הנפקה ראשונית לציבור (IPO) היא אירוע מיוחד שבו חברה פרטית מחליטה להציע את מניותיה לציבור הרחב בפעם הראשונה. בעוד שקניית מניות רגילות בשוק הציבורי היא דרך מסורתית להרוויח מהצמיחה של חברה, השקעה בהנפקה ראשונית מציעה מספר יתרונות ייחודיים שלא תמיד קיימים בקניית מניות שכבר נסחרות.
הזדמנות לכניסה מוקדמת
אחד היתרונות הבולטים בהשקעה בהנפקה ראשונית הוא ההזדמנות להיכנס לשוק לפני שהחברה הופכת לנחלת הכלל. המשקיעים הראשונים מקבלים גישה למניות של החברה בשלב הקריטי ביותר, מה שמאפשר להם לנצל את הצמיחה המהירה של החברה בשנים הראשונות שלה כחברה ציבורית. בעוד שמניות של חברות גדולות בשוק הציבורי כבר עברו דרך ארוכה, הנפקה ראשונית מציעה פוטנציאל לצמיחה מהירה יותר בשלביה המוקדמים.
תשואה פוטנציאלית גבוהה
השקעה בהנפקות ראשוניות עשויה להוביל לתשואות גבוהות מאוד. לעיתים קרובות, הנפקות מצליחות במיוחד יכולות להוביל לעלייה חדה במחירי המניות כבר בימים הראשונים לאחר ההנפקה. משקיעים שנכנסו מוקדם נהנים מעליית הערך המהירה הזו, מה שעלול להוביל לרווחים משמעותיים בתקופה קצרה יחסית. כך למשל, Airbnb הונפקה בדצמבר 2020 במחיר של 68 דולר למניה. כיום, המניה נסחרת במחירים גבוהים בהרבה, עם עלייה משמעותית בערכה.
תמחור אטרקטיבי
לפני הנפקה, חברות רבות מציעות את מניותיהן במחירים נמוכים יחסית, כדי למשוך את המשקיעים הראשונים. המשמעות היא שמשקיעים בהנפקה יכולים לרכוש מניות במחירים זולים יותר בהשוואה למחירי המניות לאחר שהחברה כבר תהפוך לציבורית ותעבור הערכה מחדש. תמחור זה משקף לרוב את הערכות השווי של החברה על בסיס הפוטנציאל העתידי שלה ולא רק על בסיס הביצועים הנוכחיים. לדוגמה, חברת Facebook (כיוםMeta Platforms) הנפיקה את מניותיה בשנת 2012 במחיר של 38 דולר, וכיום המניה נסחרת ביותר מ-500 דולר.
חשיפה להשקעות בחברות צמיחה
הנפקות ראשוניות בדרך כלל מבוצעות על ידי חברות צמיחה שמחפשות להתרחב ולהגדיל את הכנסותיהן. משקיעות ומשקיעים המחפשים הזדמנויות לצמיחה מהירה עשויים למצוא בהנפקות הראשוניות דרך טובה להיכנס לשווקים חדשים ולתעשיות מתפתחות. תחומים כמו טכנולוגיה, ביוטכנולוגיה ואנרגיה ירוקה נוטים לייצר חברות שמתפתחות במהירות ומציעות פוטנציאל לרווחים משמעותיים.
ומנגד, הסיכונים
אמנם השקעה בהנפקות ראשוניות מציעה יתרונות ייחודיים, אך היא גם מלווה בסיכונים. חברות המציעות הנפקות לא תמיד מצליחות לעמוד בציפיות השוק, וביצועים חלשים לאחר ההנפקה עלולים להוביל לירידת מחירי המניות. בנוסף, תמחור מניות בהנפקה אינו תמיד מדויק, ולעיתים המניות עשויות להיות מתומחרות גבוה מדי בהשוואה לערכן בפועל.
בקניית מניות בשוק הפתוח, המשקיעים מקבלים מידע רב יותר על החברה, שכן ישנם נתונים פיננסיים קודמים והיסטוריית ביצועים שניתן לנתח. בעוד שבהנפקות ראשוניות המידע מוגבל יותר, היתרון העיקרי בהשקעה במניות רגילות הוא נזילות גדולה יותר ויכולת לבחון את השוק ולנתח את ביצועי החברה לפני קבלת החלטות השקעה. עם זאת, תשואות פוטנציאליות בשוק הפתוח נוטות להיות נמוכות יותר בהשוואה להנפקות ראשוניות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.