל

כפי שצוין, חברת "ביכורי שדה" היא אחת מהחברות המובילות בישראל בשיווק והפצה של תוצרת חקלאית, ומרכזת את פעילותה סביב הפצת פירות וירקות לשוק המקומי. החברה פועלת מול רשתות קמעונאות, מסעדות, מוסדות ציבוריים ועוד, ומאפשרת חיבור ישיר בין המגדלים ללקוחות הסופיים. בשל מעמדה הדומיננטי, "ביכורי שדה" מושפעת במיוחד מתנודות מחירי הפירות והירקות ומהשינויים ברווחיות שגורמת האינפלציה.
השנה האחרונה הביאה לעלייה משמעותית בתשואת מניית החברה, כאשר היא רשמה תשואה שנתית של כ-43%, ומתחילת המלחמה עלתה המניה ב 98%. המגמה החיובית נובעת הן מהביקוש הגבוה לתוצרת טרייה והן מעליית המחירים הכללית בשוק. הרווחיות העולה משקפת את יכולתה של החברה לנצל את העלייה במחירים כדי להעלות הכנסות, אם כי עלייה זו באה גם עם עלויות נלוות שמתייקרות במקביל. למרות זאת, החברה מצליחה לשמור על תוצאות טובות ויציבות יחסית, גם בתקופה כלכלית מאתגרת ומלאת שינויים.
ככל שמחירי הפירות והירקות ממשיכים לעלות, כך גם רווחיותה של "ביכורי שדה" עולה - ובמקביל גם מניית החברה. למעשה, ניכרת קורלציה בין רווחי החברה ומחירי המניות לבין מגמת התייקרות המחירים בשוק הפירות והירקות. מצב זה משקף תהליך שבו, כל עוד מחירי הפירות ממשיכים לטפס, כך גם מניית "ביכורי שדה" ממשיכה לעלות.

צעדי הממשלה להוזלת מחירי הפירות והירקות

נוכח העליות החדות במחירי הפירות והירקות ותחושת הציבור שנפער פער בין המציאות בשוק לבין התכנון הממשלתי, נוקטת המדינה צעדים בניסיון להפחית את העלויות לצרכנים. משרד החקלאות והממשלה מקדמים מספר יוזמות לשיפור המצב, ביניהן הפחתת מיסים ופתיחת השוק ליבוא זול יותר של תוצרת חקלאית. הכוונה היא ליצור תחרות ישירה שתוכל למתן את העלויות ולהקל על יוקר המחיה.
בנוסף, תמריצים נוספים ניתנים לחקלאים בדרום ובצפון כדי לסייע בהתמודדות עם המצב הביטחוני, וכן סיוע כלכלי לצרכנים בדמות מענקים או הקלות מס על מוצרים מסוימים. חלק מהתוכניות כוללות גם סיוע מיידי לחקלאים שנפגעו מהמלחמה, מתוך רצון למנוע את הגבלת הייצור המקומי ולהפחית את התלות בייבוא יקר יותר.

האם נראה ירידה במחירים בקרוב?

המשך עליית המחירים והפגיעה המתמשכת באזורים חקלאיים מגבירים את הלחץ הציבורי להורדת מחירים. יוזמות הממשלה עשויות להקל על יוקר המחיה בטווח הארוך, אך בשלב זה האינפלציה נשארת גבוהה, בעיקר בשוק המזון הטרי. התחזיות הכלכליות להמשך השנה משקפות גישה פסימית ביחס לשינויים מהותיים במדד המחירים לצרכן, שכן האינפלציה ממשיכה לעלות, כאשר גם בנק ישראל מהסס להוריד את הריבית בשל החשש להחמרת המצב הכלכלי.
בקרב הציבור והחקלאים יש ציפייה לפעולה נחרצת יותר מצד הממשלה, כאשר הצעדים הנוכחיים נחשבים בעיני רבים לצעדים חלקיים בלבד. עליית מחירי הפירות והירקות נותרת אחד האתגרים הבולטים עבור משפחות רבות בישראל, והניסיונות לפתרון אמיתי צריכים לכלול שילוב בין עידוד הייצור המקומי ופתיחת השוק לייבוא מפוקח.
בשורה התחתונה, העלייה החדה באינפלציה הובילה לייקור משמעותי של מחירי הפירות והירקות, אך גם העניקה לחברת "ביכורי שדה" את ההזדמנות להרחיב את הכנסותיה. הצלחת החברה, יחד עם התשואה המוערכת על מנייתה, משקפת את היכולת למנף את עליית המחירים. עם זאת, עלויות התפעול הגבוהות, המלחמה הביטחונית והשפעות האינפלציה על הציבור דורשים פתרונות נרחבים. נוסף על זאת, ייתכן שהזרמת הכספים הממשלתית לציבור תגרום לאינפלציה להמשיך לעלות (מה שימשיך את מגמת ההתייקרות של הפירות והירקות). במקביל, העלויות הגבוהות שנוצרו לתפעול התעשייה בעקבות המצב הביטחוני צפויות להוביל לכך שמחירי הפירות והירקות ימשיכו לעלות גם בעתיד משני הכיוונים.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.