ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, ונסחרת בשוק בשווי של 2.8 מיליארד ש"ח. לאחר שהופרדה מבנק הפועלים בהוראת הרגולטור, החברה מתנהלת ללא גרעין שליטה.
בשנתיים האחרונות מתנהל מירוץ משמעותי לרכישת השליטה בחברת ישראכרט: החברה קיבלה הצעות לרכישת החברה (במלואה או בחלקה) ממספר חברות ביטוח, לרבות הראל, הפניקס ומנורה, כאשר האחרונה שבהן היא מנורה לפני מספר שבועות.
ההגיון מאחורי הצעותיהן של חברות הביטוח הוא ברור: חברות הביטוח שואפות לרכוש את חברות כרטיסי האשראי מתוך כוונה להפחית את תלותן בשוק ההון, והן מחפשות גם עסקים לא קורלטיביים לשוק על מנת לגוון את הפורטפוליו.
בנוסף להכנסות מהנפקה וסליקה, חברות הביטוח גם מזהות את תחום האשראי הצרכני כמנוע צמיחה חשוב. חלקם של המוסדות הפיננסיים החוץ בנקאיים באשראי למשקי בית צמח מ־8% בשנת 2017 למעל ל-20% בשנת 2023. מכיוון שחברות כרטיסי האשראי הן פלטפורמה מעולה למתן אשראי וקשר עם הלקוח, חברות הביטוח רואות בתחום האשראי הצרכני מנוע צמיחה משמעותי.
ב-16 באוקטובר האחרון הגישה אל על הצעה לרכישת 45% ממניות ישראכרט, צעד תמוה ולא ברור. בנוסף, אל על לא פירטה למה היא רוצה לרכוש את החברה – אך זה מובן מכיוון שרוכש לא רוצה לחשוף את כל הקלפים שבידו.
לשיטתי, חברת אל על עשויה להיות מעוניינת ברכישת ישראכרט ממגוון סיבות אסטרטגיות:
1. חיזוק הקשר עם הלקוחות: רכישת ישראכרט תאפשר לאל על להציע ללקוחותיה כרטיסי אשראי ייחודיים עם הטבות מותאמות לעולמות התעופה והנסיעות. כרטיסים אלו יוכלו להציע נקודות נוסע מתמיד, הטבות בשדרוגים, הנחות ברכישת כרטיסי טיסה, ואפשרויות מימון מותאמות ללקוחות החברה.
2. הרחבת פעילות האשראי והפיננסים: רכישת ישראכרט תאפשר לאל על להרחיב את פעילותה לתחום האשראי, לייצר מקורות הכנסה נוספים מגביית ריבית, סליקה, ומכירת פתרונות פיננסיים ללקוחות פרטיים ועסקיים, מה שיכול לסייע לה לייצב את פעילותה הפיננסית.
3. יצירת מקורות הכנסה מגוונים: תחום כרטיסי האשראי והאשראי הצרכני הוא שוק צומח. אל על יכולה להפיק הכנסות נוספות מפעילויות אלה, ולהקטין את תלותה בהכנסות מענף התעופה, החשוף לתנודתיות גבוהה ולהשפעות חיצוניות כמו מחירי דלק, מצבי חירום, ומגבלות נסיעה.
4. ניצול בסיס הלקוחות הרחב של ישראכרט: ישראכרט מחזיקה בסיס לקוחות גדול ומגוון. אל על תוכל להציע ללקוחות אלה שירותים מותאמים אישית, חבילות טיסה ייחודיות, והטבות נוספות, ובכך להגדיל את מעגל הלקוחות שלה ולחזק את המותג.
5. שיפור יכולת הסליקה וניהול תשלומים: כבעלת ישראכרט, אל על תוכל לשפר את היכולת שלה לסלוק תשלומים של לקוחותיה בצורה עצמאית, להפחית עמלות סליקה ולייעל את ניהול מערכות התשלומים וההטבות ללקוחות, כולל תוכנית הנוסע המתמיד שלה.
אך הסיבה האמיתית שלדעתי אל על רוצה לרכוש את ישראכארט, היא שיש לה הרבה כסף ואין לה מה לעשות איתו: אל על "מדפיסה כסף" בשנה האחרונה, ונראה שתמשיך להרוויח גם ב-2025 מאות מליוני דולרים.
על אל על חלות מגבלות חלוקת דיבידנד עקב "החילוץ" שקיבלה מהמדינה בקורונה, ולכן היא אינה יכולה לחלק דיבידנד עד שנת 2026, כאשר בשנים 2026-2028 היא מוגבלת לחלוקה של 30% מהרווח הנקי של החברה.
בינתיים, עתידים להיווצר לחברה עוד מאות מליוני דולרים (אם לא יעברו את המליארד - תלוי במצב המשק) של כסף נזיל, שאין ביכולתה לחלקו וכבר אין לה צורך בהשקעות קפיטליות משמעותיות. בעצם רכישת ישראכרט נובעת בעיקר מזה שאין לאל על מה לעשות עם כל הכסף שצברה ועתידה לצבור.
ולבסוף, למרות שההצעה של אל על לרכוש את ישראכרט עשויה להיראות כהזדמנות לגיוון מקורות ההכנסה וניצול הנזילות העודפת, ישנם סיכונים משמעותיים שיש לקחת בחשבון. תחום האשראי הצרכני הוא מורכב ותחרותי, והרכישה עלולה להרחיק את אל על מעסקי הליבה שלה ולהוסיף לה אתגרים רגולטוריים ותפעוליים. במקום להיכנס לתחום שאין לה בו ניסיון, אל על יכולה להשקיע באפיקים שמחוברים באופן ישיר לתעשיית התעופה, כמו הרחבת שירותי טיסה, תיירות (בדומה לישראייר), שדרוג חוויית הלקוחות, פיתוח טכנולוגיות דיגיטליות או שותפויות אסטרטגיות בינלאומיות. השקעות כאלו יכולות למנף את מעמדה בשוק ולהביא לתשואה גבוהה יותר בטווח הארוך, תוך שמירה על הפוקוס העסקי שלה והגדלת היתרון התחרותי בענף שבו היא מתמחה.
או לחילופין, לפנות לבית המשפט ולקבל אישור חריג לחלוקת דיבידנד על אף ההסכמות עם המדינה.
שי אגוזי הינו שותף מנהל בקרן הגידור Long Road Partners ובנקאי השקעות אשר מביא עימו ניסיון רב בהשקעות סחירות וריאליות. עם הבנה מעמיקה של התהליכים העסקיים והמהלכים הפיננסיים בשוק, שי מצליח להעביר את המידע בצורה נגישה וברורה לקהל הרחב ניתן לעקוב אחריו בחשבון הטוויטר שלו. אין באמור המלצה לפעולה במניה
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.