קמטק (סימול CAMT) היא סוג של פלא ישראלי. החברה המובילה בתחום פיתוח וייצור מערכות בדיקה ומדידה מתקדמות לתעשיית השבבים נגעה לאחרונה בשער 100 דולר ושווי שוק של מעל לארבעה מיליארד דולרים. קמטק אמנם ציבורית כבר למעלה מעשור, אך ערב הקורונה מנייתה הדואלית עמדה על שער $11 ונכון לינואר 2023, אחרי שנה קשה לשוק השבבים, הצליחה להתבסס סביב שווי שוק של 1.5 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
רפי עמית, מנכ"ל קמטק
רפי עמית, מנכ"ל קמטק
רפי עמית, מנכ"ל קמטק
(גיל נחושתן, כלכליסט)
המוצרים של קמטק בודקים ומודדים פיצ'רים על פרוסות סיליקון (wafers) לאורך כל תהליך הייצור של שבבים, מהשלבים הראשונים ועד אריזת השבב הסופי. החברה משרתת את הסגמנטים התובעניים ביותר בשוק השבבים, כולל Advanced Packaging - אריזות מתקדמות, HBM (High Bandwidth Memory) - זיכרון בעל רוחב פס גבוה, RF - שבבים בתדרי רדיו ועוד.
בין לקוחותיה של קמטק נמנים מובילי התעשייה העולמיים כמו יצרני השבבים הגדולים Samsung ו-Micron, קבלני הייצור Intel ו-TSMC וחברות אריזה ובדיקה.
הפתרונות של קמטק משלבים ראשי סריקה אופטיים מתקדמים וטכנולוגיות Machine Vision ו-AI ייחודיות. הם מאפשרים גילוי פגמים זעירים ובדיקה של 100% מהמוצרים בקצב ייצור גבוה מאוד, תוך הבטחת איכות ואמינות השבבים. בכך הם מסייעים ללקוחות להגדיל את התפוקה ולצמצם עלויות ופסולת בתהליך הייצור המורכב.
בשנים האחרונות קמטק נהנתה מצמיחה מואצת ורווחיות גבוהה ובשנת 2023 הכנסותיה הסתכמו ב-315 מיליון דולר, עלייה של כ-17% ביחס ל-2022. הרווח הנקי עמד על 78.6 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-80 מיליון דולר ב-2022. הרווח התפעולי הגיע ל-20.7% מההכנסות, שיעור מהגבוהים בתעשייה. אלו אמנם מספרים מרשימים ויפים, אך אלו לבדם עדיין אינם מצדיקים את העלייה החדה במניית החברה.
2 צפייה בגלריה
תוצאות שנת 2023 קמטק
תוצאות שנת 2023 קמטק
תוצאות שנת 2023 קמטק
(מצגת חברת האם פריורטק)
ייתכן שהתשובה נעוצה בחוזק של קמטק בשני תחומים צומחים שמקבלים רוח גבית מהביקוש העולמי העצום לשבבים מתקדמים, שרק הלך והתגבר בעקבות מגמות כמו המעבר ל-5G, בינה מלאכותית, רכבים חשמליים ומחשוב עתיר ביצועים. אלו שעקבו אחרי מנייתה ומניית חברת האם, פריורטק, היו יכולים לשים לב כיצד לאורך השנים האחרונות החברות הקפידו על בייבק עקבי ושידרו לשוק את אמונתן בחברה ובפעילותה.
התחום הראשון הוא HBM, סוג חדש יחסית של זיכרון מהיר במיוחד, המיועד בעיקר למערכות מחשוב עתירות ביצועים. בטכנולוגיית HBM מספר שבבי זיכרון נערמים אנכית זה על גבי זה (בטכניקה הנקראת Stacking) ומחוברים בינם לבין עצמם ולשבב הלוגי/מעבד באמצעותWire Bonding או דרך חיבורים שנקראים TSV (Through Silicon Vias).
השימוש באריזת HBM מאפשרת להשיג רוחב פס של מאות GB/s ואף יותר בין המעבד לזיכרון, וזאת בצריכת חשמל נמוכה משמעותית יחסית לטכנולוגיות זיכרון אחרות. מאפיינים אלה הופכים את ה-HBM לפתרון אידיאלי עבור מערכות כמו מאיצי AI, כרטיסים גרפיים, מערכות Network ועוד.
התחזיות צופות צמיחה עצומה של שוק ה-HBM בשנים הקרובות, כאשר הוא צפוי לעבור את רף ה-10 מיליארד דולר עד 2027 (CAGR של 25%). הגידול מוכתב ע"י הדרישה למחשוב מהיר יותר ויעיל יותר אנרגטית בתחומים רבים.
התחום השני הוא Advanced Packaging, תחום האריזות המתקדמות מתייחס לטכנולוגיות עטיפה ואינטגרציה חדשניות של שבבים. בשונה מאריזות מסורתיות שבהן שבב בודד נארז על מצע פשוט, באריזות מתקדמות מספר רכיבים (שבבים, חיישנים, רכיבים פסיביים וכו') נארזים יחד על מצע מורכב ורב שכבתי. דוגמאות לטכנולוגיות אריזה מתקדמות כוללות Fan-Out Wafer Level Packaging, 2.5D, System in Package ועוד.
האריזות החדשניות מאפשרות לשלב פונקציונליות רבה יותר בשטח קטן, להוריד צריכת חשמל ולשפר ביצועים באמצעות קירוב בין הרכיבים. הן חיוניות ליישומים בעלי דרישות גבוהות כמו מכשירים ניידים מתקדמים, רכב אוטונומי, אינטרנט של דברים ועוד.
שוק האריזות המתקדמות צפוי לצמוח בקצב מסחרר בשנים הבאות, מ-30 מיליארד דולר ב-2022 ל-57 מיליארד דולר עד 2027, עם CAGR של 14%. עיקר הצמיחה תגיע מאריזות Wafer Level והטרוגניות.
אריזות ה-HBM הן דוגמה מצוינת לשילוב בין האריזות המתקדמות ליכולות חדשות. בדיקת אריזות אלו בתהליך הייצור דורשת יכולות מתקדמות במיוחד של זיהוי פגמים ומדידה מדויקת - והפתרונות של קמטק נותנים מענה לאתגרים הללו. כך למשל, מערכת ה-EagleT-AP של החברה נותנת יכולות בדיקה מלאה (inspection) ומדידה (metrology) לכל מרכיבי אריזת ה-HBM, וזאת בתפוקה גבוהה הנדרשת לקווי ייצור המוניים.
קמטק מציגה סיפור צמיחה מרשים בתעשיית השבבים הגלובלית. החברה הישראלית, שמפתחת ומייצרת פתרונות ייחודיים לבדיקת איכות השבבים המתקדמים ביותר בעולם, הפכה בתוך שנים ספורות לאחת השחקניות המשמעותיות בתחומה. מניית החברה המריאה בשנה האחרונה כאשר המשקיעים זיהו את הפוטנציאל שלה לנצל את הצמיחה העצומה של השוק. בראיה קדימה, אם החברה אכן תממש את הפוטנציאל ותציג צמיחה מהירה כפי שהמשקיעים מצפים, אזי העלייה במניה תיראה כמוצדקת בדיעבד.
נועם מדר, בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות. כיום מנהל את קרן הגידור "אופורטוניטי" ובעל תוכנית ליווי פיננסית לספורטאים מהמובילות בישראל. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן.
בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון.
הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.