בעת הנוכחית, כאשר סביבת הריבית עדיין גבוהה בהרבה מכפי שהתרגלנו אליה, דבר אחד ממשיך להעסיק את כלל הציבור וזה מתי יתאפשר לבנקים המרכזיים ברחבי העולם לבצע את המהלך לו כולם מחכים – הורדת הריבית.
בשונה ממקביליו, בנק ישראל כבר ביצע מהלך של הורדת ריבית אי שם בתחילת השנה. מאז הרבה מים עברו בנהר ובכלכלה הישראלית, מה שגורם לתחזיות לגבי הורדות נוספות של הריבית להיות פסימיות.
רק בשבוע שעבר התפרסם מדד המחירים לצרכן של חודש מאי, המציג כי בחודש האחרון המחירים עלו ב-0.2% בלבד. למה "בלבד"? זה כי התחזיות היו שליליות בהרבה ועמדו על עליית מחירים של 0.6% בחודש מאי, ואף הציגו תחזית אינפלציה שנתית מעל הרף העליון של בנק ישראל, אשר עומד על 1%-3%.
למרות כל קריאות השמחה שיש סביב תוצאות הדוח, המצב רחוק מלהיות כפי שבנק ישראל רוצה. אף ניתן לראות כי חלק מהאנליסטים מעריכים שהאינפלציה עשויה לעבור בקרוב את היעד העליון של בנק ישראל. כל זה קורה בשל מספר סיבות: זה מתחיל במרכיב אחד בדוח שמקשה לחזות את תוצאותיו (מחירי הטיסות), חזרה לעליות במחירי הדיור, המצב הגיאו-פוליטי המורכב, ולכך מצטרף הדיון בממשלה סביב ההחלטה כיצד "לנקום בטורקיה".
אתחיל בסוגיה שצברה שיח רב לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן האחרון. לאור תוצאות הדוח שהציגו אינפלציה נמוכה ב-0.4% ביחס לתחזיות, הרבה קולות החלו להישמע האם היכולת לחזות את תוצאות הדוח לא קיימת כעת. השאלה הזאת צפה לאור ההחלטה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה להפסיק לבדוק את מחירי הטיסות בקשר ישיר עם החברות, ובמקום זאת לבדוק את המחירים לפי הנתונים המוצגים באינטרנט. מאז ההחלטה לבצע את השינוי בצורת המדידה, מחירי הטיסות ירדו בלא פחות מ-25%. על פי דברי אנליסטים רבים, לאור המצב הקיים קשה להעריך על כמה עומדת האינפלציה כעת.
בנוסף למחירי הטיסות, נציין את השינוי שהחל בחודשים האחרונים במחירי הדיור. לאחר ירידה שראינו בחודשים הראשונים לפרוץ המלחמה, מאז תחילת 2024 המצב חזר לשגרה והמחירים החלו לעלות. לפי הנתונים, מחירי הדיור בשליש הראשון של השנה עלו בקצב שנתי של 2.8%. למרות ההנחה שהמלחמה תגרום לירידה משמעותית במחירים, אנחנו רחוקים מכך. עוד נתונים מראים כי ברבעון הראשון של השנה מספר העסקאות בתל אביב קפץ בלא פחות מ-30% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023. אפשר להסיק כי לאותן עליות יש מספר הסברים, בין אם זה חוסר היציבות של הכלכלה, אשר גורמת לאזרח הישראלי לרכוש כבר עכשיו מאשר להמתין בעוד המצב הכלכלי ממשיך להידרדר, וסיבה נוספת יכולה להיות החשש ממחסור כבד בדירות לאור המשבר בענף הבניה.
זווית נוספת המעידה על חוסר היציבות הכלכלית כיום במדינה, היא דיוני הממשלה סביב ההחלטה מה לעשות בנוגע לייבוא מטורקיה. לאור ההחלטה של נשיא טורקיה להפסיק את הייצוא לישראל, עכשיו נראה כי השרים בממשלת ישראל מחפשים למצוא דרך להתנקם בהם בחזרה. כרגע קיימים דיונים סוערים בממשלה לגבי מה תהיה הגישה לסוגיה. הגישה המתונה ביותר מגיעה מצד שר הכלכלה, ניר ברקת, אשר הציע דרישה זמנית לרישיונות עבור יבוא מטורקיה. גישה נוספת היא של שר החוץ, ישראל כ״ץ, אשר דורש להטיל אמברגו מלא על טורקיה. במוקד עומד שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, אשר רוצה להטיל מכס של 100% על יבוא מטורקיה לאורך כל תקופת כהונתו של הנשיא הנוכחי.
אותם האירועים שציינתי עשויים להקשות על בנק ישראל לפני שינקוט בפעולות נוספות. בסיטואציה כזאת אנחנו עשויים לראות את המדדים המובילים בבורסת תל אביב ממשיכים להתקשות לייצר מגמה חיובית ולספק תשואות נמוכות יותר בהשוואה לשאר הבורסות בעולם. רק בחודש האחרון ראינו את מדד תל אביב יורד מעל ל-7% כאשר מנגד ה-S&P 500 עלה בעוד 3.5%.
בתקופה הקשה הזאת נראה כי המקום הבטוח ביותר מבין המדדים בבורסת תל אביב ימשיך להיות מניות הבנקים. כמו שראינו בעונת הדוחות האחרונה, הבנקים ממשיכים להרוויח והרבה. נכון, הרווחים מעט נפגעו בשל החוק החדש המחייב את הבנקים להפריש חלק מהרווחים שלהם לקופת המדינה, אך מדד הבנקים ממשיך לספק תשואה עודפת ביחס למדד תל אביב 90. מתחילת השנה מדד הבנקים עלה מעל ל-6% בעוד תל אביב מציג ירידה של 3%. כרגע, כל עוד בנק ישראל לא מתקרב להורדת ריבית נוספת, נראה כי הבנקים ימשיכו להציג תוצאות טובות ורווחים גבוהים, בדיוק כמו שהיה ברבעונים האחרונים.
בעת הנוכחית הכלכלה הישראלית ממשיכה ללכת בכיוון לא ברור. אי הוודאות כיום היא עצומה, מצב האינפלציה, מצב היחסים עם טורקיה, וכמובן המצב הגיאופוליטי, אשר הוביל אותנו לסיטואציה לא מוכרת. כל אלו ממשיכים להכביד עלינו ועל בנק ישראל שהוא בסוף מקבל ההחלטות. הורדת ריבית אחת כבר קיבלנו, אך לפני שנצא לרחובות לשמוח נראה כי קיימת עוד עבודה רבה לפני שנראה מהלך נוסף של בנק ישראל.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפוקאסט המצליח '' מפת החום '' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם שלו
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.