חברת גולף היא מותג ישראלי ותיק ומוכר בכל בית בישראל. אמנם המותג המזוהה ביותר עם הקבוצה הינו "גולף" המוכר כרשת חנויות העוסקת בעיצוב ושיווק מוצרי הלבשה, טקסטיל וכלי בית, אך הקבוצה גם שולטת ב"כיתן", "פולגת" ו"עדיקה".
השנים האחרונות גרמו למאניה-דיפרסיה משמעותית בשוק קמעונאיות הטקסטיל בישראל: לקורונה הייתה השפעה חיובית על כל חברות הסקטור בישראל - אנשים לא טסו לחו"ל ולכן רוב תקציבי השופינג של המשפחה הממוצעת נותבו לישראל והובילו לשנות שיא לשחקניות הציבוריות הישראליות דוגמת דלתא מותגים, קבוצת פוקס, בריל, קסטרו וגולף.
אך לא כולן השתתפו בחגיגה - עדיקה, חברת הבת הציבורית של גולף שתיחזקה פעילות אונליין ענפה דווקא סבלה משנים קשות של הפסדים משמעותיים. לאחר מו"מ עיקש עם בעלי מניות המיעוט, בשנת 2022 הפכה גולף את עדיקה לחברה פרטית לפי שווי של 40 מיליון ש"ח. גולף רכשה את עדיקה במטרה לעשות מהפך עסקי בתוצאות החברה, אך לאחר מספר חודשים שהפעילות דיממה הבינה גולף כי המהלך גדול עליה והחליטה לסגור את פעילותה של עדיקה.
במקביל הציעה דלתא ישראל לרכוש את גולף לפי שווי של כ-450 מיליון ש"ח, שווי הגבוה משמעותית משוויה הנוכחי בבורסה. לאחר מכן, בעקבות אי הסכמות במשא ומתן, דלתא ישראל משכה את הצעתה. מנייתה של החברה צנחה במסחר ובעל השליטה בחברה, אייל גרינברג, התבטא כי הוא שוקל למזג את גולף עם סטימצקי שמוחזקת על ידו באופן פרטי.
גולף ניצלה את ההזדמנות של המלחמה ושל סגירת פעילות עדיקה והחליטה לצאת למסע התייעלות רוחבי - ברבעון הרביעי החברה סגרה 17 חנויות, ניהלה מו"מ עם המשכירים במרכזי המסחר להפחתת דמי השכירות, צמצמה כרבע מעובדי המטה, פינתה את מרלו"ג עדיקה וצמצמה הזמנות מלאים ככל הניתן.
מלבד הפחתת העלויות, גולף ביצעה מספר מהלכים עסקיים לטובת שיפור עסקי החברה, לדוגמה - טיוב תנאי הסחר והשירות עם הספקים, טיוב מערכות ה-BI לשיפור הפדיון בחנויות, הקטנת צריכת האשראי ושיפור התזרים. בעקבות מהלכים אלה גולף מעריכה כי ה-EBITDA של החברה ברבעון הראשון של 2024 יעמוד על 6-11 מ' ש"ח ושהחברה תציג רווחיות גם בשורה התחתונה.
ניתן לראות שפעילותה של גולף נפגעה משמעותית מעדיקה, ושמגזר אופנת ההלבשה ללא עדיקה הרוויח כ-6 מיליון ש"ח ב-2023, וברבעון הרביעי של 2023 בעיצומה של תוכנית ההתייעלות הרוויח 5.2 מיליון ש"ח, קצב של כ-20 מיליון ש"ח לפני מס.
2 צפייה בגלריה
מספרי מגזר אופנת ההלבשה
מספרי מגזר אופנת ההלבשה
מספרי מגזר אופנת ההלבשה
(מהדוח הכספי לשנת 2023 של גולף)
מגזר אופנת הבית נשאר רווחי ב-2023 כאשר ברבעון ארבע נרשם רווח של כ-8 מיליון ש"ח
2 צפייה בגלריה
מספרי החברה ברבעון 4 2023 בחלוקה למגזרים
מספרי החברה ברבעון 4 2023 בחלוקה למגזרים
מספרי החברה ברבעון 4 2023 בחלוקה למגזרים
(מהדוח הכספי לשנת 2023 של גולף)
אז אחרי תוכנית ההתייעלות, אנחנו נשארים עם חברה שנסחרת בשווי של 130 מיליון ש"ח, בעלת הון עצמי של כ-156 מיליון ש"ח, ובקצב EBITDA של 25-40 מיליון ש"ח, המשקף מכפיל EBITDA חד ספרתי נמוך ומכפיל EV/EBITDA שלילי.
אז למה החברה נסחרת מתחת להון? ראשית, השוק מחכה לראות שמהלך ההתייעלות באמת ימוצה ושהחברה תעבור לרווחיות. שוק ההון בישראל אוהב לתת תמחור נדיב לחברות "Turn- Around" רק לאחר שהשלימו את המהלך ולא תוך כדי.
שנית, לא ברור אם המהלך באמת יושלם בהצלחה - הרי גולף רכשה את עדיקה במטרה לבצע שם Turn- Around עסקי שלא צלח - מי יכול להבטיח שגולף עצמה תחזור להרוויח כסף בעקביות? בנוסף, תחומי הפעילות של גולף סובלים מתנאי מאקרו כלכלה קשים (איזור מלחמה, בעיות שילוח, מלחמת מחירים עם המתחרות על נתח השוק) שמכבידים בעצמם על השלמת המהלכים העסקיים.
לסיכום, גולף נמצאת כרגע בצומת דרכים משמעותית - האם תצליח להשאיר מאחוריה את סיפור עדיקה ולצאת לדרך חדשה? אם כן, אני מאמין (ש"א) שמשקיעי גולף עשויים ליהנות ממגוון אפשרויות אפסייד הכוללות שיפור עסקי משמעותי, מיזוג עם סטימצקי או חזרה של רוכשת גדולה לשולחן שתציע הצעה שקשה לסרב לה.
שי אגוזי הינו בנקאי השקעות ופעיל בשוק ההון בישראל אשר מביא עימו ניסיון רב בהשקעות סחירות וריאליות. עם הבנה מעמיקה של התהליכים העסקיים והמהלכים הפיננסיים בשוק, שי מצליח להעביר את המידע בצורה נגישה וברורה לקהל הרחב ניתן לעקוב אחריו בחשבון הטוויטר שלו. הכותב עשוי להחזיק במניות החברות המוזכרות. אין באמור המלצה לפעולה במניה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.