רשתות שיווק המזון נהנות מרוח גבית משמעותית ברבעון השלישי של 2024, כך עולה מסקירה מקיפה שפרסמה הבוקר מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI. על פי הניתוח, שני גורמים מרכזיים תרמו לשיפור בתוצאות: עליות המחירים שנרשמו בענף, לצד הירידה החדה בטיסות לחו"ל בעקבות המלחמה, במיוחד בתקופת החגים שבה בדרך כלל נרשם גל יציאות משמעותי של ישראלים לחופשות בחו"ל.
אנליסטים ב-IBI מציינים כי הנתונים מצביעים על עלייה ברורה במכירות החנויות הזהות (Same Store Sales) בכל רשתות המזון, עם צמיחה ממוצעת של כ-9%. רשת יוחננוף בלטה לטובה עם הצמיחה החזקה ביותר בענף, בעוד רמי לוי הציגה את העלייה המתונה ביותר. במקביל, מציינים ב-IBI כי פתיחת סניפים חדשים ופיתוח מנועי צמיחה נוספים, כמו רשת בי פארם של שופרסל ופעילות זול סטוק של יוחננוף, תרמו גם הם למגמה החיובית.
שיפור ברווחיות למרות העלויות הגבוהות
הסקירה של IBI מצביעה על כך שבניגוד למגמות האינפלציוניות והעלייה בעלויות התפעול, רוב החברות הצליחו להציג שיפור בשולי הרווח. הרווחיות הגולמית הממוצעת בענף עלתה ל-27.6%, לעומת 26.8% ברבעון המקביל אשתקד. רק יוחננוף רשמה ירידה קלה ברווחיות הגולמית, וטיב טעם נותרה ללא שינוי.
בית ההשקעות מדגיש כי השיפור בולט במיוחד ברווחיות התפעולית, שעלתה לממוצע של 5.4% (בנטרול הוצאות חד-פעמיות), לעומת 3.9% ברבעון המקביל. זאת למרות העלייה המתמשכת בעלויות השכר, החשמל ותשומות אחרות. האנליסטים מייחסים את השיפור לצמיחה החזקה במכירות ולמהלכי התייעלות שביצעו חלק מהחברות.
תחזית IBI: אתגרים בטווח הארוך
מחלקת המחקר של IBI מעריכה כי בטווח הקצר, המשך המלחמה והירידה בטיסות לחו"ל, יחד עם מגמת עליות המחירים, צפויים להמשיך לתמוך בתוצאות החברות. עם זאת, האנליסטים מזהירים כי בטווח הארוך יותר צפויים אתגרים משמעותיים: המשך התייקרות התשומות, חזרה צפויה של היקף הטיסות לרמתו הרגילה, והשלכות שליליות של ההרעה בסביבה המאקרו-כלכלית.
בשורה התחתונה, המלצת בית ההשקעות היא להתמקד בשתי חברות: שופרסל, המובילה הגדולה בענף, וטיב טעם, השחקנית הקטנה יותר. על פי הערכות IBI, שתי החברות נסחרות כעת במחירים אטרקטיביים ביחס לפוטנציאל הצמיחה שלהן.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.