לאורך השנים הפך הזהב ל"מקלט בטוח" למשקיעים בזמנים של חוסר ודאות כלכלית או גיאו-פוליטית, אך מדוע דווקא הוא הגיע למעמד זה ומה הפך אותו, על אף התנודתיות שלו לזמן קצר והעובדה שאין לה ערך אינטרינזי לכשעצמה, כאלטרנטיבה יציבה לטווח ארוך?
הזהב שימש כאמצעי תשלום ואחסון ערך במשך אלפי שנים, כשהוא מהווה נכס בטוח ומקור לעושר מאז ימי קדם. אחת התקופות החשובות בהיסטוריה של הזהב הייתה השימוש בתקן הזהב (Gold Standard), מנגנון פיננסי בו ערכם של מטבעות לאומיים היה מוצמד לערך קבוע של זהב. כך, למשל, הדולר האמריקני היה ניתן להמרה בכמות מסוימת של זהב, ושערי החליפין בין מטבעות שונים היו נגזרים מערך הזהב שכל מדינה החזיקה במאגריה. תקן הזהב יצר יציבות יחסית במערכות המוניטריות הבינלאומיות עד 1971, כאשר נשיא ארצות הברית, ריצ'רד ניקסון, הכריז על ביטול תקן הזהב. צעד זה, נבע מהלחץ על עתודות הזהב של ארה"ב והגידול בהוצאה הממשלתית, מה שהוביל לצורך במערכת כלכלית גמישה יותר.
עם ביטול תקן הזהב, המחיר של המתכת היקרה החל לנוע בצורה חופשית בהתאם לביקוש והיצע בשוק הגלובלי. כתוצאה מכך, הזהב הפך לנכס הנסחר באופן חופשי עם תנודתיות רבה יותר, בניגוד ליציבות שהתקיימה בזמן תקן הזהב. מאז 1971, מחיר הזהב חווה עליות חדות במיוחד בעתות משבר כלכלי או אינפלציה גבוהה, שכן משקיעים החלו לראות בזהב מקלט בטוח יותר לנוכח תנודתיות המטבעות והשווקים.

זהב כנמל מבטחים

בעתות משבר, הזהב נחשב ל"השקעה בטוחה". כך, למשל, במהלך המשבר הכלכלי של 2008, ערכו של הזהב זינק כאשר משקיעים חיפשו להגן על הונם בעקבות קריסת השווקים הפיננסיים. אך מדוע דווקא הוא?
ראשית, הזהב מהווה נכס מוחשי עם ערך שמבוסס על היצע וביקוש, והוא נחשב פחות רגיש לאינפלציה בהשוואה לנכסים אחרים כמו מניות ואג"חים.בתקופות של אינפלציה גבוהה, כאשר ערך המטבעות יורד, הזהב נוטה לשמור על ערכו ואף לעלות במחיר. זה הופך אותו לכלי יעיל להגנה על הון מפני שחיקה. שנית, הוספת זהב לתיק ההשקעות מסייעת בגיוון ובפיזור סיכונים. הזהב מתנהג לעתים קרובות באופן הפוך לנכסים פיננסיים אחרים, מה שעשוי לסייע בייצוב התיק בעתות משבר. יתרה מכך, זהב נזיל יחסית, וקל למכור אותו בשוק בכל רגע נתון, מה שהופך אותו לנכס גמיש מבחינת ניהול השקעות.
היסטורית, בתקופות של אינפלציה גואה ועליית ריבית, מחיר הזהב עולה כיוון שמשקיעים מעדיפים להחזיק בנכסים פיזיים כמו זהב במקום מזומן, שמאבד מערכו. עם זאת, בתקופות של יציבות כלכלית וצמיחה בשווקים, מחיר הזהב נוטה לרדת כשהמשקיעים מעדיפים להשקיע בנכסים שמניבים תשואה גבוהה יותר.
יש כמה דרכים להשקיע בזהב: אפשר לרכוש זהב פיזי כמו מטבעות ומטילים, אך זה דורש אחסון בטוח; להשקיע בקרנות סל (ETFs) העוקבות אחרי מחיר הזהב, שהן נוחות ואינן דורשות אחסון פיזי; לקנות מניות של חברות כריית זהב, שהביצועים שלהן מושפעים מעליית מחיר הזהב; או לסחור בחוזים עתידיים ואופציות על זהב, שזו אפשרות מסוכנת יותר המיועדת למשקיעים מנוסים. כל דרך מציעה חשיפה למחיר הזהב עם רמות שונות של סיכון ונוחות.
זהב נחשב כאמור ל"מקלט בטוח", אך חשוב לזכור שגם הזהב נושא סיכונים. מחירו יכול להיות תנודתי בהתאם לשינויים בביקוש ובהיצע, ורמת האינפלציה הגלובלית משפיעה על ערכו. זהב אינו מניב ריבית או דיבידנדים כמו מניות או אג"חים, ולכן בתקופות של יציבות כלכלית, ייתכן שמשקיעים יעדיפו נכסים שמניבים תשואה שוטפת.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.