תחום האוטונומיה של כלי הרכב הוא אחד התחומים המעניינים ביותר ברחבי העולם והוא צפוי להשפיע על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו - לא הרבה יודעים אבל רכב אוטונומי משמעו רכב הנוהג בצורה עצמאית באופן מלא וללא צורך בנהג שישב בכיסא הנהג ברכב בזמן הנהיגה. פונקציות אוטונומיות למחצה כוללות שיוט בין נתיבים, נסיעה בנתיב מוגדר ואפילו נסיעה בצורה עצמאית של הרכב מנקודה A לנקודה B, אך עם צורך של הנהג שישגיח לאורך כל הנהיגה למקרה בו צריך יהיה לקחת שליטה. כיום עבור נהגים פרטיים אין רכבים אוטונומיים באופן מלא המוצעים למכירה, אלא רק רכבים עם רמת אוטונומיה חלקית ברמות שונות. חברות הרכב מסתערות ומשקיעות מיליארדי דולרים רבים בשנה במחקר, פיתוח ורכישה של חברות העוסקות בתחום. הצרכנים בתורם מוכנים גם הם לשלם פרמיה משמעותית עבור רכב שכולל פונקציות שונות של אוטונומיה חלקית המוצעות בשוק ומשפרות את חווית הנהיגה.
אך לא הכל וורוד בעולם האוטונומיה, המתמודד עם מספר מכשולים בדרך לשליטה בכיפה של עולם התחבורה. אחד המכשולים המשמעותיים ביותר הוא הבטיחות – כאשר לפי מחקרים שנערכו בידי המכון לבטיחות בדרך של חברות הביטוח (IIHS) בארצות הברית, עולה כי בקרב משתמשים ברכבים עם פונקציות אוטונומיות ישנה נטייה גדולה מאוד לבדוק בצורה תדירה יותר את הטלפונים. בין היתר הנהגים שנבדקו במחקר ונסעו ברכבים עם פונקציות אוטונומיות נטו לאכול במקביל לנהיגה ולבצע מספר פעילויות מסיחות דעת בזמן הנהיגה, תוך כדי תמרון של מערכות הבקרה ברכב על מנת שלא יעצרו את הנסיעה - זאת למשל באמצעות הזזה מינורית של ההגה מדי פעם על מנת לזייף ריכוז של הנהג, או אפילו הצבת אובייקטים מדמי ידיים על גבי הרכב כאשר הנהג כלל אינו אוחז בהגה לאורך חלק ניכר מהנסיעה.
הבעיה היא ברורה – המערכות לא מספיק מתוחכמות על מנת באמת לנהוג באוטונומיה מוחלטת וללא נהג, ומצד שני אין ברכבים את היכולות לזהות ניצול לרעה של מערכות הנהיגה האוטונומית למחצה בידי הנהג, ומשתמשי הדרך עלולים לשלם את המחיר. הפתרון לבעיה, נמצא ככל הנראה ב-Driver Monitoring System) DMS), מערכות לניטור נהג בעלות היכולת לזהות באמצעות אלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית את מצב הנהג בזמן אמת - האם מרוכז בדרך או שמוסחת דעתו והאם הוא מתעסק עם הטלפון, לא מסתכל על הכביש או מנמנם וכו' ולהתריע בהתאם באופן שיכול להציל חיי אדם.
אחת החברות המובילות בתחום היא סיפיה וויז'ן (ת"א: ספיה), חברת אוטוטק הנסחרת בבורסת תל אביב וכבר מוכרת את מוצר ניטור הנהג שלה עבור 11 יצרניות רכב שונות וצופה הכנסות של כ-39 מיליון דולר בין השנים 2024 ל-2028 רק מהחוזים הקיימים של החברה. הפתרון של החברה כבר כיום צובר תאוצה בשל חקיקה אירופאית המחייבת התקנה של מערכות ניטור נהג לניטור עייפות של נהגים בכל הרכבים החדשים החל מיולי 2026, במטרה להילחם בקטל בדרכים המהווה את סיבת המוות הנפוצה ביותר באיחוד האירופי בגילאים 9-25.
1 צפייה בגלריה
בדרך לאוטונומיה עוצרים ב-DMS: הטכנולוגיה שמצטיירת כמפתח לעתיד תעשיית הרכב
בדרך לאוטונומיה עוצרים ב-DMS: הטכנולוגיה שמצטיירת כמפתח לעתיד תעשיית הרכב
בדרך לאוטונומיה עוצרים ב-DMS: הטכנולוגיה שמצטיירת כמפתח לעתיד תעשיית הרכב
(DELL AI)
לצד העבודה הענפה מול יצרניות הרכב, לחברה ישנה גם את מערכת ה-Cipia-FS10 שהינה מערכת לניטור נהג המיועדת לשוק ציי הרכב, כאשר לאחרונה פורסם כי במסגרת שיתוף פעולה שכלל שימוש באמצעי הבטיחות בצי הרכבים המסחריים של הלקוח, ביניהם גם פתרון החברה – נרשמה צניחה של 70% במספר התאונות וירידה של 90% בשימוש בטלפון בזמן הנהיגה. פתרון האמור של החברה לציי רכב מתחיל גם הוא לצבור תאוצה, כאשר בשנת 2023 הסתכמו ההכנסות בגינו ב-849 אלף דולר, גידול של 244% ביחס לאשתקד.
בחודשים האחרונים דיווחה החברה על זכייה להתקנת מערכת החברה לניטור נהג בדגם של מכונית ספורט-יוקרה עבור יצרנית רכב אירופאית מובילה, לצד זכייה במכרז נוסף של יצרנית רכב אירופאית אחרת שכלל 5 דגמי רכבים מסחריים שונים.
לפי המחקר של IIHS, התפתחות הפונקציות האוטונומיות ברכבים צפויה להגדיל עוד יותר את הסחות הדעת שחווים נהגים. מדובר בהסחות דעת שעשויות להיות מסכנות חיים. רק בשנים האחרונות, על פי המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים מהירות (NHTSA) ב-80% מהתאונות היה חוסר תשומת לב בשלוש השניות שלפני התאונה – מצב שנראה כי אחד הפתרונות האפשריים עבורו נמצא במוצרים של חברת סיפיה.
הכתבה נכתבה בשיתוף ״הזירה״, כשירות מסחרי לסיקור חברות, טכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש להניח לכותבים עניין באמור. אין לראות בכתבה תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות והיא אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמט ו/או טעות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.