בעוד ששוקי ההון בעולם, ובפרט בוול סטריט, מתנהגים באופן מנותק מהכלכלה האמיתית, התופעה בישראל אף מועצמת. תופעת המניות הגדולות לעומת הקטנות משקפת את אותם הניתוקים שאנו רואים בכלכלה הרחבה יותר. בעוד שמדד ת"א 35 מונע על ידי ענקיות עתירות מזומנים כמו אלביט מערכות, שופרסל ואלקטרה צריכה, חברות תנודתיות בשווי שוק מגוונים כמו הייפר גלובל, מבנה נדל"ן או וואן טכנולוגיות מושפעות הרבה יותר משינויים בריבית ומהאטה אפשרית בצמיחה.
גם בעולם, ענקיות ההיי-טק הישראליות נהנות מביקושים עולמיים איתנים למוצריהן ושירותיהן, ומחזיקות במזומנים ובנכסים נזילים בהיקפים נרחבים. לדוגמה, צ'ק פוינט מחזיקה ביתרות מזומנים של מעל למיליארד דולר, ו-Nice מחזיקה מעל ל-1.5 מיליארד דולר. עתודות אלו מקנות להן יציבות ועמידות בפני תנודות בסביבת הריבית.
לעומתן, חברות קטנות ובינוניות בתחומי התעשייה, הקמעונאות והנדל"ן, תלויות יותר במימון חיצוני ורגישות יותר לתנאים הכלכליים המשתנים. אלביט מערכות, המתמחה במערכות לחימה מתקדמות, חשופה לתקציבי הביטחון של ממשלות. שופרסל, רשת קמעונאית מובילה, מושפעת מדפוסי הצריכה ומרמת ההכנסה הפנויה של משקי הבית. ואלקטרה צריכה, יבואנית ומשווקת של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, רגישה למחזורי הצריכה ולשער החליפין.
בארה"ב, ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט, אלפבית ואחרות נהנות מעתודות מזומנים אדירות ומהתלהבות המשקיעים סביב בינה מלאכותית, מה שמקנה להן הגנה מפני השפעות המדיניות המוניטרית. בישראל, כאמור, אנו עדים לתופעה דומה, כאשר המניות הגדולות ביותר בשוק הישראלי מוערכות בשיעורים גבוהים בהרבה מהממוצע, בעוד השוק בכללותו פחות מושפע מהערכות סביב מדיניות הריבית של בנק ישראל.
כתוצאה מכך, הן בארה"ב והן בישראל, קיים פער הולך וגדל בין מחירי המניות של החברות הגדולות והקטנות. בעוד שמניות כמו טבע ו-חברת החשמל נסחרות בהנחה משמעותית ביחס להון העצמי ולתזרים המזומנים שלהן, מניות ההיי-טק זוכות לפרמיות גבוהות בשל פוטנציאל הצמיחה ויכולתן לשמר רווחיות גם בסביבה מאתגרת.
המשקיעים בשני השווקים מודאגים מריביות גבוהות יותר לאורך זמן, והדבר ניכר בתמחור הנמוך של החברות הקטנות. עם זאת, הערכות השווי הגבוהות במדדים המובילים כמו S&P 500 ות"א 35 מסתירות הזדמנויות השקעה מעניינות בחברות הקטנות, שרבות מהן נסחרות בהנחה משמעותית.
בסופו של דבר, השווקים האמריקאי והישראלי מתאפיינים כעת בניתוק בין המניות הגדולות לקטנות, המשקף את הפערים בכלכלה האמיתית. אם יגיעו הורדות ריבית בעתיד, כפי שמעריכים חלק מהמשקיעים, ייתכן שדווקא החברות הקטנות יזכו סוף סוף לבלוט ולהניב תשואות עודפות על פני ענקיות הטכנולוגיה. עד אז, נראה שהבורסה צפויה להמשיך ולהיות מונעת על ידי "אפקט ת"א 35", כשתשומת הלב מופנית בעיקר לשמות הגדולים והמוכרים, תוך התעלמות יחסית מהזדמנויות השקעה מבטיחות בחברות הקטנות יותר.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.