השורה התחתונה: כיצד נראה השבוע החולף בשוק ההון

  • ארועים בולטים בשווקי ההון בעולם: סימני דפלציה בסין. מודי'ס בהמלצה שלילית על הבנקים בארה"ב. מס על רווחי יתר של הבנקים באיטליה. נתוני אינפלציה מעורבים בארה"ב. ובארץ - אופטימיות זהירה, בעקבות ידיעות (שהוכחשו) אודות הסכם עם סעודיה.
  • וול סטריט ובורסות חו"ל: שבוע שני של מימוש רווחים במיוחד במניות הטכנולוגיה, כאשר ברקע המשך פרסום דוחות כספיים, הורדת המלצה על הבנקים, ועלייה בתשואות האג"חים.
  • שוק המניות התל אביבי: השוק ממשיך לטפס ולצמצם את הפער (שנפתח מתחילת השנה) מול וול סטריט (ושוקי העולם). הפעילים מעריכים/מקווים לפתרון "בדרכי שלום" של נושא הרפורמה המשפטית (וגם להסכם עם סעודיה).
  • שוק איגרות החוב: בוול סטריט ניכרת עלייה בתשואות (וירידות שערים). בעקבות נתוני אינפלציה מעורבים (והתבטאויות "ניציות" של בכירי הפד). בארץ - התייצבות (עם נטיה לירידה קלה) בתשואות (גם באג"ח הממשלתיות - וגם בקונצרניות).
  • שוק מטבע החוץ: החשש מהמשך מדיניות "ניצית" של הפד גורמת להתחזקות הדולר לעומת האירו. בארץ הדולר מתחזק קלות לעומת השקל, בעיקר כנגזרת של התחזקותו בעולם.
  • שוק הסחורות העולמי: שבוע שישי של התחזקות במחיר הנפט בעקבות ההקטנה בצד ההיצע. הזהב ממשיך לדשדש, באזור 1950 דולר לאונקיה.
  • מטבעות הקריפטו: הביטקוין מתייצב ברמה של מעל 29,000 דולר לביטקוין (המשמש כרגע כרמת תמיכה חזק). המשקיעים מחכים ל"בשורות" בנושא אישור ה-SEC להנפקת תעודות סל מחקות ביטקויין (על ידי חברת בלקרוק).
  • וול סטריט ובורסות חו"ל: שבוע שני של מימוש רווחים (בעיקר במניות הטכנולוגיה) על רקע חשש מהמשך תהליך העלאת הריבית על ידי הפד (s&p500 - 4464.05).
שוק המניות האמריקאי עבר שבוע שני של מימושים (אם כי בעוצמה פחותה בהרבה, מאשר בשבוע המסחר הקודם). כאשר ירידות השערים נרשמו בעיקר במניות הטכנולוגיה (ירידה שבועית של 1.9% במדד הנאסד"ק). מנגד, מדד הדאו ג'ונס (הכולל יותר מניות Low Tech) דווקא רשם עלייה קלה של 0.3%. האמת היא שמימוש הרווחים די התבקש לאחר עליות השערים החדות שנרשמו בוול סטריט מתחילת השנה.
אבל מעבר לזה, היו שני ארועים שנתנו "רוח גבית" למימושים. הראשון הוא הורדת המלצה על הבנקים על ידי חברת מודי'ס. השני הוא נתוני אינפלציה מעורבים, מלווים בהכרזות "ניציות" מצד בכירה בפד אשר גרמו למשקיעים לחשוש שתהליך העלאת הריבית לא יסתיים כל כך מהר. חשש זה שגרם גם לעלייה נוספת בתשואות איגרות החוב.
עדיין אופטימיות זהירה: למרות ירידות השערים מרבית האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי המשך הדרך בשוק המניות האמריקאי ומעריכים כי מימוש הרווחים (גם אם ימשך עוד קצת) רק יחזק את השוק. המימוש יקרוץ לעוד מעגל של משקיעים אשר הרגישו כי "פיספסו את הרכבת" ויעודד אותם להצטרף לצד הקונים. אופטימיות (זהירה) זו נובעת הן מתוך הניתוח הטכני של שוק המניות (כפי שנראה בהמשך) והן מתוך העובדה כי הנתונים המתפרסמים תומכים במגמה החיובית.
מצד אחד האינפלציה מראה סימני ירידה. ומצד שני, המשק עדיין חזק, מה שבא לידי ביטוי גם בנתוני המקרו, וגם בדוחות הכספיים המתפרסמים. תימוך וחיזוק לעובדה זו ניתן היה למצוא השבוע בהעלאת תחזית הצמיחה בארה"ב על ידי חברת ההשקעות ג'יי פי מורגן.
הזווית הטכנית היא כלי מאד שימושי לחיזוי המגמה קדימה. ופה אנחנו רואים כי המגמה המאפיינת את וול סטריט מתחילת השנה היא של עליות שערים. כל מימוש רווחים נתקל בקונים חדשים ברמות הולכות ועולות. רמת 4200 (במדד s&p500 ) אשר שימשה כרמת התנגדות חזקה נפרצה בצורה נחרצת לפני כחודשיים והפכה לרמת תמיכה. רמת ההתנגדות החזקה הבאה היא בסביבות 4800, המהווה את רמת השיא של כל הזמנים. מימוש הרווחים של השבועיים האחרונים "קילף" כ-150 נקודות ממדד s&p500 וקרב אותו לאזור התמיכה ממנו (לפחות על בסיס טכני) תיתכן הסתערות מחודשת לעבר רמת השיא של כל הזמנים.
ויש כמובן גם פסימיים אשר טוענים כי המשקיעים האמריקאים נמצאים שוב בשלב של התלהבות לא הגיונית וכי מחירי המניות התנתקו מכל שווי כלכלי. נביאי זעם אלו ניתלים גם בלוח השנה, ומזכירים כי בדרך כלל (אם כי לא תמיד) חודשי ספטמבר ואוקטובר נחשבים "רעים" לשוק המניות אשר נוטה להתאושש רק לקראת סוף השנה. נכון לעכשיו - יד האופטימיסטים על העליונה. מי יצדק בהמשך? קשה לדעת. אבל משנה זהירות ודאי לא יזיק.
בורסות העולם עברו שבוע של תנודתיות כאשר בסופו נשארו פחות או יותר באותו מקום. ראוי לציין כי השווקים באירופה ובאסיה (למרות המימושים שנרשמו במהלך השבועיים האחרונים) די מגרדים את שיאי כל הזמנים, מה שמחזק את האווירה האופטימית לגבי ההמשך.

שוק המניות התל אביבי: (מדד ת"א 125 - 1912.71)

המשך הזחילה כלפי מעלה וצימצום הפער לעומת וול סטריט; שבוע מסחר חיובי עבר על שוק המניות הישראלי אשר בסיומו רשם מדד הדגל ת"א 125 עליה שבועית של 2.4%. זאת, בניגוד למגמת המימושים אשר נרשמה השבוע בוול סטריט. בכך המשיך שוק המניות הישראלי לצמצם את הפער הגדול אשר נפתח מתחילת השנה בינו ובין שווקי העולם. מעניין במיוחד לראות שהמגמה החיובית בארץ נרשמה למרות מגמת המימושים במניות הבנקים (אשר הושפעה, בין היתר, גם מהתנהגות מניות הבנקים בארה"ב ובאירופה).

שוק איגרות החוב: נתוני אינפלציה מעורבים, והכרזות "ניציות" של בכירים בפד הובילו להמשך העלייה בתשואות בארה"ב. בארץ - התייצבות (עם ירידה קלה) בתשואות

וול סטריט: המשך הטיפוס בתשואות לרמות שלא נראו מתחילת השנה. מגמת העלייה בתשואות אשר החלה להסתמן במהלך השבועות האחרונים נמשכה גם השבוע. תשואת האג"ח לטווח פדיון של 10 שנים כבר"מסתכלת מלמעלה על רמת רמת 4%, והתייצבה על רמה של 4.158%.
מאחורי העלייה בתשואות עומד החשש כי הפד לא יפסיק כל כך מהר את תהליך העלאת הריבית, וכי מועד ההתחלה של תהליך הורדת הריבית שוב מתרחק. השבוע היו אלו שני גורמים שתרמו לחששות אלו. הראשון, נתוני אינפלציה מעורבים שהתפרסמו אשר השאירו סימני שאלה בדבר התקררות האינפלציה, והשני, התבטאויות "ניציות" של בכירה בפד, לאחר פרסום נתונים אלו. לכך יש להוסיף כמובן את הורדת דירוג האשראי (המושלם) של ארה"ב בשבוע המסחר הקודם, מרמה של AAA, לרמה של +AA.
שוק האג"ח בארץ: בניגוד לוול סטריט, בארץ נרשמה בשוק איגרות החוב אווירה די רגועה. המסחר התנהל תוך תנודתיות קלה לשני הצדדים עם נטייה לירידה קלה בתשואות הן באג"ח הממשלתיות, והן באג"ח חברות. תשואת האג"ח הממשלתי לטווח פדיון של 10 שנים, נסגרה בסוף השבוע על רמה של 3.89%.
שני גורמים עיקריים משפיעים כרגע על התנהגותו של שוק איגרות החוב בארץ (מעבר לקורלציה עם מה שקורה בשוק האג"ח האמריקאי). הראשון - נתוני האינפלציה האחרונים שהתפרסמו. אלה דווקא מעוררים תקווה לסיום קרוב של תהליך העלאת הריבית על ידי בנק ישראל, ביחוד כאשר הפיחות שנרשם מתחילת השנה בשער השקל (לעומת הדולר והאירו), ואשר תרם לא מעט ללחצים אינפלציוניים די נעצר.
הגורם השני הוא ללא ספק הציפיות להמשך ההתפתחויות בכל מה שקשור למהפכה המשפטית. המשך התקדמות החקיקה ללא הסכמה רחבה, ו/או משבר חוקתי אפשרי יגרום לעלייה בסיכויים להורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי סוכנויות הדרוג העולמיות, וכן לקפיצה מחודשת בשער הדולר אשר תיצור לחצים אינפלציוניים ותרחיק שוב את המועד לסיום התהליך של העלאת הריבית על ידי בנק ישראל. אם, לעומת זאת, יסתמן פתרון מוסכם לנושא, הרי סביר להניח, שהדבר יוביל להתחזקות חדה בשער השקל מצד אחד, ולירידה חדה בתשואות האג"ח (קרי: עליות שערים נאות).
ומה יהיה? ההערכה בין הפעילים היא שציידי המציאות ימשיכו ברכישת איגרות חוב (ממשלתיות וקונצרניות), שכן למרות אי הוודאות תהליך העלאת הריבית די קרוב למיצוי, ומרבית ההעלאה בריבית כבר מאחורינו. היות ושוק האג"ח רואה קדימה, אזי סביר להניח שתהליך הירידה בתשואות יקדים בכמה חודשים טובים את הורדת הריבית בפועל. כל זאת בהנחה שהמשך החקיקה בנושא המהפכה המשפטית יגנז או לפחות יעשה בהסכמה רחבה.

אלי גולדברג הוא בוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון בחיפה (תואר שני - בהצטיינות). בעל עשרות שנים של נסיון בפעילות בשוק ההון (כמו גם בכתיבה עיתונאית - בנושא שוק ההון והבנקאות). כרגע משמש כמנהל ההשקעות, של קרן הגידור "דלתא 100״
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.