הכותרת למאמר זה, שהוא חלקו השני של המאמר שפורסם כאן באוגוסט 2023, יכולה להתפרש בשני מובנים. הראשון "מזהיר" מלשון זהירות, מבטא דבר שתמיד נכון בהשקעות. בכל השקעה כדאי ומומלץ לפעול במשנה זהירות ולבחון היטב את מכלול הנתונים טרם ביצוע הרכישה בפועל. במובן השני, המילה "מזהיר" מתבססת על הפירוש: "עתיד מלא בהצלחות והישגים". כל אחד מהקוראים מוזמן לבחור בעצמו באיזה מהפירושים להשתמש ובהתאם לכלכל את צעדיו.
בזמן פרסום החלק הראשון בסדרה מניית מבטח שמיר נסחרה סביב שער 9,700 כשמאז כמעט והכפילה את ערכה עד לשער 18,000 כיום. במהלך תקופת "בין המאמרים" התרחשו מספר דברים חיוביים למדי בחברה כשהמשמעותי מבניהם התרחש בפברואר, כשחברת כלל השקיעה 306 מיליון שקלים בחברת הבת "שמיר אנרגיה" לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד ש"ח. שווי זה אינו רחוק מהשווי השמרני של 1.2 מיליארד שצויין במאמר הקודם. להזכירכם, באותה תקופה, חברת האם מבטח שמיר נסחרה בשווי של 1.1 מיליארד ₪ בלבד (!) כך שהצפת הערך לא אחרה לבוא.
בנוסף, לאחרונה הוסר המכשול האחרון בהקמת תחנת הכוח קסם, כאשר בג"ץ דחה את ההתנגדויות להקמתה. הקמת תחנת הכוח קסם חשובה מאוד על מנת שהתיזה שבבסיס ההשקעה שלנו בחברה תתקיים. ולמה הכוונה? על פי עבודת מחקר פנימית שביצענו (א.ר), אם ניקח את תחנת אלון תבור הצפונית, יחד עם השווי הנגזר לתחנת קסם, נגיע לשווי דומה לזה של תחנת אשכל, אשר כזכור נמכרה לקבוצת דליה (משק אנרגיה) בעבור 9.2 מיליארד ש"ח. במחיר זה גלומה שמרנות מסוימת מאחר שבמכרז המקורי תג המחיר אותו הייתה מוכנה משק אנרגיה לשלם עמד על למעלה מ-12 מיליארד שקלים. בצד השלילי, יש לציין כי חברת החשמל וחברת נגה לניהול מערכת החשמל פרסמו לאחרונה מספר שימועים שעיקרם פיקוח על רמת הרווחיות של תחנות הכוח הפרטיות. בעקבות השימועים ירדו מניות שיכון ובינוי אנרגיה ומשק אנרגיה בעשרות אחוזים, אך מכיוון שתחנת אלון תבור של מבטח שמיר נחשבת ככזו שמרוויחה פחות מהתחנות של המתחרים, ומשום שתחנת קסם עדיין נמצאת בתהליך תכנון, מניית מבטח שמיר לא חוותה ירידות ולמעשה אף עלתה, כפי שניתן לראות בגרף המצורף.
2 צפייה בגלריה
מניית מבטח שמיר
מניית מבטח שמיר
מניית מבטח שמיר
(הכנת הגרף: אילן רוזנברג)
מהלך חיובי נוסף שאירע במהלך השנה האחרונה בא לידי ביטוי בתוכנית רכישת מניות של מייסד החברה מר מאיר שמיר, וכן תכנית רכישה עצמית (ביי-בק) על סך 20 מיליון שקלים על ידי החברה עצמה. יתכן ויש בכל כדי לרמוז על המתאם בין מחיר המניה בבורסה, לשווי ההוגן כפי שמוערך על ידי הנהלת החברה. לעניין זה, כשנשאל מר שמיר אודות חששות המשקיעים בעקבות הפיקוח המתוכנן וקביעת תעריף הזמינות הנמוך יחסית של 1.5 אגורות לקילוואט והשפעתם על כדאיות הקמת תחנת קסם, הוא ענה "מדינת ישראל זקוקה לתחנת קסם הרבה יותר מאשר מבטח שמיר זקוקה לה". די להציץ בדרישה הגוברת לחוות שרתים ולמכירות הולכות וגוברות של רכבים חשמליים כדי להבין את מגמת הביקוש לחשמל וכפועל יוצא את הצורך בבניית תחנות כוח נוספות.

90-60-90

רצף מספרים זה מתאר בדר"כ מידות מושלמות, אך יש בו בכדי לתאר גם את אחד מהמדדים המעניינים שתמכו ואולי אף יתמכו בעתיד ברצף העליות האחרון במניה. עד לאחרונה נסחרה מניית מבטח שמיר במדד 60-SME, כלומר מדד של 60 המניות הגדולות אשר אינן חלק ממדד ת"א 90 או מדד ת"א 125 המאגד את מדד ת"א 90 יחד עם מדד ת"א 35. כלומר, מבטח שמיר נחשבה למניית יתר אשר לא ממש זכתה לכיסוי אנליטי ולהתייחסות מצד גופים מוסדיים. לאור ההתפתחויות החיוביות שהוזכרו כאן ולאור העלייה המרשימה בשערה, מניית מבטח שמיר תצורף אחר כבוד למדדי הדגל ת"א 90 ות"א 125 בעדכון המדדים הקרוב שיתקיים ב-7 בנובמבר. משום שהביקוש מצד הציבור למדדי הדגל גדול בהרבה מהביקוש למדדי היתר, מברור שערכתי (א.ר) מול גופים מוסדיים צפוי ביקוש טכני של כ-80 מיליון שקלים למניה. האם הביקוש הנ"ל בגובה של כ-5% מהיקף המניות של החברה יוביל לעליות? סביר שכן, אך מאחר שזה מגרש המשחקים של המשקיעים המוסדיים ויש בניהם קשרי עבודה שונים, לא ניתן לדעת מה יתרחש בפועל ויתכן אף כי בשל פעילות שחקני גידור וארביטראז', מחיר המניה דווקא יירד במחזור הנעילה של יום העדכון.

מה הלאה?

חלק זה של המאמר התמקד במגזר האנרגיה. תמונה שצילמתי לאחרונה בעת ביקור במשרדי החברה הראתה כי לפחות מבחינת השילוט ישנה כבר הפרדה, דבר המחזק את האפשרות להנפקת חברת האנרגיה במהלך השנה הבאה.
2 צפייה בגלריה
שלט במשרדי חברת מבטח שמיר
שלט במשרדי חברת מבטח שמיר
שלט במשרדי חברת מבטח שמיר
(איל רוזנברג)
אם וככל שתבוצע הנפקה שכזו, מאוד אופתע אם השווי לציבור יפחת משני מיליארד שקלים. יתכן וזה נראה לכם במבט ראשון סכום גבוה, אך מאחר וחלק מהשקעת כלל בוצע מכספי עמיתי הגמל, להערכתי יונפקו לא יותר מ-10% מהון המניות, כך שמדובר לכל היותר בגיוס של 200 מיליון ש"ח, סכום בו כל גוף מוסדי יכול לעמוד בנקל.
מעבר לתרחיש האופטימי של הנפקת מבטח אנרגיה, פורסמו לאחרונה ידיעות על הכוונה להנפיק את לנדבאז, ולמכור את סופלאנט. לא אתייחס לסכומים הצפויים להתקבל, רק אציין כי המימושים הללו, יחד עם הכוונה לחסל את הפעילות הגלובאלית, הם חלק מתוכניות החברה לצמצם את הפעילויות שאינן סינרגטיות לתחומי המימון, האנרגיה והנדל"ן, ובה בעת מימושים אלה יוכלו לספק את ההון העצמי הדרוש לצורך הקמת תחנת הכוח קסם.

השילוש הקדוש

בשנת 1992 באולימפיאדת ברצלונה ניצחה יעל ארד את יריבתה אייקוף הגרמניה והבטיחה את המדליה האולימפית הראשונה למדינת ישראל. לאחר הקרב ההרואי רצה יעל ארד אל מאמנה כשהיא מלאת התרגשות על ההישג. להפתעתה, מאמנה צינן מיד את התלהבותה ואמר לה שמדלית הכסף היא רק שלב בדרך לניצחון בגמר שיבטיח את הזהב. בפרפרזה לדברי לאופולד מאמנה, גם כניסת מבטח שמיר למדד ת"א 90 היא רק צעד אחד נוסף לקראת הכניסה למדד הנכסף ת"א 35, גם אם לשם כך עליה לשלש את ערכה בשנים הקרובות.
אילן רוזנברג הינו מנכ"ל "ארביטראז׳ פמילי אופיס" המתמחה בניהול הון ללקוחות כשירים. ניתן לעקוב אחריו בטוויטר. האמור אינו מהווה המלצת השקעה או ייעוץ לביצוע פעולות בשוק ההון. גילוי נאות: הכותב מחזיק בנייר הערך המסוקר ויש לו עניין בכתוב.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.