מאז ההשקה המרעישה של ChatGPT בנובמבר 2022, העולם החל להכיר בעוצמתה של המהפכה התעשייתית החדשה בתחום הבינה המלאכותית. השפעתה של מהפכה זו ניכרת היטב בשווקי ההון, כאשר מניות חברות הטכנולוגיה זינקו בעשרות ובמאות אחוזים בשנה וחצי האחרונות, ובראשן, כמובן אנבידיה שעלתה בלמעלה מ-500% מאז השקתה של OpenAI. ענקיות הטכנולוגיה, כמו מיקרוסופט, גוגל ומטא, מגדילות את הוצאות ההון שלהן בקצב מסחרר על מנת לבנות תשתיות ומרכזי נתונים חדשים שיתמכו בצמיחת הבינה המלאכותית.
רק שימו לב לטבלה הבאה. כאן תוכלו לראות את כמות הפעמים שחברות הטק הגדולות ציינו את המושג AI במהלך ישיבות המשקיעים שלהן לפני ואחרי אירוע ההשקה של ChatGPT (הקו הכחול):
2 צפייה בגלריה
אזכורי המילה AI בשיחות משקיעים
אזכורי המילה AI בשיחות משקיעים
אזכורי המילה AI בשיחות משקיעים
(Bespoke Investment Group)
אולם, נראה כי הגל השני של המהפכה כבר בפתח, וחברות מתחומים נוספים החלו ליהנות מן הביקוש הגובר. בחודשים האחרונים, מדדים כמו סקטור התשתיות, הנחושת והגז הטבעי מציגים תשואות עודפות משמעותיות בהשוואה למדדים המובילים, בשל הקשר ההדוק שלהם לצריכת האנרגיה העולה. כך למשל, מאז תחילת חודש מרץ ועד כה, מדד סקטור התשתיות עלה בשיעור גבוה יותר מזה של מדד ה-S&P500.
האנליסטים מעריכים כי רק בשנה הקרובה, הוצאות ההון של חמש החברות הגדולות - מיקרוסופט, אפל, גוגל, אמזון ומטא - צפויות להגיע ל-200 מיליארד דולר, נתון המייצג עלייה שנתית מרשימה של כ- 35%. צריכת החשמל של מערכות בינה מלאכותית גבוהה פי 10 מזו של חיפוש רגיל בגוגל, מה שמוביל לתחזיות אופטימיות לגבי הביקוש לאנרגיה בארה"ב בשנים הקרובות, לאחר עשור של קיפאון בצריכה.
אולם, נראה כי הגל השני של המהפכה כבר החל, והפעם דווקא חברות האנרגיה והתשתיות הן המרוויחות העיקריות. בחודשים האחרונים, מדדים כמו סקטור התשתיות, הנחושת והגז הטבעי מציגים תשואות עודפות משמעותיות בהשוואה למדדים המובילים כדוגמת ה-S&P500, וזאת בשל הקשר ההדוק שלהם לצריכת האנרגיה האדירה הנדרשת על ידי מערכות בינה מלאכותית מתקדמות.
2 צפייה בגלריה
ביצועי המדדים
ביצועי המדדים
ביצועי המדדים
(גיא נתן)
גם בישראל, חברות מקומיות בתחומי האנרגיה והתשתיות נהנות מהמגמה החיובית ומספקות תשואות נאות למשקיעים. חברות כמו אורמת, OPC, פז נפט, דוראל אנרגיה ואנרג'יקס מציגות ביצועים מרשימים בבורסה, כאשר מדדי ת"א-תשתיות אנרגיה ות"א-נפט וגז רושמים עליות דו-ספרתיות מתחילת השנה. דוראל אנרגיה אף חתמה לאחרונה על עסקת ענק בשווי של כ-2.25 מיליארד ש"ח, העסקה הגדולה ביותר אי פעם בשוק האנרגיה המתחדשת בישראל, והמניה שלה זינקה בכ-25% מתחילת 2023. אנרג'יקס, מחברות האנרגיה המתחדשת הבולטות בבורסה, הציגה עלייה של 26% בהכנסות ברבעון הראשון, ומדווחת על סנטימנט חיובי בשוק האמריקאי בו היא פועלת.
ככל שהשיח על הרווחים הפוטנציאליים ממהפכת הבינה המלאכותית מתרחב אל מעבר לענף הטכנולוגיה, נראה כי ההזדמנויות להשקעה בשווקים בארץ ובעולם הן כמעט אינסופיות. בין אם מדובר בחברות טכנולוגיה מובילות, או בחברות אנרגיה ותשתיות הנהנות מעליית הביקושים, המשקיעים צפויים למצוא שפע של אפשרויות מבטיחות בעידן החדש של הבינה המלאכותית. כפי שציין מנכ"ל אנבידיה, המהפכה אכן רק החלה, ועימה גל חדש של הזדמנויות השקעה מרתקות.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.