בסיומה של שנת 2023, נדמה היה שהמשקיעים בבורסה הישראלית נמצאים במצב של חוסר וודאות קיצוני. אחרי שנה שהייתה מלאה בטלטלות פנימיות וכלכליות, לצד הורדות דירוג אשראי והתחזיות הכלכליות הקודרות, רבים ציפו שהשוק הישראלי יסבול מביצועים חלשים גם במהלך 2024. אך בשנה החולפת הצליחה הבורסה בתל אביב להפתיע את הספקנים.
כפי שניתן לראות מהתשואות המוצגות בגרף המצורף, מדד ת״א 35, אשר נתפס ע״י רבים בתור המדד המוביל של הבורסה המקומית, הצליח לרשום תשואה חיובית מרשימה מתחילת השנה, כאשר הוא מתמודד בכבוד מול מדדים עולמיים כמו S&P 500, הדאקס הגרמני והניקיי היפני. כל זאת תוך כדי התמודדות עם אתגרים מקומיים לא פשוטים כמו איומים גיאו-פוליטיים אזוריים, מלחמת חרבות ברזל, הורדות דירוג אשראי והאינפלציה המתגברת. במבט רחב יותר, אפשר להבחין כי למרות התנאים הקשים, הבורסה הישראלית הראתה יציבות יחסית ואף הצליחה להציג תשואות טובות יותר מבורסאות עולמיות מובילות כמו זו של בריטניה וצרפת.
אלה הם המדדים שרואים בתמונה בסדר מהתשואה הגבוהה ביותר לתשואה הנמוכה ביותר:
S&P 500 – המדד המוביל בארה"ב.
Nikkei 225 – המדד המרכזי של בורסת טוקיו, יפן.
DAX – המדד המוביל בגרמניה.
ת״א 35 – המדד המרכזי של שוק המניות בתל אביב.
FTSE MIB – מדד המניות המרכזי באיטליה.
FTSE 100 – המדד המרכזי של בורסת לונדון, בריטניה.
CAC 40 – המדד המוביל בצרפת.
2 צפייה בגלריה
תשואת מדדים בשנה האחרונה
תשואת מדדים בשנה האחרונה
תשואת מדדים בשנה האחרונה
(koyfin)
השנה המפתיעה בבורסה בתל אביב ממחישה לנו מי הן כעת התעשיות החזקות הנמצאות בקדמת הכלכלה הישראלית, ומנגד את אותן תעשיות שלא מצליחות להתרומם לאור האירועים המתרחשים בשנה האחרונה.
השילוב הזה יצר תמונה מגוונת, בה מצד אחד ניתן לראות ענפים שמניעים את השוק המקומי, ומצד שני, כאלו שנאבקים להתמודד עם האתגרים הכלכליים והגיאו-פוליטיים.
2 צפייה בגלריה
תשואות מתחילת השנה של המדדים והסקטורים המובילים בבורסת תל אביב
תשואות מתחילת השנה של המדדים והסקטורים המובילים בבורסת תל אביב
תשואות מתחילת השנה של המדדים והסקטורים המובילים בבורסת תל אביב
(חיצוני)
מתוך הרשימה הזאת נתמקד במספר מדדים שעשו הרבה רעש בחודשים האחרונים בשווקים.

רשתות השיווק – צמיחה על רקע יוקר המחיה והמלחמה

המלחמה ויוקר המחיה השפיעו בצורה ישירה על הצרכנים בישראל, והובילו לעלייה בביקוש לרשתות השיווק. רשתות מובילות ניצלו את המצב ושיפרו את רווחיותן באמצעות עליות מחירים, לצד גידול משמעותי בהיקף הפעילות.
מקס סטוק - אחת מרשתות הקמעונאות המובילות, חווה שנה מעולה. בדוח האחרון שלה החברה הציגה צמיחה מרשימה של 25% בהכנסות שהגיעו לכ-317 מיליון שקל ברבעון השני של 2024. הרווח הנקי עלה ב-55% והסתכם ב-25.8 מיליון שקל, זאת הודות לגידול במכירות, פתיחת סניפים חדשים ועלייה במספר הלקוחות​. נכון לכתיבת שורות אלו, מתחילת השנה המניה עלתה ב-50%.
שופרסל - הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, החלה להתאושש מהמצב הקשה בו הייתה. היא חוותה זינוק מרשים של 91% במנייתה בעקבות שיפור חד בביצועים והחלפת בעלים. השיפור ברווחיות התאפשר עקב העלאות מחירים שבוצעו לאור הרגישות המופחתת של הצרכנים למחירים במהלך המלחמה​.
דלתא מותגים - גם דלתא הציגה ביצועים חזקים, כאשר הרווח הנקי שלה זינק ביותר מ-70% ברבעון השני של 2024. ההכנסות של החברה גדלו ב-36% והגיעו לכ-262 מיליון שקל, בין היתר הודות לגידול במכירות חנויות זהות ואתרי האונליין, לצד השקת מותגים חדשים כמו ויקטוריה סיקרט ו-Bath & Body Works בישראל.

מדד ת״א ביטוח ושירותים פיננסיים – צמיחה רחבה בשנת 2024

במקום השני ברשימה ניתן לראות את מדד ת״א ביטוח ושירותים פיננסיים, אשר הציג יציבות מרשימה לאורך השנה החולפת.
מספר גורמים מרכזיים תרמו לצמיחתו ולהפיכתו לאחד המדדים המובילים בבורסה הישראלית. בראש ובראשונה, הריבית הגבוהה במשק תרמה לשיפור משמעותי ברווחיות חברות הביטוח, בזכות העלייה בתשואות על תיקי ההשקעות והכנסות מריביות על נכסים פיננסיים.
במקביל, המלחמה הובילה לעלייה בביקוש לביטוחים אישיים, כגון ביטוחי חיים ובריאות, על רקע תחושת חוסר הוודאות הכללית.
גם חברות המספקות שירותים פיננסיים נהנו מעלייה בביקוש לניהול השקעות עצמאי, לצד מגמת דיגיטציה שממשיכה להוביל להתייעלות ולהתרחבות הפעילות בשוק המסחר הפיננסי. שילוב זה של שיפור בתשואות ההשקעה, עליית ביקושים לשירותים פיננסיים וביטוחים, והרחבת הפעילות הדיגיטלית סייע למדד להמשיך לעלות ולבסס את מעמדו בשוק.
ליברה - חברת הביטוח הדיגיטלית חוות שנה מפתיעה לחיוב עם עלייה משמעותית ברווחיות חיתומית, בעיקר בתחום ביטוחי הרכב, עם עלייה של 34% בפרמיות בתחום ביטוח הרכב. בנוסף, ליברה המשיכה בצמיחה מרשימה ברבעון השני של 2024, עם עלייה של 30% בפרמיות ברוטו, שהגיעו ל-182 מיליון שקל, לעומת 140 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עמד על 13.3 מיליון שקל, לאחר הפסד של 0.8 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023. נכון לכתיבת שורות אלו, מתחילת השנה מניית ליברה עלתה 97.5%.
מיטב טרייד - החברה שהונפקה רק בתחילת השנה הנוכחית מציגה מגמת שיפור עקבית ורואים כיצד זה בא לידי ביטוי בתשואות המניה אשר מאז ההנפקה עלתה ב-45%. רשמה צמיחה מרשימה במספר הלקוחות שלה, עם עלייה של 15% מתחילת השנה. החברה דיווחה כי מספר הלקוחות שלה הגיע ל-77 אלף ביוני 2024, לעומת 67 אלף בתחילת השנה. זינוק זה נובע מהתעניינות מוגברת של הציבור בניהול השקעות עצמאי, יחד עם העמלות הנמוכות יותר בהשוואה לבנקים. הכנסות החברה צמחו ב-8% והגיעו ל-44.6 מיליון שקל ברבעון השני, כאשר הרווח הנקי זינק ב-34% והסתכם ב-11 מיליון שקל.

סקטור הנדל"ן המסחרי – שוב נשאר מאחור

נכון לכרגע בשנת 2024, סקטור הנדל"ן המסחרי בישראל ממשיך להיות לאחד המדדים המאכזבים בשוק עם תשואות חסר משמעותיות. בניגוד לסקטור המגורים, הנדל"ן המסחרי מתמודד עם אתגרים רבים הנובעים מהריבית הגבוהה והמלחמה, אשר גרמו לפגיעה בפדיונות וירידה בביקושים.
חשוב להבין את ההבדל בין שני המדדים המרכזיים בתחום: מדד ת״א-בנייה מתמקד בחברות נדל"ן למגורים, העוסקות בעיקר בפיתוח ובניהול פרויקטים של דירות. לעומתו, מדד ת״א-נדל"ן מתמקד בנדל"ן מסחרי מניב, הכולל קניונים, משרדים, ומרכזי מסחר. כל תחום מושפע מגורמים כלכליים שונים, מה שמסביר את הפער בתשואות בין המדדים.
עוד בתקופה האחרונה ניתן לראות את ההשפעה של ההסלמה במערכה הצפונית על המתרחש במגזר הנדל״ן המסחרי.
לפי הנתונים, הפדיונות בקניונים בצפון צנחו בכ-56% במהלך ימי הלחימה כאשר הפדיון היומי הממוצע בצפון בשבועות האחרונים הסתכם ב-21 ש״ח למ״ר וזאת לעומת פדיון יומי ממוצע של 47 ש״ח למ״ר בשנה שעברה. ירידה דרמטית זו בפדיונות משקפת את האתגרים הניצבים בפני הנדל"ן המסחרי בישראל, לא רק בצפון אלא גם במרכז, כאשר המלחמה והמצב הכלכלי ממשיכים להכביד על מצב הסקטור בשנה הנוכחית.
שנת 2024 בבורסה הישראלית נחשבת להפתעה חיובית עבור רבים, במיוחד על רקע התחזיות השליליות שהיו בסוף 2023 ואף כאלו שעדיין איתנו בימים אלו. למרות הריביות הגבוהות והמצב הביטחוני המורכב, שוק ההון בישראל הראה עמידות מרשימה בהשוואה לבורסות בעולם עם מגוון ענפים - רשתות שיווק, בנקאות, וביטוח ושירותים פיננסיים - שממשיכים לצמוח ולהציג תוצאות מרשימות.
לכן, למרות האתגרים המיידיים, ברור שהמשק הישראלי חי ותוסס, ורק ניתן לדמיין את הפוטנציאל האדיר שיפרוץ כאשר המכשולים הנוכחיים יוסרו. הצמיחה המורגשת כבר עכשיו במרבית הסקטורים מצביעה על עוצמתו של המשק, שממשיך לשגשג גם בזמנים קשים, ופותחת פתח לאופטימיות גדולה יותר בעתיד.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.