שנות בחירות עלולות להוות אתגר למשקיעים בשל השילוב בין דינמיקה פוליטית, תגובות רגשיות וסקרים מתחלפים, שמקשה על חיזוי השוק.

אז כיצד על משקיעים צריכים להגיב?

אלו שמכוונים להתאים את תיקי ההשקעות שלהם לבחירות בשנת 2024 בין סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ, כמו גם למרוצי הקונגרס, יכולים להפיק לקחים ממגמות היסטוריות בשוק. למרות ששוק המניות נוטה לעלות ללא קשר למי נמצא בשלטון, ישנם דפוסים שניתן לזהות.
למשל, בתקופת כהונתו של טראמפ, מדד דאו ג'ונס עלה ב-57%, ובתקופת כהונתו של ביידן הוא עלה ביותר מ-30% עד כה. עם זאת, באופן היסטורי, השוק מציג ביצועים חזקים יותר תחת ממשלים דמוקרטיים. גם שליטת הקונגרס משפיעה על ביצועי השוק, עם תוצאות שונות כאשר אותה מפלגה שולטת הן בנשיאות והן בקונגרס, לעומת מצב שבו הכוח מתחלק.
מומחה פיננסי מחברת השקעות מוכרת מזהיר מפני ביצוע החלטות דרסטיות, מונעות רגש, כמו העברת כל הנכסים למזומן לפני תוצאות הבחירות. במקום זאת, הוא מציע לבחון את המגזרים שבתיק ההשקעות ולבצע התאמות מדודות יותר.
למרות שדפוסי ביצועים היסטוריים יכולים לספק רמזים, הם לא תמיד מהווים תחזית מדויקת, שכן אירועים מאקרו-כלכליים בלתי צפויים, כגון משברים פיננסיים או מגפות, יכולים לשנות את המגמות הללו בצורה דרמטית. יתר על כן, אין ערובה שהדפוסים ההיסטוריים יחזרו על עצמם.
בטווח הארוך, לדברי אסטרטג בחברת מדדים פיננסיים גדולה, השוק מונע בעיקר מרווחים ותזרים מזומנים, כאשר ההשפעות הפוליטיות מתפוגגות לרקע. מומלץ למשקיעים להתמקד בבניית תיק השקעות שיכול לעמוד במגוון תרחישים אפשריים.

תובנות לפי סקטורים

בעת ניתוח ביצועי השוק לפי סקטורים, מחקרים מצאו כי מניות מחזוריות, כמו אלה בתעשיות נדל"ן ותעשייה, נוטות להצליח לאחר ניצחון של מועמד דמוקרטי. לעומת זאת, מגזרים דפנסיביים, הכוללים צריכה בסיסית ובריאות, נוטים להצליח יותר לאחר ניצחון רפובליקני.
כמו כן, מגזרים מסוימים, כגון שירותי תקשורת ואנרגיה, הראו ביצועים גבוהים יותר תחת ממשלים דמוקרטיים, בעוד שמגזרים כמו בריאות וצריכה בסיסית הראו ביצועים טובים יותר תחת ממשלים רפובליקניים. לאורך כהונה מלאה של נשיאים, מגזרים כמו טכנולוגיה ותעשייה הראו ביצועים עקביים תחת נשיאים דמוקרטיים, בעוד שמגזר הבריאות הצטיין תחת רפובליקנים.

תנועות במגזרים בהתאם לתוצאות הבחירות

אסטרטג שוק נוסף מציין שניצחון רפובליקני עשוי לתמוך במגזרים כמו בנקאות ואנרגיה בשל ציפיות להקלות רגולטוריות. מנגד, ניצחון דמוקרטי עשוי להוביל לרגולציה נוספת על מגזרים כמו נפט וגז. נשיא רפובליקני עשוי גם להאיץ את תהליך ההפחתה הגלובלית, מה שיכול לתמוך במניות תעשייתיות, אם כי מתחים מסחריים, במיוחד עם שותפים בינלאומיים מרכזיים, עלולים להציב אתגרים.
מניות הבריאות, לעומת זאת, עשויות להיתקל בקשיים ללא קשר לתוצאות הבחירות, שכן שני המועמדים הציעו צעדים לשליטה במחירי התרופות, מה שעלול לפגוע במגזר. צפוי שממשל דמוקרטי ימשיך לתמוך ב"חוק הבריאות בר ההישג" (Affordable Care Act) והרחבת Medicaid, מה שישפיע על השוק בעתיד.

התמונה הגדולה

אותו אסטרטג מזכיר למשקיעים כי אמנם תוצאות הבחירות יכולות לעורר תגובות קצרות טווח בשוק, אך ישנם גורמים רבים נוספים שמשפיעים על התנהגות השוק, כמו אינפלציה, ריבית, והתקדמות טכנולוגית.
בסיכומו של דבר, אמנם הבחירות משפיעות על השוק, אך הן רק אחד מתוך רבים מהגורמים שיש לשקול. דפוסים היסטוריים, על אף שהם אינפורמטיביים, אינם תמיד ודאיים, ובניית תיק השקעות שיכול להתאים לטווח רחב של תרחישים אפשריים היא האסטרטגיה הנבונה יותר לטווח הארוך.
הכתבה פורסמה לראשונה ב- The Finance Herald
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.