השורה התחתונה: כיצד נראה השבוע החולף בשוק ההון

  • אירועים בולטים השבוע בשווקי ההון בעולם: נתוני מקרו מעודדים בסין (לאחר מספר שבועות של נתונים חלשים). שוק המניות היפני בשיא של שלושים שנה. העלאת ריבית באירופה. מחיר הנפט ממשיך לשבור שיאים שלא נראו זה זמן רב. כך גם תשואות האג"חים בוול סטריט. הצלחה אדירה להנפקת הענק של ARM בוול סטריט. ובארץ: מדד המחירים שהתפרסם בסוף השבוע מצביע על כך שהאינפלציה שוב מרימה ראש.
  • וול סטריט ובורסות חו"ל: שבוע של תנודתיות במניות הסתיים (פעם שנייה ברציפות) בירידות שערים מתונות. זאת למרות ההצלחה המרשימה של הנפקת ARM בעיקר בגלל עלייה נוספת בתשואות איגרות החוב. עלייה שבאה בתגובה לנתוני מקרו חזקים כמו גם בעקבות שיאים חדשים שנרשמו במחיר הנפט (ואשר לא מבשרים טובות למלחמה באינפלציה). אצל המשקיעים הולכת וגוברת ההערכה כי הריבית הגבוהה איתנו להישאר זמן רב מהציפיות המוקדמות.
  • שוק המניות התל אביבי: שבוע מסחר עצבני והססני הסתיים בעליות שערים מתונות בעיקר בגלל העוצמה שמפגינות מניות הבנקים (בעקבות הרווחיות הגבוהה) אשר להן משקל גבוה במדדים. הסוחרים והמשקיעים המוסדיים עוקבים בו זמנית גם על הנעשה בוול סטריט, וגם על ההתפתחויות בתחום המשפטי/הפוליטי בארץ, כאשר כל בדל שמועה על הסכם פשרה אפשרי מפיח רוח של אופטימיות. ומנגד, כל התבטאות כנגד בג"ץ מרפה את ידי המשקיעים החוששים ממשבר חוקתי. נראה כי מצב זה עתיד ללוות אותנו גם במהלך השבועות הקרובים.
  • שוק איגרות החוב: תשואת האג"ח לטווח פדיון של 10 שנים בוול סטריט ממשיכה לטפס ומסיימת את השבוע ברמה של 4.336% שלא נראתה מזה זמן רב. זאת בעקבות שילוב של נתוני מקרו חזקים שהתפרסמו השבוע, עם מחיר הנפט השובר שיאים שלא נראו מתחילת השנה, מה שלא מבשר טובות בתחום המלחמה באינפלציה. בין הסוחרים והאנליסטים הולכת ומשתרשת ההערכה כי הריבית הגבוהה איתנו להישאר עוד זמן רב וכי צפויות העלאות ריבית נוספות ותהליך הורדתה הולך ומתרחק.
  • בשוק איגרות החוב הישראלי: מגמה של התייצבות (עם נטייה לירידה קלה) בתשואות, שזה אומר - עליות שערים מתונות הן באג"ח הממשלתי, והן בקונצרני. ההערכה היא שמדובר בסוג של אתנחתא לאחר העלייה בתשואות במהלך השבועות האחרונים ובעקבות העובדה, שהשבוע נרשמה התחזקות מסויימת בשער השקל. אמנם החשש הוא שתהליך העלייה בתשואות יתחדש בשבוע הבא כ"הזדהות" עם תשואות השיא של האג"ח בוול סטריט וגם בעקבות מדד המחירים הגבוה שהתפרסם בסוף השבוע.
  • שוק מטבע החוץ: שבוע נוסף של התחזקות בשער הדולר/אירו, המתייצב על רמה של 1.0655 שלא נראתה מתחילת השנה. הדולר ממשיך ומקבל תמיכה מהתשואה הגבוהה (אשר המשיכה גם השבוע לעלות) בשוק איגרות החוב המרמזת על עוד העלאות ריבית בדרך שיהפכו את המטבע האמריקאי ליותר אטרקטיבי.
  • ובארץ: הדולר עבר השבוע סוג של מימוש רווחים, ונסחר ברמות של בסביבות 3.82 שקל לדולר. זאת לאחר שבמהלך שבוע המסחר הקודם כבר נגע ברמת שיא של 3.85 שקל לדולר שלא נראתה מאז 2016 (פרט לתקופה קצרה בתחילת משבר הקורונה). למרות הרגיעה, עדיין עומדים כנגד השקל מספר כוחות המאיימים להמשיך ולהחליש אותו: החל מהחשש המתגבר ממשבר חוקתי בחודשיים הקרובים, עובר דרך ההערכות כי נגיד בנק ישראל לא ימשיך בתפקידו (וכי במקומו ימונה "יס מן" שלא יזכה לאמון המערכת הפיננסית בארץ ובעולם) ועד להמלצות מכירה של השקל מצד ג'יי פי מורגן ודויטשה בנק, ובמקביל חששות מהורדת דרוג האשראי על ידי מודיס. הפסימיים שבין המשקיעים (והמנתחים הטכניים) כבר מתחילים לדבר על שער של 4 שקלים לדולר. שלא לדבר על רואי השחורות, המדברים על פיחות של עשרות אחוזים, ועל התמוטטות כללית של השקל (!) במקרה של משבר חוקתי ושל המשך תהליך החקיקה של המהפכה המשפטית באופן חד צדדי. לעומת זאת, האופטימיים מקווים לפשרה אמיתית, ולסיום המשבר וה"כאוס" השורר במדינה מאז חודש מרץ. מה שיביא להתחזקות מידית של השקל, בשיעור של 10% לפחות!
  • שוק הסחורות העולמי: מחיר הנפט ממשיך לטפס ולכבוש שיאים חדשים – מחיר חבית מסוג "ברנט" כבר מתקרב לרמה של 95 דולר(!) מחיר שלא נראה מאז תחילת המלחמה באוקראינה לפני כשנה וחצי. הביקושים לנפט מוסברים בעיקר כהמשך התגובה להודעה של סעודיה ורוסיה על הצמצום בתפוקה ומקבלים עידוד נוסף מנתוני מקרו חיוביים שהתפרסמו השבוע בארה"ב ובסין (שני הקטרים המושכים את הכלכלה העולמית). לאחר מספר שבועות של החלשות שבאה כתגובה להתחזקות הדולר והעלייה בתשואות איגרות החוב בוול סטריט, הזהב נסחר השבוע תוך תנודות שערים מתונות שבסופן סגר את השבוע ברמה דומה לזו של סוף השבוע שעבר (1945.6 דולר לאונקיה).
  • מטבעות הקריפטו: הביטקויין עבר עוד שבוע של יציבות, עם נטייה לעליות קלות ונסגר ברמה של 26,500 דולר לביטקויין. זאת לאחר שבתחילת השבוע רשמו המטבעות הדיגיטליים דווקא ירידות שערים בעיקר בגלל החשש ממכירה מאסיבית שלהן על ידי בורסת הקריפטו שקרסה FTX. מבחינה טכנית נסחר הביטקויין כבר מספר שבועות בסביבות רמה של 26,000 דולר שנחשבת לרמת תמיכה חזקה אשר אם תישבר תגרור ירידות שערים נוספות, עד לרמת התמיכה הבאה (בסביבות 20.000 דולר לביטקוין) כאשר למעלה מחכה לביטקוין רמת התנגדות חזקה, באזור 29,000 דולר לביטקוין. ברקע המשקיעים ממתינים לאישורים מצד ה-SEC (רשות ני"ע האמריקאית) להקמת קרנות סל עוקבות קריפטו. אישור שייתן (אם יתקבל) תנופה מחודשת למטבעות הדיגיטליים.
וול סטריט ושווקי המניות בעולם: עוד שבוע של ירידות שערים מתונות במניות, בעקבות התשואה הגבוהה בשוק איגרות החוב, והחשש מהעלאות ריבית נוספות (s&p500 - 4450.32).
שוק המניות האמריקאי עבר שבוע שני של מימושים וירידות שערים, אם כי מתונות. בסיכום שבועי רשם מדד הנאסד"ק (מוטה מניות היי טק) ירידה של 1.5%. מדד s&p500, המייצג יותר את השוק הרחב, ירד בשיעור של 1.2%. מדד הדאו ג'ונס ירד בשיעור מתון עוד יותר, של 0.8%.
השינויים המתונים במדדי המניות בסיכום המסחר השבועי רחוקים מלשקף את התנודתיות הרבה במניות במהלך השבוע – ביום חמישי נרשמו דווקא עליות שערים נאות, בעקבות ההצלחה הגדולה שנחלה הנפקת הענק של חברת השבבים ARM. אך יום לאחר מכן נרשמו ירידות חדות עוד יותר כתגובה לנתוני מקרו חזקים, אשר הובילו לעלייה חדה נוספת בתשואת איגרות החוב. גורם נוסף שתרם השבוע לתנודתיות היה השילוב של חדשות טובות ורעות במניות הטכנולוגיה. כאשר מצד אחד המלצות חיוביות על טסלה ופייסבוק גורמות לעליה חדה בשערי מניותיהן ומנגד מניות אורקל נופלות בעקבות דו"ח כספי מאכזב.
גם השבוע היה זה נושא הריבית שנתן את הטון בוול סטריט והכביד על המסחר במניות. תשואת איגרות החוב ממשיכה לטפס, וסגרה את השבוע ברמה של 4.336% שלא נראתה מאז המשבר בוול סטריט בשנת 2008. כאשר העלייה בתשואות נתמכת הן בהצהרות ניציות של בכירי הפד במהלך שבועות המסחר האחרונים, הן בנתוני מקרו חזקים שהתפרסמו השבוע והן במחירי הנפט השוברים שיאים של שנים (כאשר מחיר חבית מסוג "ברנט" מאיים לשבור בקרוב את היעד הפסיכולוגי של 100 דולר לחבית). מיותר לציין שמחיר הנפט הגבוה מאיים על המלחמה באינפלציה. כך שההערכה בין האנליסטים היא שהריבית הגבוה איתנו להישאר עוד זמן רב, שלפנינו לפחות עוד העלאת ריבית אחת נוספת וכי תהליך הורדת הריבית הולך ומתרחק. זו בפרוש אינה בשורה טובה לשוק המניות.
בזוית הטכנית: הניתוח הטכני של מדד S&P500 (המדד המייצג של המניות בוול סטריט) מצביע עדיין על כך שהמגמה לטווח ארוך מתחילת השנה היא של עליות שערים ושכל מימוש רווחים נתקל בקונים חדשים (וברמות הולכות ועולות). רמת 4200 אשר שימשה כרמת התנגדות חזקה, נפרצה בצורה נחרצת לפני מספר חודשים - והפכה לרמת תמיכה חזקה. כאשר רמת ההתנגדות החזקה הבאה היא בסביבות 4800, כלומר - רמת שיא של כל הזמנים!
ובטווח הקצר יותר, ניתן להגדיר את רמת 4,550 במדד S&P500 כרמת התנגדות נוספת ממנה התחילה מגמת המימושים לפני מספר שבועות. המגמה נבלמה ברמת 4,350 המשמשת כרגע כרמת תמיכה לטווח הקצר. ירידות השערים במהלך השבועיים האחרונים קרבו את השוק לרמת תמיכה זו. כרגע נראה, כי השוק ינוע בטווח הקצר בין שתי רמות אלה, ויחפש כיוון.
ומה צפוי בהמשך? הדעות בין האנליסטים חלוקות. הפסימיסטים צופים המשך מימושים וירידות שערים. ונתלים (בין היתר) בסטטיסטיקה, לפיה החודשים ספטמבר ואוקטובר הם בדרך כלל שליליים בוול סטריט אשר נוטה להתאושש רק לקראת סוף השנה. אבל סטטיסטיקה היא רק סטטיסטיקה. יש לא מעט אופטימיסטים, אשר צופים חידוש העליות ופריצה קרובה של רמות השיא של כל הזמנים. מי יתברר כצודק, האופטימיסטים או הפסימיסטים? ימים יגידו. בכל אופן, מידת זהירות לא תזיק.
שוק המניות התל אביבי: עליות שערים מתונות במסחר עצבני והססני. תוך כדי המתנה להתפתחויות בתחום המדיני/משפטי/פוליטי (מדד ת"א 125 - 1865.74)
שוק המניות התל אביבי נסגר השבוע אומנם במגמה חיובית מתונה אך קשה להגיד שהוא הפגין עוצמה. המסחר היה עצבני, תנודתי והססני. עליות השערים נרשמו בעיקר בגלל העוצמה הרבה שגילו מניות הבנקים, אשר להן משקל גבוה במדדי המניות וזאת בעקבות הדוחות הכספיים החזקים שפרסמו הבנקים לאחרונה. אך אם מסתכלים על השוק הרחב יותר, אזי אנחנו מדברים על שבוע של מגמה מעורבת במקרה הטוב.
מה שתמך השבוע בשוק הישראלי היה בעיקר "פסק הזמן" שנרשם בפיחות החד שנרשם לאחרונה בשקל לעומת הדולר וסל המטבעות עם התחזקות מסוימת של כחצי אחוז בשערו. זאת בעיקר בגלל חידוש הדיבורים על משא ומתן לפשרה בנושא המהפכה המשפטית, דיבורים שתמכו גם בשוק המניות. מנגד, נרשמה לא מעט חוסר אמונה וסקפטיות לגבי הסיכויים להגיע לפשרה וסביר להניח, שאלמלא סקפטיות זו היינו רואים בשוק המניות הישראלי מגמה חיובית הרבה יותר מובהקת.
למרות עליות השערים המתונות השבוע, ניתן בהחלט להבחין בחולשה שמגלה לאחרונה שוק המניות הישראלי. חולשה זו אינה לא חריגה ומשתלבת למעשה עם המגמה המאפיינת אותו מתחילת השנה, כשמפעם לפעם נרשמות בו אמנם עליות שערים, אך באופן שיטתי נפתח בארץ פיגור של עשרות אחוזים לעומת וול סטריט ושווקי המניות בעולם. פיגור, הבולט במיוחד אם נזכור, כי במהלך השנתיים האחרונות הפגין שוק המניות בארץ דווקא עוצמה (בעקבות הכלכלה החזקה) ורשם ביצועים טובים יותר (!) מאשר וול סטריט ושווקי חו"ל.
איך מסבירים פיגור זה? הקונצנזוס בין המשקיעים הוא שהפיגור בארץ מתחילת השנה נובע מהחשש מפני המשך החקיקה של המהפכה המשפטית באופן חד צדדי. כאשר ברקע חוזרות ונשנות האזהרות של מרבית האנליסטים, של אנשי עסקים מובילים במשק, של בכירי האוצר ובנק ישראל, ושל סוכנויות הדירוג המובילות בעולם הטוענים בצורה נחרצת כי תסריט זה (אם יתגשם) יהיה רע לכלכלה, רע למצב הביטחוני, רע ללכידות החברתית, ולפיכך רע גם לשוק המניות.
הביצוע "המגומגם" של השוק בשבועיים האחרונים מוסבר גם באופן ספציפי בחששות המשקיעים מפני משבר חוקתי אפשרי במהלך החודשיים הקרובים בעקבות מספר דיונים חשובים בבית המשפט העליון בנושאים הקשורים למהפכה המשפטית. התבטאויות חוזרות ונשנות של שרים ושל יו"ר הכנסת על אי ציות לפסיקות בג"ץ מעצימות חששות אלו עוד יותר. ואם לא די בכך, הרי התחזקו השבוע גם הדיבורים על החלפת נגיד בנק ישראל (הנהנה מאמון רב של המערכת הכלכלית בארץ ובעולם) ובאוויר מרחף החשש מהורדה קרובה של דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת מודיס שנציגיה ביקרו בארץ לפני כשבוע.
זו גם הסיבה, אגב, לפיחות החד שנרשם בשער השקל מתחילת השנה. כאשר הדולר (וגם סל המטבעות) הגיעו לאחרונה (למרות הרגיעה השבוע) לרמות שיא שלא נראו מזה שנים. בחלל האויר כבר נשמעות תחזיות על שער של 4 שקלים לדולר (שלא נראה מאז האינתיפאדה השנייה לפני עשרים שנה!). שלא לדבר על רואי השחורות ו"נביאי הזעם", המדברים על פיחות של עשרות אחוזים והתמוטטות השקל (!) במידה והחשש מפני משבר חוקתי אכן יתגשם, ומביאים לדוגמא את מה שקרה למטבעות של טורקיה ואירן. מנגד יש לזכור, כי מרבית האנליסטים (כמו גם נגיד בנק ישראל ובתי ההשקעות המובילים בעולם) מעריכים כי אילולי החששות בנושא המהפכה המשפטית והמשבר החוקתי היה השקל מתחזק בכ-10%(!) לעומת רמתו הנוכחית.
ומה הלאה? מצב המשקיעים בישראל קשה הרבה יותר מאשר זה של המשקיעים באירופה ובאסיה, שם מסתכלים בעיקר על הקורה בוול סטריט ובגדול - מיישרים קו עם שוק המניות האמריקאי. אצלנו מגמת השוק נקבעת על ידי שני כוחות עקריים: האחד הוא (כמו בכל העולם) המגמה בוול סטריט, והשני - מה עומד לקרות אצלנו בתחום המשפטי/חוקתי/בטחוני/פוליטי. ומכאן, שגם המשך מגמת המסחר בשוק המניות בארץ תמשיך להיות מושפעת (כמו שקרה גם השבוע) משני כוחות אלו.
ואם נבחר לראות את "חצי הכוס המלאה": הרי מתוך התנהגות שוק המניות במהלך החודשיים האחרונים בהחלט ניתן להבחין כי הוא "מאד רוצה" לסגור את הפער העצום (עשרות אחוזים) שנפתח בינו ובין וול סטריט ושווקי העולם. צריך "רק" שהמכשול שעצר את השוק עד עתה - יסולק. במילים אחרות: השוק מחכה לאיזה שהוא סימן לכך שהמשך החקיקה של המהפכה המשפטית יגנז, או לפחות יחוקק בהסכמה רחבה. במקרה זה ישנם סיכויים לא רעים לריצה חזקה של שוק המניות כלפי מעלה (בתנאי, כמובן - שלא תרשם פתאום מפולת בוול סטריט). לעומת זאת, אם זה לא יקרה, והחקיקה תימשך באופן חד צדדי (ו/או המדינה תיקלע למשבר חוקתי) הרי לא מן הנמנע שנראה עוד ירידות שערים אצלנו (ואפילו חדות), ומי שימכור מניות, יהיו גם משקיעים המתנגדים למהפכה המשפטית - וגם חסידיה. שכן, השוק תמיד צודק!
ובשורה התחתונה: שוק המניות בארץ (כמו גם שוק מטבע החוץ) בהחלט נמצא במצב של "או צל"ש או טר"ש". תלוי בהתפתחויות בתחום המהפכה המשפטית, ובתחום המשבר החוקתי המסתמן.
אלי גולדברג הוא בוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון בחיפה (תואר שני - בהצטיינות). בעל עשרות שנים של נסיון בפעילות בשוק ההון (כמו גם בכתיבה עיתונאית - בנושא שוק ההון והבנקאות). כרגע משמש כמנהל ההשקעות, של קרן הגידור "דלתא 100״.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.