נתוני התחלות הבנייה שפורסמו לאחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על תחילתה של מגמה מדאיגה. ב-12 החודשים שבין אפריל 2022 ועד מרץ 2023 החלה בנייתן של 64,480 דירות, ירידה של 10.4% ביחס ל-12 החודשים שקדמו להם. הירידה בהיקף התחלות הבנייה מגיעה לאחר שהתחלות הבנייה הגיעו לקצב שיא של כ-80 אלף דירות בשנה בתחילת 2022. הקצב הנוכחי בסך הכל משקף חזרה לנורמה לאחר שנת שיא חריגה, אך מה שמטריד הוא המגמה השלילית. נתוני הרבעון השני של שנת 2023 טרם פורסמו, אך סביר להניח שהירידה תימשך ואף תחריף לאור ההאטה בענף הנדל"ן ברבעון השני, שבו נמכרו 17.6% פחות דירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד וברקע מכרזים רבים של רמ"י שנסגרים ללא הצעות כלל או מתחת למחיר המינימום. אותה האטה גוררת עלייה במספר חודשי ההיצע של דירות חדשות, כלומר עלייה במספר החודשים שייקח לכל מלאי הדירות בשוק להימכר לפי קצב המכירה הנוכחי, שהגיע ל-22.5 חודשים ביוני האחרון. כתוצאה מכך התמריץ ליזמים לבנות דירות נוספות פוחת, מה שמוביל לבניית פחות דירות וחוזר חלילה.
4 צפייה בגלריה
דירות שהחלה בניית לפי רבעון
דירות שהחלה בניית לפי רבעון
דירות שהחלה בניית לפי רבעון
(הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
ההאטה בשוק הנדל"ן למגורים באה לידי ביטוי בקצב מכירת הדירות בדו"חות הכספיים של יזמיות הנדל"ן בבורסה, אך ניכרת ביתר שאת דווקא בחברות שמספקות מעטפת לענף הבנייה. החברות הללו, שנהנו מצמיחה ותוצאות נהדרות הודות לשנים שבהן דירות נרכשו מכל הבא ליד ופרויקטי נדל"ן חדשים נבנו בכל מחיר כדי לעמוד בביקוש הגובר, חוות מתחילת השנה פגיעה קשה בהכנסות וברווחים.
נבחן מספר דוגמאות:

מנדלסון תעשיות

מנדלסון (TASE:MNIN) עוסקת במסחר ושיווק של מוצרים בתחום הובלת זורמים. כלומר, כל סוגי הצינורות והברזים, כולל כיבוי אש, סניטציה, אינסטלציה, מיזוג אוויר ועוד. פעילות החברה מסווגת לשלושה תחומי פעילות:
1. בנייה ואינסטלציה: ייבוא, שיווק והפצה של מוצרי אינסטלציה, סניטציה וכיבוי אש בישראל. תחום הפעילות אחראי על קרוב למחצית מהכנסות החברה ומושפע בצורה משמעותית מהיקף הבנייה החדשה והשיפוצים בישראל.
2. תשתיות: ייבוא וייצור של מוצרי הולכת זרמים לתשתיות, כגון צנרת ואביזרים נלווים. תחום הפעילות אחראי לכ-25% מהכנסות החברה.
3. תעשייה ומיזוג אוויר: ייבוא שיווק והפצה של מוצרי צנרת לתחומי התעשייה השונים. תחום הפעילות אחראי לכ-25% מהכנסות החברה.
ההכנסות של מנדלסון התכווצו ברבעון השני ב8.5% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו בכ-252 מיליון שקל. הרווח הגולמי נשחק בכ-13% והרווח הנקי נחתך בלמעלה מ-50% לכ-8 מיליון שקל, 3.13% מההכנסות בלבד. בשנת 2022 רכשה מנדלסון את חברת פקר פלדה, שנקראת היום מנדלסון מתכות. מנדלסון מתכות תרמה להכנסות החברה כ-45 מיליון ש"ח בחציון הראשון אך גם הגדילה את הוצאות ההנהלה וכלליות שהכבידו על התוצאות.
החברה מסבירה בדו"ח כי "הקיטון בהכנסות נגרם כתוצאה מירידה בביקושים, עצירת פרויקטים וקיטון בהתחלות הבנייה". בנוסף מצוין בדו"ח כי ירידה במחירי המכירה במקביל לעלייה בהוצאות התפעול והשכר פגעו בתוצאות החברה, מה שעשוי להעיד על כוח תמחור נמוך שנובע מעודף היצע בשוק ברקע הביקוש ההולך ופוחת.
נקודת האור בדו"ח של מנדלסון היא שהחברה ממשיכה להקטין בעקביות את גובה החוב, מה שמקטין את הוצאות המימון הכבדות שהחלו להכביד על החברה כתוצאה מעליית הריבית וכן מצמצמת את גודל המלאי.
4 צפייה בגלריה
נתוני הרבעון השני של מנדלסון
נתוני הרבעון השני של מנדלסון
נתוני הרבעון השני של מנדלסון
(הדו"ח הכספי של מנדלסון לרבעון השני לשנת 2023)

חמת

קבוצת חמת (TASE:HAMAT) כוללת כיום 9 חברות שונות המתפרסות על פני מספר תחומים הנוגעים באופן ישיר לענף הבנייה למגורים ושיפוץ בתים. המוצרים העיקריים שהחברה מוכרת הם: ברזים, כיורים, כלים סניטריים, פלסטיק ואינסטלציה, מקלחונים, פרקט, חיפויים וריצופים מקרמיקה, גרניט פורצלן, שיש, ולאחרונה נכנסה לתחום המטבחים בה היא פועלת דרך מטבחי זיו, פורמקס וליישט.
הכנסות החברה ברבעון השני ירדו בכ-10% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2022 שהיה הראשון לאחר האיחוד עם מטבחי זיו. הרווחיות הגולמית השתפרה מעט אך הירידה הקלה בהכנסות מתורגמת לצניחה של 30% ברווח התפעולי וקרוב ל-60% ברווח הנקי. חלק משמעותי מההוצאות התפעוליות של החברה הן הוצאות קבועות, כמו כן עליית הריבית שמעמיסה על החברה עלויות מימון נוספות. מצב זה, בו יש עלויות קבועות גבוהות מייצר מינוף תפעולי שלילי, כל ירידה בהיקף ההכנסות משפיעה בצורה משמעותית הרבה יותר על השורה התחתונה. חמת מסבירה את ההרעה בתוצאות העסקיות שלה כתוצאה משילוב של ירידה במחירי המכירה בחלק מהמוצרים יחד עם ירידה בביקושים, הנגזרת מההאטה בענף הבנייה והשיפוצים. "מצב המשק בכלל ושוק הדיור בפרט פגעו בהיקף הפעילות ותוצאותיה העסקיות של הקבוצה בישראל", נכתב בדו"ח.
מאידך, לחברה יתרת מוזמנים והיא יכולה לנצל את המצב בשוק לאתר הזדמנויות לרכישת חברות שנקלעו לקשיים. אם החברה תשכיל לייצר סינרגטיות בין כל התחומים היא תוכל להרחיב ולייעל את הפעילות בצורה ניכרת. בנוסף, החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקלים וכן על תוכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 10 מיליון שקלים נוספים. "דירקטוריון החברה סבור כי קיימת הצדקה להרחבת תוכנית רכישת המניות מהסיבות הבאות: מחיר מניות החברה בבורסה הינו אטרקטיבי ומהווה הזדמנות עסקית ראויה, וכן לחברה יתרת מזומנים המאפשרת ביצוע התוכנית."
4 צפייה בגלריה
נתוני הרבעון השני של חמת
נתוני הרבעון השני של חמת
נתוני הרבעון השני של חמת
(הדו"ח הכספי של חמת לרבעון השני לשנת 2023)

רב בריח

רב בריח (TASE:BRIH) עוסקת בייצור ושיווק מוצרים לתחום הבנייה - דלתות, מיגון, נעילה ולוקרים. רב בריח הצליחה לשמור על רמת ההכנסות מהרבעון המקביל בשנה שעברה. על פי דו"ח הדירקטוריון היציבות בהכנסות על אף סביבת המאקרו המאתגרת הגיעה בזכות מימוש אסטרטגיית סל המוצרים והגדלת הסל לכל לקוח, וכן מכיוון שחלק מההכנסות מבוססות על חוזי הזמנות עתידיות שנחתמו בעבר ולכן ההאטה בשוק הנדל"ן טרם השפיעה בצורה משמעותית על הדוחות. אך עם זאת, בשורה התחתונה – רב בריח הפסידה ברבעון האחרון כ-5 מיליון שקל לעומת רווח של 3 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. ההפסד מגיע כתוצאה מעלייה בהוצאות וכן מעליית הריבית שהוסיפה הוצאות מימון משמעותיות. חלק מהגדילה בהוצאות התפעוליות מיוחסת למעבר למפעל החדש של רב בריח שאמור לתמוך בהרחבת היקף הפעילות בשנים הקרובות. בחברה מייחסים את ההאטה בפעילות ענף הבנייה בחודשים אפריל-מאי לשילוב חג הפסח וחגים מוסלמיים אשר גרמו למיעוט ימי עבודה והן לסבב הלחימה בעזה במסגרת מבצע 'מגן וחץ' שהתרחש במאי 2023. אירועים אלו גרמו לשחיקה במחזורים וברווח הנקי בהתאם, כך לדברי החברה.
4 צפייה בגלריה
נתוני הרבעון השני של רב בריח
נתוני הרבעון השני של רב בריח
נתוני הרבעון השני של רב בריח
(הדו"ח הכספי של רב בריח לרבעון השני לשנת 2023)
ירידה בהתחלות הבנייה, מכרזים של רמ"י שנסגרים ללא מציעים, עלייה במלאי הדירות הלא מכורות שבידי הקבלנים ובחודשי ההיצע, האטה בשוק השיפוצים, ולבסוף עלייה בריבית במשק - כל אלו פוגעים במנדלסון, חמת ורב בריח, וכן בחברות רבות נוספות המושפעות באופן ישיר מענף הבנייה וכעת חוות על בשרן את הצד השני של המטבע לאחר שנים של פריחה. אך כמו כל משבר טוב זוהי גם הזדמנות לחברות החזקות והאיכותיות לבסס את מעמדן בשוק ולצאת מחוזקות מהתקופה המאתגרת בענף. בזמן שחברות חלשות וכאלה שהתנהלו בצורה לא אחראית ערב המשבר עשויות להיכנס לסחרור ואף להיפלט מהשוק, אותן חברות חזקות שיצליחו לעבור את המשבר בצורה טובה תוך פגיעה מינימלית בעסק ייהנו בעתיד מסביבה עסקית תחרותית פחות וביקוש כבוש שישתחרר.
רפאל בירנבום הינו משקיע בשוק ההון בעל ותק של כעשור, מנהל תיקים ומוביל את קהילת המשקיעים "השקעות ערך בישראל". ניתן לעקוב אחרי רפאל בערוץ הטלגרם ובחשבון הטוויטר שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.