הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2024 מתקרבות, וההשפעות האפשריות על השווקים עשויות להיות מרחיקות לכת. הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ מציעים מדיניות כלכלית שונה בתכלית, והשפעת הניצחון של כל אחד מהם יכולה להשפיע בצורה משמעותית בעיקר בתחומים הבאים:

צמיחה כלכלית, אינפלציה וביקוש לנכסי מקלט בטוח

מדיניותם של ביידן וטראמפ תשפיע על השווקים בשלושה ערוצים עיקריים: צמיחה כלכלית, אינפלציה וביקוש לנכסי מקלט בטוח. ניתוח מעמיק מראה שניצחון של טראמפ עשוי להוביל להחלשה של מניות בינלאומיות ומניות בארה"ב, אך לתמוך בדולר האמריקאי ובזהב. השפעות על האג"ח הממשלתיות האמריקאיות פחות ברורות. כהונה שנייה של ביידן עשויה להיות נייטרלית יותר, עם תמיכה אפשרית במניות אמריקאיות ובסחורות.

מדיניות רגולציה: הקלת הרגולציה תחת טראמפ עשויה לתמוך במניות האמריקאיות

טראמפ צפוי להתמקד בהקלת הרגולציה בתחומים כמו אנרגיה, פיננסים וצרכנות, מה שעשוי להקל על האינפלציה ולהוריד את תשואות האג"ח, תוך תמיכה במניות האמריקאיות. מדיניות הרגולציה של בידן צפויה להישאר ללא שינוי משמעותי, עם השפעות ניטרליות על השווקים.

מדיניות הגירה: השפעה על היצע העבודה

לנשיאים יש כוח להשפיע על מדיניות ההגירה, לפחות בטווח הקצר. מדיניות הגירה מחמירה תחת טראמפ עשויה להפחית את היצע העבודה, להגביר את האינפלציה בשכר ובצריכה, ולהעלות את תשואות האג"ח. מדיניות הגירה מקלה יותר תחת ביידן עשויה להשפיע בכיוון ההפוך.

מדיניות פיסקלית: גירוי כלכלי תחת ממשלה מפוצלת

גם ביידן וגם טראמפ מציעים תכניות פיסקליות רחבות. ביידן מציע העלאת מסים בגובה 5.1 טריליון דולר והפחתת גירעון נטו של 3.3 טריליון דולר עד 2034. טראמפ, לעומת זאת, מעוניין להאריך את קיצוצי המס מ-2017 ולחתוך את שיעור המס על חברות מ-21% ל-20%. עם זאת, רוב קיצוצי המס מ-2017 יפוגו ב-2026, ובממשלה מפוצלת הקונגרס כנראה לא יאריך את כל הקיצוצים.

מדיניות סחר: מכסים יהיו במוקד השווקים

לנשיאים יש את הכוח להשפיע על מדיניות הסחר דרך מכסים, ללא אישור הקונגרס. ביידן וטראמפ שניהם ניסו להעלות את מחסומי הסחר, במיוחד מול סין. טראמפ הציע מכס אחיד של 10% על כל הייבוא לארה"ב ומס של 60% על מוצרים סיניים, מה שעשוי להוביל לעלייה באינפלציה ולתשואות אג"ח גבוהות יותר בטווח הקצר.

גישה מוסדית: שינוי גיאופוליטי תחת טראמפ

ביידן צפוי להמשיך לתמוך במוסדות כמו נאט"ו ובמדינות כמו אוקראינה וטאיוואן. לעומת זאת, טראמפ עשוי לפעול באופן שיקשה על היחסים עם בעלות ברית ותמיכה באוקראינה. מהלכים אלו עשויים להגביר את הביקוש לנכסי מקלט בטוח ולהחליש מניות בינלאומיות.

עצמאות המדיניות המוניטרית: הפדרל ריזרב תחת אש מטראמפ

טראמפ עשוי לפעול להפחתת עצמאות הפדרל ריזרב וללחוץ להורדת ריבית, ואף להחליף את היו"ר ג'רום פאוול ב-2026. זה עשוי להשפיע יותר על הריבית הקצרה מאשר הארוכה, ולפגוע בדולר האמריקאי, בעוד שמניות וסחורות עשויות להרוויח מהציפייה לתמריצים מוניטריים.

מדיניות אקלים: מדיניות האנרגיה תשפיע על האינפלציה ושווי הנכסים

טראמפ עשוי לבטל מדיניות אקלים רבות ולהרחיב את הפקת הדלקים המאובנים, מה שעשוי לחזק את הכלכלה האמריקאית בטווח הקצר דרך הוזלת עלויות האנרגיה. ביידן, לעומת זאת, צפוי לתמוך במעבר לאנרגיה ירוקה, מה שעשוי להקטין את היצע הנפט והגז ולהגביר את האינפלציה.

שמירה על השקעות במהלך הבחירות

שוקי ההון אינם אוהבים אי-ודאות: לקראת הבחירות, התנודתיות בדרך כלל עולה. למרות הנטייה של חלק מהמשקיעים להישאר בצד, חשוב להישאר מושקעים ולחכות לתוצאות הבחירות, כשהשווקים יחזרו להתמקד בצמיחה הכלכלית ובריביות.
ניר מימון הוא מנכ"ל ובעלים של חברת NMM Capital, חברה לייעוץ השקעות ללקוחות עושר.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.