חברת BioView הישראלית נמצאת מזה שנים רבות "מתחת לרדאר" של המשקיעים בשוק ההון הישראלי. החברה, מוותיקות שוק ההון הישראלי הנסחרת עוד משנת 2006, נסחרת לפי שווי שוק של כ-44 מיליון שקלים. מנכ"ל החברה החדש, דני קליין – שכיהן בשלל תפקידים בחברה במשך כ-17 שנה עד למינויו האחרון, מעניק ריאיון השופך אור על פעילות החברה.
ראוי לציין כי לאחרונה פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של השנה בהן הציגה הכנסות של כ-17.5 מיליון שקלים, גידול של כ-40% אל מול הכנסות של 12.5 מיליון שקלים במחצית המקבילה אשתקד. גם לשורה התחתונה הגיעה הרווחיות של החברה, שרשמה רווח תפעולי על סך 1.8 מיליון שקלים, מחזה לא שכיח כלל בקרב חברת הטכנולוגיה בבורסה המקומית. כמו כן, לאחרונה דיווחה החברה על קבלת הזמנה מהותית בהיקף של קרוב ל-3 מיליון שקלים (750,000 דולר) למכירת מערכות לחברה בשוק הסיני, הזמנה שמהווה חלק מהזמנה גדולה יותר בהיקף של כ-2.5 מיליון דולרים.
בוקר טוב דני, ראשית מזל טוב על המינוי! אשמח קודם כל לשאול על החברה – האם תוכל להרחיב על המערכות שאתם מוכרים כיום ויתרונותיה?
BioView עוסקת במחקר, פיתוח, שיווק, מכירה ושירות של מערכות הדמיה ממוחשבות הפועלות באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של בינה מלאכותית לזיהוי וסיווג של תאים בעיקר לתחום בדיקות הסרטן. השווקים שבהן החברה פעילה בעולם הם: שוק המעבדות הציטולוגיות, הציטוגנטיות, והפתולוגיות. מערכת ההדמיה מורכבת ממיקרוסקופ, במה רובוטית ומצלמה המחוברים למחשב ונשלטים על ידי תוכנה שאותה אנו מפתחים במעבדות הפיתוח ברחובות תוך שימוש באלגוריתמים מתקדמים של ראייה ממוחשבת. המערכת סורקת באופן אוטומטי את הדגימות, מזהה ומסווגת את התאים. בסיום הסריקה המערכת מאפשרת לרופא, לטכנאי או לפתולוג לקבוע באם הדגימה היא חיובית או שלילית ולייצר דו"ח קליני עבור הבדיקה.
BioView ממנפת את הידע והמומחיות שלה בפיתוח מוצרים ייעודיים מבוססי בינה מלאכותית שנועדו לייעל את בדיקות המעבדה "הידניות" בידי טכנאי העלולות לגרום לטעויות אנוש ונתונות לפרשנות סובייקטיבית. מוצרי החברה קיבלו אישורים רגולטוריים רבים, כולל ה CE ,FDA ו-NMPA הסיני.
יתרונות החברה הם מוניטין ובסיס לקוחות עשיר, מערך הפצה עולמי והאישורים הרגולטוריים בשווקים מובילים.

ה'גביע הקדוש' של התחום - הביופסיה הנוזלית

החברה מדברת רבות בדוח השנתי ובמצגות על "הביופסיה הנוזלית", מהו הפתרון הזה וכיצד לדעתך הוא ישפיע על השוק?
ביופסיה נוזלית כהגדרה היא הליך אבחון רפואי שכולל איסוף וניתוח של דגימות ביולוגיות לא מוצקות, בעיקר דם. כיום הסטנדרט הטיפולי עושה שימוש בעיקר בביופסיה כירורגית לטיפול במחלת הסרטן. הביופסיה הכירורגית הינה הליך פולשני בעל פוטנציאל לסיבוכים ובעלת עלות גבוהה, אשר מוגבלת לאוכלוסיית תאי הגידול הנגישים למנתח בהליך הניתוחי. תהליך הביופסיה הכירורגית אינו מאפשר בדיקות בתדירות גבוהה ועל כן אינו מתאים לצורך מעקב אחר התקדמות מחלת הסרטן וניתוח אופיו לצורך טיפול ממוקד.
העובדה כי הגידול הראשי משיל תאים סרטניים למחזור הדם הינה הבסיס לבדיקות מסוג חדש הנקראות "ביופסיה נוזלית". הליך הביופסיה הנוזלית מאפשר בידוד תאי הסרטן הנודדים במחזור הדם, זאת ע"י הליך זול ופשוט - בדיקת דם פשוטה.
תאי הגידול הסרטני המצויים בדם (CTC- Circulating Tumor Cells) מגיעים ממגוון גרורות הגידול, ובכך מכילים מאפיינים כוללים ומייצגים את כלל הגידול הסרטני. כמו כן, את בדיקת הביופסיה הנוזלית ניתן לבצע במרפאות כלליות, ללא הצורך בביקור בבית החולים.
בעזרת בדיקת הביופסיה הנוזלית ניתן לבצע מעקב רציף על מצב חולה הסרטן וקביעת הטיפול המתאים עבורו בשלבים שונים של המחלה.
הבעיה העיקרית בבדיקת הביופסיה הנוזלית היא הכמות הקטנה של התאים הסרטניים בדגימה. החברה פותרת את הבעיה על ידי מערכת הראייה הממוחשבת של ביו ויו.
עד כה אתם שומרים על מספר שנים רצופות של רווחיות, האם בשביל להתפתח לכיוון הענף של הביופסיה הנוזלית ישנו צורך להפסקה של מדיניות השמירה על רווחיות?
כל כניסה לשוק חדש או הרחבת היצע המוצרים (כמו יציאה לשוק הביופסיות הנוזליות) דורשת השקעה במחקר ופיתוח, שיווק, אישורים רגולטוריים, וכו'. עם זאת, BioView בחרה בגישה מאוזנת על ידי הקצאת חלק מרווחיה לפיתוח שוק הביופסיות הנוזליות תוך שמירה על רווחיות כוללת. הגישה כוללת תכנון פיננסי קפדני והקצאת משאבים לפיתוח בצורה הדרגתית, לאורך זמן, תוך עמידה ביעדי הפיתוח אותם החברה הגדירה בתחילת הפרויקטים.
חיוני להבין שבמידה ואחד (או יותר) ממחקרי הפיילוט שאנחנו מבצעים עם השותפים שלנו יניב תוצאות קליניות טובות, נהיה מוכנים להתקדם למחקר קליני בקנה מידה מלא ולאחר מכן אישורים רגולטוריים, כניסה לשלב שיווק ומסחור הבדיקה, כאשר למיסחור הבדיקה יש פוטנציאל רווחיות מהותי.
איך עצם היותך איש פיתוח בינה מלאכותית מתקשר לפעילותה של החברה?
לאחר שנים רבות שבהן הייתי מעורב עמוקות בפיתוח המערכת, אני מבין לעומק את הטכנולוגיה ובמיוחד את הכוח של הבינה המלאכותית. הידע והניסיון הרב שצברתי יניע אותי להבטיח ש-BioView תישאר בחוד החנית של ההתקדמות הטכנולוגית.
איך אתה רואה את החברה 3 שנים מהיום?
BioView תמשיך להיות חלוצה בתחום פעילותה. הידע והניסיון שלנו במחקר ופיתוח יוביל להחדרה של מערכות סריקה אוטומטיות ומתקדמות יותר ותבסס עוד יותר את מעמדנו בתעשייה. BioView תרחיב את טביעת הרגל שלה בשווקים מתעוררים ותחזק את נוכחותה בשווקים הקיימים.
יציבות פיננסית וצמיחה בת קיימא יישארו בליבת האסטרטגיה העסקית שלנו. אנחנו נשיג זאת על ידי גיוון סל המוצרים שלנו, כניסה לשותפויות אסטרטגיות וייעול הפעילות התפעולית שלנו. נשאר מחויבים לרווחיות, אבל יחד עם זאת נבצע השקעות הכרחיות כדי להבטיח את החדשנות ואת החדירה לשוק.
מתוך הכרה בכך שהעובדים שלנו הם הנכס הגדול ביותר שלנו, נשקיע בפיתוח המקצועי וברווחתם. חברת BioView תישאר ידועה כמעסיק מועדף, המושך כישרונות מובילים בתעשייה.
בשוק הביופסיות הנוזליות, כמו שאמרתי קודם, במידה ואחד (או יותר) ממחקרי הפיילוט, שאנחנו מבצעים עם השותפים שלנו, יניב תוצאות קליניות טובות, אזי אנחנו נהיה בעוד שלוש שנים בשלב האישורים הרגולטוריים, כניסה לשוק ושיווק הבדיקות.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה. אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה כן עושה זאת על דעתו הבלעדית בלבד. נכון למועד כתיבת שורות אלו הח"מ מעניק שירותים לחברה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.