מלחמות, מגפות, סכסוכים גיאופוליטיים ומשברים כלכליים עולמיים, מגיעים בתדירות גבוהה הרבה יותר ומשפיעים על תיקי הנכסים שלנו, חשוב יותר מתמיד להקדיש מחשבה לפיזור חכם, שיאפשר לנו למזער סיכונים ולהיות מושפעים כמה שפחות מאירועים לא צפויים.
קל לנו להבין את התממשות הסיכון בכלכלה הישראלית, כאשר מרבית הציבור היה חשוף בכ-50% להשקעות במניות בבורסה בתל אביב. מלחמת 7 באוקטובר, הביאה לנפילה חדה במדדי המניות בבורסה בחודש אוקטובר 2023. מדדי ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125, לדוגמא, ירדו מתחילתו ב-12.03%, 14.71% ו-12.67%, בהתאמה. במלחמות ואירועים ביטחוניים משמעותיים, ההשפעה על הבורסה בתל אביב היא שלילית מאוד, וגם על תיק הנכסים של הציבור. למרות שמדובר באירוע זמני שאחריו הגיעה התאוששות, היינו מצפים לפזר את הסיכון מראש.
1 צפייה בגלריה
מיכאל גורביץ, SFP
מיכאל גורביץ, SFP
מיכאל גורביץ, SFP
(יחצ)
העקרונות לפיזור גיאוגרפי
  1. פיזור בין שווקים שיש להם מתאם נמוך אחד לשני כמה שאפשר - השקעה בכלכלות שונות, אשר נמצאות באזורים שונים ונשענות על סקטורים אחרים, מאפשרת לגדר את ביצועי התיק כולו. השקעה רק במניות טכנולוגיה הנסחרות בבורסות בארה"ב, מבלי לפזר חלק מהנכסים גם בכלכלות מתעוררות עם שיעורי צמיחה גבוהים כמו הודו, ברזיל, ועוד, יכולה להתברר כטעות גדולה. כאשר אנחנו משקיעים באפיקי השקעה פרטיים ופנסיוניים בשוק האמריקאי, אנחנו נחשפים לתנודות מט"ח בין אם מדובר בדולר או יורו, כל חברה ורמת החשיפה שבחרה. זה חושף אותנו לא רק לביצועי המדדים בחו"ל, אלא גם לתנודות מול השקל.
  2. הימנעו מהטיית הביתיות - למרות הנטייה הטבעית להשקיע אחוז משמעותי מדי מתיק הנכסים במניות, אג"ח ומכשירים פיננסים מקומיים אחרים, חשוב לשים לב לפיזור גם על פני שווקים בינלאומיים. מצד שני, חשוב לציין שהשוק הישראלי מוכיח את עצמו בעת משברים עולמיים, היות ואנחנו שוק קטן יחסית, דינאמי ויציב. גם במשברים הגדולים ביותר שעברנו, דוגמת 2008, הקורונה ומשבר האינפלציה, ישראל יצאה עם ידה על העליונה פעמים רבות, בהתאוששות מהירה וחדה בפן הכלכלי, הן במניות והן באגרות החוב.
ההמלצה היא ליצור מאזן משקלים בפורטפוליו האישי, על מנת ליהנות מחד מביצועי השוק בחו"ל בשנים חיוביות, והגנה על התיק דרך השוק הישראלי בעת משברים עולמיים.
למרות הטענות שעולות, שבשנים האחרונות העולם הפך להיות כפר גלובלי קטן יותר ויותר, מה שהביא שמקטין את המשמעות האמיתית של הפיזור הגיאוגרפי, ניתן לראות היום, שמי שמחזיק באסטרטגיית פיזור נכונה, מצמצם את הסיכונים והופך את תיק הנכסים שלו להרבה יותר עמיד בפני זעזועים.
העקרונות החשובים לפיזור סקטוריאלי
  • להמנע מלהשקיע רק במניות בענף מסוים - חשוב לוודא שהחסכונות שלכם לא מרוכזים מדי בסקטור ספציפי, כמו למשל טכנולוגיה, אנרגיה או תרופות. את הדוגמה הטובה ביותר נוכל להביא מבועת הדוט.קום. ב-10 במארס בשנת 2000, הגיע מדד נאסד"ק לרמה של 5,048.62 נקודות - שיא של כל הזמנים והצליח לשבוע את השיא הזה שוב רק 15 שנים לאחר מכן. מי שהשקיעו במניות הטכנולוגיה הגדולות, היו צריכים להמתין זמן נצח כדי להשיב את הערך של כספם. זהו זמן מהותי וקריטי בעולמות ההשקעות. תארו לכם מצב שבו נתח מהותי מהחסכונות שלכם היה תלוי במניות הטכנולוגיה ושבטווח הזמן הזה הייתם צריכים לפרוש לפנסיה.
  • וודאו שיש בתיק גם נתח משמעותי לסקטורים אנטי מחזוריים - אנחנו רגילים לתקופות שבהם הכלכלה העולמית צומחת ומדדי המניות שוברים שיאים. אבל בשנות ה-70 וה-80 לא היה זה המצב תמיד. מדד S&P 500 עמד בנובמבר 1968 על 959 נקודות, שיא אותו שבר שוב רק בדצמבר 1992. מי שהשקיעו יותר בסקטורים שאין להם מתאם עם ביצועי הכלכלה, כמו תרופות וצריכה פרטית, הצליחו בשנים אלה לייצר תשואה טובה יותר מהמדדים.
הכותב הוא מתכנן פיננסי ב-SFP, חברה לתכנון פיננסי הוליסטי