ימי כיף וגיבוש עם ערך חברתי, הכוללים תרומה לקהילה, מעניקים לעובדים לא רק חוויה מהנה, אלא גם תחושת סיפוק ומשמעות עמוקה. השתתפות בפעילויות כגון שיפוץ בתים לנזקקים, התנדבות בעמותות, חלוקת מזון או הפעלות לילדים במצוקה, מאפשרת לעובדים להתחבר לעשייה חיובית, לחזק את תחושת הערבות ההדדית ולגבש את הצוות סביב מטרה משותפת.
מעבר לחוויה האישית של העובדים, הארגון עצמו יוצא נשכר מכך. ראשית, הוא מחזק את תדמיתו כאכפתי ואחראי כלפי החברה והקהילה בה הוא פועל. שנית, הטמעת ערכים של נתינה, שיתוף פעולה ואחריות חברתית בקרב העובדים תורמת לתרבות הארגונית ומעצימה את תחושת השייכות שלהם לארגון. עובדים המרגישים שהם חלק ממשהו גדול יותר ושפועלים למען מטרה נעלה, מפתחים מחויבות גבוהה יותר כלפי מקום העבודה ורוח הצוות שלהם מתחזקת.
חיפשנו מספר חברות הפקה לימי גיבוש לעובדים והגענו לאחד מהמובילים בתחום: חברת OUTMIND, חברה המתמחה בימי גיבוש וכיף לעובדים. אתר העסק: outmind.co.il.
דיברנו עם מנכ"ל החברה והצוות המקצועי שלו כדי לשמוע את דעתם בנושא. להלן התובנות:
מהי תרומה לקהילה ומהי חשיבותה?
תרומה היא מתנה הניתנת למישהו אחר מבלי לצפות לתמורה. מטרתה היא רק להעניק, לעזור לזולת ולשפר את איכות חייו.
אפשר לומר, שהתרומה לקהילה עושה את העולם שלנו לטוב יותר ומחזקת ערכים של נתינה, אכפתיות לזולת, אחריות חברתית ומחויבות הדדית.
התרומה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים אלו:
- תרומה כספית.
- תרומה חומרית באמצעות חפצים ומוצרים לבית, בגדים, צעצועים, מזון, תרופות וכדו'.
- תרומה של השקעת זמן במישהו אחר ובצרכים שלו.
- התנדבות בפעילויות כמו חונכות, שיפוץ, ניקיון וכדו'.
- סיוע הומניטרי ורפואי.
מטרת ההתנדבות והתרומה לקהילה
- שיפור איכות החיים של החברים בקהילה.
- עזרה לאוכלוסיות חלשות מסוגים שונים: קשישים, משפחות במצוקה, ניצולי שואה, בעלי חיים, נשים במעגל האלימות וכדו'.
- הגברת המודעות לערכים של נתינה, אחריות חברתית ואכפתיות.
מה מעניקה התרומה לקהילה לאלו שבצד הנותן?
האם שמתם לב שאת המילה "נתן" ניתן לקרוא משני הצדדים? כך, מלמדת אותנו השפה העברית שלתת זה גם לקבל.
"שכרו" של הנותן הוא בתחושת הסיפוק והמשמעות שהוא חש כשהוא תורם מזמנו ומרכושו או מניע אנשים אחרים לתרום למען מטרה חשובה.
מחקרים מצביעים על כך, שנתינה משפרת את הבריאות הנפשית, מעלה את הדימוי העצמי של הנותן, מגבירה את האושר ומורידה סטרס.
ומכיוון שגוף ונפש מחוברים יחדיו, התרומה לקהילה גם תורמת לבריאותו הגופנית של הנותן –מרגיעה את מערכות הגוף השונות ומאזנת את הגוף בעקבות איזון הנפש.
ימי גיבוש וכיף עם ערך חברתי של תרומה לקהילה
ימי גיבוש וכיף לעובדים באוריינטציה של תרומה לקהילה יכולים לתרום רבות לכל ארגון.
ארגון הבוחר בכיוון זה ליום גיבוש מוערך ע"י עובדיו וע"י החברה.
התדמית הציבורית והמוניטין שלו עולים והוא נתפס בציבור כארגון בעל אחריות חברתית ומידת מעורבות גבוהה בסביבה בה הוא פועל.
יום גיבוש כזה גם משפר את שביעות הרצון ואת המוטיבציה של העובדים, שגאים להיות חלק מארגון אכפתי לסביבתו.
אין ספק כי ארגון שכזה משמש דוגמה גם לחברות אחרות שיקבלו ממנו השראה לעשות משהו למען הכלל.
במהלך יום הגיבוש עובדי החברה פועלים יחד למען מטרה משותפת וכך מחזקים ביניהם את הקשרים החברתיים ואת התקשורת. הם חשים תחושה של שייכות ומשמעות כשהם פועלים יחד לקידום מטרות חברתיות ולשיפור איכות חייהם של חברי הקהילה.
לקראת יום הגיבוש מומלץ להעלות את הרעיון הזה בפני העובדים ולבדוק איתם מהם התחומים שבהם היו רוצים לעזור לקהילה. ביום הגיבוש ניתן לחלק את העובדים לקבוצות וכל קבוצה יכולה להתנדב בתחום אחר.
רעיון ליום גיבוש שמתאים לנסיבות
לאחר מלחמת חרבות ברזל, נוצרו הזדמנויות מרגשות לתרומה קהילתית במסגרת ימי גיבוש חברתיים. ארגונים יכולים לייצר חוויות משמעותיות שמשלבות תרומה אמיתית לקהילה עם גיבוש צוותי.
אחת הדרכים המרכזיות היא ארגון יום התנדבות מלא משמעות. למשל, ניתן לאסוף חבילות שי למשפחות חיילים, להכין סלי מזון למשפחות נזקקות או לארוז ערכות נוחות עבור חיילים. פעילות כזו מאפשרת לעובדים לעבוד יחד, ליצור חיבור משמעותי וגם לתרום באופן ישיר לקהילה.
פעילות מעניינת נוספת היא סיוע לחקלאים שנפגעו במלחמה. צוותי עובדים יכולים לצאת לשדות, לעזור בקטיף, בניקוי שטחים חקלאיים או באריזת תוצרת חקלאית. כך הם לא רק תורמים ישירות למשק החקלאי, אלא גם יוצרים חוויית גיבוש משמעותית.
ניתן גם לארגן יום של שיפוץ וטיפוח. למשל, צוות עובדים יכול לצבוע בית של משפחה נזקקת, לשפץ מועדון קהילתי או לנקות ולטפח גינה שכונתית. אלו פעולות שדורשות עבודת צוות, יצירתיות ונתינה.
מרכיב חשוב נוסף הוא יצירת חיבור רגשי. ניתן לארגן פעילויות כמו כתיבת גלויות עידוד לחיילים, הכנת ערכות יצירה לילדים במקלטים או אפילו הפקת יום כיף קטן למשפחות שכולות או נפגעי טראומה.
הרעיון המרכזי הוא להפוך את יום הגיבוש למשהו שחורג מעבר לפעילות פנים-ארגונית רגילה. זוהי הזדמנות ליצור משמעות, לחזק קשרים בין-אישיים ולתרום באופן ישיר לקהילה.
כל פעילות כזו יוצרת חוויה משותפת שמחזקת את תחושת השייכות הארגונית. העובדים חווים גאווה על היותם חלק מארגון שרואה מעבר לשורת הרווח, ארגון שמאמין בכוח של נתינה וערבות הדדית.
בסופו של דבר, ימי גיבוש עם תרומה לקהילה הם הרבה יותר מאשר יום עבודה אחד. הם מייצרים שינוי תודעתי, מחזקים את החוסן החברתי ונותנים תקווה בזמנים קשים.
רעיונות נוספים ליום גיבוש וכיף כתרומה לקהילה
• ארגון איסוף תרומות כספיות, ציוד לבית, צעצועים וכדו' למען מטרה קהילתית חשובה לקהילה, שאותה יבחרו העובדים.
• גינון קהילתי – הקמה או שיפוץ של גינה קהילתית למען הקהילה, שבה שותלים צמחי נוי, עצים, ערוגות ירקות וכדו'. הגינה הקהילתית הופכת למקום מפגש לאנשי השכונה ומעודדת שמירה על איכות הסביבה ועל המראה הכללי של השכונה.
ניתן לבחור שטח אדמה מוזנח ובפעולת התנדבות יומית להפוך אותו לגינה ירוקה, בעזרת העובדים וחברי הקהילה.
• ניקוי/שיפוץ דירה - סיוע למשפחות נזקקות, לקשישים, לניצולי שואה ועוד לתקן דברים חיוניים בביתם, לנקות אותו, לצבוע, לנקות את השטח החיצוני של הבית וכדו'.
• לנקות שטחים פתוחים בשכונה – פארק, אזור תעשייה, חצרות מלאות צמחיית פרא וכדו'-, כדי לשפר את תחזוקת השכונה ולהפוך אותה למקום שיותר נעים לגור בו.
• אריזת סלי מזון למשפחות נזקקות וחלוקתם לבתי הנזקקים.
• ביקורים אצל ניצולי שואה, שהינם כיום אנשים מאד מבוגרים ורבים מהם בודדים וסובלים ממצוקה כלכלית. העובדים יכולים להתחלק לצוותים שיבקרו את ניצולי השואה בבתיהם, יעזרו להם במה שצריך ויארחו להם לחברה.
• ליזום שיתוף פעולה ביום הגיבוש עם ארגונים חברתיים או עמותות מקומיות ולעזור להם באחד הפרויקטים במהלך יום הגיבוש.
• ארגון יום כיף לתושבי השכונה – תחרויות היתוליות, קריוקי, הצגת תיאטרון לילדים, דוכני מזון וכדו'. החברה יכולה לארגן חסות לאירוע ולהזמין ספקים שונים ואומנים לסייע בפעילויות המתוכננות במהלך היום. ניתן גם להציב במקום דוכן תרומות למען הקהילה.
• התנדבות עם בעלי חיים - ועזרה במתקנים שונים של עמותות האוספות אליהם כלבים עזובים.
ההודעה מוגשת מטעם OUTMIND באמצעות מערכת ״המברקה״ להפצת הודעות לתקשורת. אתר ynet capital או מערכת ynet לא השתתפו בכתיבת או בעריכת הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות.