בבישולים, בטרמפים, בתרומות ובעוד אינספור דרכים – פרוץ המלחמה ב-7.10 הוביל להירתמות של חלק אדיר מהאוכלוסייה בישראל ותמיכה במערכה הכבדה. לא מדובר באזרחים פרטיים בלבד, בין האנשים והגופים הרבים במדינת ישראל שעושים לילות כימים, קיימות גם חברות הלוקחות חלק בסיוע לכוחות הביטחון ולנפגעים מאירועי הטרור.
בין התרומות ודרכי הסיוע, נוכל למצוא תרומות של עשרות מיליוני שקלים, ציוד נרחב (החל מציוד לחימה, דרך מזון ועד מוצרי היגיינה) ואף שירותים חיוניים. זוהי רשימה חלקית בלבד של החברות שמסייעות בתקופה הנוכחית.
אחד מהתחומים הנפגעים ביותר בעקבות המצב הוא מגזר הנדל״ן. חברות רבות עצרו לחלוטין את הפעילות שלהן, בעוד בחלק מהמקומות נדרשו לעצור את הפעילות בעקבות החלטה של הרשויות המקומיות. בינתיים רק חלק מחברות הנדל״ן החלו לחזור לפעילות מופחתת שכן אותן חברות אוסרות על פועלים פלסטינים להגיע לאתרים בשל החשש מפגיעה. על אף המצב הקשה בענף, עומדות בגאווה שתי חברות אשר נרתמו לסייע למדינה ואזרחיה בשעתם הקשה:
קרן עזריאלי וקרן עזריאלי קנדה, הנמצאות תחת הבעלות של עזריאלי קבוצה, תרמו סכום של 40 מיליון ש״ח למספר גופים ועמותות המסייעות במגוון רחב של תחומים. הסיוע יתרכז בשלושה תחומים עיקריים: תמיכה בחיילים הלוחמים בדרום, סיוע נפשי ופיזי מיידי לנפגעים ולבני משפחותיהם ותרומה עבוד ציוד חירום לבתי חולים.
חברת דמרי תרמה סכומי כסף גדולים ובנוסף להם ציוד רב עבור חיילי צה״ל כמו ציוד לחימה, מכשור רפואי, מטענים ניידים ועוד.
גם עבור הבנקים בישראל הסיטואציה הנוכחית לא פשוטה. הבנקים עלולים להפסיד סכומי כסף גדולים, בין אם בגלל דחיית החזר הלוואות ובין אם כי אזרחים לא יוכלו לעמוד בהחזר ההלוואות שלהם. ועדיין, שניים מהבנקים הגדולים במדינה הצטרפו למגמת התרומות הנרחבת. בנק לאומי ובנק דיסקונט תרמו סכומי כסף רבים, בין היתר לצה״ל וגם לגופים חיוניים, כמו בתי חולים ומד״א.
המלחמה יצרה חשש גדול בקרב האזרחים שעלולים להישאר במקלטים לתקופת זמן ממושכת והחלה נהירה אל עבר רשתות השיווק. עם חלוף הימים, החלו לצוץ טענות של אזרחים כנגד הרשתות על ניצול המצב לטובת העלאת מחירים או ביטול המבצעים הקיימים. בתגובה לכך, רשתות השיווק הגיבו בטענה כי המבצעים שבוטלו הם מבצעי חג ומפאת מחסור בכוח אדם המבצעים החדשים לא עודכנו על המדפים. בנוסף, שתי רשתות החליטו על צעדים נוספים כסיוע: שופרסל החליטה לתרום אלפי מוצרי מזון עבור חיילי צה״ל בגזרות השונות. קרפור, אשר אינה נסחרת בבורסת ת״א, יצאה במגוון מבצעים בשל המצב הביטחוני. תחילה החברה הודיעה על האפשרות לרכוש מארזי מתנה לחיילי צה״ל וזאת בעלות של 10 ש״ח בלבד. בנוסף, החברה תעניק 5% הנחה לכל מי אשר יבצע רכישה של מוצרים עבור צה״ל בסכום של מעל 3,000 ש״ח.
מצבן של חברות התעופה אף הוא אינו נראה מזהיר במיוחד: כשבוע לאחר פרוץ המלחמה, חברת התעופה אל על מודיעה על כך שהיא צופה ירידה משמעותית בביקושים ופגיעה בהכנסות של החברה במהלך הרבעון הרביעי של השנה. אף על פי כן, אל על ממשיכה להוציא טיסות מרחבי העולם על מנת להחזיר לישראל אזרחים אשר קיבלו צו 8 מהצבא. החברה הישראלית אינה לבדה, ואף חברת התעופה בלו בירד, שהיא חברה יוונית שעיקר פעילותה מתקיימת בישראל, מציעה טיסות חינם מהאיים השכנים (יוון/קפריסין) לכל מי שיציג צו 8.
1 צפייה בגלריה
לוח הטיסות של חברת בלו בירד
לוח הטיסות של חברת בלו בירד
לוח הטיסות של חברת בלו בירד
(Bluebird Airways)
בנוסף, פורום העסקים, המורכב מב-200 החברות הגדולות במשק (קבוצת פוקס, מליסרון, בריל, ישרוטל, ביג וכד׳), החל לחלק כרטיסים פיזיים ודיגיטליים לתושבי יישובי עוטף עזה, בשווי של 4 מיליון שקל עד כה. במכתב של פורום העסקים נכתב כי החלוקה נעשית באמצעות חלוקת כרטיסים דיגיטליים נטענים בשווי של 1,000 שקל לכל נפש במשפחה (לדוגמה, משפחה של שבע נפשות תקבל 7,000 שקל).
הרשימה עוד נמשכת ובין החברות שנרתמו למאבק אפשר למצוא את הוט, רולדין, פרטנר, הולמס פלייס ועוד עשרות חברות. כל אחת מהחברות הנ״ל תרמה את חלקה בתחום פעילותה כמו עגלות קפה של רולדין וניידות תיקונים של פרטנר שהגיעו לשטחי כינוס.
ההירתמות הנרחבת של חברות במשק הישראלי היא ללא ספק מראה שמחמם את הלב של כלל האזרחים בתקופה הנוכחית. אך כדי שכל אותן חברות אשר רוצות לתרום ולהצטרף למאבק יוכלו להמשיך בעשייה המבורכת, אנו נהיה חייבים לראות מאמץ ממשלתי. בין אם זה באמצעות שיתופי פעולה של חברות עם גופי הביטחון, הקמת פורום ממשלתי-כלכלי ואף הקצאת תקציבים ממשלתיים שיוכלו לסייע להמשך קיומן ושגשוגן של החברות.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח "מפת החום '' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.