לא כל השקעה דומה לאחרת - יש אסטרטגיית השקעות שתתמקד במדדים בלבד, כלומר השקעה פסיבית עוקבת מדד לחלוטין. מנגד, ישנה אסטרטגיית השקעה אקטיבית, בה אנו כמשקיעים פרטיים נבחר מניות באופן עצמאי לאחר שבחנו אותן ואת תחום הפעילות שלהן. השקעה מסוג זה הופכת אותנו עצמנו להיות מנהלי ההשקעות והאנליסטים, אנחנו הם אלו שבונים את מודל תמחור ומנתחים את המניה ועל בסיס מחקר זה מחליטים האם כדאי להשקיע בנייר.
אבל מה אם יש אפשרות אחרת? במקום לחפש את המניה הנכונה, לבנות לה מודל תמחורי, לנסוע למפעלים או לפרויקטים שלה ולקנות אותה לתיק שלכם, אתם יכולים פשוט להשקיע במניות של בתי ההשקעות שעשו כבר את כל העבודה בשבילכם.

בית ההשקעות More

בית ההשקעות מור קיים משנת 2006 (ניתוח מקיף ניתן לקרוא כאן). בית ההשקעות קם מתוך מיקוד בניהול תיקים וקרנות נאמנות והונפק בשנת 2017 על בסיס ההכנסות מתחומים אלו בזמן שניהל פחות מ-20 מיליארד ש"ח. בתחילת שנת 2018 נכנס בית ההשקעות לפעילות הגמל והפך למגייס המוביל בתחום בשנים האחרונות, מה שהעמיד אותו על סך נכסים מנוהלים של מעל ל-100 מיליארד שח והחזקה בכוח עצום בשוק ההנפקות הישראלי ויכולת מיקוח בעסקאות פרטיות. עיקר ההכנסות של הבית מגיעות מפעילויות אלו, אך בשנת 2019 נכנס גם לתחום הברוקראז' חו"ל עם רכישת חברת מגנה. בשנת 2021 החל More בפעילות של קרנות השקעה דרך מור CLO וקרן השקעה במלאגה. בשנת 2022 החל הבית בפעילות הפנסיה וכיום מהווה אחד המגייסים הבולטים בתעשייה.
ניתן לומר שהשקעה במניית מור מהווה מעין פיזור על כלל תחומי ההשקעות שיש לשוק הישראלי להציע, אך המשקל מוטה ובעיקרו תלוי פעילות הגמל עם הכנסות מבוססות מסגמנט קרנות הנאמנות הוותיק.
3 צפייה בגלריה
בית ההשקעות More
בית ההשקעות More
בית ההשקעות More
(מצגת החברה באתר המאיה)

בית ההשקעות IBI

בית ההשקעות הוותיק מנוהל כיום בידי הילדים של מייסדי החברה. הבית, שנמצא עד היום במגדל שלום ובסמיכות לבניין הבורסה ברחוב אחוזת בית בתל אביב, עשה שינוי במוקד הפעילות שלו בהחלטה אסטרטגית שהתקבלה לפני כ-5 שנים על ידי המנכ"ל המכהן דייב לובצקי, בנו של צבי לובצקי ממייסדי החברה - התקבלה החלטה אסטרטגית למכור את פעילות קופות הגמל שלה לחברת הלמן אלדובי ומכאן להסיט את התמקדותה דווקא לתחום של ניהול מוצרי השקעה הצומח בקצב. עוד לפני כן לחברה הייתה פעילות מתקדמת של מתן שירותים פיננסיים אשר גם אותה היא החליטה לקחת צעד אחד קדימה. הסיבה לשינוי במיקוד החברה היה הרצון להתקבע על ניהול מוצרים איכותיים לטווח הארוך ולא להיות תלויה בטבלת התשואות והניודים התקופים שפעילות הגמל מביאה איתה, דבר שפוגם ביכולת לתכנן לטווח הארוך.
בתחום ניהול מוצרי ההשקעה ישנה פעילות ניהול תיקים מהגדולות והוותיקות בישראל דרך IBI אמבן, ניהול קרנות נאמנות אקטיביות ופאסיביות והפעילות הצומחת של קרנות השקעה בארץ ובחו"ל. פעילות קרנות ההשקעה מתאפיינת בקרנות להשלמת הון עצמי ליזמי נדל"ן, קרן ריט בספרד ועוד. בתחום השירותים הפיננסיים פועל הברוקראז' הותיק של IBI, פעילות של טיפול בתוכניות אופציות לעובדים, חברת החיתום בשת"פ עם בנק הפועלים וסוכנויות לתכנון פיננסי נטו וארבע העונות.
3 צפייה בגלריה
בית ההשקעות IBI
בית ההשקעות IBI
בית ההשקעות IBI
(כלכליסט)

בית ההשקעות ילין לפידות

בית ההשקעות שהוקם לפני כמעט 20 שנים על ידי דב ילין שהיה מבכירי חברת "דש" ורואה החשבון יאיר לפידות הפך במהרה לאחד הגופים המוצלחים בישראל בתחום ניהול ההשקעות הסחירות. בית ההשקעות אינו מונפק בשמו הרשמי אלא מוחזק תחת החברה הציבורית אטראו שוקי ההון שמהווה את חלוקת ההחזקות עם חברת לידר (שנותנת שירותים פיננסיים בעצמה). כלומר דרך החזקה במניית אטראו מקבלים החזקה של 50% בבית ההשקעות ילין לפידות.
בשונה מבתי השקעות אחרים, לילין לפידות אין פעילויות פרטיות ואין קרנות השקעה אלטרנטיביות. הבית מתמקד בפעילות של מסחר בניירות ערך דרך חברת ניהול התיקים, פעילות קרנות הנאמנות וכמובן פעילות הגמל המוצלחת שלו. כלומר, הבית ממוקד מאוד ואין סטייה לתחומים שהוא פחות מתמקצע בהם. הפוקוס הוא באנליזה עמוקה ואיכותית, כך שהשקעה בבית ההשקעות ילין לפידות מהווה ממש אלטרנטיבה לניתוח חברות לעומק ובניית מודלים תמחוריים. לבית אין כלל פעילות המכונה Sell Side, שפונה ללקוחות מהצד הרוכש דוגמת חדר מסחר או חיתום, מתוך ההנחה (הנכונה) שיש התנגשות אינטרסים כאשר משלבים פעילות זו עם פעילות Buy Side דוגמת קרנות נאמנות.
אפשר לומר שחשיפה למניית אטראו (ודרכה לילין לפידות) נותנת את החשיפה האולטימטיבית לפעילות השקעה בשוק ההון ברמה ממוקדת במיוחד.

בית ההשקעות מיטב

מיטב הוא מבתי ההשקעות הוותיקים בישראל והוקם בשנת 1979 על ידי צבי סטפק (שמגולל את הסיפור בספרו החדש) אשר איננו פעיל בחברה כבר מעל לעשור אך בניו עובדים בו עד היום. הבית עבר מספר מיזוגים גדולים במהלך השנים דרך גאון בית השקעות ובית ההשקעות "דש" שלאחרונה הוסר מהשם.
בית ההשקעות הוא הגדול ביותר בתחום ניהול קרנות הנאמנות בישראל ומנהל נכסים של מעל ל-244 מיליארד ש"ח בפעילות ניהול תיקים גדולה ופעילות הגמל והפנסיה, כאשר לפני כ-5 שנים זכה במכרז פנסיית ברירת המחדל של משרד האוצר שנתנה דחיפה אדירה לפעילות זו בחברה. פעילויות נוספות מתרחשות דרך חברות הבנות של מיטב טרייד (הנמצאת לקראת הנפקה), חדר המסחר ללקוחות פרטיים הגדול בישראל במספר לקוחות והיקף הפעילות. במיטב אוהבים לקדם פעילויות חדשניות ואף מציעים לניהול תיק השקעות ברמה הדיגיטלית דרך "מיטב מנג'ר".
הבית מציע גם השקעות אלטרנטיביות דרך השקעות הון פרטי (Private equity), שאינן נסחרות בשוק ההון: קרנות גידור, תשתיות, נדל"ן בחו"ל ותחומים מגוונים כמו אשראי צרכני, פארמה ופינטק. לחברה יש גם כמה השקעות בחברות עם פעילויות נוספות דוגמת "פנינסולה" העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי ו-Finupp שבוחנת החזרי מס לשכירים וחברות בשלבי הצמיחה.
דרך השקעה במיטב נחשפים מחד לפעילות השקעות קלאסית, ובנוסף לשלל פעילויות פיננסיות שאמנם אינן קשורות באופן ישיר בהשקעות אך נותנות פיזור רחב יותר למי שמחפש זאת.
3 צפייה בגלריה
בית ההשקעות מיטב
בית ההשקעות מיטב
בית ההשקעות מיטב
(מתוך מצגת החברה באתר המאיה)
נועם מדר, בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון. בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות אג"ח ומניות של כמה מהחברות הגדולות במשק. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.