חתיכת שנת עצמאות עברה עלינו, שנה שהזכירה לנו שעצמאות יכולה להיות גם קשה וסיזיפית, שעצמאות משמעה גם אחריות על גורלנו, הן כמדינה והן כאזרחים בודדים. ביום העצמאות הזה אנחנו חוגגים את קיומה של מדינת ישראל למרות המשברים שעמדו ואשר עומדים על פתחה, אך בחג העצמאות הזה, במיוחד, העצמאות הלאומית צריכה להיות משולבת עם עצמאות אישית, לקיחת אחריות על ההחלטות הפיננסיות שלנו כך שנוכל להיות תלויים בעצמנו ולהבטיח לעצמנו חיים בטוחים – לפחות מבחינה כלכלית.
בשנה מעין זו, בה השמחה מהולה בהמון עצב, יש התוהים כיצד לחגוג את יום העצמאות ואם בכלל. Ynet Capital מציעים כי יום עצמאות זה הוא הזמן לחגוג באמצעות נקיטת צעדים פיננסיים אחראים שבראשם ההבנה כי אתם עצמכם הוא הגורם המרכזי האחראי על גורלכם הכלכלי, וכי לרוב אין קיצורי דרך קלים וקסומים.
כבר שנים מספר שצמד המילים "חירות כלכלית" מככב, ובמידה רבה של צדק, בהבטחות של משפיעני רשתות חברתיות, של בלוגים פרטיים ועוד. במובנה הפשוט חירות כלכלית משמעה שהוצאות המחייה אינן תלויות עוד ביגיעה ובעבודה, בהמתנה מתלוש משכורת אחד למשנהו, אך חירות כלכלית יכולה להיות גם דבר נגיש יותר שהוא שליטה על כספנו מבלי להתפתות להישען על גורמי חוץ שהטובה האישית שלנו אינה בראש מעייניהם. אלו הצעדים הראשונים בדרך שתביא אתכם ואתכן לשם.

בניית תקציב וניהול הוצאות

תזרים מזומנים חיובי הוא הבסיס לכל עצמאות פיננסית. תחילה עליכם לאמוד את ההכנסה החודשית הנקייה שלכם ולתעד את כל ההוצאות השוטפות - משכר דירה וחשבונות עד הוצאות פנאי. חלקו את ההוצאות לקטגוריות ובחנו אילו ניתנות לצמצום. גבשו תקציב שמאזן הכנסות והוצאות ומשאיר עודף חודשי קבוע שניתן להפנות לחיסכון.

פירעון חובות

חובות הם בולם משמעותי בדרך לעצמאות פיננסית, שכן ריביות גבוהות יכולות לשאוב את כספכם שלכם באופן קבוע. גבשו תכנית לפירעון החובות בקדימות גבוהה - התמקדו תחילה בפריטי החוב היקרים ביותר והמשיכו מטה. במידת הצורך, שקלו לקיחת הלוואות חדשות בתנאים טובים יותר כדי לפרוע חובות עם ריביות גבוהות.

הגדרת יעדים פיננסיים ברורים

התחילו בהגדרת יעדים קצרי טווח כמו בנייה של קרן חירום (שמשמעותה וחשיבותה תפורט מטה). לאחר מכן קבעו את סדר העדיפויות שלכם, והגדירו יעדים לפרק זמן בינוני, כמו חיסכון לטובת חגיגת בר/ת מצווה או רכישת רכב, ויעדים ארוכי טווח כמו רכישת דירה והבטחת פנסיה נאותה.

בניית קרן חירום

הקמת קרן חירום היא צעד חשוב למניעת היקלעות לחובות בעקבות הוצאות לא צפויות כמו תיקונים לרכב, הוצאות רפואיות וכיוצא בזה. קרן זו גם מספקת רשת ביטחון במקרה של אבטלה זמנית או מצבי חירום אחרים. מומלץ להצטייד בקרן חירום ששווה לשלוש עד שש משכורות חודשיות, אותה ניתן לשמור בקרן כספית שניתן לקנות בפשטות דרך הבנק או בפיקדונות בנקאיים בעלי נזילות גבוהה יחסית.

לימוד והתמקצעות בהשקעות

עצמאות פיננסית אמיתית מחייבת ידע בסיסי. למזלנו, האינטרנט מלא בהסברים, בבלוגים ובסרטונים שמעניקים את הידע הזה בחינם, כמו אצלנו ב-ynet capital. אם אתם זקוקים למסגרת קבועה, ניתן להירשם לקורסים למתחילים כמו הקורסים לנשים שמציע המיזם החברתי משקיעות, וכמובן שקיימים עוד קורסים רבים נוספים.
התחילו בלימוד עצמי של כלים בסיסיים כמו הבנת מכשירים פיננסיים כמו אגרות חוב ותעודות סל ומכשירים פנסיונים כמו קופת גמל וקרן השתלמות. לאחר שיש לכם את השפה הבסיסית ניתן להסתייע ביועצים מקצועיים ואובייקטיבים (שאינם מקבלים עמלה מגוף אליו מפנים אתכם). המטרה היא להגיע למצב בו תוכלו לנהל את תיק ההשקעות שלכם באופן מושכל ומותאם אישית.

פתיחת תיק השקעות אישי והפקדה קבועה

לאחר ביצוע הצעדים הללו, צעד מפתח נוסף הוא פתיחת תיק השקעות בבעלותכם. לאחר פתיחת התיק תוך בחינה של דמי הניהול ואסטרטגיית ההשקעה המתאימה לכם, יש להקפיד על הפקדה קבועה ורציפה אליו שכן זוהי דרך ליצור בסיס להכנסה עתידית ולצבירת הון באופן עצמאי. ההפקדה הקבועה לתיק גם מטמיעה משמעת חיסכון חשובה ומכניסה את ההשקעה כהרגל קבוע שצריך להיות בראש סדר העדיפויות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.