בכל יום, מיליארדי אנשים ברחבי העולם צורכים מזון מטוגן, מילדים בבתי ספר ועד עובדי משרד בהפסקות צהריים. אבל מעטים מודעים לסכנות הבריאותיות הטמונות בשימוש החוזר בשמן טיגון, פרקטיקה נפוצה במסעדות ומפעלי מזון. חברת הפודטק הישראלית ביונד אויל (Beyond Oil) מקיבוץ יפעת מציעה פתרון מהפכני לבעיה, והשווקים מגיבים בהתלהבות.
החברה, הנסחרת בבורסה הקנדית תחת הסימול BOIL הודיעה השבוע על צעדים ראשוניים בשוק האמריקאי, עם חתימה על שלושה פיילוטים: רשת מסעדות אזורית, עם קבוצת מסעדות בפריסה ארצית, ועם אוניברסיטה מובילה. במקביל, החברה הודיעה על מינויו את ג'ייסון האטפילד, בכיר לשעבר בענקיות המזון Sysco המוערכת בכ-34 מיליארד דולר וב-Ecolab הנסחרת לפי שווי של מעלה מ-70 מיליארד דולר לתפקיד מנהל המכירות בארה"ב.
"החדירה לשוק האמריקאי היא צעד מכריע במשימתנו לחולל מהפכה בתעשיית שירותי המזון עם פתרונות בני-קיימא וחסכוניים״, מוסר יונתן אור, מנכ״ל החברה, ״תחת הנהגתו של ג'ייסון אנחנו כבר רואים התקדמות משמעותית, כולל פיילוטים ראשוניים עם לקוחות מפתח. אנחנו נרגשים לקבל את ג'ייסון לצוות ומצפים לתרומתו להתפתחות פעילותנו בארה"ב. זו תקופה מרגשת במיוחד עבור ביונד אויל, כשאנחנו מרחיבים את הגעתנו לטריטוריות חדשות רבות, כולל לאחרונה באירופה ואסיה, לצד ההתפתחויות האחרונות בארה"ב״.
1 צפייה בגלריה
יהונתן אור
יהונתן אור
יהונתן אור
(צילום: ביונד אויל)

מהגראז' בקיבוץ למהפכה עולמית

סיפורה של ביונד אויל מתחיל לפני 15 שנים בחצר האחורית של בית בהרחבה בקיבוץ יפעת. עו"ד מיכאל פינחס אור (53), שסבל ממחלת ריפלוקס קשה במשך שלושים שנה, החליט לשים בצד את עסקיו המצליחים שלו ולפתוח מעבדה בחצר ביתו. "סבלתי ממצב מאוד קשה, לא יכולתי לאכול שום מזון קצת חומצי", הוא משחזר. "טיפה אחת של קפה והוושט כולו נשרף. בגיל 40 כבר לא יכולתי לדבר בגלל שכל הוושט היה שרוף".
במקרה, תוך כדי מחקר על חומציות במזון, התגלתה היכולת של הפורמולה שפיתח להפחית חומציות בשמן זית. "יום אחד הביאו לנו שמן זית כתית מעולה עם חומציות של 4.2%", מספר אור. "השתמשנו בפורמולה שלנו והצלחנו להוריד את החומציות ללא פגיעה באיכות השמן. הבנתי שעלינו על משהו".

מהפכה בריאותית במספרים

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מחלות לב וכלי דם גורמות ל-17.9 מיליון מקרי מוות בשנה, כאשר תזונה לקויה היא גורם משמעותי. הטכנולוגיה של ביונד אויל מציעה פתרון מהפכני: על פי מחקר של פרופ' נסים גרתי מהאוניברסיטה העברית, האבקה מפחיתה ב-98.8% את רמות החומרים המסרטנים בשמן טיגון ומצליחה להפחית כמעט לחלוטין את רמות האקרילאמיד.
"זה גיים צ'יינג'ר רציני לתעשיית הג'אנק פוד", כתב פרופ' גרתי. "הטכנולוגיה מאפשרת ליצרני מזון להציע מוצרים בטוחים ובריאים יותר ללקוחותיהם, להפחית את הסיכון למחלות קשות ולשפר את הבריאות הכללית של האוכלוסייה".

הצלחה מסחררת בשוק העולמי

החברה הישראלית ממשיכה להרחיב את פעילותה בזירה הבינלאומית עם סדרת הישגים משמעותיים. לאחרונה הודיעה החברה על צירוף אבירן פיין, סמנכ"ל KFC ישראל, לתפקיד סמנכ"ל התפעול הבינלאומי של החברה, על הרחבת פעילותה לבמערב אירופה עם הזמנה מרשת Mister Noodles הספרדית להטמעת המוצר ב-20 סניפים, על הזמנה של 16 טון במזרח אירופה מזכיין של רשת מזון מהיר מובילה, ועל וחדירה ראשונית לשוק האסייתי עם הזמנה מרשת Hap Chan בפיליפינים.
"מאז תחילת השימוש ב'אבקת הקסמים' של ביונד אויל, התייעלו נתוני התפעול שלנו, הקטנו את צריכת השמן, חסכנו עשרות אלפי שקלים ומעל הכל - העובדים נושמים אוויר נקי במטבחי החברה", סיפר אז שי קרמונה, מנכ"ל KFC ישראל.
החברה פועלת בשוק גדול. בתחום שירותי המזון לבדו קיימים כ-30 מיליון מטגנות מסחריות ברחבי העולם, המייצגות שוק פוטנציאלי של כ-45 מיליארד דולר. בתחום הטיגון התעשייתי, אליו החברה פועלת להתרחב לאחרונה, המשתמש בכ-50 מיליון טון שמן טיגון בשנה, הפוטנציאל מוערך בכ-700 מיליארד דולר, על פי החברה. נדמה כי המשקיעים כבר מזהים את הפוטנציאל מניית החברה רשמה עלייה של 250% מתחילת השנה וממשיכה לדווח על הישגים מרשימים מחודש לחודש.

🖥️ ביונד אויל תקיים מפגש משקיעים וירטואלי בעברית ביום שלישי ה-10 בדצמבר בשעה 20:00 בערב. לחצו כאן להרשמה

הכתבה נכתבה בשיתוף ״הזירה״, שירות מסחרי המספק שירותי סיקור לחברות בורסאיות, ובכללן החברה/ות המסוקרות לעיל, ובפרט אלו העוסקות בטכנולוגיות ובשווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש לכותבים עניין מסחרי באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.