אחד מסגנונות ההשקעה הנפוצים בשוק הינו השקעה במניות עם מדיניות חלוקת דיבידנד בעקביות והגדלתו משנה לשנה. לסגנון השקעה זה יש יתרונות כלכליים ופסיכולוגיים משמעותיים אך מנגד הוא טומן בחובו גם חסרונות שכדאי להכיר.

מהו דיבידנד (Dividend)?

דיבידנד הוא תשלום שמעבירה החברה לבעלי המניות שלה, בדרך כלל מרווחים שנצברו בה או מעודפים כספיים. זוהי למעשה הדרך של החברה להשיא פירות לבעליה - כאשר החברה מייצרת רווחים היא יכולה לשלם חלק מהם לבעלי המניות כדיבידנד ולשמור את היתרה לשימושה. הדיבידנד משולם, לרוב, במזומן, עם זאת ניתן לחלק גם "דיבידנד בעין" שהוא חלוקה של נכס (למשל מניות של חברה בת).
מאחר שמתן דיבידנד מקטין את הכסף הזמין לחברה, וזהו כסף שעשוי להידרש לצורך פירעון הלוואות והתחייבויות לנושים – על פי חוק החברות, החברה חייבת לעמוד בשני התנאים להלן כדי שתוכל לחלק דיבידנדים לבעליה:
1. מבחן הרווח – לחברה יש עודפים ראויים לחלוקה. במקרה שסך העודפים באותה העת שלילי, ניתן לחלק דיבידנד מרווחים שנצברו בשנתיים האחרונות.
2. מבחן יכולת הפירעון – גם לאחר חלוקת הדיבידנד החברה תוכל לעמוד בכל התחייבויותיה לנושים.
המטרה היא כמובן, בראש ובראשונה, להגן על הנושים של החברה מפני מצב בו היא "תבריח" את נכסיה אל בעלי המניות שלה ותיוותר חדלת פירעון. לכן, בית המשפט מוסמך להתיר לחברה לחלק דיבידנד גם במצב שאינה עומדת במבחן הרווחים, כל עוד היא עומדת במבחן יכולת הפירעון.
תשואת דיבידנד היא שיעור תקבולי הדיבידנד השנתי ביחס למחיר המניה ולכן תשואת הדיבידנד היא נתון דינמי המתעדכן בהתאם לשינויים במחיר המניה.

יתרונות וחסרונות

אחת הסיבות המרכזיות שמשקיעים עשויים להעדיף חברות המחלקות דיבידנד משמעותי היא שהדיבידנד נכנס כמזומן ישירות לחשבון ויכול לשמש כהכנסה פאסיבית צומחת וכתזרים שוטף למחיה, בדומה למשל לדירה להשקעה המניבה דמי שכירות. אמנם לרוב שיעור הדיבידנד אינו יציב כמו שכר דירה, אך ניתן לבנות תיק מפוזר המורכב מחברות הנוהגות לחלק דיבידנד באופן קבוע וכך לייצר תזרים מספיק יציב שניתן להסתמך עליו.
הכוח הגדול של דיבידנד טמון בכך שמחיר המניה וחלוקת הדיבידנד אינם תלויים זה בזה. חלוקת הדיבידנד היא החלטה עסקית של החברה וחברות יכולות להמשיך לחלק דיבידנד גם בתקופות סוערות בשווקים, כשמחירי המניות מתרסקים. ואכן – חברות רבות המשיכו לחלק דיבידנד, ואף הגדילו אותו, לאורך משבר הקורונה ואף במשבר הכלכלי של 2008. אי התלות הזאת מאפשרת למשקיעי הדיבידנד להתמקד בתזרים הנובע מהחזקה במניה ולהתעלם ממחיר המניה ברגע נתון. עבור משקיעים אקטיביים הדיבידנד המתקבל בתקופות שפל מאפשר לנצל את המחירים הנמוכים בשוק לרכישת חברות במחירי מבצע ומייתר את הצורך למכור מניות אחרות לצורך כך.
החיסרון המשמעותי ביותר של דיבידנד הוא חוסר יעילות מיסויי: המס על דיבידנדים הוא 25% מגובה הדיבידנד, כלומר משלמים מס גם על הקרן, בניגוד למימוש מניות שבו חייבים במס אך ורק על רווחי ההון. ניתן לעקוף את המס העודף באמצעות השקעה דרך חשבון פטור ממס, אך בפועל רוב הציבור אינו משקיע בחשבונות כאלו. זאת ועוד, מבחינת החברה יש כאן למעשה כפל מס - מס המשולם על הרווח הנקי ומס נוסף המשולם על הדיבידנד.

חברות בעלות תשואת דיבידנד גבוהה בישראל

השוק בארצות הברית כולל מועדון אקסקלוסיבי של חברות שהגדילו את הדיבידנד שהן מחלקות למעלה מ-50 שנים ברציפות (לדוגמה: קוקה קולה, ג'ונסון אנד ג'ונסון וקולגייט-פלמוליב). בישראל מועדון כזה כמובן אינו קיים וספק אם אי פעם יקום, אבל יש לא מעט חברות בעלות מדיניות חלוקת דיבידנד קבועה שמספקות תשואת דיבידנד גבוהה באופן יחסי.
סלע נדל"ן (TASE:SLARL): אפשרות השקעה מעניינת שמתכתבת בצורה מושלמת עם השקעה במניות דיבידנד במטרה ליצור תזרים קבוע היא השקעה בקרנות ריט (REIT - Real Estate Investment Trust). קרן ריט היא גוף שמטרתו להחזיק בנכסים מניבים ומהווה מעין תחליף עבור המשקיעים להשקעה ישירה בנכס. קרנות ריט זוכות לפטור מלא ממס חברות בישראל, ומחויבות לחלק את רוב רווחיהן למשקיעים כדיבידנד. עובדה זו הופכת את הדיבידנד ליציב וצומח ואת החברה לאטרקטיבית עבור משקיעי דיבידנד.
בישראל פועלות כיום מספר קרנות ריט בתחומי הנדל"ן והתשתיות, אחת מהן היא סלע נדל"ן שמנהלת כיום כ-45 נכסי נדל"ן מניב בישראל. סלע נדל"ן מחלקת דיבידנד בכל רבעון ומעלה את היקף הדיבידנד למניה בכל שנה באחוזים בודדים. תשואת הדיבידנד לפי קצב החלוקה הנוכחי מגיעה ל-6.75% בשנה, גבוה ביחס לחברות בעלות אופי פעילות דומה בשווקים בארצות הברית.
5 צפייה בגלריה
סלע נדל"ן
סלע נדל"ן
סלע נדל"ן
(נתוני החברות מאתר המאיה)
קרסו מוטורס (TASE:CRSM): עוסקת בייבוא ומכירת מכוניות רנו, ניסאן, צ'רי ועוד, מתן שירותי מוסך, ליסינג והשכרת כלי רכב. החברה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשנה האחרונה: החל מעליית הריבית שמייקרת משמעותית את עלויות המימון ומביאה לכך שרוכשים ששים פחות לקחת מימון לרכישת רכב, ועד פיחות חד בשקל שפוגע בקרסו כיבואנית שחלק מהוצאותיה הן במטבע זר וההכנסות כולן בשקלים. עד כה החברה מתמודדת היטב עם האתגרים ותוצאותיה נפגעו בצורה מינורית לעומת שנת השיא ב-2022. לקרסו אין מדיניות חלוקה מוצהרת ושיעור הדיבידנד כאחוז מההכנסות אינו קבוע. עם זאת, החברה מקפידה לחלק פעמיים בשנה, באפריל ובספטמבר, דיבידנד בהיקף של עשרות אחוזים מהרווח הנקי. התשואה המשתקפת מהדיבידנד שחולק השנה מגיעה ל15%, נמוך אך במעט מהדיבידנד שחולק בשנה שעברה על אף האתגרים שהחברה מתמודדת עימם בשנה האחרונה.
5 צפייה בגלריה
קרסו מוטורס
קרסו מוטורס
קרסו מוטורס
(נתוני החברות מאתר המאיה)
גלוברנדס (TASE:GLRS): עוסקת בייבוא ושיווק מוצרי עישון, ממתקים, חטיפים ותרופות ללא מרשם. תוצאות החברה סולידיות למדי בשנים האחרונות עם צמיחה קלה בהכנסות משנה לשנה ורווח שנע סביב 70 מיליון שקל בשנה בממוצע. לגלוברנדס מדיניות חלוקת דיבידנד לפיה החברה מחלקת 75% מהרווחים לבעלי המניות, וכבר הספיקה לחלק 373 מיליון שקל מאז שהונפקה ב-2018 לפי שווי של 675 מיליון ש"ח, כלומר החזירה יותר מחצי מהשווי שלה בהנפקה תוך 5 שנים בלבד. כיום החברה נסחרת לפי שווי נמוך מחצי מיליארד שקל, המשקף תשואה של 11.7% על הדיבידנד שחולק בשנה האחרונה, ואין סימנים שגלוברנדס מתכננת להפסיק את חלוקת הדיבידנד האגרסיבית.
5 צפייה בגלריה
גלוברנדס
גלוברנדס
גלוברנדס
(נתוני החברות מאתר המאיה)
סאני תקשורת (TASE:SNCM): היבואנית הרשמית של מוצרי סמסונג בישראל. החברה שבשליטת לפידות קפיטל של יעקב לוקסמבורג חזרה ב-2021 לחלק דיבידנד לאחר כעשור שנמנעה מכך. במהלך עשור זה נקלעה החברה להסדר חוב במסגרתו קיבלה לפידות את השליטה בחברה. לאחרונה החברה קיבלה על עצמה מדיניות חלוקת דיבידנד במסגרתה תחלק החברה לפחות מחצית מהרווח הנקי, מה שמשקף תשואת דיבידנד דו ספרתית. בפועל סאני חילקה בשנה האחרונה דיבידנד חריג של כ-100 מיליון שקל המשקפים תשואת דיבידנד של 46%. 60 מיליון מתוך הדיבידנד אושרו על ידי בית המשפט על אף שלא עמדה במבחן הרווח. מכאן ולהבא לא ניתן לצפות לדיבידנדים חד פעמיים נוספים, אך חלוקה של 50% מהרווחים צפויה להניב תשואת דיבידנד דו ספרתית או לכל הפחות חד ספרתית גבוהה.
5 צפייה בגלריה
סאני תקשורת
סאני תקשורת
סאני תקשורת
(נתוני החברות מאתר המאיה)
אטראו שוקי הון (TASE:ATRY): מחזיקה ב-50% מבית ההשקעות ילין לפידות. ילין לפידות היא בית השקעות סולידי ויציב בעל מגמת צמיחה ארוכת שנים בקצב חד ספרתי. למעשה, עיקר הפעילות של אטראו מסתכמת בלקיחת חלקה ברווחים של ילין לפידות וחלוקה שלהם כדיבידנד לבעלי המניות שלה. תשואת הדיבידנד הנגזרת למשקיעים באטראו לפי קצב החלוקה הנוכחי היא כ-12% בשנה.
5 צפייה בגלריה
אטראו שוקי הון
אטראו שוקי הון
אטראו שוקי הון
(נתוני החברות מאתר המאיה)
אלו היו דוגמאות בודדות בלבד וקיימות עוד חברות רבות ראויות לציון, כמו למשל הבנקים שנוהגים לחלק דיבידנד באופן קבוע, או חלק מחברות הגז בעלות הסכמים ארוכי טווח ותזרים מזומנים צפוי לשנים רבות קדימה.
רפאל בירנבום הינו משקיע בשוק ההון בעל ותק של כעשור, מנהל תיקים ומוביל את קהילת המשקיעים "השקעות ערך בישראל". ניתן לעקוב אחרי רפאל בערוץ הטלגרם ובחשבון הטוויטר שלו ובבלוג Art Invest.
הכותב עשוי להחזיק במניות של חלק מן החברות או בכולן בתיקו האישי ו\או בתיקים המנוהלים על ידו. אין לראות בכל האמור לעיל משום יעוץ או המלצה לפעולה בניירות ערך ואין התחייבות שהינו שלם ו/או חף מאי דיוקים והשמטות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.