נראה שזו התקופה בשנה בה רבים מאיתנו מתמודדים עם בעיות בריאותיות – אלרגיות, שפעת, או צינון טורדני. אך האם גם לשוק ההון יש "עונות חולי" בהן הוא נחלש, לצד תקופות בהן הוא נמצא בשיאו? כשם שהגוף שלנו מושפע ממחזוריות טבעית, כך גם שוק ההון עשוי להיות מושפע ממגמות עונתיות. זה אולי נשמע כמו תופעה אקראית, אך עבור כלכלנים ומשקיעים, הבנת התבניות התקופתיות הללו עשויה להיות כלי מועיל שיכול לסייע בקבלת החלטות.
בעוד שבשוק ההון אין דרך לדעת מראש מתי מניה תעלה או תרד, היסטוריית המסחר מראה שישנן מגמות עונתיות שחוזרות על עצמן לאורך השנים. "עונתיות" בשוק ההון מתייחסת לדפוסים החוזרים עצמם בתנודות המחירים לאורך השנה. תופעות אלה יכולות לכלול עליות וירידות צפויות בתקופות מסוימות, והן מושפעות לא רק מנתונים כלכליים אלא גם מפסיכולוגיית המשקיעים ומהרגלי הצריכה.

"השוק החיובי" של סוף השנה: ראלי הסנטה קלאוס

אחת המגמות הבולטות ביותר היא ה-"ראלי של סנטה קלאוס" – תופעה שבה השוק נוטה לעלות בשבועות האחרונים של דצמבר ותחילת ינואר. הסיבות לכך מגוונות וכוללות את חגיגות סוף השנה, אשר מעודדות הוצאות של צרכנים ושל עסקים, את סגירת הספרים של החברות ואת המהלכים המסורתיים של משקיעים לסיים את השנה עם ביצועים חיוביים. ראלי הסנטה קלאוס מהווה הזדמנות למשקיעים ליהנות מעליות אפשריות בטווח הקצר, אם כי חשוב לזכור שלא מדובר בתבנית מחייבת, אלא באפשרות הסתברותית בלבד.

אפקט ינואר

לאחר תקופת החגים, שוק ההון נכנס לשלב מיוחד נוסף – אפקט ינואר. מחקרים מראים כי בחודש ינואר מתרחשת עלייה ניכרת בהשקעות ובאופטימיות בשוק. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות, כולל קבלת בונוסים סוף שנה, השקעות חדשות בתחילת השנה והתחלות חדשות לאחר סיום השנה האזרחית. אפקט ינואר רלוונטי בעיקר למניות בעלות שווי שוק קטן (small caps).

"מאי ולך" – האם כדאי להתרחק מהשוק בקיץ?

במהלך חודשי הקיץ (מאי עד אוקטובר), השוק נוטה להיכנס לתקופה מתונה יותר, לעיתים עם ירידות קלות. הביטוי "Sell in May and go away" הפך למעין מנטרה בשוק ההון, כשהוא מייצג את ההבנה שבקיץ יש פחות פעילות בשוק, בשל חופשות הקיץ והעובדה שפחות משקיעים נמצאים בשוק בתקופה זו. אמנם אין בכך המלצה חותכת לצאת מהשוק, אך התופעה מציעה למשקיעים את האפשרות לבחון את תיק ההשקעות שלהם ולבצע התאמות לקראת סוף השנה.

פסיכולוגיה של משקיעים ומחזורי עסקים

התבניות העונתיות בשוק ההון נובעות ממספר גורמים, ביניהם פסיכולוגיה של משקיעים ומחזורי עסקים. פסיכולוגיה משחקת תפקיד חשוב, שכן ההתנהגות האנושית, כמו הרצון לסיים את השנה בצורה מוצלחת, משפיעה על החלטות ההשקעה של כולנו. מעבר לכך, עונתיות בשוק נובעת גם ממחזורי עסקים, כמו דיווחי רווחים עונתיים אשר יכולים להוביל לתנודתיות בביצועי החברות ומצבי הכלכלה הגלובלית בתקופות מסוימות בשנה.

סיכונים והזדמנויות בהשקעה עונתית

הבנה של עונתיות בשוק ההון יכולה להעניק למשקיעים כלים נוספים לביצוע החלטות מושכלות. עם זאת, כמו בכל אסטרטגיה, חשוב לזכור שלעונתיות יש מגבלות ושאין ערבויות בבורסה. משקיעים צריכים להיזהר מלהסתמך באופן מוחלט על דפוסים עונתיים, שכן המציאות יכולה להיות שונה בכל שנה. כדאי לשקול את האפשרות לשלב בין אסטרטגיות לטווח ארוך יחד עם ניצול הזדמנויות עונתיות בצורה מבוקרת ומושכלת.
אין תשובה חד-משמעית לשאלה האם כדאי להסתמך על עונתיות בבחירת אסטרטגיית השקעות, אך הבנה של מגמות עונתיות יכולה להוות מרכיב נוסף בארגז הכלים של המשקיע. בעוד שחלק מהמשקיעים בוחרים לנצל את התופעות העונתיות כמרכיב בשיקולי ההשקעה שלהם, אחרים מעדיפים להתעלם מהן ולנקוט בגישה עקבית ללא קשר לעונה. חשוב לזכור כי בשוק ההון אין נוסחאות קסם, ושתמיד כדאי להסתמך על מחקר, ניתוח והבנה מעמיקה של השוק.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.