כל סטודנט לרפואה מכיר את שבועת היפוקרטס – שבועת הרופאים. בשבועה זו מקבלים על עצמם הסטודנטים לרפואה עם סיום הלימודים מספר התחייבויות. לדוגמה - לנסות להציל חיים, לנהוג בטוהר המידות, לשמור על סודיות רפואית ועוד, אך לפני הכל מקבלים על עצמם התחייבות בסיסית ביותר - לא לגרום נזק למטופל.
לפני כל השקעה בשוק ההון צריך לזכור את שבועת היפוקרטס ולחשוב קודם כל על פוטנציאל הסיכון עוד לפני פוטנציאל הסיכוי. ברור שלא ניתן להימנע כלל מהפסדים, אבל מודעות לטעויות עבר ותהליך חשיבה במטרה להימנע ממכשולים עתידיים מגדילים את ההסתברות לצמצם את ההפסדים ובהכרח להגדיל את תשואת תיק ההשקעות של כל אחד מאיתנו.
אז כיצד ניתן לצמצם את מספר הטעויות במטרה להרוויח יותר מהשקעה בשוק ההון?

1. להימנע מפיתויים

נשמע כ"כ טריוויאלי, אך בפועל כל מי שמנהל השקעות מכיר את התחושה הזו שיש הזדמנות פוטנציאלית שעשויה לזנק תוך פרק זמן קצר, מצד שני בדיוק בנקודה זו צריך גם לאמוד את מרכיב תוחלת הסיכון. דוגמה מובהקת לעניין היא השקעה בחברת ביומד, אשר עיקר שוויה נסמך על אופציה לאישור עתידי לתרופה אשר היא מפתחת. השאלה שצריך גם לזכור ולשאול היא – מה קורה למחיר המניה אם האישור לא מתקבל?

2. להימנע מרכישת חברה במחיר גבוה מדי

צריך לזכור שכאשר מישהו רוכש מניה יש כנגדו מוכר וכל אחד מהם (לרוב) חושב שביצע עסקה חכמה (אלא אם המוכר חייב למכור ממגוון סיבות). לכן, גם אם אותה מניה עברה את כל הצ'ק ליסט שלנו טרום ההשקעה ואף אם מדובר בחברה צומחת, חשוב מאוד להימנע מהשקעה בה אם המחיר שלה גבוה משוויה הוגן. הסיבה ברורה, מנגנון שוק ההון יחזיר את המחיר לשווי ההוגן במהרה ומי שרכש במחיר גבוה מדי, יפסיד. דוגמה לחברה צומחת במחיר גבוה מדי – רכישת מניית טסלה במחיר 400 דולר למניה בנובמבר 2021. אמנם, מאז פעילותה העסקית של טסלה המשיכה לצמוח, מנגד מחיר המניה ירד בכ-50% (לפי מחיר המניה בראשית חודש פברואר 2024).

3. להימנע מלהשקיע בהנהלה שאינה טובה מספיק

כלל ידוע בשוק ההון הוא שלרוב בעקבות פגישה של משקיעים עם הנהלות החברות תוצג פעילות החברה באור חיובי יותר בהשוואה להתרחשויות בפועל עם הזמן. לכן, צריך פחות להסתמך על התחזיות של ההנהלות ויותר לתת תשומת לב לפעולות ולביצועי העבר שלהן בפועל.

4. להימנע מהשקעה כאשר לא מבינים לעומק את המשתנים המשפיעים על הרווח העתידי של החברה

כידוע, בשוק ההון לאורך שנים רבות ישנן עליות, אך הן כוללות גם תקופות של ירידות הנגרמות ממגוון של סיבות כמו משבר נדל"ן, קורונה, צפי לעליית ריבית חדה וכו'. מובן שגם בעתיד תהיינה סיבות אשר יגרמו לשוק ההון לרדת ולכן כדאי כבר היום להיערך בהתאם. תקופות כאלו יכולות להיות מלחיצות או להוות הזדמנות. כאשר מנתחים חברה ויודעים להעריך את הגורמים אשר ישפיעו על הרווח העתידי שלה, יודעים להעריך את שוויה ההוגן. באופן זה, תקופת ירידות עשויה להוות הזדמנות להשקיע בחברה טובה ובמחיר הולם או עלולה להוות גורם לחץ אשר מגדיל את הטעויות, את המתח הנפשי וכפועל יוצא מכך גם את ההפסדים הכספיים.
לאורך השנים השתדלתי לצמצם את מספר הטעויות כשכללים אלו תמיד עומדים מול עיניי טרום רכישת נכס. אין ספק שדבקות בהם היא משימה לא פשוטה שכן כאמור הפיתויים רבים, אך זו יכולה להוביל להשקעה משתלמת ובגדול.
לסיום, לפני כחודשיים הלך לעולמו שותפו של וורן באפט בחברת ברקשייר האתווי ואחד ממנהלי ההשקעות היותר מוערכים בעולם – צ'ארלי מאנגר. במותו מאנגר נשק לגיל 100 והוא לא נהג לדבר יותר מדי, אך כשדיבר לרוב אלו היו דברי חכמה. ישנם משפטים מוכרים רבים שאמר, אך המשפט הבא זכור לי ביותר וכדאי ליישם אותו בפועל בניהול ההשקעות –
.A lot of other people are trying to be brilliant and we are just trying to stay rational
.And it’s a big advantage
קובי חזן, שותף מנהל בקרן אמידה ומנהל את קרנות הגידור של פארטו.
1 צפייה בגלריה
קובי חזן
קובי חזן
קובי חזן
(אורן קאן)
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה