חברת אקוואריוס מנועים, המפתחת מערכות מתקדמות לייצור חשמל נקי, הודיעה השבוע כי דירקטוריון החברה אישר לפעול לרישום החברה למסחר בבורסת הנאסד"ק. במקביל, החברה ציינה כי היא מקיימת מגעים עם מספר "משקיעים אסטרטגיים" כחלק מהליך הרישום הצפוי.
הודעה זו מגיעה לאחר שאקוואריוס הכריזה לפני מספר חודשים על כניסתה לתחום חדש - שוק תשתיות חשמל להטענת רכבים חשמליים. כדי להבין טוב יותר את פעילות החברה ושאיפותיה לנאסד"ק, שוחחנו עם אריאל גורפונג, מנכ"ל החברה.

כיוון חדש ורישום בנאסד"ק

החברה הודיעה על כיוון חדש ובמקביל על תוכניות לרישום בנאסד"ק. האם תוכל לספק רקע על המוצר החדש שלכם?״אנחנו מתמקדים בשוק תשתיות אספקת חשמל להטענות מהירות של רכבים וציי רכב חשמליים. בהרבה אזורים אין מספיק חשמל, כמות החשמל מוגבלת או שאין גישה לחשמל, דבר המונע הקמה או הרחבה של נקודות הטענה לכלי רכב חשמליים. הנקודה הקריטית היא שללא אפשרות להטעין רכבים או ציי רכב חשמליים בזמן קצר, החזון של רכבים ללא פליטות לא יתממש בקצב הרצוי.
״הפתרון שלנו מאפשר להטעין יותר כלי רכב חשמליים ובזמן קצר יותר. למשל, באחד מציי הרכב שאיתו ניתחנו את ההשפעה האפשרית של הוספת יחידת ייצור חשמל שלנו, החישוב הראה שבמשך 8 שעות הפעלה ניתן להטעין פי 3 כלי רכב חשמליים באותו פרק זמן.
לפני תחילת הפיתוח של המנוע החדשני שלנו (במהלך 2023), קיימנו עשרות פגישות עם לקוחות פוטנציאליים בארה"ב ואירופה כדי להבין את הצרכים ולהגדיר את המוצר הנדרש. הדגשים היו על יחידת ייצור אנרגיה יעילה מאוד שתתפוס שטח קטן ככל האפשר, תתבסס על דלקים ירוקים העומדים בתקנים הנדרשים, ותהיה שקטה משמעותית ממה שמקובל בשוק.
המוצר שפיתחנו נותן מענה לכל הנקודות הללו. אנחנו מציעים יחידת כוח יעילה מאוד ללא תלות ברשת החשמל, התופסת שטח של פחות מחמישית ממה שקיים היום בשוק, שקטה מאוד ופועלת על דלקים ירוקים. כבר חתמנו הסכם עם חברה בארה"ב שתספק ללקוחות שלנו דלקים ביולוגיים וסינטטיים המורידים את אחוזי הפליטות מ-100% בדיזל לפחות מ-20%.
בלב המערכת שלנו יש מנוע חדש ומודרני המציע יחס יוצא דופן מבחינת כוח ויעילות ביחס למשקל וגודל. זה מאפשר לנו לייצר יחידת ייצור חשמל בהיקף של 150 קילוואט בגודל הקרוב יותר למטענים של רכבים חשמליים מאשר לקונטיינר״.
מדוע בחרתם בנאסד"ק?
״ההתמקדות שלנו בשוק האמריקאי כשוק יעד ראשוני וראשי נובעת מכמה סיבות:
  • הבעיה של זמינות החשמל שם אקוטית בגלל תשתיות ישנות ומוגבלות.
  • מרחקי הנהיגה הגדולים בארה"ב דורשים הטענות רכב מהירות וזמינות.
  • קיימת מגמה מואצת של מעבר ציי רכב מסחריים ומוניציפליים להנעה חשמלית.
  • חוק חדש בארה"ב מחייב הקמת תחנות טעינה מהירה כל 50 מייל, הדורשות הרבה חשמל.
דוגמה מייצגת היא ההזמנה לפיילוט שקיבלנו ממדינת קליפורניה. למרות תשתית עמוקה של אנרגיה מתחדשת, אין בקליפורניה מספיק חשמל ברחבי המדינה, במיוחד בעונות ושעות מסוימות שבהן הצורך עולה דרמטית. בנוסף, בארה"ב הרגולציות הן פדרליות וחלות על כל המדינות, מה שמאפשר התקדמות מהירה יותר בהשוואה לאירופה. יש גם מדיניות אגרסיבית של מענקים פדרליים.
מכל הסיבות האלו, אנחנו מאמינים שהפריצה שלנו בארה"ב תהיה משמעותית. זהו שוק גדול עם צורך אקוטי בחשמל שאינו מוגבל או תלוי בזמינות מרשת החשמל. לכן, נוכחות פיזית ובשוק ההון האמריקאי היא הצעד הנכון עבור החברה ובעלי המניות שלנו״.
לאחרונה היו דיווחים על מכירת מניות מצדך. האם תוכל להתייחס לכך?
״אני משלים בימים אלו מחויבות למס הכנסה. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי לפני כמה חודשים קניתי מניות בסכום משמעותי ונאלצתי להפסיק לקנות בגלל סגירת חלון ההזדמנויות מפאת מידע פנים. אני יכול לקנות רק בתקופות מסוימות. אני מאוד מאמין בחברה, בערך ובפוטנציאל האדיר שלנו, שלא לדבר על השווי.
האם תוכל להרחיב על המודל העסקי הנוכחי שלכם?
״המודל שלנו מבוסס על מכירת מערכות ייצור חשמל (חומרה) ומכירת שירות ניהול אנרגיה מרוחק (תוכנה). אנחנו בוחנים אפשרות של מכירת אנרגיה, אך בשלב זה נצמדים למודל המקובל.
אנחנו בדרך לעוד ניסויי שדה בתשלום, מה שמעיד על הצורך והעניין הרב בפתרון שלנו. כל תהליך כזה כולל אישורים רגולטוריים, תכנון ובחירת אתרי ניסוי, אישורי כיבוי אש וכדומה. במקרים של מכירות למקומות כמו נמלי תעופה, נדרשים גם אישורים מגופים כמו רשות הנמלים.
דבר אחד ברור: יש הרבה חברות מסחריות וגופים שרוצים ואף החלו לעבור לרכבים חשמליים, אך כל עוד אין תשתית מספקת, הם מוגבלים ביכולת ההרחבה של ציי הרכב החשמליים שלהם. אנחנו יכולים לשחרר את המגבלה הזו״.
איפה אתה רואה את החברה בעוד 3 שנים?
״לדעתי יש לנו הזדמנות להיות השחקן הדומיננטי ביותר באספקת חשמל מבוזר לתשתיות הטענת רכבים חשמליים, בפער מהותי. אם מישהו ירצה לתכנן פתרון כמו שלנו (בהנחה שאין לו אתגר מול העומק של הפטנטים והידע שצברנו בחברה) ויתחיל היום, ייקח לו כמה שנים טובות. לכן, אם נרוץ בשנים הקרובות, יהיה לנו יתרון עצום. אנחנו נהיה מאוד דומיננטיים, יש לנו כמה שנים לרוץ ולשים דגל בכל מקום ולהפוך למובילי שוק״.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
גילוי נאות: לכותב אין עניין באמור